Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe elbil som man kan ha i 10 år +?

Startet av nybil, mandag 12. februar 2024, klokken 23:13

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: Roy Aasen på tirsdag 13. februar 2024, klokken 15:22*Glemte det: Våre Tysklands turer er på typisk 3000 til 3300km.
3000km t/r kjørte vi med i3 en gang. Torsdag til lørdag. Da ble det litt mye venting. Men så lader den bare med 50kW. Med nyere elbiler beregnet på langtur greier jeg ikke å se dette som ett problem.

Og kjører man ca samme tur hver gang blir man jo kjent og slipper å planlegge like mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

#31
Å kjøre el-bil på spesielt langturer eller steder uten sivilisasjon og infrastruktur, krever det at man tenker litt annerledes...sånn er det bare.

Man må vente ihvertfall 15-30minutter for å fylle opp med nok elektroner til å kalle det "full tank"(~80%), og om du har angst for folk og biler på ladeplasser, hater pølser eller Burgere, eller har til vane å ta denne matpausen med no medbrakt på en øde fjellknaus uten ladeplasser, ja da blir det naturlig vis ikke en optimal opplevelse med elbil.

Men for 99% av de andre dagene i året, så dekker elbilen hele behovet med glans.
Så da må man nok gå litt i seg selv, om man kan orke å faktisk ta denne ladepausen FØR man setter nesa opp til fjellknausen og nyter utsikten med matpakka der oppe.
Dette med tilpassing til en litt annerledes hverdag sitter litt vel lang inne for mange i starten, men det går raskt over 🙂


Ref trådens tema:
Kjøper man en enkel bil (uten ting man VET  at garantert feiler og er svindyrt å fikse), og holder den godt vedlikeholdt, ser jeg ingen grunn til at elbilene ikke skal bare lenge.

På Gamle S og X ser man dog at folk generelt er litt for dårlige med vedlikehold, litt overkompliserte dørløsninger, i kombinasjon med California-design der det ikke var tenkt på vinter, salt og andre uheldige saker som selv aluminium ikke klarer å bremse (korrosjon).
Feks er derfor 3 og Y er mye bedre biler, de er ganske enkle rett og slett... Men går man til feks MG ZS og gjengen, er det blitt FOR enkle løsninger, da det er spart på alt fra batteri-tech, lakktykkelser, karosserikitt, ,stålkvalitet, elektronikk og platetykkelser.
Disse bilene blir svært fort ødelagt, underbygget av svært mager deletilgang, noe som er vesentlig når man velger bil som skal kunne bli 10-20år.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Vaduz

Helt enig i det du skriver, selv om min model s er godt ivaretatt og uten korrosjon og har vært svært problemfri i 5 år.

Hadde jeg hatt 2 barn hadde det blitt model y uten p tenke en gang, som resten av norge. Med 3 barn bikker det akkurat litt over. Ser på syvsetere nå, og det er en jungel med enten alt for dyrt, alt for rart eller alt for dårlig.

Radial

Følg litt med på Grufman bil AB sin FB, ligger mye fine videoer der, så ser man gjengangere for S/X...dukker opp litt 3'ere også innimellom.

Med unntak av bærearmer bak, og dørhåndtak, er det korrosjon på batteripakka og jordingspunkter som virker som en kjent gjenganger, og som skaper masse hodebry for eiere og verksteder.
I mange tilfeller ville dette vært unngått med bedre vedlikehold, gjerne feks noe som holdt vann og salt unna jordingspunkter og kritiske komponenter (lite hint: god understellsbehandling kan lønne seg).
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA