Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Større batteri, 450 km rekkevidde

Startet av Myrvang, mandag 20. januar 2020, klokken 13:59

« forrige - neste »

RJK

#120
Sitat fra: Rosstopher på mandag 11. mai 2020, klokken 07:25
Sitat fra: RJK på mandag 11. mai 2020, klokken 02:41Lurer jo selvsagt på når Nissan selv kommer med en versjon med 62 kWh batteri, og gir opsjon på å sette inn et batteri nummer 2. Men mulig det er mer aktuelt i en E-NV300, kanskje til og med en man kan kjøpe med en camperbox-variant eller ferdig campervan.

Det har jeg også lurt på. Jeg tenker at e-NV200 er en aldrende modell og at de ikke ønsker å investere noe særlig mer på å utvikle den. Kommer sikkert en ny varebil derfra etterhvert, så får vi håpe den kommer i elektrisk utgave.

Ellers så har jo Opel Vivaro kommet som elbil med 75 kWh batteripakke, 300 km rekkevidde og 100 kWh lading i mellomtida.

Batteripakken er vel mer eller mindre bare å stappe inn. Er ikke nødvendig å gjøre så mye mere. Trenger egentlig ikke så mye facelift, bare komme med lengre rekkevidde.

At Opel Vivaro var kommet med specs på elversjonen har jeg ikke fått med meg, og den har jeg satt meg på liste for å få nyhetsbrev på, så det er på samme tid ganske bra, men samtidig skikkelig dårlig...

Men da får jeg google litt rundt da, om du ikke rekker å komme meg i forkjøpet med en link.  ;)


EDIT: Dårlig husk på meg... Fant artikler som jeg vel hadde lest. Da venter vi bare på pris på "Zafira life".
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Litt mere(?) info:

https://bilogmotorbloggen.no/2020/06/22/elbil-for-storfamilien-opel-zafira-e-life/

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/zafira-e-life-utslippsfritt-flaggskip-fra-opel?publisherId=16656993&releaseId=17887664

Ladetid på opp til 45 minutter med største batteriet (fra hvor lavt?), HeadUp-display, Android Auto/Apple Car Play-integrasjon og sidedører  som kan åpnes ved åveive med foten, er kjekke tillegg.

Poenget med å kunne åpne bare vinduet i bakluken, er jeg ikke sikker på om jeg se helt poenget med, men frakter man lange gjenstander, så kan det jo være en fordel i å bare måtte ha vinduet åpent, og ikke hele døra. Da kan man eventuelt "tette" åpningen noe lettere, og derved slippe masse støy og trekk inn i bilen, og ryggekamera og sensorer vil fortsatt være i funksjon.

Fordel om man kan velge å kjøre med ryggekameraet på ved slik transport, for å ha enda bedre oversikt over lasten og området bak.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lynvinge

Noen som vet hvilken størrelse batteriet har i største bredde x lengde? Tenker å hente meg ett 40kwh batteri, men ser ikke helt lyst på 300 mil med tilhenger på vinterføre hvis jeg kan få det inn i varevogna i stedet (Transporter T5)
2019 Nissan Leaf Tekna 62kWh Til salgs
2012 Nissan Leaf "30kWh" Solgt

leafnor

Sitat fra: Lynvinge på søndag 13. desember 2020, klokken 14:30
Noen som vet hvilken størrelse batteriet har i største bredde x lengde? Tenker å hente meg ett 40kwh batteri, men ser ikke helt lyst på 300 mil med tilhenger på vinterføre hvis jeg kan få det inn i varevogna i stedet (Transporter T5)
Det går på to europaller, eller ligger og på en men da stikker det ut forbi på alle kanter.
1570.5 x 1188. Høyde på høyeste: 264.9 mm
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lynvinge

Sitat fra: leafnor på søndag 13. desember 2020, klokken 19:57
Det går på to europaller, eller ligger og på en men da stikker det ut forbi på alle kanter.
1570.5 x 1188. Høyde på høyeste: 264.9 mm

Takker  :+1:
2019 Nissan Leaf Tekna 62kWh Til salgs
2012 Nissan Leaf "30kWh" Solgt

Lynvinge

Det er vel ikke noen som tilfeldigvis vet av ett 40 eller 62kwh batteri som ikke er i bruk?  :angel:
2019 Nissan Leaf Tekna 62kWh Til salgs
2012 Nissan Leaf "30kWh" Solgt

leafnor

Sitat fra: Lynvinge på onsdag 30. desember 2020, klokken 13:01
Det er vel ikke noen som tilfeldigvis vet av ett 40 eller 62kwh batteri som ikke er i bruk?  :angel:
De ligger ikke å slenger, så her er det spisse albuer eller å melde seg på hos diverse høggere og be om å få bli med på budrunder om noen dukker opp. ("Alle" fått opp øynene på disse batteriene.)
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lynvinge

Nå har jeg endelig batteri på tur oppover landet :D Dog bare 30kwh i første omgang, men tenker det blir en ny bil uansett for min del som har bare 77% restkapasitet på det gamle 24kwh batteriet. Noen som vet om det er mulig å montere canbridge og fortsatt bruke bilen frem til batteribytte blir gjort? Gen1 (2012) bil. Har canbrigde fra dala som skal monteres inne i bil, og vil ha det klart til batteriet dukker opp.
2019 Nissan Leaf Tekna 62kWh Til salgs
2012 Nissan Leaf "30kWh" Solgt

leafnor

Sitat fra: Lynvinge på torsdag 22. april 2021, klokken 18:04
Nå har jeg endelig batteri på tur oppover landet :D Dog bare 30kwh i første omgang, men tenker det blir en ny bil uansett for min del som har bare 77% restkapasitet på det gamle 24kwh batteriet. Noen som vet om det er mulig å montere canbridge og fortsatt bruke bilen frem til batteribytte blir gjort? Gen1 (2012) bil. Har canbrigde fra dala som skal monteres inne i bil, og vil ha det klart til batteriet dukker opp.
Vet det virket for en annen leverandør av slike kit, så det mener jeg skal fungere på Dala sin også, men du vil nok få noen merkelige GOM verdier etc.
Hør for sikkerhet skyld med Dala. Og det er jo svært enkelt å bare by-passe CAN bridge om det ikke fungerer.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Trekkoppbil

Det har vært tråder på forumet her tidligere om biliser som har oppgradert fra 24kwt til 30kwt.  Jeg har aldri hørt om noen som bruker canbridge til det.
Løsningen er vel å flytte over tilstrekkelig elektronikk fra den 30kwt's bilen som batteriet kommer fra, og det kan være greit å få med fjernkontrollene til nøklene også.

leafnor

Sitat fra: Trekkoppbil på torsdag 22. april 2021, klokken 21:37
Det har vært tråder på forumet her tidligere om biliser som har oppgradert fra 24kwt til 30kwt.  Jeg har aldri hørt om noen som bruker canbridge til det.
Løsningen er vel å flytte over tilstrekkelig elektronikk fra den 30kwt's bilen som batteriet kommer fra, og det kan være greit å få med fjernkontrollene til nøklene også.
Ja, og det er pre CANbridge løsning å bytte med mer HW. Enklere med CAN-bridge.
Med de her CAN-bridge kan du enkelt bytte fritt rundt, bl.a det "meningsløse" å sette et gammelt 24kWh i en 62kWh.  :o
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Lynvinge

Sitat fra: leafnor på torsdag 22. april 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Lynvinge på torsdag 22. april 2021, klokken 18:04
Nå har jeg endelig batteri på tur oppover landet :D Dog bare 30kwh i første omgang, men tenker det blir en ny bil uansett for min del som har bare 77% restkapasitet på det gamle 24kwh batteriet. Noen som vet om det er mulig å montere canbridge og fortsatt bruke bilen frem til batteribytte blir gjort? Gen1 (2012) bil. Har canbrigde fra dala som skal monteres inne i bil, og vil ha det klart til batteriet dukker opp.
Vet det virket for en annen leverandør av slike kit, så det mener jeg skal fungere på Dala sin også, men du vil nok få noen merkelige GOM verdier etc.
Hør for sikkerhet skyld med Dala. Og det er jo svært enkelt å bare by-passe CAN bridge om det ikke fungerer.

Bilen starter uten feilkoder  :+1: Eneste som ble litt merkelig er batteritempindikator ikke har noen streker, og batteristatusbar er på topp. Ser fortsatt ut som tidligere på leafspy
2019 Nissan Leaf Tekna 62kWh Til salgs
2012 Nissan Leaf "30kWh" Solgt

leafnor

Sitat fra: Lynvinge på lørdag 24. april 2021, klokken 13:11
Sitat fra: leafnor på torsdag 22. april 2021, klokken 21:11
Sitat fra: Lynvinge på torsdag 22. april 2021, klokken 18:04
Nå har jeg endelig batteri på tur oppover landet :D Dog bare 30kwh i første omgang, men tenker det blir en ny bil uansett for min del som har bare 77% restkapasitet på det gamle 24kwh batteriet. Noen som vet om det er mulig å montere canbridge og fortsatt bruke bilen frem til batteribytte blir gjort? Gen1 (2012) bil. Har canbrigde fra dala som skal monteres inne i bil, og vil ha det klart til batteriet dukker opp.
Vet det virket for en annen leverandør av slike kit, så det mener jeg skal fungere på Dala sin også, men du vil nok få noen merkelige GOM verdier etc.
Hør for sikkerhet skyld med Dala. Og det er jo svært enkelt å bare by-passe CAN bridge om det ikke fungerer.

Bilen starter uten feilkoder  :+1: Eneste som ble litt merkelig er batteritempindikator ikke har noen streker, og batteristatusbar er på topp. Ser fortsatt ut som tidligere på leafspy
Kjekt!
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Oggioffshore

Ser dala's nevner man kan sette inn canbridge på instrument cluster...
Er det da m samme flash fil som til batteri, eller annen fil.
Fant ikke mere info om dette...

Kanskje noen i Bergens området som har byttet til større batt og vil dele litt erfaring på tlf?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA