Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Fisker muligens konkurs (igjen)

Startet av Klykken, torsdag 14. mars 2024, klokken 09:12

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 31. mars 2024, klokken 16:29
Sitat fra: daktari på fredag 29. mars 2024, klokken 16:08Det er jo noen firma som kunne trenge ferdige elbiler. Spørsmålet er jo om det er billigere å utvikle på egen plattform eller kjøpe Fisker og rebrande dem? Eks. Toyota (?), Mazda, Ford (?), Mitsubishi, GM (?) mangler vel plattformer. Stellantis har Stla, VAG har MEB og mer, BMW CLAR og NK etc. Kia/Hyundai har GMP.
Daktari tror du er inne på noe vesentlig nå. Tipper det sitter mange bilprodusenter å regner på dette as we speak

Men eier fisker noen plattform da eller er det magna steyr som er eier?

SitatFisker plans on utilising Magna's electric vehicle platform, and will be giving Magna a stake of up to 6% of Fisker equity

Slik jeg ser det hvis man kjøper opp fisker så må man avtale med magna om å bygge bilene med mindre man arver en avtale som strekker seg over noen år men tipper er noen begrensninger i den avtalen.
Model 3 2019 LR Rwd

RJK

Sitat fra: Daniel_0007 på søndag 31. mars 2024, klokken 21:15
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 31. mars 2024, klokken 16:29
Sitat fra: daktari på fredag 29. mars 2024, klokken 16:08Det er jo noen firma som kunne trenge ferdige elbiler. Spørsmålet er jo om det er billigere å utvikle på egen plattform eller kjøpe Fisker og rebrande dem? Eks. Toyota (?), Mazda, Ford (?), Mitsubishi, GM (?) mangler vel plattformer. Stellantis har Stla, VAG har MEB og mer, BMW CLAR og NK etc. Kia/Hyundai har GMP.
Daktari tror du er inne på noe vesentlig nå. Tipper det sitter mange bilprodusenter å regner på dette as we speak

Men eier fisker noen plattform da eller er det magna steyr som er eier?

SitatFisker plans on utilising Magna's electric vehicle platform, and will be giving Magna a stake of up to 6% of Fisker equity

Slik jeg ser det hvis man kjøper opp fisker så må man avtale med magna om å bygge bilene med mindre man arver en avtale som strekker seg over noen år men tipper er noen begrensninger i den avtalen.

Magna Steyr er en "løs" fabrikk som produserer på lisens fra andre, så plattformen eies av Fisker.

Dersom Fisker går konkurs, sitter i realiteten ikke Magna Steyr med noe annet enn de bilene de har bygd men ikke levert fra seg ennå.

Om Fisker kjøpes opp før de går faktisk konkurs, er det sikkert noen avtaler som må respekteres, og/eller reforhandles. Er en stor sannsynlighet for at en ny eier kan flytte produksjonen relativt raskt.

Men plattformen i seg selv er jo utviklet og kan produseres hvor som helst uten at Magna Steyr kan si noe, de har kun kontrakt på bygging av den modellen som er i produksjon nå. Og da sikkert at nye batcher må kontraktfestes før de kan starte opp med dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatOm Fisker kjøpes opp før de går faktisk konkurs, er det sikkert noen avtaler som må respekteres, og/eller reforhandles. Er en stor sannsynlighet for at en ny eier kan flytte produksjonen relativt raskt.
RJK :+1:  takker for din innsikt på dette. Lurer på om du også vet om det er noen av de aktuelle aktørene (Nissan osv) som har en tilsvarende "plant" ledig som de kan flytte produksjonen til. Jeg mener noen MÅ jo ta over Fiskerboet?

BTW, og noe helt annet, jeg leser inne på FB Fisker at det er mye feil med modellen og bremser som ikke virker og dører som ikke åpnes og mye SW probl. Men det var lenket til teslarati og der er jo alle skribenter teslafanboys (ikke noe galt i det assa hi hi, er der selv jeg)

Kan det være noe i denne info eller er det bare et forsøk på å lage flest mulig drittpakker for Fisker nå fremover, les løgn og fri diktning?

Se også her på Reddit: https://www.reddit.com/r/Fisker/comments/1arp3os/ocean_adas_fault_while_driving_automatic_breaking/

suverin

Nå er prisene dumpa i Norge og. Over 200.000 avslag på lagerbilene!

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Electric cars in Norway

Sitat fra: suverin på søndag 07. april 2024, klokken 15:53Nå er prisene dumpa i Norge og. Over 200.000 avslag på lagerbilene!

Det er billig i innkjøp :+1:

Men hva skjer senere når noe skal fixes og garantier hvis de konker?

automat

Man kan nok glemme garantier ved en konkurs. Det som er mer bekymringsfullt er deletilgang. Finnes det et reservedelslager av noe omfang? Og er noen i det heletatt interessert i å kjøpe det opp for å serve de få kundene som finnes?

Man må også regne med at bilen går offline.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

hELgenen

Synes synd på dagens eiere..ser det ligger noen ute på finn til gammel pris..

lightscribe

Flotte og billige biler!

Man må vel regne med null garanti og man må vel sjekke att offline software funker «nok»...

daktari

Fra Fisker (i Broom-saken) står det
SitatPå grunn av den nåværende økonomiske situasjonen til produsenten Fisker Group Inc. og Fiskers salgsselskaper i Europa, er det en risiko for begrenset support og begrenset service for bilene. Kjøperne må påregne et permanent tap av muligheten til å gjøre gjeldende krav på materialfeil og garantikrav. Ved å inngå en kjøpekontrakt etter 5. april 2024 erklærer kjøperen av en Fisker Ocean at han/hun har blitt informert om dette og likevel ønsker å kjøpe en Fisker Ocean i lys av den beskrevne risikoen.

Slik jeg forstår norsk lov og forbrukerkjøpsloven så er det ingen adgang til å avtale seg ut av de vilkår som står i loven. Slikt sett er teksten over uheldig formulert, da man ikke kan frasi seg noen reklamasjonsrett.

Derimot er det på sin plass med advarsel mot umiddelbar konkurs, og at reklamasjoner må tas mot konkursboet, så lenge dette eksisterer. Hvorvidt disse reklamasjonene da vil hefte ved kreditorene er jeg usikker på. Når boet er oppgjort tror jeg ikke man har noen å reklamere mot.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Jeg vil tro at man sannsynligvis kan få tak i reservedeler for egen regning, men aldri vil få en fullt fungerende bil. Med fullt fungerende bil mener jeg en bil som for det meste har softwarefeil, selv etter 2.0. De fleste "feilene" (noe av det er vel som FSD, "kommer senere", som nøkkel på mobil osv osv) på ocean er software og ikke hardware, selv om det visstnok er noe issues med brems borte i usa. I Norge har jeg kun fått med meg at spoiler sprekker i kulda som hardware problem. For 400' får man Norges billigste nyelbil med over 600km rekkevidde, men selvfølgelig en risiko dersom feks batteriet til 400' (?) ryker.
Dersom ocean hadde hatt fungerende software ville jeg, personlig, kjøpt en nå.

At noen fortsatt tenker at fisker er en kjempekandidat for oppkjøp eller pengeinnsprøytning er for meg fortsatt en gåte. Fisker har bevist at de har en plattform som fungerer med Ocean, men den er lansert altfor tidlig og har derfor masse bugs. De har produsert en bil som er  middels (sett bort ifra software trøbbel) på specs ift pris og salget har vært elendig.

Er det kun fordi Henrik er dansk at så mange heier på han i Norge? Etter alle løgnene fra 2016-2022 (da ocean ble lansert) skulle man tro at fisker ble gjennomskuet?
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

RJK

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 07. april 2024, klokken 08:31
SitatOm Fisker kjøpes opp før de går faktisk konkurs, er det sikkert noen avtaler som må respekteres, og/eller reforhandles. Er en stor sannsynlighet for at en ny eier kan flytte produksjonen relativt raskt.
RJK :+1:  takker for din innsikt på dette. Lurer på om du også vet om det er noen av de aktuelle aktørene (Nissan osv) som har en tilsvarende "plant" ledig som de kan flytte produksjonen til. Jeg mener noen MÅ jo ta over Fiskerboet?

BTW, og noe helt annet, jeg leser inne på FB Fisker at det er mye feil med modellen og bremser som ikke virker og dører som ikke åpnes og mye SW probl. Men det var lenket til teslarati og der er jo alle skribenter teslafanboys (ikke noe galt i det assa hi hi, er der selv jeg)

Kan det være noe i denne info eller er det bare et forsøk på å lage flest mulig drittpakker for Fisker nå fremover, les løgn og fri diktning?

Se også her på Reddit: https://www.reddit.com/r/Fisker/comments/1arp3os/ocean_adas_fault_while_driving_automatic_breaking/
Nissan produserte jo Leaf og sikkert også eNV-200 på fabrikken i UK, mer bestemt i Sunderland. Vil tippe de fremover har ledig kapasitet!

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Electric cars in Norway

SitatSitat
At noen fortsatt tenker at fisker er en kjempekandidat for oppkjøp eller pengeinnsprøytning er for meg fortsatt en gåte. Fisker har bevist at de har en plattform som fungerer med Ocean, men den er lansert altfor tidlig og har derfor masse bugs.
Charge ... :+1: jeg liker ikke å innrømme men du har nok helt rett. Det er bare at jeg har fulgt med på Fisker helt siden start. Likte det jeg så. Men men nytter ikke å være sentimental i bilbransjen, så jeg har nok tatt feil (igjen)

vinterdekk

Man kjøper seg en hobby med denne bilen.

Med mindre Fisker får en livline da. Å stoppe produksjonen og selge unna lagerbeholdningen forteller meg at de gjør det de kan for å berge selskapet.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

Electric cars in Norway

Electric cars in Norway

Men jeg blir ikke stresset av broom nyheten selv om det der står at mange frykter at selskapet vil gå under.

Jeg tror de blir kjøpt og og at de fortsatt vil hete Fisker. Litt som gml MG ;D

Ser det spekuleres i at Nio er nestemann ut :D https://www.fool.com/investing/2024/04/06/is-nio-the-next-fisker/ Se bilde

Masse nyheter på Google søk her om Fisker men ikke noe om at de blir borte - bra det!

https://www.google.com/search?sca_esv=55d6234f4c88031b&sca_upv=1&rlz=1CDGOYI_enNO1007NO1007&hl=nb&sxsrf=ACQVn08Or6AtpaXOHeepPoeTLISIdq0YBw:1712558436263&q=fisker+ev&tbm=nws&source=lnms&prmd=invbz&sa=X&ved=2ahUKEwiBoICqgbKFAxW8QlUIHWgCAXoQ0pQJegQICxAB&biw=375&bih=640&dpr=3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA