Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rimelig elbil god på vinterføre

Startet av Spattox, torsdag 15. februar 2024, klokken 15:39

« forrige - neste »

Spattox

Har i dag en 2015 leaf. Bor i nord norge, litt ut på bygden, så snø og dårlig føre er ikke uvanlig. Erfarer at Leafen er har litt dårlig framkommelighet.

Hvilken rimelig (lignende prisklasse) kan jeg vurdere framfor en leaf? Ser da i prissiktet 150-200 000. Helst over 2018 og under 75k km.

Gjerne kom med forslag og erfaringer :)

Eladdin - Elbilfareren

Seat Mii. Den tygger seg frem, og går vel dobbelt så langt.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Hyundai Kona og 2 stk Ioniq, utstyrt med ratt, vinduer, hjul og seter

Trekkoppbil

Ville nok vurdere å bytte dekk, før bytte av bil.

Eventuellt bytte til bil med 4-hjulstrekk.
Når det gjelder framkommelighet, så er det nesten ingen egenskaper som slår 4-hjulstrekk. Kanskje kjettinger, eller vinsj, kan være viktigere på spesiellt føre.

Ved valg av 2-hjulsdreven bil, så gjelder det å sjekke opp vektfordeling. Jeg trur det er vanskelig å finne en bil som er bedre enn Leaf.  Nå er det kun eldre Leaf jeg har sjekka opp data på. Av og til må man rygge for å komme opp de bratteste bakkene.

På snøføre har jeg god erfaring med Hakka R2 eller R3, etc. Antakelig er det bedre med piggdekk på is, men jeg har inntrykk av at det er i nysnø det oftest er vanskelig med framkommelighet, og at på snøføre er det best med piggfritt. Når veien er isete, er den gjerne strødd.
Noen foretrekker litt smale dekk på enkelte typer føre, så det har hendt jeg har gått ned på bredda om vinteren, men det er det ulike meninger om, og på enkelte typer tørt føre kan det derimot være bedre med breie dekk. Det er mulig omkrets har noe marginal betydning. Om vinteren kan man bruke f.eks 205/60/16 i stedet for 205/55/16.

roger1111

Kan også anbefale Leaf. Har kjørt Leaf i 6 år nå og på normalt vinterføre er den veldig god å kjøre. Kjører på Hakka piggdekk da jeg bor i Nord-Norge.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA