Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger tips om kjøpt av bruktbil

Startet av TerjeFjern, onsdag 14. februar 2024, klokken 12:57

« forrige - neste »

TerjeFjern

Hei
Vi skal kjøpe en bruktbil, som skal være nr 2-bilen vår. Lurer på om Kona 2020-modell er et godt valg?

Har allerede en elbil med lang rekkevidde og firehjulsdrift, som dekker det meste av behovet vårt.

Men, noen dager har begge behov for lokal kjøring med bil, f eks til jobb, ca 15-20 minutter å kjøre hver vei. Og noen få ganger i året trenger vi å dra opp til hytta på fjellet på forskjellig dag. Så det vi trenger er:

- En brukt elbil som har god nok rekkevidde til å kjøre 107 km opp på fjellet på vinterføre.
- Vi kan lade på hytta, men rekkevidden bør være betydelig mer enn 107 km siden batteriet taper seg over tid, trekker mer strøm i kulda, og bruker mer strøm i høye hastigheter og i kjøring oppover fjellet.
- Det er mye snø og ofte glatt ved hytta om vinteren, så vi ønsker en som har gode kjøreegenskaper og godbakkeklaring.
- det er ikke ønskelig å bruke mye penger på dette siden bilen skal brukes såpass lite.

Har dere noen tips? Er Kona 2020-modell et godt valg? Eller er det noen andre biler som passer bedre?

På forhånd takk.

TB

Kona har god rekkevidde, 64 kWh utgaven kjører fint 300 km vinterstid, der er den godt kvalifisert.

Spesielt gode vinteregenskaper og høy bakkeklaring vil jeg ikke si den har, batteriet henger under bilen, blir lavere bakkeklaing enn det kan se ut som.

Jeg har aldri forsøkt meg på "terrengkjøring" med Kona.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Har prøvd meg på lett terrengkjøring med min, synes det gikk veldig fint. Men som du sier, den er ikke så høy under som man kan få inntrykk av og batterikassa er laveste punkt, så feiga sikkert ut før det var i nærheten av å være noe fare.

Bilen er FWD, og motoren er temmelig sterk for størrelsen, så en morsom bil som dessuten er veldig lett å kontrollere bare på gassen. Men med litt aktiv kjøring så kjenner man at den er for lett i front for motoren.

Og det gjør seg og utslag på vinteren når det er glatt. Men jeg har aldri hatt problem med å kjøre den med sterkeste regen på vanlig kjøring, men har slitt litt i bratte bakker når som sagt føret er veldig utfordrende.

Rent generelt ville jeg vurdert en bil som er bakhjulsdrevet eller 4WD om det er utfordrende på vinteren på de siste kneikene. Alternativt, utnytt forholdene som er nå om du bor på Østlandet, og få testet en. Nå er det varmegrader i byen (Oslo) og sikkert mulig å få testet litt mens det ennå er snø overalt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TerjeFjern

Takk folkens. Da er det kanskje lurt å finne en bil med RWD. Hva tenker dere om en 2020 ID3 RWD vs 2020 Kona FWD? Litt mindre rekkevidde, men ser ut til å selges til ca samme pris som Kona. 15 cm bakkeklaring mot 16 på Kona.

RJK

ID.3 er nok en helt grei bil, bare viktig å få en som er oppdatert til nyest mulig SW-versjon, da dette ser ut til å være et ankepunkt mot bilen. Så er jeg egentlig litt skeptisk til VW.

De har endel problemer med sensorer på E-Golf, som de burde tatt tilbakekalling på, men istedet later som det er nytt og ukjent problem hver gang en eier kommer med bil hvor problemet er oppstått.

Problemet er visstnok uunngåelig, bare spørsmål om tid før det slår til, og du er i tilfelle heldig om det slår til mens det ennå er garanti eller reklamasjonsrett igjen på bilen.

Nå er jo ID.3 en "ny" bil i forhold til E-Golf, så man kan jo håpe at de har lært av problemene på den, og fikset problemet på ID.-serien.

En annen ting, ID.3 kan ikke ha taklast, og har ikke støtte for vanlig tilhengerfeste. Man kan få kjøpt et relativt dyrt transportfeste for å frakte sykler eller ev. bagasjeboks. Du må selv vurdere om dette er en ulempe for dine behov.

Kona fra 2020 og nyere kan trekke 300 kg, så det er ikke akkurat mye. Men den kan til gjengjeld bruke mer normalt utstyr for transport på kula, som og kan ha inntil 100 kg med originalt montert krok.

2017-2019 kan få ettermontert transportfeste, som i realiteten er en standard krok med en løsning som gjør at man må ha tilpasset sykkelstativ, eller man må "modifisere" kula for å få vanlig utstyr på. Men dette er uansett en standard, og ikke noe veldig sært.

Kona støtter dessuten 80 kg på taket, så da kan man ha f.eks. skiboks på taket, eller sykler eller kajakker.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

TerjeFjern

Takk. Jeg trenger egentlig ikke taklast, sykkelstativ eller hengerfeste på denne bilen. Har det på nr 1-bilen.

Limodriver

Kjøp av «eldre elbil˚ kan fort bli et mindre rimelig alternativ.

Elbil med god rekkevidde som ikke er for dyr medfører lett at bilen er utenfor fabrikkgaranti.

Med de skrekkeksemplene på delepriser som skrives om i media kan en bil til 150 - 200 000 fort ende opp som verdiløs.

En 1. gen Leaf til 50k kan en akseptere å kaste, men en bil som svarer til dine krav gjør vondt å kaste.

Jeg var strålende fornøyd med egenskaper, fremkommelighet og rekkevidde på Kona. Når 5 år nærmet seg slo feigheten inn og bilen ble solgt. Dersom det ikke er noe kostbart som skjer med de vil den ha mange år foran seg, men...

Jeg bet det er å «banne i kjerka» her inne, men en bil nr 2 som blir lite brukt - hva med en litt tilårskommen bensin- eller dieselbil med god rekkevidde og muligheter for å reparere?

TB

Er en avhengig av å bruke merkeverksted vil reparasjonene fort bli dyre.
Dette gjelder alle biler, både nye og gamle, og uavhengig drivlinje.

Stadig flere uavhengige verksteder tar på seg reparasjon av elbiler. Dette har tatt noe tid pga. bilene først de siste årene har startet å være utenfor i større volum.

I stedet for å sette inn en ny del kan de reparere eller benytte en brukt del til en vesentlig lavere pris enn løsningen til merkeverkstedet. Dette er det samme som for bensin og diesel biler.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

arthur

Service med bremseservice og skifte til sommerdekk:

Birgen N Haug - 7.490
Mekonomen     - 3,485

Så ja, å bruke merkeverksted er dyrt!

Og før noen sier det; Nei, ingen utestående oppdateringer eller annet på bilen og ja, Mekonomen gir også mobilitetsgaranti.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA