Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Meg og min Berlingo...

Startet av Gadgetman, torsdag 11. januar 2024, klokken 22:07

« forrige - neste »

Gadgetman

Eg var født da første mann landa på månen, men og eg hadde tatt et stort skritt enda aner eg ikkje...
Nerd, jobber i IT, litt opphengt i trafikksikkerhet.
Samler på gamle datamaskiner(ja, eg har mest trolig maskina du ønsker å selge meg, men det er lov å spørre) Sort/hvit fotografering(mest panorama og gjerne 'pinhole' kamera) og fremkaller selv filmen.
Samler på og maler(veldig amatørmessig) miniatyrer.   
Ikkje spør meg hvilken 3D printer eg har. Eg har 3 i drift for tiden, og noen på lager i påvente reparasjon... Dette endrer seg ofte.   

Hjemme hos foreldra mine står det en Hymas traktorgraver fra 60tallet(bygd på en Nuffield 342 traktor) som eg har begynt å restaurere. (Egentlig er det fatterns, men han har ikkje helse til det lengre. )   

IMG_20220507_104336_2 (Medium).jpg
Bonuspoeng til den som kan fortelle meg hvpr den fremakselen og de hjula kommer fra.

Rotekopp og pelementmaker. Garasjen er mer verksted enn garasje.
(Må flytte dreiebenken om eg skal få inn bilen. Trolig også rydde unna en del sarv)   
Fronten på bilen passer akkurat inn under bordet på CNC fresen min.

Holder fortsatt på å rydde vekk verktøy som bare passer for ICE motorer.   

Min gode, gamle 1999 Berlingo 1.4i MultiSpace med skyvedør og enormt soltak døde i sommer.
Eg skylder på E10 bensinen.
Den var flott og rød, tilogmed!   
Citroen-Berlingo.jpg
(Ikkje min men ganske lik. Eg hadde vindavviserne, tilogmed. Den som er avbilda mangler soltak)

Ett par dager senere tok eg bussen til Trondheim. Ingen god ide på årets varmeste dag!
5 timer i drivhus...   

e-Berlingo.jpeg
Prøvekjørte en 3seter Berlingo varebil som var til salgs. Kjøpte den og kjørte hjem.
OK, det var problemer med å få digitalt signert diverse papir. BankID på mobil var visst ikkje godt nok. Så ble litt sent før eg kom meg av gårde. Selvsagt måtte eg innom IKEA. (Det koster 700+ å få sendt møbler til nærmeste hentested, så spare der man spare kan) 
Fikk IKKJE laderne borte ved IKEA til å fungere.
Men på Klett fungerte laderne fint.   

Rota en del rundt på Halsa. Skulle liksom være en ladestasjon der ifølge Google...
Det var det ikkje.   
Mista en fergeavgang. (De går bare hver time på natta)   

Og det er den lengste turen eg har hatt med bilen til nå. 

Ja, eg var klar over rekkevidda på den før eg kjøpte den.
Men de siste 5 åra har eg aldri kjørt lengre enn til Ålesund med privat bil. (ca 75Km)   
Og tro det eller ei, men de har ladere der også!   

Bilen sliter noe med bakken opp til foreldra mine om vintern. Kan ikkje ta den vanlige 'rygge i Plaid hastighet opp bakken' som med den gamle. For lite erfaring mog for dårlig sikt.   
Spanderte på meg THULE Easy-fit CR-9 hurtigkjettinger(dyre, veldig dyre. Men Elbilforeningsmedlemskap gir rabatt hos BilXtra)   

Som seg hør og bør på en Berlingo, så er koppholdere en vits.
Biltema to the Rescue!

drikkeholder.jpg
Dyttes enkelt ned i sprekken mellom de to passasjerseta.

Men den blir kald på vintern når kvikksølvet kryper nedenfor 0.
Så eg holder på å montere en VEVOR kupevarmer(2KW, diseldrevet). 
Det går bare litt sakte...   
(Så mye anna eg skal gjøre)
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Det er nå godt og vel en måned siden eg var innom IKEA...   
Før eg dro på tur så sjekka eg dekktrykk og etterfylte(nei, dere har ikkje lyst å vite kva målern viste), og i går, mens bilen sto og ladet så tok eg og sjekka igjen.   
Trykket hadde falt 0.2 - 0.3Bar på alle hjul. 

Eg tror eg skal gjøre det til vane å sjekke annenhver uke fremover...   

Bruker en kompressor fra Biltemas MultiX 18V serie.   
Mulig eg lager en holder for den så den kan ha fast plass i bilen.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Sommerdekka ser ut til å holde bedre på lufta enn vinterdekka.

Resatte ene triptelleren da eg skifta.
Har måttet kjøre en del den siste måneden, og har nå 1500Km på trippen.

Og... gjennomsnittlig forbruk står på 15,7KWh/100Km.   

En del av kjøringa har vært på helg eller sent på kveld med lite trafikk så eg har kunnet 'somle meg i vei', daffe i 60 gjennom Tussentunnellen og litt sånt uten å skape kø, og det har jo hjulpet litt. (Lå på 15,8 - 15,9 før 17mai/Pinsehelga)   

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Var lenge nede på 15,6KWh, og tilogmed nede på 15,5KWh ei kort stund, men...   
Søstra mi skal selge huset, og gjett hvem som måtte trå til og grakte det meste til en leid kontainer ett par mil unna...   
Når man laster bilen full av flyttekasser som er fulle av bøker, blader, og perler... da blir det tungt.   
Selvsagt er det kjekt å svare 'fortsatt plass' når hun kom med flere kasser. Fikk plass til kommoder og skap også. 
At eg måtte stoppe og lade på returen er en annen sak.   
Ladet til 80%, og hadde 95Km rekkevidde. Så brukte eg 15Km av dette til å kjøre til huset hennes. Laste opp og kjøre nytt lass. Hver rundtur var ca 50Km forbruk.
Skulle gjerne ha sakteladet hjemme hos henne over natta, og fått nok til 2 turer, men... eg kjenner nettet i garasjen der. Tar ikkje sjansen.   
(Ingenting av det er gjort av faglært montør.)   

Passerte bagasjelåskoden på tellern også.
123 456 Km 

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Au...   

Ruta ble ødelagt i påsketider(steinsprut som eg ikkje oppdaget fordi den var helt nede på det svartflekka området, og så var det ei kuldenatt... )   

Nå hadde eg ENDELIG tid til å få ordna det og leverte bilen inn hos Hurtigruta Carglass her i Molde.
Og dette er det de fant under limen...
Passasjersiden er ikkje fullt så ille.   
De gjetter på at ruta har vært bytta en gang tidligere, og at de som utførte arbeidet ikkje gjorde godt nok grunnarbeid.   

Ligger an til ei regning på 5000 hos et lokalt karosseriverksted. De kan starte på jobben i dag, men bare fordi de har en lærling som trenger mer erfaring med rust. Ellers er alt fullbooka til oktober.   

Hurtigruta ordna kontakt og leverer bilen til verkstedet. Greie folk det der.

'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Intakt (tidligere Molde Billakkering) sin lærling gjorde en god jobb, så nå ser resten av lakken sjabby ut.   

Benytta sjansen til å få Hurtigrutas 'Rainaway' vannavvisende behandling på den nye ruta. 
Værgudene har vært veldig behjelpelige med å teste at det fungerer...   

Lurer på om det gjør noe med luftmotstanden og om det kan merkes på forbruket?   
Time will show.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Tok en tur til Baillsund for å handle parkett...   
Tok en avstikker på veien for å lade litt ekstra for alle tilfellers skyld. Vil jo ikkje ende opp med stans i den undersjøiske tunnellen på Krifast.   

Det viste seg at DET ikkje var noe problem. Ikkje fordi eg får lada så mye på vei nedover i tunnellen, men på vei oppover så er det krabbefelt, og der kunne eg lunte av gårde i 60Km/t. ;-)   

Parketten eg skulle ha viste seg å komme i 2200mm seksjoner, og tykke pakker på 26Kg.   
For tungt til å kunne lempe alle 5 på taket. Og lasterommet er ikkje så langt.   
Så de stakk ut bak. Stroppa dem fast etter alle kunstens regler og litt til.

Det viser seg at dørlåsene for kupeen, eller ihvertfall sentrallåsen, ikkje helt liker at bakdørene står på gløtt...   

Nå ligger alle 5 pakkene i garasjen og tørker. I kveld skal eg flyte dem inn i leiligheta, og etter helga blir det å legge gulv. Håper eg husker hvordan. 17 år siden sist eg gjorde det.
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

syklisten

Sitat fra: Gadgetman på fredag 30. august 2024, klokken 08:59Nå ligger alle 5 pakkene i garasjen og tørker. I kveld skal eg flyte dem inn i leiligheta,

Men da blir jo tørkingen din forgjeves ;-)
Tror også du må vente til flomvannet har trukket seg tilbake før du kan legge nytt gulv.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Gadgetman

Flytinga gikk greit og ett par minutter betyr lite i forhold til 1,5Time i pøsende regnvær stikkende ut bak på Berlingoen.(30minutter lading til 80% før eg kunne kjøre hjem)

Bor i andre etasje, så det er ingen problemer med flomvann på gulvet. Bor langt oppe i lia, og det meste som er oversvømt er platten foran garasjene og gangveien bort til rekkehuset...   

Nå må eg 'bare' rydde ut av romma, og fjerne de gamle vegg-til-vegg teppa.
(Skjærer dem i strimler som eg ruller opp, taper sammen og hiver baki bilen i påvente av neste tur til gjenvinninga)   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Ramla innom NAF i morges for PKK...   
Ingen anmerkninger på papiret. 

Kontrolløren bad meg om å ordne opp i setebelta på passasjerseta fordi de hadde forsvunnet bak seteryggene. sånt som skjer når ryggen på midtsetet fungerer som bord, og det ytre passasjersetet kan brettes opp for god plass til varer og sånt...   

For de som lurer på gulva. Endte opp med å måtte kjøpe ei pakke til. Eg visste eg kom til å trenge mer, men ikkje hvor mye. Dessuten trengte eg en unnskyldning for å stikke innom Holdbart i Kristiansund. ;-) 
Det som gjenstår nå er 'feielistene' foran dørstokkene. Med 14mm parkett så er gulvet tykkere enn før og de gamle listene passer ikkje lengre.   
Eg bruker 12mm kvartstav i lakkert eik. Sabla harde saker. Dønn umulig å slå inn tynne spiker i dette uten at de bøyer seg, så eg måtte kjøpe meg en batteridrevet spikerpistol. Eg har en pneumatisk allerede, men tror ikkje naboene hadde likt om eg slepte inn kompressoren og starta med den...     

La om til vinterdekk nylig, og nullstilte en av tripptellerne samtidig. Den forteller meg nå(ett par hundre Km senere) at gjennomsnittlig forbruk er 15.2KWh/100Km.   
Å legge om til vinterdekk skal da ikkje droppe forbruket med 0.4Kwh, eller?   
Selv om sommerdekka er på stålfelg og vinterdekka er på aluminium? 
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Gjennomsnittet ligger nå på 17.2KWh/100Km. Deprimerende sannsynlige tall. Mulig de faller litt om eg ikkje må ta turen over Ørskogfjellet igjen.(Måtte til Ålesund en tur)   

Parkerte i Aksla, men plundra med lading, og måtte springe uten å få det i gang. Synd. 1,5Time med lading ville vært greit.   

Setevarmen fungerer! Det er jo noe som bruker å gå klart ganske raskt hos Citroën...   
Kom godt med da det var -8 grader på returen over Ørskogfjellet. Fortsatt bedre enn andre veien om morgenen, med vaskebrett, vaskebrett og atter vaskebrett!   

Må virkelig få fortgang i montering av den kupevarmeren.   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Gadgetman

Kommet litt lenger med kupevarmeren. Dvs. utvida hullet i gulvet og bora skruehull.
Det er også plass til 12V bilbatteri og en liten diseltank der.   

Forbruket er nå oppe på 17,5KWh...   

Eg fikk endelig av takstativet. Pokkerns drittskruer!   
Måtte bruke en gammeldags slagskrutrekker for å få løs en.
(Kosta meg 550 på Jula. Gjett kva eg fant i garasjen rett etter at stativet var av...)   

Har plugga skruehulla i taket med nylon bolter av samme størrelse. 
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

Electric cars in Norway

#12
Sitat fra: Gadgetman på onsdag 04. desember 2024, klokken 10:42Kommet litt lenger med kupevarmeren. Dvs. utvida hullet i gulvet og bora skruehull.
Det er også plass til 12V bilbatteri og en liten diseltank der. 

Forbruket er nå oppe på 17,5KWh... 

Eg fikk endelig av takstativet. Pokkerns drittskruer! 
Måtte bruke en gammeldags slagskrutrekker for å få løs en.
(Kosta meg 550 på Jula. Gjett kva eg fant i garasjen rett etter at stativet var av...) 

Har plugga skruehulla i taket med nylon bolter av samme størrelse. 

Husker jeg var med en kompis ved Drammen, ute langs fjorden der for å kjøpe en del der til en eldre slik Citroën. Det er vel ca 100 år siden nå.

Artig at du holder liv i disse :+1:

Lurer på om ikke han ved Drammen var eneste norske importør av disse da eller var det et annet merke?

Mener han sa at han importerte de fra Frankrike der de hadde gått i statlig tjeneste... men ikke sikker....Så måtte han skru de om til norske forhold ...husker dårlig

Gadgetman

Høres ut som M49 modellen(1996 - 2003) som ble bygd some ICE og konvertert for salg til Franske myndigheter. 
De hadde Ni-cad batterier.   
Min er litt nyere enn de. B9 modell fra 2014.   
Gammel? Den er yngre enn landsgjennomsnittet...   
'Fersk' ELbileier med en 2014 Citroën Berlingo.
Rekkeviddeangst er for pyser.
Ekte mannfolk går rett på psykose!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA