Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil som man kan ha i 10 år +?

Startet av nybil, mandag 12. februar 2024, klokken 23:13

« forrige - neste »

vinterdekk

Jeg tenker i alle fall at elbiler som lages i dag skal holde over ti år. Når det gjelder batteriene så skriver f.eks. volkswagen.no: «Moderne litiumionbatterier, som brukes i de fleste elbiler, skal ha en kapasitet på hele 3000 ladesykluser».

Så med mindre det er noe galt med batteripakken så må batteriene holde 600.000 km (3000 sykluser * 200 km per syklus). Nå er 200 km ett tall jeg bare diktet opp men med mye småkjøring om vinteren og degradering av litiumionbatteriet så blir snittlengden lavere enn nybilskapasiteten på en varm sommerdag. Så la oss være konservative.

Degradering er unngåelig. Men 70% gjenstående kapasitet av ett ~80 kWh batteri vil om ti år være ett mindre problem enn 70% gjenstående kapasitet i dag, fordi ladeinfrastrukturen vil være mye bedre om ti år.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Roy Aasen

At batteriet holder lengre enn 10 år er i normaltilfelle riktig. Man kan jo ha uflaks at batteriet tar kvelden, men det er forhåpentligvis ikke så ofte.

Ladeopplevelsen blir ikke bedre
av 25% lavere rekkevidde, selv om ladeinfrastrukturen blir bedre.

For de som kan ta det litt "som en tur" så funker det selvsagt.

Apropos til ladeinfrastrukturen; Recharge har stengt ladestasjonen på Hov i Land fordi den kun ble brukt kun  "ett par ganger om dagen". Innimellom går det også litt baklengs 🤨.

Øyvind.h

Etablering av ladestasjoner synes jeg har gått såpass fort at jeg har mistet oversikten. Det merket jeg sist når jeg oppdaget en stor ladestasjon rett ved siden av et sted vi pleier ta en kjapp matbit på vei til hytta.
Det passer perfekt, selv om vi nok bare stopper innom en gang eller to i året når utetemperaturen er under 20 minus.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vaduz

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 13. februar 2024, klokken 12:17Vi kjører mye til Tyskland, blir gjerne 5 - 6 turer i året. Som er langtur 👋.
Besøk hos moder'n 30 mil unna er ikke langtur da vi lader hos henne.

Andre kan selvfølgelig ha en annen opplevelse/ oppfatning av el. Kjøremønster avgjør veldig mye.



«Rundt husveggen» for deg er langtur for resten av oss, så da er vi enige om at elbil er bra nok for 95% av folk:)

Du har nok et litt mer ekstremt behov der elbil ikke funker like godt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 13. februar 2024, klokken 11:37Må nok si meg mye enig med siste taler. Selv om jeg har mye kilometer med elbil, så kan jeg kun anbefale det til de som kjører rundt i nærområdet. Langtur med el er egentlig for de som er litt selvplageri.
Elbil er også dyrt samme hvordan du regner. Ser ikke at noen av de elbilene som jeg har hatt blir 18 til 20 år gamle.
I motsetning til diesel og bensin- bilene jeg har eiet som er typisk blitt nærmere 20 år. Uten veldige utlegg.
Elbil - rundt veggene hjemme. Diesel el bensin på langtur.


Ser på statistikker at folk med Tesla oftest velger samme merke når de kjøper ny bil. Mulig vi er hjernevasket, men tror og det har med ladefart, lavt forbruk og sømløs lading/betaling, samt lav ladepris. Dersom jeg ikke har med tilhenger så vil jeg si at lading ikke er av tingene som gjør en langtur lang. Har kjørt 67.000 km med Model Y, og vi må ha mer pause enn bilen på langtur. Så da har jeg ca 125.000 km igjen på garantien på motor, batteri og girkasse, evt. drøyt 5 år. Selger den nok når den er 5-6 år, hvis markedet / alternativene / det økonomiske er ok.

Kjenner for øvrig folk som har hatt BMW 5-serie som på motoren alene har brukt over 100.000 i reparasjoner i løpet av ett år. Dersom en derimot kjøper f.eks. en RAV4 så er jeg enig i at en kan ha et rimelig bilhold, selv om 67.000 km på ca 3 år fort blir noen lapper.
Tesla Model Y                         2021-

vinterdekk

#20
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 13. februar 2024, klokken 12:40At batteriet holder lengre enn 10 år er i normaltilfelle riktig. Man kan jo ha uflaks at batteriet tar kvelden, men det er forhåpentligvis ikke så ofte.

Ladeopplevelsen blir ikke bedre
av 25% lavere rekkevidde, selv om ladeinfrastrukturen blir bedre.

For de som kan ta det litt "som en tur" så funker det selvsagt.

Apropos til ladeinfrastrukturen; Recharge har stengt ladestasjonen på Hov i Land fordi den kun ble brukt kun  "ett par ganger om dagen". Innimellom går det også litt baklengs 🤨.

Jeg tenker at kortbetaling, plug & charge og/eller e-roaming, og høyere tetthet av ladere vil gjøre lange turer mye enklere. Akkurat nå er jo lading som mobilroaming var for noen år siden før EU kom med ett direktiv som gjorde det billig å ringe i utlandet. Og f.eks. 30% degradering betyr bare at man mister rekkevidde omtrent tilsvarende forskjellen på en ID.4 Pro (77kWh netto) til ID.4 Pure (52kWh netto). Batteriet vil fortsatt ha mange mil etter degradering, og ladeopplevelsen tror jeg ikke blir den samme som før når det har blitt etablert noen standarder.

For de som trenger å komme fram raskere så blir dagens elbiler fort utdaterte, teknologien endres fort.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Ofte så skjer det meste av degradering i løpet av det første året, og så flater det litt mer ut. Ser ut som at utviklingen i batteriteknologi gjør at batterier allerede nå holder seg bedre, men kan sikkert gå i bølger i jakten på billige og gode batterier. Ser at mange har 90% kapasitet etter 5 år med f.eks. Tesla Model 3. Så det er langt fra sikkert at en taper 25% - 30% i løpet av 10 år.

https://insideevs.com/news/692038/tesla-model-3-battery-degradation-after-135k-miles/
Tesla Model Y                         2021-

Roy Aasen

#22
@Vaduz og flere.

Joda, jeg har nok ett litt uvanlig bruksmønster når det gjelder bilbruk :) .

Det har ikke avholdt oss fra å kjøre til Arnsberg (ved Dortmund) flere ganger med vår id4. Man dauer jo ikke av ladestopp, men det er irriterende.

Har Id7 nå, og sitter og tygger på om vi skal bruke den nedover nå til helga.
Da kan vi ja få prøvd hvordan batterioppvarmingen fungerer 🤔.

Selv nedover i verden er ladeinfrastrukturen blitt fryktelig mye bedre de siste to årene så den biten er grei.
Bruker hovedsakelig Tesla og i tillegg Ionity. Jeg foretrekker førstnevnte da det "nesten alltid" er ledig plass og laderne fungere veldig bra.
Problemet er på oppholdssted hvor det ikke er lademuligheter. Det blir å kjøre ett par mil for å henge på hurtiglader og det er ikke spesielt. Vi prøver selvsagt å få ladet når vi er underveis der nede, men det blir noe pesete.

Her hjemme bruker vi kun el da vi nesten ikke har langkjøring, eller mer riktig, vår definisjon av langkjøring 👋.

*Glemte det: Våre Tysklands turer er på typisk 3000 til 3300km.

ToWalkOrDrive

#23
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:22@Vaduz og flere.

Joda, jeg har nok ett litt uvanlig bruksmønster når det gjelder bilbruk :) .

Det har ikke avholdt oss fra å kjøre til Arnsberg (ved Dortmund) flere ganger med vår id4. Man dauer jo ikke av ladestopp, men det er irriterende.

Har Id7 nå, og sitter og tygger på om vi skal bruke den nedover nå til helga.
Da kan vi ja få prøvd hvordan batterioppvarmingen fungerer 🤔.

Selv nedover i verden er ladeinfrastrukturen blitt fryktelig mye bedre de siste to årene så den biten er grei.
Bruker hovedsakelig Tesla og i tillegg Ionity. Jeg foretrekker førstnevnte da det "nesten alltid" er ledig plass og laderne fungere veldig bra.
Problemet er på oppholdssted hvor det ikke er lademuligheter. Det blir å kjøre ett par mil for å henge på hurtiglader og det er ikke spesielt. Vi prøver selvsagt å få ladet når vi er underveis der nede, men det blir noe pesete.

Her hjemme bruker vi kun el da vi nesten ikke har langkjøring, eller mer riktig, vår definisjon av langkjøring 👋.

*Glemte det: Våre Tysklands turer er på typisk 3000 til 3300km.

Jeg synes du skal ta ID7...i forskningens navn  ;D

Blir fort litt lading, ja...
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:08
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 13. februar 2024, klokken 12:17Vi kjører mye til Tyskland, blir gjerne 5 - 6 turer i året. Som er langtur 👋.
Besøk hos moder'n 30 mil unna er ikke langtur da vi lader hos henne.

Andre kan selvfølgelig ha en annen opplevelse/ oppfatning av el. Kjøremønster avgjør veldig mye.



«Rundt husveggen» for deg er langtur for resten av oss, så da er vi enige om at elbil er bra nok for 95% av folk:)

Du har nok et litt mer ekstremt behov der elbil ikke funker like godt.
Godt sagt!

Jeg kjører endel "mindre turer" (6-8 mil hver vei), endel harryhandel over grensa til Sverige og har dessuten kjørt Nord-Norge-turne og tur til Danmark og Nord-Tyskland, samt turer innover i Sverige.

For megf så tenker jeg det gjelder å ha bil med lang nok rekkevidde til at stoppene sammenfaller med behov for matpause. Jeg kan godt kjøre 4-6/7 timer i et strekk, og da passer det fint å ta en matbit mens bilen får ladet seg opp.

For egen del kunne jeg tenkt meg akkurat litt lengre rekkevidde, og bilen min er ikke den raskeste til å lade, så da kan ladepausene bli akkurat litt for lange.

Jeg kan tenke meg at opplevelsen blir endel anderledes om man har bil (og kjøring) som tapper batteriet raskere, og der man stopper for å lade, ikke fordi man selv synes det passer. For all del, jeg har noen slike stopp selv, de er bare ikke så omfattende at det gjør meg noe.

Og det igjen er sikkert delvis pga at jeg ikke har utålmodig kone og/eller småunger med.

Selv med ladestopp, så vil jeg nok aldri tilbake til ice. Trenger ikke lengre tid ute enn en kort til-jobb-tur (7 min gåtid til jobb) for å gremmes over lukta av dårlig forbrent bensin eller diesel, til å minne meg på fordelene med elbil.

Jeg er ikke så fanatisk som det høres ut for noen. Irriterte meg selv over overformynderiet med røykeloven. Men gud hvor mye bedre det er å bevege seg i et lokale der ikke øynene holder på å forgå av røykosen! Og sånn føler jeg det og er, helt til en icebil kommer og sipper ut eksos i nærheten av meg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trekkoppbil

Når det gjelder levetid på bil, så synes jeg det er først og fremst opptil brukeren om han vil ta vare på bilen eller ikke.

Batterier kan holde seg bra i mange år, om du ta vare på det, men hvis du mishandler det, så taper det seg.

Rust kan nok også avhenge av bruk og kjærlighet.

Det man bør unngå, er å låne bort bilen om sommeren.
Min erfaring med å ha hatt flere Leaf i familien de siste 10 åra, er at batteriet taper seg lite så lenge bilen brukes innen familien. Det har hendt jeg har lånt bort bil på Nabobil, og direkte til naboer, og da har batteriene tapt seg mye. En gang jeg hadde lånt bort bil, kom det heteperiode, og da tapte batteriet seg noen prosentpoeng, og omtrent like mye som det hadde tapt seg over en årrekke jeg sjølv hadde hatt bilen.
En annen gang lånte jeg bort en Leaf som hadde kapasitet på 22kwt til en nabo. Da jeg fikk tilbake bilen var den på 20kwt. I et flere år etterpå, har jeg stadig måtte ta ekstra hurtigladestopp grunnet det tapet.

Om batterikapasiteten taper seg noen prosent til eller fra i løpet av en sommer, har betydning i ett 10-årsperspektiv.

Det er så ulike kulturer fra familie til familie, om hvordan man skal behandle en bil. Noen er opptatt av levetid, mens andre bryr seg ikke om det  i det hele tatt, og bilen er bare en forbrukssak som man kvitter seg med etter 2-3 år. Man hurtiglader på høy soc, lar bilen stå fullada i solsteiken eller med varmt batteri, og man hurtidlader iskalde batterier.

Kulturforskjeller er noe som leiebilselskapene opplever. En utleier i Lofoten mener han stadig opplever at kinesiske leietakere bruker skrape i stedet for børste, for å fjerne snø og is fra lakken, så det blir skader for minst 120 000kr: https://www.nettavisen.no/nyheter/disse-kundene-koster-nesten-150-000-kroner-hver-gang-jeg-ser-pa-det-som-vandalisme/s/5-95-1638694

Noen mener at i Kina er det i praksis ikke bruktmarked for biler, og bilen er et bruk og kast-objekt.




Trekkoppbil

Det er mulig LFM-batterier har lang levetid, men man bør være skeptisk til hvordan de fungerer i kulda.

Rustbeskyttelse på Model Y og -3:
https://www.youtube.com/watch?v=oy9SqT3CYgI
https://www.youtube.com/watch?v=IRjjS_yY2Qg

Enkelte klager over at det er dyrt å reparere Tesla, og man binder seg til Teslaverksteder:
https://www.youtube.com/watch?v=UfbkvUXTV_I&t=5s
Det er vel begrensa hvilke deler vanlige verksteder får bestillt til Tesla, og hva man kan gjøre med en sådan bil.

automat

Typiske understellsdeler og lignende til Tesla kan man få fra tredjepart. Men Tesla originaldeler er ikke nødvendigvis dyrere. Det er ikke noe problem for et uavhengig verksted å kjøpe deler fra Tesla, men tror ikke det er noe rabatter og kreditter å få. Og det er det nok ikke alle verksteder som liker.

Verkstedmanualer til Tesla er tilgjengelig og et uavhengig verksted med kunnskap om elbil kan reparere ganske mye. Men skal man lengst inn i elektronkken så må man på merkeverksted, som for de fleste andre biler.

Nå har jeg hatt min TMX i over 6 år/155000km av disse 10 årene. Batteriet er jeg ikke bekymret for. (Hadde nok vært mer bekymret med en Tesla av de første årgangene.) Bruk av tredjeparts verksted er jeg ikke bekymret for.

Det jeg er mest bekymret for er kostnader knyttet til luftfjæring og et for svakt dimmensjonert understell. Men det er relevant for TMX, ikke TMY og TM3.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

ToWalkOrDrive

Dersom en trenger karosserijobb på Tesla så er det ikke nødvendigvis Tesla som fikser. Man blir geleidet f.eks til karosseriverksteder som kan sine karosserisaker
https://www.hhkarosseri.no/var-tjenester/reparasjoner/
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: Vaduz på tirsdag 13. februar 2024, klokken 13:08
Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 13. februar 2024, klokken 12:17Vi kjører mye til Tyskland, blir gjerne 5 - 6 turer i året. Som er langtur 👋.
Besøk hos moder'n 30 mil unna er ikke langtur da vi lader hos henne.

Andre kan selvfølgelig ha en annen opplevelse/ oppfatning av el. Kjøremønster avgjør veldig mye.



«Rundt husveggen» for deg er langtur for resten av oss, så da er vi enige om at elbil er bra nok for 95% av folk:)

Du har nok et litt mer ekstremt behov der elbil ikke funker like godt.
Jeg skjønner rett og slett ikke problemet. Vi har kjørt til Italia, Tyskland, Danmark og Østerrike med elbil siden 2015, og har aldri opplevd det som ett stort problem. I 2015 var det litt spennende over Stelvio passet, men det er vel det eneste jeg husker som en utfordring.

Vi har og kjørt mange 1000km+ turer i Norge uten spesielle problemer. Den første elbilturen vi hadde var t.o.m. semilang, fra Bergen til Vestfold midtvinters i snøkaos, den gikk og uten problemer.

Man må dog velge rett bil til rett bruk.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA