Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Infotainment systemer / skjermer

Startet av Dede, torsdag 07. mars 2024, klokken 15:21

« forrige - neste »

Dede

Jeg er gjerne i overkant interessert i at "infotainment-system" skal være lett å bruke når jeg ser på ny bil.  Kjører BMW i3 idag - og er jo superfornøyd med "hjulet" og knappene mellom seter+at jeg har lagt inn hurtigkommandoer på egne knapper (det er i alle fall genialt å ha!).  Når jeg prøvekjører nye biler ser jeg jo alltid på om jeg får til å bruke stemmekommandoer og hvordan det er å bruke  touch-skjermen.. om en må langt inn i menyer - om enkelt å zoome ut og inn på kart etc - og om jeg må bøye meg frem med optimal sittestilling for å rekke frem til skjermen..
I går kjørte jeg en tur i volvo ex30 og etterpå lurte jeg på hvorfor jeg egentlig så så lite på skjermen - kom jo da frem til at det var fordi skjermen står lengre bak (så en rekker frem til å trykke på den) så må jeg ta øynene lengre vekk fra veien enn jeg må med i3 - der en ikke trykker på skjermen og der den dermed kan stå nærmere frontruta..

Har jo prøvd BMW ix1 - men der må jeg bøye meg frem for å nå skjermen.. Så nå er jo plutselig bmw i4 og ix3 på lista over aktuell ny bil..  Men sikkert noen biler som jeg burde prøve? OG sikkert noen som har erfaringer der det er ekstra mye knot med skjermer/en må langt inn i undermenyer for å bruke "vanlige" kommandoer som jeg da bare kan glemme.

Alle tips mottas - både for systemer som er gode og de som folk er misfornøyde med. Og funker stemmestyringen eller sliter noen biler med å forstå hva en ber dem om?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA