Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Jeg trenger hjelp!! 😅

Startet av Lolle, onsdag 17. januar 2024, klokken 18:22

« forrige - neste »

Lolle

Som noen her sikkert har fått med seg har jeg ørten spørsmål om elbil, da jeg har lyst å bytte min Toyota Yaris hybrid i en elbil.

I utgangspunktet var den en Leaf 62kwh jeg hadde tenkt å kjøpe, da dette er en driftsikker og "trygg" bil å kjøpe.
 
Men så blir jeg veldig i tvil om det finnes noe som er like trygt og driftsikkert som er litt mer moderne inni og har litt mer moderne utstyr..?

Har nå prøvekjørt og lånt blant annet en helt ny Leaf, en Hyundai Ioniq 2020 modell, en Leaf 2020 modell og en Hyundai Kona 2020 (?).

Jeg synes alle er gode å kjøre, begge Hyundaiene har veldig mye utstyr og mye mer innstillinger i setet, feks. Men der må kjølevæske eller hva det nå er, byttes hver 60.000 km/4.år og det koster mellom 10-13 000 kr. Det synes jeg er helt horribelt, så da utgår Hyundai'ene! 😅


Har så vidt vært innom å sett på VW ID.3 2020 og 2021-modeller, men ikke fått prøvekjørt enda, kan muligens få det til i morgen.
Men jeg hører veldig lite om disse bilene, kjenner ingen som har en, men jeg har lest litt inne på forumet her og der virker litt delt hvordan kvaliteten er. Og litt bekymret for når alt foregår på skjerm også, hvis den klikker, virker jo ikke hverken setevarmer (som jeg er veeeldig avhengig av!😆), klimaanlegg eller andre ting som styres fra skjermen.


Kia Soul har jeg ikke fått prøvekjørt, da det ikke er noen aktuelle biler i området her.

Det jeg også er interessert i, er hva de ulike bilene koster i vedlikehold/service pr år. Sånne utgifter som Hyundai har, er uaktuelt for meg.

Har dere noen tanker om hvilke andre jeg bør jeg vurdere? Maks 300 000, nyest mulig og mest mulig rekkevidde. 😅

Per nå har jeg tilbud på helt ny Leaf 62kwh Connecta til 325 000 kr inkludert vinterhjul eller Leaf 62kwh 2020, 14.000 km til 249 000 kr, jeg veldig i tvil hva som er best, gå for en av disse eller noe helt annet...? 😅
Håper dere kan hjelpe meg igjen! 🤩

RJK

Kjøper du en 2019-modell Kona, er det ikke slik kostnad på kjølevæske-bytte til batteriet. Du slipper og å bekymre deg om appen virker eller ikke, da den ikke har dette. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Lolle

Sitat fra: RJK på onsdag 17. januar 2024, klokken 19:20Kjøper du en 2019-modell Kona, er det ikke slik kostnad på kjølevæske-bytte til batteriet. Du slipper og å bekymre deg om appen virker eller ikke, da den ikke har dette. ;)

Ønsker helst en som er nyere enn 2020 og app er et must! 😅

eisa01

Hadde aldri kjøpt en ny Leaf pga restverdi
Chademo som er tregt og utdatert og blir delvis fjernet når det kommer krav om kortterminal
Historikk med elendig og ustabil app - foreldrene mine har prøvd i over et år å få den til å fungere igjen uten suksess

Eladdin - Elbilfareren

#4
Leaf 2023 er i bunn og grunn en Leaf 2013 med større batteri, nytt dashbord, karosseri og kraftigere motor, har jeg både lest og hørt fra noen som sier at de vet. Ex-Broom-Benny ville valgt en 1. generasjon Ioniq fremfor dagens Leaf...

Men, det vil være fordeler/ulemper med alle elbiler. Du får ikke i pose, sekk og serk.
Nå har jo Musky senket prisen betydelig på de mest populære teslaene igjen, og dette får konsekvenser for det meste av elbiler nyere enn 3 år, vil jeg tro, så enda bedre bruktbilkjøp ila våren vil kanskje kunne komme?
Hva med en Mitsubishi Imiev som ventebil? Den har fjernkontroll med uttrekkbar antenne for fjernstyrt forvarming.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Lolle

Sitat fra: eisa01 på onsdag 17. januar 2024, klokken 19:46Hadde aldri kjøpt en ny Leaf pga restverdi
Chademo som er tregt og utdatert og blir delvis fjernet når det kommer krav om kortterminal
Historikk med elendig og ustabil app - foreldrene mine har prøvd i over et år å få den til å fungere igjen uten suksess

Oi, så pass! Kan jeg spørre hvilken modell de har? Forstår at det er to forskjellige apper, en for biler frem til 2019 og en fra de etter.

Akkurat det med restverdi på en ny er det som bekymrer meg også, det føles på en måte mer «greit» å kjøpe en fint brukt og lite kjørt 2020 med Chademo enn en 2024 til ca 80 000 kr mer.. :)

arthur

Sitat fra: Lolle på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:22Som noen her sikkert har fått med seg har jeg ørten spørsmål om elbil, da jeg har lyst å bytte min Toyota Yaris hybrid i en elbil.

I utgangspunktet var den en Leaf 62kwh jeg hadde tenkt å kjøpe, da dette er en driftsikker og "trygg" bil å kjøpe.
 
Men så blir jeg veldig i tvil om det finnes noe som er like trygt og driftsikkert som er litt mer moderne inni og har litt mer moderne utstyr..?

Har nå prøvekjørt og lånt blant annet en helt ny Leaf, en Hyundai Ioniq 2020 modell, en Leaf 2020 modell og en Hyundai Kona 2020 (?).

Jeg synes alle er gode å kjøre, begge Hyundaiene har veldig mye utstyr og mye mer innstillinger i setet, feks. Men der må kjølevæske eller hva det nå er, byttes hver 60.000 km/4.år og det koster mellom 10-13 000 kr. Det synes jeg er helt horribelt, så da utgår Hyundai'ene! 😅
¨
Er bytte av kjølevæske på batteriet noe som kun gjelder biler produsert av Hyundai? En pris på 10-13.000 tyder på at din kilde har tatt en overdose tran!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Lolle

Sitat fra: arthur på onsdag 17. januar 2024, klokken 20:00
Sitat fra: Lolle på onsdag 17. januar 2024, klokken 18:22Som noen her sikkert har fått med seg har jeg ørten spørsmål om elbil, da jeg har lyst å bytte min Toyota Yaris hybrid i en elbil.

I utgangspunktet var den en Leaf 62kwh jeg hadde tenkt å kjøpe, da dette er en driftsikker og "trygg" bil å kjøpe.
 
Men så blir jeg veldig i tvil om det finnes noe som er like trygt og driftsikkert som er litt mer moderne inni og har litt mer moderne utstyr..?

Har nå prøvekjørt og lånt blant annet en helt ny Leaf, en Hyundai Ioniq 2020 modell, en Leaf 2020 modell og en Hyundai Kona 2020 (?).

Jeg synes alle er gode å kjøre, begge Hyundaiene har veldig mye utstyr og mye mer innstillinger i setet, feks. Men der må kjølevæske eller hva det nå er, byttes hver 60.000 km/4.år og det koster mellom 10-13 000 kr. Det synes jeg er helt horribelt, så da utgår Hyundai'ene! 😅
¨
Er bytte av kjølevæske på batteriet noe som kun gjelder biler produsert av Hyundai? En pris på 10-13.000 tyder på at din kilde har tatt en overdose tran!

Hehe, ja, kanskje det, dette kom fra autorisert Huyndai-forhandler. :)
Om det gjelder andre merker, vet jeg ikke. :)

daktari

#8
ID.3 har samme software og funksjoner som ID.4, så jeg kan fortelle litt. Har kjørt den noen få mil som lånebil fra Møller.

 Det er en ganske så romslig bil. Stort bagasjerom. Fin sittestilling og godt utsyn fra en stor frontrute.

 Software har masse finesser og snarveier slik at du kan få skjermene med de visningene du vil ha. Litt avantgarde europeisk om du vil.
En digg sak er automatisk start av ratt- og setvarme i kald temp, valgfritt.
Lader ganske raskt med over 100 kW.

Du kan få knallbra LED matrix på de med mye utstyr.

Ellers har du Android Auto eller Apple Carplay som mange liker. Jeg synes Android sin talegjenkjenning funker mye bedre  enn VW sin, og den leser opp meldinger fra alle apper som WhatsApp, Messenger osv. AA støtter også ABRP-appen.

VW navi, når bilen har sw versjon 3.2, viser også antatt batteri soc når du kommer frem og foreslår ladestasjoner og ladetid automatisk. Du kan lett legge til egne som mellommål/waypoints og slette andre. Teslas ladere dukker opp. Du kan ha en haug favorittmål i navi. HUD er kult med navi med 3d piler.
.
Hjemmelading: den har planlagt avreisetider der du kan lagre forskjellig tid hver dag hvis du vil. Du har også mulighet til å stille inn ladetider.

Appen til VW funker stabilt nå. Fra appen kan du se bilens plassering når parkert samt planlegge ruter og sende til bilen. Når du starter får du spørsmål om å starte ruta.

Hvis du velger en med mye utstyr kan du også få travel assist som svinger selv og holder farten. Den er en av markedets beste.

360-kamera er en opsjon. Bra kvalitet på ryggekamera.

Noen svakheter:
 det tar litt tid å lære seg sw. Systemet er ikke det raskeste, men ok.
Du må sørge for at selger får oppdatert til sw3.2 før du overtar.
Standardskjermen på 10" kunne vært større, men den er skarp.
Endel materialvalg er litt enkle, men greit for prisen.
Batteriet har kjøling og varming, men foreløpig har den ikke varming før hurtiglading.

En variant av samme bilen som ser litt anderledes ut er Cupra Born.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Hvis budsjettet holder så vil en ID.4 også være en knall bil. Noen av dem har 55 kWh batteri og bør gå under 300 brukt, ned mot 250 vil jeg tro.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trekkoppbil

Det finnes biler med og biler uten aktiv temperaturstyring.

Jeg synes det viktigste er at bilisten forstår forskjellen og man innretter seg etter karakteristikken til den bilen man velger.

Leaf er på mange måter en enkel bil som bare går og som det er få overraskelser med.
Den har ikke batterikjøling og den har begrensa batterivarme uten veske. Problemet er at batteriet taper seg over tid, dersom du behandler det dårlig. Det er hvis du lar et varmt batteri stå med høy lading over tid, at batteriet taper seg. I Norge bør et batteri tape seg lite, dersom du er litt hensynfull. Batteriet blir varmt om du parkerer i sola under heteperioder, eller du har høye strømmer under kjøring og lading. Med 62kwt batteri burde det være unødvendig å hurtiglade over halvfullt batteri. Når batteriet er varmt gjelder det å ikke la batteriet stå med høy lading, før det er kjølt ned. Og om sommeren bør man ikke fullade før kort tid før langturen, men det kan være lurt å fullade av og til for å balansere.
Er batteriet kaldt,gjelder det lade sakte om man lader på høy SOC, men da trur jeg ikke det er så farlig om bilen blir stående fullada. Skal man parkere i kulda, gjelder det å lade før batteriet blir kaldt, og at man kjører langt før man hurtiglader, så man rekker å få inn en lunk, og at man kommer ned på låg SOC før man hurtiglader.
Parkerer du svalt, og innendørs til vanlig, og du passer på å ikke ha store strømmer ved ekstreme temperaturer, så går det bra. Låner du bort bilen til noen utenfor familien om sommeren, kan jeg nesten garantere deg at batteriet taper seg noen prosent i løpet av en heteperiode.
62kwt Leaf har vel 100kw lading mens andre Leafer har 50kw. Med 62kwt har du 3 og 3 batterimoduler i paralell, i stedet for 2 på 40kwt, så det blir ikke så mye strøm pr modul, og du kan kjøre lengre mellom hver ladepause.

Skal du rase rundt på Autobanen og du ønsker en bil med lynlading og du tar mange raske ladinger på en dag og du vil lynlade høyt opp, så kan du trenge en bil med batterikjøling for å få rask nok lading.

Da gjelder det å forstå hvilke hensyn du må ta til temperaturstyring. Når bilen varmer opp eller kjøler ned batteri, så bruker den mye energi. Det kan tappe ned batteriet når du kjører eller når den står parkert. Og jeg har inntrykk av at du har ikke mye kontroll med når bilen kjøler eller varmer batteriet. Jeg opplevde en gang med en bil som hadde aktiv kjøling og oppvarming, at jeg hadde nok lading til å komme til neste hurtiglader, før jeg tok en times stopp hos noen kjente. Da jeg skulle videre hardde jeg plutselig ikke nok til lading til å nå neste hurtiglader. Det gav heller ikke mening å kjøle batteriet etter at jeg hadde kjørt noen rolige mil, da det var solnedgang mot en kald høstkveld.
Har du aktiv kjøling og varming, så vil du gjerne parkere innendørs alikevel.

All kompleksitet du har i en bil, har sine ulemper.
Derfor liker jeg best å kjøre Leaf til daglig, i stedet for premiumbil. Med premiumbil har jeg opplevd at den stadig rykker i rattet på hovedveier med snø. Hvis man bytter til et reservehjul, trigges drøssevis av autmatikk og skumle ting skjer både i høyre og venstresvinger, og det lyser i flere og flere lamper og kommer flere og flere varslinger, og man er i fare for å brenne ut motoren. Hver mang man kjører inn i garasjen, uler det og piper i hytt og gevær. Du får kanskje ikke lov å rygge uten bilbelte på, og bilen kan krangle om hva som helst og la være å kjøre når du setter den i Drive. Og man veit aldri hva som kommer og går av skumle ting, ved hver software-oppgradering.

turfsurf

Sitat fra: daktari på onsdag 17. januar 2024, klokken 22:32Noen svakheter:
 det tar litt tid å lære seg sw. Systemet er ikke det raskeste, men ok.
Du må sørge for at selger får oppdatert til sw3.2 før du overtar.
Standardskjermen på 10" kunne vært større, men den er skarp.
Endel materialvalg er litt enkle, men greit for prisen.
Batteriet har kjøling og varming, men foreløpig har den ikke varming før hurtiglading.

En variant av samme bilen som ser litt anderledes ut er Cupra Born.
Vi har to ID.3 på jobben. Jeg vil påstå det er noen flere svakheter enn de som listes over. Bilene har vært ut og inn av verksted. Opplevde problemer har vært at ladelukene fryser ofte, lader kun med 2kW på 7kW lader, vil ikke lade overhodet, vil ikke lade på hurtiglader, lader veldig sakte på hurtiglader, klimaanlegg slutter å varme osv.

I tillegg virker interiøret på ID.3 spesielt skikkelig billig, og haptiske knapper er det delte meninger om. Ville styrt langt unna brukt ID.3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Lolle

Sitat fra: daktari på onsdag 17. januar 2024, klokken 22:32ID.3 har samme software og funksjoner som ID.4, så jeg kan fortelle litt. Har kjørt den noen få mil som lånebil fra Møller.

 Det er en ganske så romslig bil. Stort bagasjerom. Fin sittestilling og godt utsyn fra en stor frontrute.

 Software har masse finesser og snarveier slik at du kan få skjermene med de visningene du vil ha. Litt avantgarde europeisk om du vil.
En digg sak er automatisk start av ratt- og setvarme i kald temp, valgfritt.
Lader ganske raskt med over 100 kW.

Du kan få knallbra LED matrix på de med mye utstyr.

Ellers har du Android Auto eller Apple Carplay som mange liker. Jeg synes Android sin talegjenkjenning funker mye bedre  enn VW sin, og den leser opp meldinger fra alle apper som WhatsApp, Messenger osv. AA støtter også ABRP-appen.

VW navi, når bilen har sw versjon 3.2, viser også antatt batteri soc når du kommer frem og foreslår ladestasjoner og ladetid automatisk. Du kan lett legge til egne som mellommål/waypoints og slette andre. Teslas ladere dukker opp. Du kan ha en haug favorittmål i navi. HUD er kult med navi med 3d piler.
.
Hjemmelading: den har planlagt avreisetider der du kan lagre forskjellig tid hver dag hvis du vil. Du har også mulighet til å stille inn ladetider.

Appen til VW funker stabilt nå. Fra appen kan du se bilens plassering når parkert samt planlegge ruter og sende til bilen. Når du starter får du spørsmål om å starte ruta.

Hvis du velger en med mye utstyr kan du også få travel assist som svinger selv og holder farten. Den er en av markedets beste.

360-kamera er en opsjon. Bra kvalitet på ryggekamera.

Noen svakheter:
 det tar litt tid å lære seg sw. Systemet er ikke det raskeste, men ok.
Du må sørge for at selger får oppdatert til sw3.2 før du overtar.
Standardskjermen på 10" kunne vært større, men den er skarp.
Endel materialvalg er litt enkle, men greit for prisen.
Batteriet har kjøling og varming, men foreløpig har den ikke varming før hurtiglading.

En variant av samme bilen som ser litt anderledes ut er Cupra Born.

Takk for utfyllende svar! Hva koster det med service på en ID.3 /ID.4? Har den noen ekstra utgifter etter x antall km/år som som feks Hyundai etter 2020? 😅

Litt skeptisk til at nesten alt styres fra skjermen, dersom den streiker.
Og kan du starte forvarming fra så uten å stå med laderen i?:)

Og hvordan er den på glatte veier? Ser den er bakhjulsdrevet og tenker med skjerm og gru hvordan BMW'ene vi har hatt har vært på glatt vei! 😅

Lolle

#13
Sitat fra: Trekkoppbil på onsdag 17. januar 2024, klokken 23:18Det finnes biler med og biler uten aktiv temperaturstyring.

Jeg synes det viktigste er at bilisten forstår forskjellen og man innretter seg etter karakteristikken til den bilen man velger.

Leaf er på mange måter en enkel bil som bare går og som det er få overraskelser med.
Den har ikke batterikjøling og den har begrensa batterivarme uten veske. Problemet er at batteriet taper seg over tid, dersom du behandler det dårlig. Det er hvis du lar et varmt batteri stå med høy lading over tid, at batteriet taper seg. I Norge bør et batteri tape seg lite, dersom du er litt hensynfull. Batteriet blir varmt om du parkerer i sola under heteperioder, eller du har høye strømmer under kjøring og lading. Med 62kwt batteri burde det være unødvendig å hurtiglade over halvfullt batteri. Når batteriet er varmt gjelder det å ikke la batteriet stå med høy lading, før det er kjølt ned. Og om sommeren bør man ikke fullade før kort tid før langturen, men det kan være lurt å fullade av og til for å balansere.
Er batteriet kaldt,gjelder det lade sakte om man lader på høy SOC, men da trur jeg ikke det er så farlig om bilen blir stående fullada. Skal man parkere i kulda, gjelder det å lade før batteriet blir kaldt, og at man kjører langt før man hurtiglader, så man rekker å få inn en lunk, og at man kommer ned på låg SOC før man hurtiglader.
Parkerer du svalt, og innendørs til vanlig, og du passer på å ikke ha store strømmer ved ekstreme temperaturer, så går det bra. Låner du bort bilen til noen utenfor familien om sommeren, kan jeg nesten garantere deg at batteriet taper seg noen prosent i løpet av en heteperiode.
62kwt Leaf har vel 100kw lading mens andre Leafer har 50kw. Med 62kwt har du 3 og 3 batterimoduler i paralell, i stedet for 2 på 40kwt, så det blir ikke så mye strøm pr modul, og du kan kjøre lengre mellom hver ladepause.

Skal du rase rundt på Autobanen og du ønsker en bil med lynlading og du tar mange raske ladinger på en dag og du vil lynlade høyt opp, så kan du trenge en bil med batterikjøling for å få rask nok lading.

Da gjelder det å forstå hvilke hensyn du må ta til temperaturstyring. Når bilen varmer opp eller kjøler ned batteri, så bruker den mye energi. Det kan tappe ned batteriet når du kjører eller når den står parkert. Og jeg har inntrykk av at du har ikke mye kontroll med når bilen kjøler eller varmer batteriet. Jeg opplevde en gang med en bil som hadde aktiv kjøling og oppvarming, at jeg hadde nok lading til å komme til neste hurtiglader, før jeg tok en times stopp hos noen kjente. Da jeg skulle videre hardde jeg plutselig ikke nok til lading til å nå neste hurtiglader. Det gav heller ikke mening å kjøle batteriet etter at jeg hadde kjørt noen rolige mil, da det var solnedgang mot en kald høstkveld.
Har du aktiv kjøling og varming, så vil du gjerne parkere innendørs alikevel.

All kompleksitet du har i en bil, har sine ulemper.
Derfor liker jeg best å kjøre Leaf til daglig, i stedet for premiumbil. Med premiumbil har jeg opplevd at den stadig rykker i rattet på hovedveier med snø. Hvis man bytter til et reservehjul, trigges drøssevis av autmatikk og skumle ting skjer både i høyre og venstresvinger, og det lyser i flere og flere lamper og kommer flere og flere varslinger, og man er i fare for å brenne ut motoren. Hver mang man kjører inn i garasjen, uler det og piper i hytt og gevær. Du får kanskje ikke lov å rygge uten bilbelte på, og bilen kan krangle om hva som helst og la være å kjøre når du setter den i Drive. Og man veit aldri hva som kommer og går av skumle ting, ved hver software-oppgradering.


Tusen takk for utfyllende svar! Helt rett, jeg har ikke kontroll på når bilen kjøler eller varmer batteriet, jeg skjønner ikke helt alt dette her. Har en mann som er null interessert i null og ihvertfall ikke elbil, så må finne ut av ting på egenhånd. 😅

Bilen kommer til å stå i garasjen hjemme, men på jobb kan det kanskje bli vaanskelig å finne skygge å parkere i, jobber på sykehus, så det er veldig begrenset med parkeringsplasser. Men jeg bor på Vestlandet, så det er ikke så ofte vi er velsignet med heteperioder, da har kanskje ikke det så mye å si? Eller? 😅

Jeg synes Leaf'en er god å kjøre og har der viktigste med gode seter, setevarmer, rattvarme og forvarming via app, selv om jeg hører noen klager litt på appen.

Har Leaf hatt problemer med lade uke som fryser?

Tenker på feks ID.3, har du erfaring med denne? Ser for meg at dette er en type bil som kan lage de problemene du skisserer mtp krangling om start, sensorer som piper osv. 😆




Lolle

Sitat fra: turfsurf på torsdag 18. januar 2024, klokken 06:03
Sitat fra: daktari på onsdag 17. januar 2024, klokken 22:32Noen svakheter:
 det tar litt tid å lære seg sw. Systemet er ikke det raskeste, men ok.
Du må sørge for at selger får oppdatert til sw3.2 før du overtar.
Standardskjermen på 10" kunne vært større, men den er skarp.
Endel materialvalg er litt enkle, men greit for prisen.
Batteriet har kjøling og varming, men foreløpig har den ikke varming før hurtiglading.

En variant av samme bilen som ser litt anderledes ut er Cupra Born.
Vi har to ID.3 på jobben. Jeg vil påstå det er noen flere svakheter enn de som listes over. Bilene har vært ut og inn av verksted. Opplevde problemer har vært at ladelukene fryser ofte, lader kun med 2kW på 7kW lader, vil ikke lade overhodet, vil ikke lade på hurtiglader, lader veldig sakte på hurtiglader, klimaanlegg slutter å varme osv.

I tillegg virker interiøret på ID.3 spesielt skikkelig billig, og haptiske knapper er det delte meninger om. Ville styrt langt unna brukt ID.3.

Takk for svar, dette hørtes jo ikke bra ut! Er vel nettopp pga dette jeg vurderer Leaf'en som det tryggeste kjøpet! 😅

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA