Mystisk lekkasje

Startet av Silkefot, søn 22. okt 2023, kl. 22:13

« forrige - neste »

Silkefot

Skiftet til vinterdekk og ser at innsiden på felgen til venstre fremhjul er full av greasesøl. På det ene bildet sees akselen som går inn i fremhjul et med noe som ser ut som en lekkasje men er det virkelig så mye fett som kan komme ut av den? Noen som har en ide om hva det kan være og hva jeg burde gjøre med det?
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:
Model X 100D 2017 modell i 2 år
Citroën Saxo 2003 modell (?) i 10 år

kaiat

Sjekk om mansjetten er hel. Er den sprukket, finnes det universale delbare mansjetter å få kjøpt. Disse er ikke så vanskelige å montere.

Silkefot

Takk for svar, tenker du at fettet bare kommer fra innsiden på mansjetten eller kan det komme gjennom drivaksel for eksempel? Har hatt den av men husker ikke om den er hul...
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:

Silkefot

For the record, det var mansjetten som hadde sprekt og den er ikke bare enkel å bytte. Du må av med stab og styrestag, kaliper og bremseskive og siden må hubben av og aksen ut. Siden må du bruke en avtrekker for å dele aksen slik at mansjetten kan byttes. Om det er lite fett igjen må man vurdere å bytte aksen eller i det minste åpne drivknuten og sjekke den for skader etter forurensning. Jeg endte med verksted siden mutteren til aksen var så dårlig at jeg ikke kunne bruke avtrekker.

Lykke til 😁
Bosted Fetsund
Eier:
Model 3 2025 modell
Model Y 2022 modell
Leaf 2011 modell
El-velo
Har eid:

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA