Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

dundun

Tja, det er vel Chapter 11, så alt håp er ikke ute for dem. Når det er sagt: Jeg ville ikke satt penger på at de overlever. Ikke litt penger engang.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

offpist

Jada det er ikke helt over men det ser rimelig mørkt ut.
De har jo langt mer gjeld enn verdier, vanskelig å se for meg noen skal kjøpe de ut.

Uansett tror jeg aksjeverdien som allerede er lav vil gå i null for dagens aksjonærer.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

arthur

Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Electric cars in Norway

Sitat fra: dundun på tirsdag 18. juni 2024, klokken 10:28Tja, det er vel Chapter 11, så alt håp er ikke ute for dem. Når det er sagt: Jeg ville ikke satt penger på at de overlever. Ikke litt penger engang.
Enig med deg dundun :+1: trist sak. Dårlig ledelse ser jeg flere skriver. Både fra han&hun..

automat

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Electric cars in Norway

#125
Sitat fra: automat på onsdag 03. juli 2024, klokken 18:11Dårlig nytt:
«Elbilprodusenten Fiskers norske selskap er konkurs, heter det i en kunngjøring i Brønnøysundregistrene onsdag.»
Uff uff veldig trist sak. Jeg digger Fisker Ocean

Ser de er lei seg på FB gr også

Electric cars in Norway

#126
Flere nyheter i dag og denne fra Tek virker litt mer positiv siden bileierne de har opprettet en skyggeorganisasjon som skal hjelpe de fremover  :+1:
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/VzPezd/slik-jobbes-det-for-aa-sikre-norske-fisker-ocean-eiere?utm_content=hovedlopet_row5_pos2&utm_source=iosapp&utm_medium=share

Ligger på pluss

ReneM

Tolker det mer som et ønsketenkning. Det er vel ikke reelt å tro at bilen blir en fullverdig produkt. Det blir som XDA-developers dette, dersom engasjement er stort nok kommer de i det mest positive scenario til å utvikle en slags custom software. Det løser kun (delvis) 1 del av problemet.

Det største problem er deletilgang og forsikring. Er man heldig går det fint, er man uheldig sitter man med en bil uten deler. At en svær leasingselskap kjøper samtlige biler er ikke positiv i det hele tatt, det betyr at deletilgang blir enda mer begrenset fordi leasingselskap holder bilene i egen krets for å sikre tilgang til deler. Bremser og kjølevæske går sikkert fint, men i det øyeblikket en ombord lader eller battericelle svikter kan det fort blir dyrt. Også kjedelig å måtte vente på et håndtak for eksempel.

Fisker Ocean blir en bil for entusiaster, og jeg håper inderlig at de klarer å beholde de på veien. Men at det ser mørkt ut er en ting som er sikker.

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Electric cars in Norway

#128
Sitat fra: ReneM på fredag 05. juli 2024, klokken 09:49Tolker det mer som et ønsketenkning. Det er vel ikke reelt å tro at bilen blir en fullverdig produkt. Det blir som XDA-developers dette, dersom engasjement er stort nok kommer de i det mest positive scenario til å utvikle en slags custom software. Det løser kun (delvis) 1 del av problemet.

Det største problem er deletilgang og forsikring. Er man heldig går det fint, er man uheldig sitter man med en bil uten deler. At en svær leasingselskap kjøper samtlige biler er ikke positiv i det hele tatt, det betyr at deletilgang blir enda mer begrenset fordi leasingselskap holder bilene i egen krets for å sikre tilgang til deler. Bremser og kjølevæske går sikkert fint, men i det øyeblikket en ombord lader eller battericelle svikter kan det fort blir dyrt. Også kjedelig å måtte vente på et håndtak for eksempel.

Fisker Ocean blir en bil for entusiaster, og jeg håper inderlig at de klarer å beholde de på veien. Men at det ser mørkt ut er en ting som er sikker.


OK :+1: Synes dog du har en vel passiv holdning. Jeg tror dette går veien ;D for å si det sånn. Er med i mange norske og utenlandske Fisker grupper på FB og det skjer ting nå. Masse organiseringer på tvers av land og det hackes på bilens SW og HW lagre planlegges i flere land.... Tøft synes jeg.

Electric cars in Norway

#129
Uff uff ser det er litt «samling i bunn nå» meg jeg tror det vil etterhvert snu seg til en noe mer hyggelig situasjon :+1:

Ser dette på en US side:

Well folks, we are now proud owners of an unfinished vehicle with 1/3rd of its features missing ans no signs of ever coming through. We can keep driving as long as nothing breaks but there will be no parts or service to be expected if there is an issue.

Has anyone had any luck with FL or Federal consumer protection laws in trying to remedy this situation? Just curious to know what ideas are out there.

Så svarer en dette:

I think we are SOL

For de av dere som ikke vet det så betyr det: shit out of luck

chargedup

#130
Skal mobilisere voldsomt dersom forbrukerne skal komme ut som vinnerne i en konkurssak. Pr nå skylder Fisker minst ni milliarder NOK og forbrukerne vil garantert stille helt bakerst i køen dersom det ikke finnes en eller annen ekstremt streng forbrukerlov i USA rundt dette. Det er lite trolig at forbrukehensyn vil klare å trumfe igjennom særlig mye.

Vi så jo hvor positive alle artiklene om utvikling av mobilapp til Opel Ampera var. Det ble aldri noe av, selv med 4000 norske eiere. At et community med ca 8000 Ocean eiere (ca 11' produsert og ca 3' på lager?) i USA/Europa skal klare å bekoste utvikling slik at bilen får noe mer nyttig (nøkkelkort/ACC/ADAS osv, ikke om den har et soltak som kan åpnes) enn den har idag er for meg utenkelig. Owners group er jo så positiv til at de skal kunne få igang dette soltaket, men hva med å sikte på nødvengige ting som NFC nøkkelbrikker som jo er et ganske reelt problem?

I USA blir ikke Fisker kvitt bilene og forhandlere har siden tidlig i juni tilbudt bilene til "halv av "halv" pris" (det var vel "kun" 40% fra før) til ansatte, altså 20' USD. Nordmenn fikk fortsatt levert nybil fra Fisker i juni (selv om vi ikke vet om kjøpet ble gjennomført i juni), så det er mulig vi er naive når det kommer til en mulig konkurs? Hjelper vel ikke at på naiviteten til nordmenn at de fortsatt får positivitet fra "owners group" i media (på facebook har nesten alle som har vært noe annet enn positive blitt stemplet som shortselgere)...

Hva som skjer når lyset evt slukkes er umulig å si, men at det vil være et trøblete bilhold for de som har fått eller får feil ila 2024 er det liten tvil om.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på fredag 05. juli 2024, klokken 18:25Hva som skjer når lyset evt slukkes er umulig å si, men at det vil være et trøblete bilhold for de som har fått eller får feil ila 2024 er det liten tvil om.
Ja du har kanskje rett i det. Trist sak

Electric cars in Norway

#132
Se Rettsdokumentet jeg lastet ned :+1:

IN THE UNITED STATES BANKRUPTCY COURT FOR THE DISTRICT OF DELAWARE
  In re:
FISKER INC., et al.,

Debtors.1

Chapter 11

Case No. 24-11390 (TMH)

(Jointly Administered)

Proposed Hearing Date:
July 9, 2024, at 10:00 a.m. (ET)
Proposed Objection Deadline: July 8, 2024, at 4:00 p.m. (ET)

Les saken her og se bildet

https://insideevs.com/news/725340/fisker-inventory-sale-american-lease/

ReneM

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 08. juli 2024, klokken 06:31Se Rettsdokumentet jeg lastet ned :+1:

IN THE UNITED STATES BANKRUPTCY COURT FOR THE DISTRICT OF DELAWARE
  In re:
FISKER INC., et al.,

Debtors.1

Chapter 11

Case No. 24-11390 (TMH)

(Jointly Administered)

Proposed Hearing Date:
July 9, 2024, at 10:00 a.m. (ET)
Proposed Objection Deadline: July 8, 2024, at 4:00 p.m. (ET)

Les saken her og se bildet

https://insideevs.com/news/725340/fisker-inventory-sale-american-lease/

Jeg vet ikke om det er en positiv eller negativ nyhet.

Problemstilling 1 er spm om disse 'inntekter' er nok til å dekke de åpne utgifter. Dersom dealen går gjennom er det i praksis ingenting igjen. Alle biler er solgt og ingen ny produksjon, samt en platform som ingen vil investere i. Eventyret er da effektiv over.

Problemstilling 2 er deletilgang når en stor aktør får samtlige biler. Det er ikke vanskelig å se at disse biler med skader og framtidige biler med skade blir 'in-house'. Noe som begrenser deletilgang svært mye.

Problemstilling 3 er det som artikkelen nevner i en bisetning. Det er problemer som ikke er åpenbart i sin fullhet. Spesielt HW relaterte problemer:

SitatThe Ocean has had its fair share of hardware and software problems thus far, including a new water-pump issue that Fisker disclosed in Tuesday's filing. That problem, involving a circuit-board assembly that's prone to failure, triggered Fisker's fourth stop-sale on June 26, according to the filing.

Som jeg nevnte tidligere håper jeg at det finnes en løsning, og det er godt å se at diverse owner groups er på banen. Men når Fisker inngår en deal og selskapet avvikles ser det svært mørkt ut i mine øyne. Bare faktum at de priser en skadet Ocean til 2500 dollar er et tegn at de ikke regner med å få de på veien igjen.

(Jeg setter for øvrig også store spørsmålstegn om det er lov å reverse enginere FW. Muligens det er tillat for en sak som et soltak, men jeg tror ikke at myndighetene godtar biler på vei som har ADAS og annen sikkerhetsrelatert software skrevet av individuelle personer).

2021: P2 launch edition - non PP - 20 inch
2016: 2016 mod E-Golf med VP
Solgt: 2014 mod E-Up

Electric cars in Norway

SitatProblemstilling 2 er deletilgang når en stor aktør får samtlige biler. Det er ikke vanskelig å se at disse biler med skader og framtidige biler med skade blir 'in-house'. Noe som begrenser deletilgang svært mye.
Ja du har nok rett i dette. Men jeg har i noen engelske fora lest at det pågår arbeid med å lage deleoversikt og hvor de kan skaffes. Aka oem....osv...jeg vet ikke mer. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA