Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får ikke ut ladekabel!

Startet av elvis1, lørdag 04. januar 2025, klokken 10:00

« forrige - neste »

elvis1

Hei
I natt stod bilen (21-modell) i garasje. Det var kaldt ute (-10) så jeg aviste bilen. Den virket varm, men jeg fikk ikke ut ladekabelen. Måtte bruke den manuelle reimen i bagasjerommet. Det funket fint.

Spørsmål: Skyldes problemet kulda? Vil dette skje ofte? Kan jeg gjøre noe for å forhindre det - noe man kan spraye noe sted for å unngå at det skjer igjen?

Takk!

Handyman

Hvis det kommer litt snø/is i kontakt eller støpsel (svært lite som skal til) så kan låsepinnen bil stående i press. Da kan den få problemer med å slippe støpselet. Prøv å presse støpselet inn mens du frigjør. Sjekk at det ikke er vann/is/snø i kontakt eller støpsel. Det kan være vanskelig å få øye på.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

filtvet

Slå på forvarming av bil, da skal den også varme ladekontakten. Eller finnes det en wire inne til venstre i bagasjerom du kan dra i.

elvis1

Sitat fra: Handyman på lørdag 04. januar 2025, klokken 14:20Hvis det kommer litt snø/is i kontakt eller støpsel (svært lite som skal til) så kan låsepinnen bil stående i press. Da kan den få problemer med å slippe støpselet. Prøv å presse støpselet inn mens du frigjør. Sjekk at det ikke er vann/is/snø i kontakt eller støpsel. Det kan være vanskelig å få øye på.
Ok, skal prøve å lyse og se.
Men jeg åpnet den med rem i stad. Kjørte litt, lot den stå litt og så skulle jeg lade den. Først fikk jeg ikke opp ladeluka (men ok - klarte til slutt), fikk ladet, men skulle prøve å trekke ut etter 10 sekunder, men det gikk ikke. Så kan ikke være kulda da. Men kan det være at pinnen står feil fra nå?

elvis1

Ser ut som ladepinnen står litt ut. Se bilde. Måtte dra ut manuelt. Forsøkte noen flere ganger. Noen ganger gikk den helt tilbake etter jeg hadde trykket flere ganger. (Får lyst til å spraye wd40 på den men tør jo ikke det.)

Sendte inn til Tesla. Fikk automatisk estimat, også vedlagt. Skal jeg godkjenne dette? Skjønner ikke at jeg skal betale for noe her.

RJK

Tesla gir deg alltid et estimat, selv om det senere kan hende de ser på dette som garanti-sak.

Ville kanskje sagt noe/meldt i appen om at du mener dette må falle på reklamasjonsretten, som gjelder dersom bilen er under 5 år gammel. Der har ikke eventuelt overkjørt km-stand noe å si, som dersom det er garantisak.

Når du har skrevet det, så har du allerede gitt innsigelse på forhånd, selv om du "forhåndsgodkjenner".

Men kommer sikkert svar fra noen med Tesla som har vært ute for tilsvarende, som kan svare bedre på dette.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Gjør som RJK sier og aksepter estimatet. Det ser ut til å være en åpenbar reklamasjonssak.
Jeg hadde ikke vært redd for å bruke LITT VD40. Det kan løse hele problemet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Hele det låsepinne designet er noe ræl. Har vært sårbart på alle elbilene jeg har hatt.

Det er akkurat sterkt nok til å kunne ødelegge ting i ladeporten, men ikke sterkt nok til å forhindre at noen drar ut kabelen hvis de virkelig vil.

I tillegg er det sårbart for snø, is og smuss.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA