Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stor forskjell mellom el- og fossilbil

Startet av TB, mandag 08. januar 2024, klokken 23:08

« forrige - neste »

Øyvind.h

Jeg synes også det er rart at ikke produsentene evner å holde 12V batteriet godt oppladet til en hver tid. Balansekunsten er å holde 12V ved like, uten at hovedbatteriet tappes nevneverdig.
Jeg kjøpte booster når jeg fikk meg Ioniq 5, på grunn av alle historiene med flatt 12V batteri på Hyundais elbiler.

VAG ser ut til å ha fått dette tålelig greit under kontroll nå. 12V batteriet lades ved behov når bilen er parkert/ikke tilkoblet over lengre tid. I ekstrem-kulden ser jeg også at 12V batteriet følges opp, og tappes det ned pga streng kulde og sjelden bruk slik at spenningen faller under et gitt nivå så varsles det i bilen og bilen følger opp med ekstra lading av 12V batteriet en periode.
Det ser ut til at de har fått til dette uten at HV batteriet tappes i særlig grad. Men - de har fortsatt ikke programmert parameterne perfekt, for jeg har fått varsel om at appen er deaktivert pga lav spenning på 12V batteriet. Dvs. de har satt grenseverdi for app-styring for høyt ift innslag av automatisk lading av 12 batteri.
Får de endret disse parameterne (har spilt det inn til VW) så er de for så vidt i mål.

I kuldeperioden nå med under 20 minus i Oslo ble boosteren min brukt 3 ganger (og en annen nabo hjalp den fjerde bilen med booster). Tre dieselbiler og en bensinbil. Fellesnevner var gamle 12V batterier på alle, kombinert med småkjøring som bruksmønster.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA