Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Bil til 500k

Startet av gruffalo, fredag 23. februar 2024, klokken 23:29

« forrige - neste »

gruffalo

Min model 3 ble kondemnert etter en ulykke, og må erstattes. Jeg ønsker noe større, og 4wd er er krav. Jeg vil ikke kjøpe er kinesisk merke. Trenger rekkevidde på 25 mil om vinteren. Ønsker en bil som er stille og komfortabel. Dette har jeg kommet opp med:

E-tron 55 sportback 2020-2021, stor og tung men komfortabel, usikker på om den er for gammeldags, og dyr å vedlikeholde

VW id5 topsport, usikker på vw kvaliteten

Mustang, usikker på om setene er gode, og Ford generelt

Tesla model y, usikker på støy, seter og komfort

Jaguar i-pace 2021 og nyere, usikker på alt ;)

Flott hvis noen kan bidra med tips og erfaringer!
E-tron 55 sportback 2022

ToWalkOrDrive

Jeg ville prøvd en iX. Selv om batteriet ikke er så stort på 40-utgaven. Men lader kjapt.
https://www.finn.no/339530385
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Liker selv iX, men de er ikke i sub-500k segmentet enda. Skal man tenke økonomi så er Tesla Y vanskelig å slå.

Vi har både e-tron 55 sportback (-21) og Tesla Y P (-22). Vi kjørte nettopp femti mil med begge bilene og byttet litt frem og tilbake. Føret vekslet mellom fine vinterveier, slapseføre og speilholke. Det vi begge merket umiddelbart var at farten gikk ned når vi satte oss i e-tron. Man merker at Teslaen er lettere og med terreng assistent på så går den som på skinner uansett føre.

Ellers er det to veldig forskjellige biler, e-tron er klart mere støydempet og mykere på ruglete underlag, og setene er bedre. Man kan og få utstyr som NightVision, Matrix LED, HUD, SoftClose og mye annet rart som man ikke får på Tesla. Matrix skal visst komme til Y også, men foreløpig er det bare ett rykte. Teslaen har vesentlig mere gjennomført software og er i en helt annen liga når det gjelder forbruk, i tillegg til at man har forvarming ved navigasjon til lader. Bagasjemessig er de omtrent like, litt mere volum i Y, men litt større bredde i e-tron. Y er dog mere praktisk med større frunk og mange forskjellige rom bak. E-tron har rails da, for de som liker å kjøre med ting på taket.

Hadde vi skullet beholde kun en av bilene hadde det blitt Yen med god margin. Lurte på å kjøpe en Y til i stedet for e-tron, men liker variasjon og å kunne velge bil etter behov. E-tron er foretrukket hyttebil på vinteren når det ikke er alt for kaldt (da holder ikke rekkevidden). Teslaen er førstevalget når det skal kjøres langt. I hverdagen blir det litt hipp som happ.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

vinterdekk

Sitat fra: gruffalo på fredag 23. februar 2024, klokken 23:29VW id5 topsport, usikker på vw kvaliteten

Magefølelsen sier meg at det er mye mer forutsigbart om man velger utgående, eller senere generasjoner VW. Feil blir jo hele tiden utbedret. Men VAG synes å ha gitt opp større OTA programvareoppdateringer for første generasjon ID biler. Jeg forventer at jeg får fabrikkinstallert 3.5 oppdatert til 3.7, men etter det må jeg vel kjøpe ny bil for å få større programvareendringer.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

gruffalo

Takk for nyttige svar! Er det vesentlige forskjeller må de ulike årgangene av model y? Har noen bedre støydemping?
E-tron 55 sportback 2022

turfsurf

-21 Modellene er vel dårligst støydempet (og har stivere dempere), ganske klar forbedring til -22 modellene. Litt usikker på om det har blitt gjort ytterligere forbedringer etter det. Valg av dekk er viktig, 19" Hankook som er originale sommerdekk støyer mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

#6
Stille, komfortabel og bra med moderne utstyr så bør du nok definitivt vurdere ID5 GTX.
Solid og stort sett gjennomtenkte løsninger.
Det meste av moderne utstyr er på plass, som;
- veldig gode frontlys som lyser langt, bredt og med velfungerende matrix-system
- Godt støydempet og komfortabelt understell.
- Lett å bytte kjøremoduser og regen-nivå
- Autopiloten kjører mykt og bra og kan konfigureres (endre tilpasning fartsgrense, strekningsforløp mm). Dermed kan du kjøre feilfritt steder andre systemer bråbremser og gjør andre feil, fordi du kan konfigurere bort det som skaper problemer i kartdata etc. Vi kjører ofte Oslo-Hafjell og bilen kjører feilfritt på E6 der andre løsninger gjør mye rart. Setter også stor pris på at avstand til forankjørende kan justeres i et veldig stort spenn slik at en kan ligge mange sekunder bak forankjørende og unngå sprut etc på vinteren.
- Rails - veldig enkelt å montere og fjerne takstativ. Gjennomtenkt løsning.
- El hengerfeste - enkelt å vippe ut/inn med knapp
- Head-up display - naturlig i moderne biler. Trygt og praktisk
- Gode seter med seteforlenger og massasje. Top-sport setene er veldig gode, med bra lårstøtte
- 360 kamera slik at du har full kontroll rundt bilen, fra støtfanger foran, på siden av bilen og bak. Fullt dekkende oversikt ved parkering
- Dører som passer for norske forhold. Ikke noe vindu eller håndtak som kan fryse fast.
- Carplay/AA integrert trådløst, så du får opp spotify, Google maps, podme, Waze ++++ på skjermen automatisk.
- Automatisk oppvarming av seter, vinduer, ratt osv når du forvarmer fra appen.
- Varmetråder i frontruta - fjerner is/dugg lynkjapt, mye raskere enn varmluft kan gjøre. Burde vært obligatorisk i Norge.

Rett og slett en veldig god og gjennomtenkt bil for norske forhold. Mange gjennomtenkte detaljer en ikke merker før en har kjørt bilen en stund. Ikke uten grunn jeg har endt der jeg gjorde etter å ha eid en lang rekke elbiler, og prøvekjørt flere. Rett og slett den jeg synes er aller best allround, selv om det finnes biler som lader raskere, har større skjerm og bedre app. Da koker det ned til behov og preferanser :)


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Av alle de foreslått ville jeg ihvertfall holdt meg unna I-Pace og Mach-e. Begge lader sakte ifht forbruket, og I-Pace har en litt foreldet drivlinje.

Ellers må man vite hva man liker, jeg synes ID.5 virker billig innvendig både ifht Model Y og e-tron. Mye hardplast og pianolakk, samtidig som at skjermen ikke virker solid i motsetning til Y.

Både Y og ID.5 er greie hverdagsbiler. E-tron er ett steg opp, men er ikke like oppdatert som de to andre, samtidig som den går litt kortere og har vesentlig høyere forbruk (40-50%).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Barfot

Litt mer penger og en helt ny Ionic5 ?
Du får vel og ny Id.4 og Enyaq til omtrent samme pris, rett over 500'

Kjører du mye, så er 5 år fri kjørelengde på Ionic 5 bra og for noen tusenlapper får du og 5 år/150.000 km på VW.

I-Pace er fantastisk, vi hadde den inntil den ble kondemnert pga skade, men lader sakte på langtur, men for en bil !!

turfsurf

Man får vel mye nytt til rett over 500k, men det var jo ikke det han spurte om.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Skogs

Sitat fra: gruffalo på fredag 23. februar 2024, klokken 23:29Min model 3 ble kondemnert etter en ulykke, og må erstattes. Jeg ønsker noe større, og 4wd er er krav. Jeg vil ikke kjøpe er kinesisk merke. Trenger rekkevidde på 25 mil om vinteren. Ønsker en bil som er stille og komfortabel. Dette har jeg kommet opp med:

E-tron 55 sportback 2020-2021, stor og tung men komfortabel, usikker på om den er for gammeldags, og dyr å vedlikeholde

VW id5 topsport, usikker på vw kvaliteten

Mustang, usikker på om setene er gode, og Ford generelt

Tesla model y, usikker på støy, seter og komfort

Jaguar i-pace 2021 og nyere, usikker på alt ;)

Flott hvis noen kan bidra med tips og erfaringer!


Av de bilene du nevner trår du ikke feil med hverken ID 5 og TMY.
VW Id.5 GTX 2022 modell får du for under 500`.

25 mil vinterstid klarer iallfall Teslaen. Du skal få det ut av VW også, men av erfaring ville jeg ikke stolt 100% på det. Klarte 25 mil i vinter med ID.4, men da gikk den i nødmodus og i sort rett før ladestolpen hjemme.
Etter nylige tester får du uhorvelig mye bil for pengene i TMY, men kvalitetsmessig opplever jeg personlig VW for «litt mer bil».
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Asterix

ID4? Du får nå ID4 Pro med AWD. Der får du splitter ny bil til under 500. VW selger dårlig om dagen og det er muligheter for å prute en god del.

Om tid er en faktor bør du riktignok ikke velge ny VW. Det er store forsinkelser i produksjonen, min ID4 GTX ligger an til å bli minimum 3 måneder forsinket.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA