Elon Musk prorussisk?

Startet av sabb61, tir 13. feb 2024, kl. 16:19

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: Counterpointer på man 26. feb 2024, kl. 17:44
Sitat fra: vinterdekk på søn 25. feb 2024, kl. 21:23Kan man muligens forklare EM sin oppførsel med at han har aspergers, så kan man jo muligens dra fram narkotikabruken og barndommen hans mens man er i gang.

Men personlig så tenker jeg bare på han som en som deler verdenssyn med mange av de andre av høyrehaukene i USA.
Har jobbet med mange titalls ungdommmer som har Asperger over de siste tjue årene og ingen av dem har noengang uttalt seg på noenmåte som kan tolkes som hverken høyrevridd eller prorussisk. At noen sliter med å tolke sosiale signaler og har andre typer behov samt trenger ro og system er ikke noe som forklarer Musk sin oppførsel og holdninger, de har han på tross av sin Asperger heller enn på grunn av.
Hvis han hadde hatt Prsonlighetsforstyrrele derimot så har jeg jobbet med flere som har elendige holdninger og ekstreme sympatier, men enda flere som ikke har det.

Er sterk motstander at noen skal bruke diagnoser for å unnskylde alt mulig🥺
Er vel ingen som har forsvart meningene. Bare prøvd å forklare hvordan diverse utsagn er mindre vektet fordi man ikke tenker så mye på hvordan man fremstår for folk med normalt utviklet empati og logikk.

Greit å se hva som blir sagt, og ikke binde seg opp i at noen ikke er med på hylekoret. Blir fort mer missforståelser om man ikke klarer å se nyansene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: RJK på man 26. feb 2024, kl. 17:52
Sitat fra: vinterdekk på søn 25. feb 2024, kl. 21:23Kan man muligens forklare EM sin oppførsel med at han har aspergers, så kan man jo muligens dra fram narkotikabruken og barndommen hans mens man er i gang.

Men personlig så tenker jeg bare på han som en som deler verdenssyn med mange av de andre av høyrehaukene i USA.
Har jobbet med mange titalls ungdommmer som har Asperger over de siste tjue årene og ingen av dem har noengang uttalt seg på noenmåte som kan tolkes som hverken høyrevridd eller prorussisk. At noen sliter med å tolke sosiale signaler og har andre typer behov samt trenger ro og system er ikke noe som forklarer Musk sin oppførsel og holdninger, de har han på tross av sin Asperger heller enn på grunn av.
Hvis han hadde hatt Prsonlighetsforstyrrele derimot så har jeg jobbet med flere som har elendige holdninger og ekstreme sympatier, men enda flere som ikke har det.

Er vel ingen som har forsvart meningene. Bare prøvd å forklare hvordan diverse utsagn er mindre vektet fordi man ikke tenker så mye på hvordan man fremstår for folk med normalt utviklet empati og logikk.

Greit å se hva som blir sagt, og ikke binde seg opp i at noen ikke er med på hylekoret. Blir fort mer missforståelser om man ikke klarer å se nyansene.
Men forsøk på forklaring er feil, det har ikke med diagnosen å gjøre.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

RJK

Sitat fra: daktari på man 26. feb 2024, kl. 18:06
Sitat fra: RJK på man 26. feb 2024, kl. 17:52

Men forsøk på forklaring er feil, det har ikke med diagnosen å gjøre.
Det har jeg mine egne meninger om, som ikke sammenfaller med det du påstår her. Og meninger fra personer som så tydelig har lagt EM for hat og tolker alt han sier i verste mening, er ikke noe jeg lar farge mitt syn i noen særlig grad. Unntaket er om det kommer frem noen saklige og dokumenterbare opplysninger. 
Bosted Oslo

RJK

Sitat fra: hELgenen på man 26. feb 2024, kl. 19:00https://www.asiafinancial.com/congress-wants-musk-to-explain-satellite-block-in-taiwan-forbes

Sånn..da var han pro kinesisk også........

Jeg håper du var ironisk nå! Eller mener du faktisk at han er pro kinesisk fordi han ikke har bygd ut i Taiwan ennå?

Vet vi noe som helst om når det er/var planlagt at disse områdene skulle dekkes?
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på man 26. feb 2024, kl. 19:06
Sitat fra: hELgenen på man 26. feb 2024, kl. 19:00https://www.asiafinancial.com/congress-wants-musk-to-explain-satellite-block-in-taiwan-forbes

Jeg håper du var ironisk nå! Eller mener du faktisk at han er pro kinesisk fordi han ikke har bygd ut i Taiwan ennå?

Vet vi noe som helst om når det er/var planlagt at disse områdene skulle dekkes?

Pentagon mener SpaceX ikke leverer iht avtaler mhp utbygging. Spørsmålet er hvorfor? Er det bevisst slik det antydes?

RJK

Sitat fra: hELgenen på man 26. feb 2024, kl. 19:12

Pentagon mener SpaceX ikke leverer iht avtaler mhp utbygging. Spørsmålet er hvorfor? Er det bevisst slik det antydes?
Eller er det Biden og hans regjering som spiller ut nok et kort i svertekampanjen mot EM/Tesla? Slik som da han ble anklaget for ikke å ansette utlendinger i Space-X, til tross for at loven der borte sier det er kriminelt?

Minst like spekulativt og konspiratorisk idé. Men det gikk vel feil vei?
Bosted Oslo

hELgenen

Sitat fra: RJK på man 26. feb 2024, kl. 19:17

Eller er det Biden og hans regjering som spiller ut nok et kort i svertekampanjen mot EM/Tesla? Slik som da han ble anklaget for ikke å ansette utlendinger i Space-X, til tross for at loven der borte sier det er kriminelt?

Det er jo en republikaner som kommer med dette. Altså ikke leiren til Biden. Klikk deg videre inn på forbes nyheten i saken jeg lenket til.

RJK

Sitat fra: hELgenen på man 26. feb 2024, kl. 19:22
Sitat fra: RJK på man 26. feb 2024, kl. 19:17

Det er jo en republikaner som kommer med dette. Altså ikke leiren til Biden. Klikk deg videre inn på forbes nyheten i saken jeg lenket til.

Jeg har allerede lest den artikkelen, før jeg svarte deg. Men det var du som hoppet til og antydet at nå var han blitt pro kinesisk, før man egentlig vet noe mere om de planene., Som jeg altså spurte om vi viste noe mere om...

Jeg er veldig skeptisk til å hoppe til med konklusjoner pga en enkelt artikkel. Jeg venter heller til det kommer mer undersøkende journalistikk, eller at EM faktisk svarer på denne anklagen. Kanskje finnes det vektige grunner til at dette ikke er bygd ut ennå i de områdene.
Bosted Oslo

daktari

Som f.eks. at Musk sin fabrikk i Kina ikke er en klassisk joint venture med kinesiske statseide bilindustri, så han lever på nåde i Kina og velger å følge "henstillingen" om å ikke gi Starlink til Taiwan. Tap av markedet og fabrikken vil være katastrofe for Tesla.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Counterpointer

Alle som driver butikk med Kina, går på visse kompromisser.

Det var flaut hvordan Erna Solberg la seg flat for Kina etter fredsprisen til en kritiker av regimet der. Dette var kun for lakseeksporten.

For egen del er det et kompromiss hver gang jeg kjøper noe derfra og det er jo ganske mye. Ingen er helt rene.

Musk har vært relativt balansert tidligere, nå er han ikke så stabil. Pro Kina synes jeg er hardt, enn så lenge.

turfsurf

Musk har vært ganske smiskete mot Kina siden Tesla bygde fabrikk der. Men langt på nær så ille som Erna og mesteparten av stortingspolitikerne i Norge.

Helt enig i at det var direkte flaut at Norge la seg flat for Kina kun for å sikre lakseeksporten.

Er ganske mange land som er minst like ille som Musk angående Kina dessverre. F.eks Tyskland som er redd for bilprodusentene sine. En krig de kommer til å tape uansett mot elbilene fra Kina.
Model Y LR 2025 | i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på tir 27. feb 2024, kl. 06:07Musk har vært ganske smiskete mot Kina siden Tesla bygde fabrikk der. Men langt på nær så ille som Erna og mesteparten av stortingspolitikerne i Norge.

Helt enig i at det var direkte flaut at Norge la seg flat for Kina kun for å sikre lakseeksporten.

Er ganske mange land som er minst like ille som Musk angående Kina dessverre. F.eks Tyskland som er redd for bilprodusentene sine. En krig de kommer til å tape uansett mot elbilene fra Kina.

Erna tjener ikke penger i Kina - så det er en viss forskjell.
Slik jeg oppfatter Musk så er det så som så med moral.  Mulig noen bare blir slik når man blir rik nok?

RJK

Sitat fra: hELgenen på tir 27. feb 2024, kl. 16:48
Sitat fra: turfsurf på tir 27. feb 2024, kl. 06:07Musk har vært ganske smiskete mot Kina siden Tesla bygde fabrikk der. Men langt på nær så ille som Erna og mesteparten av stortingspolitikerne i Norge.

Erna tjener ikke penger i Kina - så det er en viss forskjell.
Slik jeg oppfatter Musk så er det så som så med moral.  Mulig noen bare blir slik når man blir rik nok?

Erna var som statsminister på den tiden, representant for Norge. Vi hadde mye å tape i form av bl.a. eksport av laks og annen fisk til Kina. Så helt klart pengene som var poenget der..
Bosted Oslo

vinterdekk

Vi hadde jo også Kina mot Norge, en handelskrig/blokade mellom ett land med 1,4 milliarder innbyggere mot Norge med 5,5 millioner. Man kunne valgt å stå på prinsippene, men resten av Europe ville bare gitt det hele ett skuldertrekk og Kina som andre stormakter er vant med å få det som de vil. Kan hende vi hadde stått i en bedre posisjon som EU-medlemsland men vi er jo så glad i å ha egen fiskeri, jorbrukspolitikk, og stå utenfor tollunionen, så det får vi nok aldri svar på.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA