Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den gule Thinken i Trondheim er bevisstløs igjen!! Blitt frisk men så syk igjen.

Startet av Marsto, tirsdag 20. februar 2024, klokken 17:23

« forrige - neste »

Marsto

Huff å huff. Hva kan man si. Den gule thinken i Trondheim stoppet opp igjen i begynnelsen av februar. Da har vi holdt den igang omtrent i 14 år og totalt 123000 km siden 2010. Nå er det ikke sikkert den kommer på veien igjen. Den fikk etter 1 minutts kjøring rød trekant. Jeg greide akkurat å rygge den inn i garasjen før power limit slo til og stoppet bilen fullstendig. Nå har den stått parkert innendørs i hele februar og jeg har prøvd å starte den med jevne mellomrom uten hell. Koblet på Think tech center rett etter stoppen og dette er hva den ga av feilmeldinger 8.februar.
Nå har den stått i garasjen urørt og bare forsøkt startet av og til uten hell. Idag prøvde jeg igjen og helt nye lamper for feil lyser. Tanklampe blinker og rød skiftenøkkel lyser. Rød trekant og powerlimit kommer ikke opp. Nå er det kommunikasjonsproblemer med PCU. Her er feilmeldinger fra idag. Selv om bilen har stått tørt og under tak ser det ut til at den er svært nære å bli en donor bil idag. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

Men hvilken Think skal du kjøre om bilen blir delebil da?
Gi opp går jo ikke...

bcx238h

Marsto

Det er en Enerdel og vi får sjå om det går å få den på veien igjen. Den har nå mistet kontakten med pcu og det er vel aldri et bra tegn. Når været blir varmere får vi se om det byr seg en mulighet igjen. 

worry

Oj, dette så jo ikke bra ut.
Men når du får tenkt litt på det, så hiver du deg på igjen. Håper jeg.  :)
Foreløpig er det en spennende utfordring.

Min tanke er som vanlig, vann et eller annet sted.
Og måle om canbusen fungerer. Litt rart at feilmeldingene forandrer seg.
Think lithium

Marsto

Ja dette må være fuktighet ett eller annet sted. Det har vært en veldig lang vinter her med mye temperaturskifter fra -20 til + grader på bare en dag. Det må utvikle kondens tror jeg, da. Den har blitt kjørt ca. 60 km hver dag og på E6 her i byen er det nulltolleranse for snø. Det betyr enorme mengder salt. Sånn som bilen oppfører seg nå har PCU mistet kontakt med batteriet og melder feil etterhvert i Savvycan. Legger ved et par loggfiler fra Savvycan så man kan se på forskjellene i feilmeldinger.
I loggfilen fra 8.februar ser man at 0x310 pcu master command ikke gir pcu feil mens i loggen fra igår oppdager pcu feil og loggen stopper ved 0x4b0 abs brake2.
0x610-611 0x721-722-723 logges ikke lenger noe som kan tyde på at det kan være noe med MLEC kortet, kanskje.   

Warlock

Ja, spørs om MLEC ha fått seg en trøkk igjen.
Man fant jo aldri svar på hva den holdt på med og hvorfor den kunne finne på å timeoute. Spørs om den har røket og tatt med seg kortet (igjen). ingen meldinger fra MLEC i alle fall i siste fie. helt likt slik vi så det før vi reparerte kortet sist.
(anbefaler fremdeles å øke tålestyrken til precharge, og flytte den vekk fra MLEC slik de gjør ove dammen (skrev vel litt m det i en annen post))

Det som er litt mer "spennenede" er den external ISO feilen..
Spørs om man bør gå gjennom samme vekkobling som vi gjorde på Orkanger for å finne ut hvor denne er...

Marsto

Ja, akkurat.
Det som er ganske rart er at dette har skjedd etter at bilen ble parkert. Hadde god kommunikasjon rett etter feilen oppsto med kun ISO feil. Nå er det mange rammer i "frame filtering" i savvycan som mangler.
Jaja... vi får sjå og det er vel fullt mulig å se på MLEC kortet om noe er overbelastet eller brent. Det er ingen indikasjon på at Precharge er blåst ihvertfall så noe annet må ha skjedd her, tror jeg. 

Marsto

Da har Thinken stått i garasjen siden begynnelsen av februar. Tidligere i denne uka fikk jeg til å lade batteriet opp til 100%. Det er et meget godt tegn og i Think Techcentre slettet jeg alle koder som var aktive. Idag startet jeg bilen opp som normalt og kjørte den en prøvetur på egen tomt. Det gikk helt utmerket og det ser ut til at et veldig langt opphold i ganske tørr garasje har resultert i en opptørking som gjør at den kan kjøres igjen. Nå blir neste steg å prøve den på en lengre kjøretur for å se hva som skjer. Er ganske optimistisk og tenkte å kjøre såpass langt som nesten tomt batteri, så jeg kan lade det helt opp igjen. Vi får se og ny oppdatering kommer etter en prøvetur.
For å presisere hva jeg har gjort siden den stoppet med både internal og external HV feil og senere mistet kontakt med can bus er rett og slett ingenting bortsett fra at jeg har koblet på diagnose ofte, prøvd å starte den ofte og koble til laderen ofte. Den har gradvis kommet til liv kun med å være parkert og resultert at den er klar for en prøvetur igjen. Derfor tror jeg de som tenker på å montere fukt slukere som kan byttes utenfra inn i PCU og hovedbatteri har helt rett.
Fuktkontroll er alfa og omega på de saltbefengte veiene vi har her i Trondheim og kanskje i hele Norge vil jeg tro.       

worry

Hei,
Så bra. Da er du i gang igjen.  :+1:
Men viktig å følge opp det med fukt ja.

Jeg har skrevet det før, men forrige eier av vår bruksbil gikk nøye over alle kabler og kontakter i motorrommet. Dette etter å ha fått jordfeil. Det lå vann, og grønske faktisk, inne i kabelstrømpene. Alle kabler og kontakter ble sett over, vasket og tørket. Han fuget dekselet ved viskeren til frontruta for å hindre vann i å renne rett ned på PCU, og dekket over PCU og motor med gummimatte. Bilen har nå gått 135000 km. Grombil. :-)

Think lithium

Marsto

Huff å huff. Var ute på en helt feilfri 8 mils tur igår, koblet til lader og ladet opp til 100%. Nå hadde jeg veldig god tro på at den er i toppform igjen da jeg har kjørt den mange ganger nå uten feil. Det var den altså ikke for nå er det helt slutt igjen, gitt.
Skulle ut å kjøre en tur idag og ble møtt med powerlimit og blinkende tankmåler. Koblet på Think Tech center og fikk Internal Slave feil.
Javel, da må det være i HV batteriet så koblet på Commtool og der var det jeg har fryktet ja. En modul svarer ikke så det betyr vel et RLEC kort som er blåst. Det krever nedmontering av batteripakken og den jobben sitter lagt inne akkurat nå, ja. Jaja, bilen står ihvertfall tørt under tak så får vi se om motivasjonen for en større batterijobb kan komme sigende. Jeg tror hvis jeg skal gjøre den jobben må jeg få tak i en ny batterikasse som er i bedre form enn den jeg har og hvordan står det til med tilgang til RLEC kort i disse dager da?.     

Warlock

Dette var kipt å høre ja.
Det er nok dessverre som worry smart nok prøver å indoktrinere oss til, om det er problemer, ikke vent me å ta ned kassa (men det er jo en kiiip jobb å gjøre solo, jeg har aldri gjort det selv *bank* *bank*).

Det er jo en viss mulighet for at man kan reparere RLECs men det letteste er nok å få tak i noen fra vår mann, Myles Twete, over dammen (kanskje du kan få med et partre a de i kofferten?)

Tror ikke de er fremmed for å låne vekk utstyr i Orkanger så jobben blir mye lettere, eller frakte et gult lyn dit for et bedre spa-opphold. Synes ikke du skal gi opp i alle fall.

Var det ikke noen nordafor (kanskje vår venn i Lofoten) som hadde ei batterikasse han ville bli kvitt?

Marsto

Sitat fra: Warlock på mandag 06. mai 2024, klokken 14:14Dette var kipt å høre ja.
Det er nok dessverre som worry smart nok prøver å indoktrinere oss til, om det er problemer, ikke vent me å ta ned kassa (men det er jo en kiiip jobb å gjøre solo, jeg har aldri gjort det selv *bank* *bank*).

Det er jo en viss mulighet for at man kan reparere RLECs men det letteste er nok å få tak i noen fra vår mann, Myles Twete, over dammen (kanskje du kan få med et partre a de i kofferten?)

Tror ikke de er fremmed for å låne vekk utstyr i Orkanger så jobben blir mye lettere, eller frakte et gult lyn dit for et bedre spa-opphold. Synes ikke du skal gi opp i alle fall.

Var det ikke noen nordafor (kanskje vår venn i Lofoten) som hadde ei batterikasse han ville bli kvitt?
Ja, dette må sjekkes opp. Å demontere en hel batterikasse krever en god del plass og nøyaktighet. Alle jeg har sett, som har gjort dette, har masse plass og egnet vertøy for å gjøre jobben. Da gjenstår det å finne ut om det er mulig i en smal og trang garasje som jeg har. 

RJK

Sitat fra: Marsto på mandag 06. mai 2024, klokken 16:59
Sitat fra: Warlock på mandag 06. mai 2024, klokken 14:14Dette var kipt å høre ja.

Ja, dette må sjekkes opp. Å demontere en hel batterikasse krever en god del plass og nøyaktighet. Alle jeg har sett, som har gjort dette, har masse plass og egnet vertøy for å gjøre jobben. Da gjenstår det å finne ut om det er mulig i en smal og trang garasje som jeg har. 
Bilen er vel knapt lengre enn andre biler er bred, så bare å få den inn i garasjen på tvers (med 2 jekketraller!?!), så har du god plass! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Marsto

Sitat fra: RJK på mandag 06. mai 2024, klokken 17:59Bilen er vel knapt lengre enn andre biler er bred, så bare å få den inn i garasjen på tvers (med 2 jekketraller!?!), så har du god plass! ;)
Hahahaha.... interessant nok så er bilen omtrent bortimot dobbelt så lang som den er bred. 314cm x 166cm (2 jekketraller var jaggu meg en veldig god idè for å få den inn på tvers... har faktisk trua på at det går med ei jekketralle også.... :o ;)  )

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA