Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ID4 og software / oppdatering

Startet av Happytroll, tirsdag 06. februar 2024, klokken 09:08

« forrige - neste »

Otkristo

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 11. februar 2024, klokken 23:05Fikk en OTA oppdatering nylig, og den var enkel å starte.
Hva inkluderte den ?
Dashcam ?

Øyvind.h

Tror ikke VW har planer om dashcsm, men jeg har BlackVue kameraer i bilen så det er ikke noe savn. BlackVue kameraene har antakelig veldig mye bedre bildekvalitet enn det VW ville levert med en integrert løsning.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Happytroll

Takk for det dere skriver, virker som vi er enige alle mer eller mindre. Vi er nok kanskje i overkant ivrige når det gjelder bilene våre, majoriteten av ID4 -sjåfører bryr seg vel ikke sålenge det rusler og går.

Har jo selv vært gjennom flere OTA, men brukeropplevelse syns jeg er uendret. Kunne tenke meg visning av utendørs temp i appen. Hovedskjermen syns jeg også har mye "dødrom" som kunne vært brukt, spesielt på venste siden ved "hjem-knappen" Masse plass over og under denne.Kunne vært en hurtigtast til rattvarme foreksempel? Andre ting som kunne vært der?

Kult å lese om mye "inside-informasjon" fra dere også, spesielt Daktari som har særdeles god innsikt :+1: Overgår mitt lokale Møller-verksted ihvertfall:)
ID4 Pro 2022

IvarAndreas

Sitat fra: vinterdekk på søndag 11. februar 2024, klokken 13:10Jeg blir optimistisk om Volkswagen først klarer å få bilene til 3,7 OTA og at vi slipper å ta oppdateringene hos forhandler.  :)
Kanskje på gang nå... Har akkurat startet en tre og en halv times oppdateringsjobb nå  ;)

Moas

Jeg så en youtube video fra den svenske "elbilmagasinet" om en test av Ford Explorer ev. Dette er jo en bil som er 99% basert på VAG plattformen. I han mente at menysystemet, altså Ford skinnet over VAG software så ut som leke-menyer, altså ganske dårlige. Synd for Ford, men utgangspunktet er jo tysk.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Olemann


Fikk en OTA for 2 dager siden, den tok 3,5 time, så må ha inneholdt noen bytes. 

Noen som vet hva disse bitene innebærer av synlige og usynlige endringer med bilen?  2022 GTX.

Rexen

Sitat fra: Olemann på mandag 04. november 2024, klokken 13:04Fikk en OTA for 2 dager siden, den tok 3,5 time, så må ha inneholdt noen bytes. 

Noen som vet hva disse bitene innebærer av synlige og usynlige endringer med bilen?  2022 GTX.
Min 3.7 ble installert i går kveld. Bilen brukte litt tid i dag ved røste gangs oppstart til å få ting på plass. Står noe her om hva oppdatering innebærer https://www.volkswagen.no/no/min-volkswagen/programvareoppdateringer/3-7.html
VW ID4 4Motion Highline bestilt
VW ID4 GTX 2022
BMW 525 d x-drive 2012
Mazda 3 2012

Olemann

Sitat fra: Rexen på mandag 04. november 2024, klokken 15:33
Sitat fra: Olemann på mandag 04. november 2024, klokken 13:04Fikk en OTA for 2 dager siden, den tok 3,5 time, så må ha inneholdt noen bytes. 

Noen som vet hva disse bitene innebærer av synlige og usynlige endringer med bilen?  2022 GTX.
Min 3.7 ble installert i går kveld. Bilen brukte litt tid i dag ved røste gangs oppstart til å få ting på plass. Står noe her om hva oppdatering innebærer https://www.volkswagen.no/no/min-volkswagen/programvareoppdateringer/3-7.html

Takk for link. Ikke store saker ser det ut som. 

lars667

Software er elendig. 4.0 er elendig. Virker mest som OTA er en gimmick som først og fremst går på infotainment. Har til gode å høre om en oppdatering som gjør noe med bilen. Dette er en bil som ikke en gang støtter opplåsing fra app, eller styre oppvarming av vinduer fra app.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Øyvind.h

#24
Har du ikke disse valgene i appen?
Oppvarming av seter, vinduer, speil osv skal jo gå automatisk? Noe av det sågar basert på det nivået du ønsker (ratt, sete).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 22. november 2024, klokken 23:48Har du ikke disse valgene i appen?
Oppvarming av seter, vinduer, speil osv skal jo gå automatisk? Noe av det sågar basert på det nivået du ønsker (ratt, sete).

Jeg har alle disse valgene - men har de noen verdi?

Jeg tenker at dersom du velger å bruke disse så er det jo slik at når du låser opp bilen - så startes disse, men da tar det vel 5 sekunder før du har kjørt avgårde med bilen uansett..Så da har du ikke en varm bil og kunne like gjerne skrudd på dette manuelt..

Dessuten er kjøreturen kort - vel så står varmepumpen og bilen der og driver å varmer opp bilen videre i x minutter..så da tapper du bare batteri på en bil som står parkert......

Jeg har aldri aktivert dette valget - da bruker jeg heller å aktivere klima når jeg står opp og i god tid før jeg skal kjøre avgårde...


Øyvind.h

#26
Jeg trodde valgene var selvforklarende, men tydeligvis åpne for tolkning.

Speil, ruter, ratt, sete kan forvarmes automatisk sammen med kupeluft. Om en ønsker.
Det åpner for raskere og mer hensiktsmessig forvarming enn kun luft, fordi luft bruker tid på å varme opp sete og ratt.

Det ene valget for automatisk start av klima straks bilen låses opp er for å komme i gang med oppvarming så raskt som mulig, eksempelvis i de tilfellene du ikke har hatt tid til forvarming.

For meg fungerer automatikken bra. Ikke noe behov for å manuelt skru på rute/ratt/seter, for er det kaldt ute og bilen forvarmes ønsker jeg aldri kaldt sete eller ratt....

Eneste som i blant blir riktig og i blant feil er kjøretid på 30 min. Da hender det bilen klimatiserer når turen er over (rett nok minimalt forbruk fordi bilen allerede er varm).  Andre ganger blir det riktig fordi jeg ønsker å holde bilen varm eller turen er lengre uansett.
Kan slås av på skjermen (eller på ved behov) når en parkerer.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Sitat fra: lars667 på fredag 22. november 2024, klokken 23:42Software er elendig. 4.0 er elendig. Virker mest som OTA er en gimmick som først og fremst går på infotainment. Har til gode å høre om en oppdatering som gjør noe med bilen. Dette er en bil som ikke en gang støtter opplåsing fra app, eller styre oppvarming av vinduer fra app.

Har sw 4.1 og sammenlignet med 3.5 som jeg hadde før, så opplever jeg ikke så mange plutselige feil i bilen nå.

Det mest vanlige med 3.5 var at infotainment skjermen måtte startes på nytt, men en sjelden gang fikk jeg varsel-lys og navigasjon som trodde jeg kjørte utenfor veien. Begge deler krevde noen timer parkering til systemet nullstilte seg.

Men i det siste har bilen med 4.1 vært utilgjengelig i appen nå og da. Får varsel om at det kan være server-problemer når jeg forsøker å synke (bil og app), men har også fått varsel om lite strøm på 12v (kun i app).

Min oppfatning er i alle fall at ting blir bedre, Volkswagen trenger bare mye mer tid enn konkurrentene på å få ut ny programvare.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

hELgenen

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. november 2024, klokken 13:06Jeg trodde valgene var selvforklarende, men tydeligvis åpne for tolkning.

Speil, ruter, ratt, sete kan forvarmes automatisk sammen med kupeluft. Om en ønsker.
Det åpner for raskere og mer hensiktsmessig forvarming enn kun luft, fordi luft bruker tid på å varme opp sete og ratt.

Det ene valget for automatisk start av klima straks bilen låses opp er for å komme i gang med oppvarming så raskt som mulig, eksempelvis i de tilfellene du ikke har hatt tid til forvarming.

For meg fungerer automatikken bra. Ikke noe behov for å manuelt skru på rute/ratt/seter, for er det kaldt ute og bilen forvarmes ønsker jeg aldri kaldt sete eller ratt....

Eneste som i blant blir riktig og i blant feil er kjøretid på 30 min. Da hender det bilen klimatiserer når turen er over (rett nok minimalt forbruk fordi bilen allerede er varm).  Andre ganger blir det riktig fordi jeg ønsker å holde bilen varm eller turen er lengre uansett.
Kan slås av på skjermen (eller på ved behov) når en parkerer.

Ja - valgene er selvforklarende - men jeg klarte ikke se hva det var verdt i praksis.
Nå står bilen alltid i garasje - både jobb og hjemme - så dette med å varme opp speil og vinduer - det ga null mening - men jeg ser jo at det kan jo mening dersom man står ute.
Setevarme kan jo også være et poeng dersom man kunne la det skru seg på uavhengig av varme i kupe.
Nå har jeg slike sportsseter som hverken er kalde eller varme - så jeg bruker aldri setevarme
Rattvarme kan være kjekt dersom man kommer inn i en kald bil - men det går jo veldig fort fra man skrur det på manuelt til rattet er varmt..

Og så er det dette med å aktivere alt dette 12V utstyret lenge før bilen er i bevegelse og hver gang bilen åpnes - det er jeg skeptisk til med tanke på utladning av 12V batteriet.

Så rent praktisk - så var det ikke så noe spennende og av stor verdi med disse innstillingene jeg fant - men jeg vet jo at folk er ulike og tenker ulikt på mange ting

Personlig ville jeg likt mye bedre om alle innstillinger i bilen faktisk kunne kobles til profil og bli husket fra gang til gang. F.eks kjøreprofil,lane assist,fartsvarslig osv..noe av dette er det jo teknisk mulig å få til, mens andre er sperret av EU lovgivning.

Ellers er min holdning til software i biler at mye av det aldri tilfører så veldig mye i praksis.
F.eks bruker jeg aldri navigasjon som bilen leverer - kun Android Auto - og selv det brukes jo svært sjeldent.
Å snakke med bilen for enkelte funksjoner - nei det liker jeg ikke - så det synes jeg er lite verdt.
Men en ting jeg faktisk synes er bra - er at ID.4 har en god løsning for å bremse ned når bilene foran bremser ned. Ligger man i kø - uten cruise eller noe travel assist aktivert - og bilen foran bremser ned - vel så reagerer faktisk bilen automatisk selv også og bremser forsiktig ned.
Dette er en fornuftig assistering jeg kan like.

Videre har jeg på min andre bil, en polestar 2, fått integrert app mot smart huset - det er litt kjekt å kunne komme kjørende inn mot garasjen og døren åpner seg selv og lyset skrus på i heimen....Så det finnes jo muligheter for å gjøre bra ting med software også - men dessverre blir jeg mer skuffet en overrasket - og selv om ting flyter lett med siste id.4 software og det som er - fungerer - så er det jo ikke akkurat noen revolusjon......



vinterdekk

Klimatisering når bilen låses opp og automatisk vinduoppvarming, er nok en fin ting for de som feks ikke har smart telefon eller har bil som ikke er på nett av en eller annen årsak.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA