Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil for familie med 3 barn

Startet av KristoferOP, torsdag 22. februar 2024, klokken 08:32

« forrige - neste »

toreolav

Følger på denne tråden!
Sitter i akkurat samme familiesituasjon og dermed samme situasjon mtp barneseter.
For vår del ble det å beholde vår 2017 VW Touran i nye 3 år, og gå for en Ioniq5 som bilen ved siden av, som dekker noen av tingene Touranen ikke dekker, som tilhengerfeste blant annet.

Om 3 år står nok ID.Buzz høyest på lista når Touranen mest sannsynlig blir bytta ut.

daktari

Nye ID.7 har også store mengder bakseteplass og bagasjeplass.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Gadgetman

Nyeste e-Berlingo har pris som starter rett under 400 store. Alle 3 bakseta har IsoFix, og WLTP er 320Km. Kansje litt i korteste laget?   

Største ulempa er den vederstyggeligheta de kaller 'ny Citroën logo'... 
(Har kjørt Citroën i godt over 30 år. Eg kommer ALDRI til å kjøpe en med den herpa logoen. Og må eg, så bryter eg den av! ) 
Veldig stor fordel er skikkelige skyvedører for baksetepassasjerene.(Skjønner ikkje hvorfor småbarnsfamilier kjøper biler med jalla bakdører. )   

Du kan få den med hengerfeste, men maks 750Kg slep. Og da får du ikkje 7seter på den lengre utgaven.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

vinterdekk

Sitat fra: egleh på torsdag 22. februar 2024, klokken 11:12men vær obs på nyttelasten på mange elbiler. Teslabjørn veide en id buzz til 2600kg med fører, totalvekt 3000, dvs ca 470kg nyttelast inkludert sjåfør. vi skal på helgetur med vår eqb nå, 20kg slalomski, 10kg langrennski, 4 sekker ved ca 50kg, pakkpulk, litt mat, en 50L sekk per person, sengetøy, håndklær... familien veier 340kg, tre store barn. det hadde ikke vært lovlig med buzz. eqb er en av få biler vi kan gjøre dette med takket være egenvekt på ca 2200kg og maxvekt på 2770. har også funnet ut at takgrind er mye mer praktisk enn takboks når man skal ha med store ting på hyttetur, luftmotstand øker noe men kommer lett frem.

Det kan være stor variasjon i utstyrsgrad og dermed vekt på ID bilene. 400 kg nyttelast holder ikke for en familie Buzz synes jeg.

Min ID.4 4MOTION var 2200-2220 kg på vekta og tillatt totalvekt 2750 kg.

Med full sommerferieoppakning og fem i bilen veide bilen 2600 kg, så det var jo positivt. Men ungene veier kanskje bare 100 kilo tilsammen.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

egleh

Sitat fra: daktari på torsdag 22. februar 2024, klokken 13:02EQB er bra tips og praktisk bil med masse plass.
Jeg synes batteriet burde vært 15 kWh større. Hvor langt kommer du på motorvei på vinteren med den lasten?
har bare kjørt når det er rundt 0 med slik last på vestlandsvei i moderat 70km/t fart, og da var forbruket ca 2.4kwh/mil, så det er greit nok det, vi kjører sjelden mer enn 20 mil mellom hver rast på langtur, så har  faktisk ikke savnet større batteri ennå, tror egentlig mer ladefart hadde vært mer nyttig, for i vinter i -14 var vi sjelden over 60-70kw ladeeffekt, så det tok tid... 

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA