Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe EL Bil?

Startet av Nathaniel, torsdag 07. mars 2024, klokken 18:42

« forrige - neste »

Nathaniel

Hei har et dilemma nå, har solgt bilen min (en mercedes) og er på utkikk etter en ny bil. Bruker mest bilen til å fra jobb bare også noe turer inn til oslo eller andre steder. Ikke tenkt meg på noe bil ferie lengre enn Danmark værstefall Tyskland. Har fått finansierings bevis for 340000 kroner og står litt mellom enten en bensin eller El bil. Jeg har en unge på 5 mnd. Jeg har kikket på Volvo V60 T8 390HK versjonen, eller så har jeg kikket på tesla model 3. Jeg har ikke mulighet til å lade så mye hjemme da jeg leier og ikke kan sette opp en lader hvor jeg bor nå, så da må jeg lade på offentlig lader eller supercharger. Den er ikke langt unna den supercharger maks 15 minutter med bil. Har sjekket opp forsikring på begge biler og det er ca samme pris. Så hva er billigst for meg? En Hybrid eller en Model 3 som jeg BARE kan lade på ladestasjon.

En liten EDIT: Jeg og min samboer har allerede en bil og det er en toyota avensis, altså en bensin bil.

RJK

Ungen er i barnevogn-perioden. Ville vurdert en TMY istedet for en TM3. Dog uten lading hjemme eller på jobb, er kanskje en bensiner et bedre valg for dere.

Ingen offentlig gatelading der dere bor?

Men kudos for å vurdere elbil i en sånn situasjon!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Personlig tenker jeg at elbil er helt uaktuelt uten mulighet for å lade hjemme. (T8en er også tørst om du skal bruke den i byen/ småkjøring uten å lade. På lengre turer har det liten betydning.)
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

vinterdekk

Er greit å undersøke lademulighetene først ja. Har du lademulighet på jobb eller rimelig gatelading i nærheten som supplement til Tesla-lynlader så behøver det ikke å bli så ille. Det går an å høre med arbeidsgiver om de planlegger å tilrettelegge noe.

Her er ett ladekart som viser det meste av offentlige ladere.
https://chargefinder.com/no

Noen ladere er ikke listet noen steder, da kan man noen ganger finne de her.
https://www.plugshare.com/

Litt usikker på om den Volvo V60'en er en ladehybrid eller ikke-ladbar hybrid, men generelt er det litt vanskelig å få tilbake pengene med ladehybrid i forhold til en ikke-ladbar hybrid.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Før ville jeg vært skeptisk til elbil uten å kunne lade hjemme, men nå føler jeg det ville funket greit. Det satses veldig bra på elbil-ladere nå. For å ta et eksempel blir det 144 ladepunkter i Bogstad 1 parkeringshuset, hvor mange er sakteladere, og noen (60) parkeringsplasser betaler du bare for strømmen, + gratis parkering for sakteladere på Tesla-sakteladerne. I tillegg halv pris på parkering om du bruker en av de 16 nye superchargers der inne...bare som et eksempel. Linkene over (i forrige innlegg) er veldig nyttige.

Er laget egne kalkulatorer hvor en kan regne ut ca prisforskjell på elbil vs bensin:
https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Dersom en har mulighet til å gå for en Model 3 med lengst rekkevidde ville jeg gjort det (LR - Long Range).

https://www.tocn.no/wp-content/uploads/2024/01/2024-01-21a-Pris-Tesla-Supercharger.pdf

Dersom en betaler rundt 4 kroner per kWh, og bruker ca 1,8 kWh per mil blir det ca 7 kroner milen, som utgjør 875 i måneden om en kjører 15000 km i året (10500kr i året). Så drivstoff blir ikke dyrt i forhold til andre bilkostnader.

Service er billig på Tesla, mens på Volvo er det ofte ganske dyrt.

Bompenger er jo veldig avhengig av hvor du bor, men forskjell på elbil og bensin/hybrid kan utgjøre mye.
https://bompengekalkulator.no/

Er jo og fint at det er 8 års garanti på motor (og batteri) på Model 3.

Så jeg ville prøvekjørt begge bilene, med barnesete, og hvis du liker Model 3 vil jeg anta det går helt fint selv om du akkurat nå ikke har lademulighet. Det blir forresten flere og flere som setter opp dette også i utleiemarkedet, så en kan ofte presse på eier om å sette opp. Gjør jo boligen lettere å leie ut.
Tesla Model Y                         2021-

Eladdin - Elbilfareren

Ja, dét leste jeg også, det om Bogstad 1 parkeringshus. Der har man nærmest garanti for å få ladet elbilen sin, og kjempefint for de som bor i nærheten som bare kan kjøre innom. Nå kan de som bor i bydelen + bydeler rundt bare kjøpe seg elbiler uten å være avh av overfylte kommunale p-plasser med lading, og slipper å stå opp om natta for å flytte sin fulladede elbil.
Ikke-teslaer på p-plass på Bogstad 1 betaler kun 16 kr pr kwt dersom de står en time, er de uheldige og kjører ut etter 31 min betaler de 32 kr pr kwt. Bruker bilen 1,5 kwt så gir det rimelige kun kr 45-ish pr mil i strømkostnad, og dét må jo sies å være rimelig.
Tesla-eiere slipper med kun halv p-avgift første halvtimen, mener jeg det var, men er til gjengjeld tilgodesett med 22kw-saktelader. Da blir det litt mindre stygt.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Nathaniel

Sitat fra: RJK på torsdag 07. mars 2024, klokken 20:47Ungen er i barnevogn-perioden. Ville vurdert en TMY istedet for en TM3. Dog uten lading hjemme eller på jobb, er kanskje en bensiner et bedre valg for dere.

Er noe ladere som er ca 200 meter unna her jeg bor når jeg kikker på det kartet, ikke verdens undergang å gå 200 meter hjem mens bilen står å lader. Men hvor dyrt blir det egentlig å lade sånn hver gang jeg skal lade å må lade andre steder enn hjemme?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Exit elbil på fredag 08. mars 2024, klokken 10:48Ja, dét leste jeg også, det om Bogstad 1 parkeringshus. Der har man nærmest garanti for å få ladet elbilen sin, og kjempefint for de som bor i nærheten som bare kan kjøre innom. Nå kan de som bor i bydelen + bydeler rundt bare kjøpe seg elbiler uten å være avh av overfylte kommunale p-plasser med lading, og slipper å stå opp om natta for å flytte sin fulladede elbil.
Ikke-teslaer på p-plass på Bogstad 1 betaler kun 16 kr pr kwt dersom de står en time, er de uheldige og kjører ut etter 31 min betaler de 32 kr pr kwt. Bruker bilen 1,5 kwt så gir det rimelige kun kr 45-ish pr mil i strømkostnad, og dét må jo sies å være rimelig.
Tesla-eiere slipper med kun halv p-avgift første halvtimen, mener jeg det var, men er til gjengjeld tilgodesett med 22kw-saktelader. Da blir det litt mindre stygt.

Vet ikke helt om alt det du skrev var helt rett.
Selve ladingen for saktelading er gratis (7,4 kW), men 59 per påbegynte time i parkering, som er like sinnsykt som ellers i Oslo.

For Tesla så er det halv pris på parkering om du lader på Tesla Supercharger 250kW. Så hvis du f.eks. lader 25 minutter - nok til å fylle bra opp og handle det du vil, så koster det 30 kroner i parkering + ca 4 kroner per kWh. Du kan og lade på Tesla sine Destination Chargers som er 22kW til halv pris på parkering + ladekost. Superladestasjonen er ikke åpen ennå, men åpner neste uke, og har åpningsseremoni 16. mars.

https://www.elbil24.no/nyheter/parkeringshus-i-oslo-har-bare-ladeplasser/81083449
https://www.parkly.no/kundeservice/parkeringsplasser/bogstadveien-1
https://www.tocn.no/2024/03/16-mars-bli-med-pa-apning-av-tesla-bogstadveien-suc/

Dersom trådstarter bor utenfor Oslo vil det jo fort være vel så lønnsomt å lade på andre Tesla-ladere uten parkeringsavgift. Røde ladere er Tesla-ladere. Lilla er andre med 100+ kW ladefart.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Nathaniel på fredag 08. mars 2024, klokken 13:17
Sitat fra: RJK på torsdag 07. mars 2024, klokken 20:47Ungen er i barnevogn-perioden. Ville vurdert en TMY istedet for en TM3. Dog uten lading hjemme eller på jobb, er kanskje en bensiner et bedre valg for dere.

Er noe ladere som er ca 200 meter unna her jeg bor når jeg kikker på det kartet, ikke verdens undergang å gå 200 meter hjem mens bilen står å lader. Men hvor dyrt blir det egentlig å lade sånn hver gang jeg skal lade å må lade andre steder enn hjemme?
Om det er lading på SuC-stasjon, så kan du laste ned Tesla-appen og registrere deg. Finn så laderen du har i området, og velg denne. Dette er nødvendig for å finne prisen på "din" SuC, da Tesla har forskjellig pris på stasjonene sine.

Du ser da i første omgang prisen per kWh som ikke-Teslaer betaler, men rett under står det "Betal mindre med medlemskap". Klikk deg inn der, så får du prisen du må betale for å lade med en Tesla, bortsett fra at du ikke må betale noe månedsabonnement.

F.eks. stasjonen i Vestby koster nå 5,75 per kWh og 6,40 i "rushtiden". Men prisen er 4,25 og 4,70 for Teslaeiere. Med en TM3 ligger vel snittet et sted mellom 1,5-2 kWh per mil, så det koster deg da, siden du selvsagt hopper over rushtiden, et sted mellom 6,38 og 8,50 per mil.

Til sammenligning ligger vel bensinprisene nå litt under 20,- per liter, så med snitt på 0,5 så kan du regne 9-10 kr per mil til sammenligning, og vanligvis fyller man billigst på søndag sein kveld og frem til formiddagen (11-12-tiden) på mandags morgen.

Tesla justerer prisene litt i forhold til prisforventninger på strømmen, så nå i vinter er det nok litt dyrere per kWh enn når vi kommer til sommeren og ferietiden, så den skal sikkert litt ned snart, forventer jeg.

Hadde du hatt en Ionity-stasjon i nærheten (eller langs ruta), så kan man kjøpe et passport-abonnement til 69,- i måneden og betaler da 3,82 per kWh, så da må du lade minst 160 kWh i måneden for å nulle ut månedskostnaden. Det tilsvarer en kjørelengde på ca 107 mil per måned eller nesten 4,9 mil per dag ved 1,5 i snitt, og tilsvarende 80 mil per måned eller 3,65 mil per dag ved 2 kWh per mil. Da har jeg utgått fra 22 kjøredager i måneden.

Bor du i Oslo-området, kan du finne offentlige gateladere som støtter opp til 22 kW effekt, selv om mange stopper på 7,4 kW. Disse koster for tiden 13 på kveld/natt og 20 på dagtid (kan variere litt). En TM3 lader maks 11 kW på AC, så da vil du få følgende kWh-priser på hhv. 7,4 kW (regner på 7,2 pga ladetap etc) og 11 kW på dag og kveld:

1,8 kveld/natt eller 1,18
2,78 dag eller 1,82

Mange av disse har makstid på 3 timer på "dagtid" (9-20), så da rekker man bare å lade litt før man må flytte seg igjen.

PS! Gang aktuell kWh-pris med 1.5 eller 2 for å regne ut pris per mil for prisene på offentlige gateladere i Oslo, da jeg ble for lat til å ta dette for deg! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA