Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Facelift rett rundt hjørnet, muligheter for kupp i bruktmarkedet?

Startet av MrBacardi, fredag 02. februar 2024, klokken 18:17

« forrige - neste »

MrBacardi

Nå som faceliften er rett rundt hjørnet, med forbedringer på blant annet rekkevidde, så vil vel det si at det bør bli muligheter for kupp i bruktmarkedet på den første generasjonen?

https://www.motor.no/aktuelt/porsche-taycan-far-mye-bedre-rekkevidde-og-lading/265184

https://www.elbil24.no/tester/nye-porsche-taycan-i-test-helt-hysterisk/80919309

MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

daktari

Taycan facelift med 740+ km.
Out of spec kjørte 50 mph 79 km/t i snitt, forbruk 1,28 kWh/mil, kjørt 465 miles eller 748 km nøyaktig. Kjørte i 9 timer 45 minutter.
Har de byttet motorer?
https://youtu.be/ScnmG2wCZTw
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Kan godt tenkes det, 1ste gen hadde 94 kWh brutto.
Med etron klarte de sette inn 19 kWh ekstra brutto, fra 95 til 114 kWh, med nye celler med høyere kapasitet.
Men disse mulige 20% er neppe alene nok til en så stor forbedring.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Rollep

Sitat fra: MrBacardi på fredag 02. februar 2024, klokken 18:17Nå som faceliften er rett rundt hjørnet, med forbedringer på blant annet rekkevidde, så vil vel det si at det bør bli muligheter for kupp i bruktmarkedet på den første generasjonen?
Tiden for kupp i bruktmarkedet er nok over. De som var nødt til og selge grunnet økonomi har allerede solgt. Antall biler som ligger ute til salg er halvert på kort tid.

Nybilsalget av Taycan har vært veldig lavt etter renten gikk opp og regjeringen innførte moms og vektavgift. Salget kommer neppe og ta seg opp ved introdusering av en facelift som sannsynligvis kommer å bli enda dyrere.
2020 Porsche Taycan Turbo
2016 BMW i3
2017 Porsche 911 Carrera 4 GTS (Solgt)
2014 Porsche Macan Turbo (Solgt)

chargedup

Skal nok ikke se bort ifra at det vil komme enda flere til salgs igjen når både macan og taycan kommer i ny variant med relativt overlegen rekkevidde ift "gamle" taycan. NB! det forutsetter at det vi har sett av forbruk på youtube med prototyper stemmer. Når macan (SUV, altså dårlig aero ift lav taycan) går lenger enn gamle taycan på motorvei i 70mph er det ingen overraskelse at nye taycan vil gå mye lenger enn gamle taycan.

De med god nok råd, fornøyd med taycan og har hatt den i 2-4 år, vil nok fort bytte i enten macan eller ny taycan. Rekkevidden på de nye bilene vil nok gjøre bruktbilkjøpere mer lunkne. Om det vil føre til noe voldsom økning i biler til salgs på finn og/eller voldsomt prisfall tror jeg ikke, men jeg vil tro de synker noe mer prosentvis enn andre sammenlignbare elbiler.

Jeg har sett på å kjøpe brukt taycan CT turbo, men rekkevidden er ankepunktet. Etter rekkevidden til macan ble testet på motorvei i USA og nå etter nye taycan på youtube, har jeg lagt det helt fra meg. Jeg vil nok ikke slå til dersom ikke bruktbilprisene synker kraftig ift andre sammenlignbare elbiler, men det er ikke sikkert alle tenker som meg.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

daktari

Sitat fra: chargedup på mandag 05. februar 2024, klokken 18:15Skal nok ikke se bort ifra at det vil komme enda flere til salgs igjen når både macan og taycan kommer i ny variant med relativt overlegen rekkevidde ift "gamle" taycan. NB! det forutsetter at det vi har sett av forbruk på youtube med prototyper stemmer. Når macan (SUV, altså dårlig aero ift lav taycan) går lenger enn gamle taycan på motorvei i 70mph er det ingen overraskelse at nye taycan vil gå mye lenger enn gamle taycan.

De med god nok råd, fornøyd med taycan og har hatt den i 2-4 år, vil nok fort bytte i enten macan eller ny taycan. Rekkevidden på de nye bilene vil nok gjøre bruktbilkjøpere mer lunkne. Om det vil føre til noe voldsom økning i biler til salgs på finn og/eller voldsomt prisfall tror jeg ikke, men jeg vil tro de synker noe mer prosentvis enn andre sammenlignbare elbiler.

Jeg har sett på å kjøpe brukt taycan CT turbo, men rekkevidden er ankepunktet. Etter rekkevidden til macan ble testet på motorvei i USA og nå etter nye taycan på youtube, har jeg lagt det helt fra meg. Jeg vil nok ikke slå til dersom ikke bruktbilprisene synker kraftig ift andre sammenlignbare elbiler, men det er ikke sikkert alle tenker som meg.
enig
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Nye Taycan sluppet i dag. Ny motor, nytt batteri opp til 105/99 kWh brutto/netto, opp fra 93/89. Vesentlig bedre ladefart. Nye adaptive fjæringen som Panamera fikk. Øker wltp med hele 175 km, 35% (rwd-modell)! Interessant når batteristørrelsen bare øker 10%.
Så blir neppe enklere å selge eldre Taycan med så dramatiske forbedringer.

Out of Spec på YT har logget ladekurven, og den så ganske voldsomt forbedret ut.

https://youtu.be/oyLWLtSwZlI
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Utvilsomt mulig å gjøre mange gode kjøp på den utgående modellen fremdeles! Med kort km. Særlig tatt i betraktning 2023 -> pris m. moms og vektavgift. Og det faktum at den har nok rekkevidde for de aller fleste og lading av en annen verden.

Et par ting ang. utstyr, først når det gjelder forberedelse for sykkelstativ på Tycan Cross;

1) Er det mulig å ettermontere dette på biler som er bestilt uten?
2) Kan man trygt bruke alle stativer, f.eks. fra Thule? Én ting er prisen, men jeg er avhengig av å kunne få med fire normale sykler (to voksne + to barn, alminnelig MTB/hardtail, ikke EL). Og kan man bruke bagasjeboks bak?

Og når det gjelder annet utstyr, ville jeg personlig sett etter en bil som foruten har varme i setene, innfellbare speil, el. vindusheiser ;D mm. har varme i rattet, off-roadpakke, panorama (et musk for å få rails), BOSE, 360-kamera, adaptiv cruise, sport chrono, skillenett til bagasjerom, mørke (helst støydempende) vinduer, adaptive viskere, helst IKKE motorisert ladeluke eller 21 tommers hjul, da vil jeg heller ha litt mer pynt for pengene. Interiørt eller eksteriørt. Ellers er bakakselstyring på ønskelista. Noen spørsmål jeg har er imidlertid;

3) Er 18-veis virkelig så viktig som "puristene" skal ha de til, selv på en innstegsmodell?
4) Kan Matrix LED lysene til Porsche kjøpes OTA som på en del e-tron? Ellers kommer det fort på lista.
5) Hva med Intellidrive? Er det et musk? Kan det ev. kjøpes OTA hvis man har adaptive cruise?

(Jeg er fornøyd med det nivået av assistanse som er f.eks. på en e-tron quattro med assistentpakke Tour. Altså en ganske mild lane assist og litt napping i rattet i gitte situasjoner, side/rear assist mm, men jeg må ha noe. Må man ha Intellidrive for å få lane og kø- assist? Kan også og godt tenke meg å ha prediktiv regen. I motsetning til en del andre er dette noe jeg setter stor pris på. Apropos. regen, finnes det ikke paddels bak rattet i Taycan? :-\ Husker ikke om det var på den éne sedan Turbo jeg hra kjørt, det var mest på motorvei, men jeg synes rattet virker veldig nakent uten! Er vant til å regulere farten inn i svinger på den måten..)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

MrBacardi

Sitat fra: elektro på mandag 12. februar 2024, klokken 09:02Kan også og godt tenke meg å ha prediktiv regen. I motsetning til en del andre er dette noe jeg setter stor pris på.

Samme her, kan ikke tenke meg å gå til en bil uten predikativ regen etter å ha hatt bil med dette (Q4), det gir så mye i den daglige kjøringen.

Ellers er bakakselstyring et must på listen min, etter å ha prøvekjørt en Sport Turismo GTS på svingete veier med dette.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

chargedup

#11
Kan svare på de få jeg vet noe om og synse litt ;D :
3: 18 veis er noe som veldig mange setter pris på, spesielt det med å kunne forlenge lårstøtte. Jeg må ikke ha det og har tenkt at 14 veis er ok, men da helst med massasje. På de fleste andre Porsche vil det alltid være færre potensielle kjøpere i bruktmarkedet uten 18 veis. På Taycan er nok 18 veis mindre viktig, akkurat som at noen kjøpere ikke vet hva sport chrono er.
5: Innodrive kan kun kjøpes i ettertid hvis bilen har ACC. Sjekk merknader linket nedenfor.

For hva som kan kjøpes som functions on demand sjekk: https://connect-store.porsche.com/no/no?model=taycan_2022
Se spesielt på merknadene på feks https://connect-store.porsche.com/no/no/p/inno_drive_v1?model=taycan_2022

De jeg kjenner som har hatt Taycan sier bakhjulsstyring er et must. Mest pga manøvrerbarhet i parkeringshus hjemme, dernest pga kjøreegenskapene.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

elektro

Sitat fra: chargedup på tirsdag 13. februar 2024, klokken 10:33Kan svare på de få jeg vet noe om og synse litt ;D :
3: 18 veis er noe som veldig mange setter pris på, spesielt det med å kunne forlenge lårstøtte. Jeg må ikke ha det og har tenkt at 14 veis er ok, men da helst med massasje. På de fleste andre Porsche vil det alltid være færre potensielle kjøpere i bruktmarkedet uten 18 veis. På Taycan er nok 18 veis mindre viktig, akkurat som at noen kjøpere ikke vet hva sport chrono er.
5: Innodrive kan kun kjøpes i ettertid hvis bilen har ACC. Sjekk merknader linket nedenfor.

For hva som kan kjøpes som functions on demand sjekk: https://connect-store.porsche.com/no/no?model=taycan_2022
Se spesielt på merknadene på feks https://connect-store.porsche.com/no/no/p/inno_drive_v1?model=taycan_2022

De jeg kjenner som har hatt Taycan sier bakhjulsstyring er et must. Mest pga manøvrerbarhet i parkeringshus hjemme, dernest pga kjøreegenskapene.

Takk for gode svar. Her var det mye å bruke pengene på OTA! Ser ut som man kan bestille Porsche Dynamic Light System Plus på alle biler. Men for engangssummen kan man abonnere 6 mnd. i året i 7 år. Det er et alternativ.

Forstod også nå at InnoDrive er kun den prediktive biten mens Active Lane Assist er "selvkjøringen". Men begge deler forutsetter at bilen er kjøpt med ACC (radar) - så akkurat det blir superviktig!

Tror jeg ev. vil prioritere bakhjulsstyring og 360 kamera foran 18-veis. Kanskje også foran sport chrono, men jeg tenker det er veldig fint å kunne switche mellom kjøremoduser uten å ta øynene eller hendene fra rattet.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Alle med Porsche sier Sportchrono er et must.
Men såvidt jeg skjønner er det bare et ekstra ratt for kjøremodus, men man får de samme byttet på skjermen hvis man ikke har SC?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chargedup

Sport chrono er det viktigste ekstrautstyret på en Porsche i mine øyne.
Det var/er rimelig, kostet vel ca 6' og nå ca 8' fra hukommelsen. Man får da rattet til å bytte kjøremodus (kan også endres inne i menyene som daktari skriver) på rattet, klokke på dashbordet og raskere 0-100 launch (mulig dette kun gjelder alle andre Porsche bortsett fra taycan).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA