Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Buss i bussfil og vikeplikt

Startet av nyttblad, tirsdag 23. februar 2016, klokken 07:51

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 31. januar 2024, klokken 23:43
Sitat fra: Trekkoppbil link=msg :police: =1128404 date=1706734374Hadde jeg vært legdommer etter et sammenstøt, ville jeg sagt at feltskifte er en helt annen operasjon enn å forlate holdeplass.

Men juryordningen er avskaffet, så det finnes ikke lekdommer lenger    ;)  :o  :P
Kalles Meddommer nå. Istedet for jury, så brukes det en fagdommer og 2 Meddommere i de fleste straffesaker.

I sivilsaker er det normalt kun fagdommer, men da skal det være uhildede vitner.

Da jeg satt var med som Meddommer, men det ikke ble sak eller utsatt sak, eller det var reserver som ikke ble benyttet, så ble man av og til spurt om å sitte som vitne i sivilsaker.

Jeg er ganske sikker på at min vurdering over er faglig korrekt, men jeg ser den kan være i grenseland, så her blir det en vurdering for når venstre felt (det som brukes av de som skal svinge til venstre) vurderes til å starte.

Men for meg så oppfatter jeg at det starter før bussens utkjøring fra busstoppet. og skal bussen over dit, så må den foreta feltbytte og får vikeplikt for kjøretøy i det feltet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Oddaa

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 31. januar 2024, klokken 12:11
Sitat fra: Oddaa på onsdag 31. januar 2024, klokken 09:39Gammel tråd, men opplevde det samme som trådstarter i dag og ble tilsvarende i tvil: En såkalt metrobuss ved kantstopp i kollektivfeltet. Jeg passerer i venstre felt. I det jeg er godt oppe på siden av den skrur den på blinklyset og vrenger rett over i venstre felt. Jeg får stoppet med noen centimeters klaring, rakk ikke en gang å tute... Ubehagelig opplevelse.

Jeg synes du bør sende busselskapet en mail med bilder og forklare hva som skjedde, og spørre dem om deres syn på hvem som har vikeplikt. Kan være du har rett, og at de da lærer opp sjåføren i hvordan han skal agere, og at du sparer en annen bilist fra en kollisjon. Bør sikkert ha med klokkeslett, og eventuelt rutenummer om du husker.

Gjort. Oppdaterer her om/når jeg får svar.
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Kansellert bestilling 2025 EX90

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA