Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

chargedup

https://politiken.dk/News_In_English_/art9894597/The-Danish-Car-Designer-Henrik-Fisker-and-his-Wife-Were-Called-a-Billionaire-Power-Couple.-Now-Former-Employees-Speak-Out-About-Brutal-Management-and-Fear

Der kan man lese om hva tidligere ansatte mente om lederstilen hos the Fiskers. Hvor de kjøpte plattformen til Ocean fra, Kina, BAIC BE21. Innkjøp fra Gupta som "kun" styrte etter pris og leveringstid, ikke etter hva ingeniører mente. Ocean som bremser av seg selv og bremser som tar fyr. Nøkkel som noen trenger å skifte batteri hver 14.dag osv. Generelt at bilen ble levert altfor tidlig med kjente feil, men også med kritiske sikkerhetsfeil som de visste om...

Er det noen som tenker at en annen bilprodusent vil være interessert i de nye plattformene Alaska og Pear som enten ikke finnes eller kjøpt fra Kina de også?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på søndag 12. mai 2024, klokken 21:35https://politiken.dk/News_In_English_/art9894597/The-Danish-Car-Designer-Henrik-Fisker-and-his-Wife-Were-Called-a-Billionaire-Power-Couple.-Now-Former-Employees-Speak-Out-About-Brutal-Management-and-Fear

Der kan man lese om hva tidligere ansatte mente om lederstilen hos the Fiskers. Hvor de kjøpte plattformen til Ocean fra, Kina, BAIC BE21. Innkjøp fra Gupta som "kun" styrte etter pris og leveringstid, ikke etter hva ingeniører mente. Ocean som bremser av seg selv og bremser som tar fyr. Nøkkel som noen trenger å skifte batteri hver 14.dag osv. Generelt at bilen ble levert altfor tidlig med kjente feil, men også med kritiske sikkerhetsfeil som de visste om...

Er det noen som tenker at en annen bilprodusent vil være interessert i de nye plattformene Alaska og Pear som enten ikke finnes eller kjøpt fra Kina de også?
Charge.... Takker for lenken. Det der var sterkt å lese. Det var verre enn jeg hadde trodd 

Trond.m

#107
Denne saken med Fisker tror jeg er en vekker for mange. Det strømmer jo på med kinesiske merker, og mange har nok ikke tenkt så mye på konsekvensene om en bilfabrikk legges ned. Å kjøpe de etablerte merkene gir en trygghet som det er verd å betale for etter min vurdering. Det er i allefall noen som angrer på at de betalte 700K for en Fisker 🥺

Electric cars in Norway

#108
Sitat fra: Trond.m på mandag 13. mai 2024, klokken 07:29Denne saken med Fisker tror jeg er en vekker for mange. Det strømmer jo på med kinesiske merker, og mange har nok ikke tenkt så mye på konsekvensene om en bilfabrikk legges ned. Å kjøpe de etablerte merkene gir en trygghet som det er verd å betale for etter min vurdering. Det er i allefall noen som angrer på at de betalte 700K for en Fisker 🥺
Ja det har du rett i Trond  :+1: og bare tenk når det skal legges ned 96 av 100 Kina elbil merker i løpet av de neste årene. Xpeng sjefen sier det her i denne gode nrk nyheten https://www.nrk.no/urix/pa-innsiden-av-kinas-elbil-industri--_-1.16867184

Da blir det 96 nye Fisker bil tilfeller. Men mange av disse Kina elbilene kommer jo aldri til Norge uansett. Bra det :+1:

Jejl

Det er nok smart å se på økonomien, og utsiktene fremover til å drive lønnsom butikk, ja.
Diskuterte dette for ikke lenge siden med en som sterkt vurderte å kjøpe et kinesisk bilmerke. Da hadde jeg akkurat sett noen gjøre en økonomisk vurdering av bilfirmaet, og de mente sjansen for konkurs var 98%.
(De har nå ca 8,4 milliarder dollar i gjeld)
Neste gang jeg snakket med han, hadde han slått fra seg hele tanken om å kjøpe det konkrete bilmerket.

vinterdekk

#110
Sitat fra: Jejl på mandag 13. mai 2024, klokken 08:29Det er nok smart å se på økonomien, og utsiktene fremover til å drive lønnsom butikk, ja.
Diskuterte dette for ikke lenge siden med en som sterkt vurderte å kjøpe et kinesisk bilmerke. Da hadde jeg akkurat sett noen gjøre en økonomisk vurdering av bilfirmaet, og de mente sjansen for konkurs var 98%.
(De har nå ca 8,4 milliarder dollar i gjeld)
Neste gang jeg snakket med han, hadde han slått fra seg hele tanken om å kjøpe det konkrete bilmerket.

De store bilprodusentene har også mye gjeld, Toyota har 240 milliarder dollar, Volkswagen har 210 milliarder .. men omsetningen er også tilstede. https://companiesmarketcap.com/toyota/total-debt/
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

daktari

Sitat fra: vinterdekk på mandag 13. mai 2024, klokken 10:06
Sitat fra: Jejl på mandag 13. mai 2024, klokken 08:29Det er nok smart å se på økonomien, og utsiktene fremover til å drive lønnsom butikk, ja.
Diskuterte dette for ikke lenge siden med en som sterkt vurderte å kjøpe et kinesisk bilmerke. Da hadde jeg akkurat sett noen gjøre en økonomisk vurdering av bilfirmaet, og de mente sjansen for konkurs var 98%.
(De har nå ca 8,4 milliarder dollar i gjeld)
Neste gang jeg snakket med han, hadde han slått fra seg hele tanken om å kjøpe det konkrete bilmerket.

De store bilprodusentene har også mye gjeld, Toyota har 240 milliarder dollar, Volkswagen har 210 milliarder .. men omsetningen er også tilstede. https://companiesmarketcap.com/toyota/total-debt/
Hører til å si at omsetningen var $307.48 B og  fortjenesten var $43.03 B.

Hvis man skal sammenligne med privatøkonomi så er det altså en belåningsgrad på knappe 0,78, som nok er vesentlig mindre enn de fleste husholdninger har.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Electric cars in Norway


offpist

Nåh det er ikke game over før de kaster inn håndkle. Begynner å komme inn signaler om at lagerbilene snart/er solgt ut.

Så spørsmålet er bare, hva nå?

Antagelig må de hente inn enda mer penger via oppkjøp skal de starte opp produksjonen igjen.
Kjører:
Grå 2013 Model S P85

Electric cars in Norway

Sitat fra: offpist på mandag 13. mai 2024, klokken 18:57Nåh det er ikke game over før de kaster inn håndkle. Begynner å komme inn signaler om at lagerbilene snart/er solgt ut.

Så spørsmålet er bare, hva nå?

Antagelig må de hente inn enda mer penger via oppkjøp skal de starte opp produksjonen igjen.
Men vet vi noe mer utover det som står i denne saken jeg lenket til?

Er det andre problemer? 

chargedup

Det at toppsjefen i Magna ikke regner med at de/Fisker vil produsere en eneste Ocean til, sier jo det meste. Magna fikk, såvidt jeg har forstått det, en god del av betalingen i aksjer hos Fisker, som nå er verdiløse. Magna tror, som de fleste andre, heller ikke at Fisker vil overleve.

Fisker begynner vissntok å nærme seg tomme for 40% avslag Ocean i Norge ryktes det, selv om det fortsatt finnes noen få biler på nettsiden. Vi er oppe i 372 Ocean registrert i Norge nå.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Electric cars in Norway

Sitat fra: chargedup på tirsdag 14. mai 2024, klokken 10:29Fisker begynner vissntok å nærme seg tomme for 40% avslag Ocean i Norge ryktes det, selv om det fortsatt finnes noen få biler på nettsiden. Vi er oppe i 372 Ocean registrert i Norge nå.
Nice :+1: hver mann sin Fisker Ocean. Kongebil å se på, eyecandy...jeg blir gla av hver gang jeg ser en i trafikken

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA