Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2017 27kw Kia Soul batteri og forbruks utfordringer

Startet av Jonfb, søndag 28. januar 2024, klokken 22:21

« forrige - neste »

Jonfb

Vi har vært eiere av en 2017 ( registrert 16/1 2017) Kia Soul EV. Denne har fungert helt greit frem til i vinter. Vi har nå kjørt rett over 100 000 og bilen er akkurat ute av garanti. Nå viser SOh 75% som gjør at jeg ikke får nytt batteri. Må vel bare stole på at forhandleren sier det som er sant her. Men jeg har også nå fått gjennomsnittlig forbruk på over 2,5 kW/ 100 km. Her hadde jeg før 1,4 på gode dager på sommeren, og lå på 1,6 til 1,8 på vinteren. Bertel O Steen mener bilen er kjempefin og det feiler den ingenting. Siden batteriet er over 70% så er det liten hjelp å få på den fronten også. Jeg må altså seile min egen sjø, eller jeg kan kjøpe ett nytt batteri til 3 ganger verdien på bilen. Godt forslag det Bertel, tror ikke det blir å kjøpe ny bil hos dere.

Er det noen andre som har erfaringer med så høyt forbruk på Soul EV? Det ligger ikke på noen bremser eller noe slikt, det klarte de å sjekke på verkstedet, men de sjekker ikke så veldig mye annet tydeligvis.

Jeg synes også ett raskt fall til 75% batterikapasitet også er litt kjipt, så jeg lurer på om det er mulig å gjøre noe med dette, uten å betale for ett helt nytt batteri. Jeg blir ikke helt klok på om det er mulig å bytte moduler på dette batteriet, eller om jeg kan bytte til 30 kW varianten. Jeg har brukt Google en del de siste dagene uten å bli så mye klokere. Noen som har noe formening om batteribytte?


syklisten

#1
Vi har en 2016 Soul (reg. høsten 2015) som hadde tilnærmet strøkent batteri frem til omtrent seks måneder etter at garantien utløp. Jeg har ikke målt SoH annet enn når den var inne hos BOS rett før garantien gikk ut, da sa de at den var 95% eller noe sånt - men nå, 1,5 år etter, sier mine unøyaktige målinger at den er på ca. 65%.

Vi har derimot ikke sett noen unormalt høye forbrukstall. Har ca. 1,6 på sommeren og 2,0 på vinteren hvis jeg ikke husker feil.

Har fått et tilbud fra elbilmek.no på et brukt batteri. De skrev følgende:

Batteri til Kia Soul, kan ikke repareres, dessverre...

Vi kan bytte batteri til brukt, prisen ca 60 000 kr inkl moms.
Kapasiteten blir ca 90%.

Vi tilbyr 1 års garanti eller 40 000 km.


Vi har ikke tenkt å bytte batteri, men kjører den frem til den blir ubrukelig frem og tilbake til jobb og kommer nok til å vrake den da. Synd, for resten av bilen er helt strøken.
Hvis batteriet fortsetter å tape seg i samme tempo så lever vel neppe bilen til den blir 10 år.

Kim-

elbilmek har en video på youtube om reperasjon av et kia soul batteri. De bytter alle dårlige celler, men når de begynner å kjøre og teste er det igjen celler som viser seg å være dårlige. De bytter igjen flere celler, og så er det andre celler som begynner å tulle seg.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA