Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kulde og ID.4

Startet av hELgenen, fredag 05. januar 2024, klokken 09:55

« forrige - neste »

hELgenen

Det er i skrivende stund rundt 30 minus ute og en bil som står i garasje. I garasjen er det ca 10-12 minus.
Forsøkte å starte forvarming av bilen via mobil uten å lykkes. Var ikke mulig å få kontakt med bilen.
Så gikk ut i garasjen og det som normalt møter meg da er at velkomstlystene skrues på - men ikke denne gangen.
Fikk heldigvis åpnet bilen og fikk da etterhver starter forvarming.

Men denne opplevelsen var ikke klokkeren for å si det slik, spesielt ikke da det nettopp er slike dager som i dag jeg trenger forvarming. Er det noen andre som opplever at bilen "skrur" seg helt av i kulden?

Jeg har hatt bilen stående i garasjen med lading aktivert - og den har stått på 80% et par dager nå. Hadde jo forventet at klimatisering skulle fungere som gull gitt at bilen står tilkoblet i garasje....



vinterdekk

Har du på optimalisert batteribruk i appen?
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Min app snakket heller ikke med bilen i dag morges. -18 her. Tipper VW gjør storeengjøring igjen på serveren når det passer dårligst.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. januar 2024, klokken 10:06Har du på optimalisert batteribruk i appen?

Ja! Tilsier dette at man ikke skal få kontakt med bilen?

hELgenen

Sitat fra: daktari på fredag 05. januar 2024, klokken 12:01Min app snakket heller ikke med bilen i dag morges. -18 her. Tipper VW gjør storeengjøring igjen på serveren når det passer dårligst.

Ok - da kan det jo være noe med vedlikehold på servere eller noe.
Jeg får forsøke igjen senere - det er jo litt typisk at når det virkelig trengs, så fungerer den ikke.

Egentlig savner jeg skikkelig overvåkning av 12V batteriet også. Hvorfor status på 12V batteriet ikke kan vises
i app og i bil er jo litt trasig. For vi som lever i ekstrem kulde (definerer det som under 30 minus) - så hadde det vært sabla kjekt å vite om alt var ok.  Været er i alle fall pent å se på - så får trøste meg med vakkert vinterlandskap.

vinterdekk

Sitat fra: hELgenen på fredag 05. januar 2024, klokken 13:03
Sitat fra: vinterdekk på fredag 05. januar 2024, klokken 10:06Har du på optimalisert batteribruk i appen?

Ja! Tilsier dette at man ikke skal få kontakt med bilen?

Bilen bruker høyvoltsbatteriet for å kommunisere og sparer 12v batteriet når dette er slått på, så alt er bra siden du har dette aktivert.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

daktari

Min app har fungert etter lunsj i dag, flere ganger.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Happytroll

Fikk på oppstart idag beskjed om "12-volt forsyningen er begrenset for øyeblikket,kjør forsiktig" Antar det har noe med kulden å gjøre. Nylig ladet 12-volt batteriet på batterilader og bilen hadde stått på jobben og ladet HV batteriet fra 31% til 59% når jeg fikk denne meldingen. Hørtes dette ut for dere som et 12-volt batteri som er "on its last leg":)? Har heller aldri fått helt fasit på 12-volt lading på ID4...skjer det kun når kjører, eller når den er koblet til lading av HV batteri... eller når bilen selv mener den trenger det, og henter strøm fra HV batteri?
ID4 Pro 2022

daktari

#8
Har du lest i manualen i bilen? Jeg har ikke, men i papir-manualen til 2021-modell er dette utydelig; dvs det kommer frem at 12V lades når bilen kjører.

Nyere manualer sier at 12v lades når du lader HV.

Så sies det på nettet at nye "optimalisert batteribruk" (skru på i appen) vil sette en annen grense for laveste 12V spenning, og da trekke fra HV for å opprettholde denne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SveinJ

Sitat fra: daktari på fredag 05. januar 2024, klokken 15:44Min app har fungert etter lunsj i dag, flere ganger.
Hadde heller ikke noe problem med app i går morges og utover dagen.
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

vinterdekk

12-voltlading står beskrevet i manualen på nett og i infotainmemtskjermen i bilen på min 2023. Bedre å sjekke selv i stedenfor at andre skal gi ett svar de har hørt ett sted. For de som vil ha det korte svaret fra 23 manual; slå på tenningen eller ladd bilen om du får gult varsel. Dersom du får varsel om 12-voltssteømforsyning, kontakt fagkyndig hjelp.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Happytroll

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 06. januar 2024, klokken 12:0512-voltlading står beskrevet i manualen på nett og i infotainmemtskjermen i bilen på min 2023. Bedre å sjekke selv i stedenfor at andre skal gi ett svar de har hørt ett sted. For de som vil ha det korte svaret fra 23 manual; slå på tenningen eller ladd bilen om du får gult varsel. Dersom du får varsel om 12-voltssteømforsyning, kontakt fagkyndig hjelp.

Beklager åpenbart "feil" spørsmål,men som Daktari påpeker, så finnes det litt forskjellige versjoner av manualer,med litt motstridende informasjon, så det var grunnen.

De fleste ID4 sjåfører i Norge bryr seg nok katta om å være på dette forumet, så vi som gjør det tilhører nok noen som er litt over gjennomsnittet interessert i bilen vår. Hyggelige og kontakte spørsmål fortjener hyggelige og konkrete svar på et slik forum, hvis ikke så kan man jo la være å skrive.
ID4 Pro 2022

vinterdekk

På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Øyvind.h

#13
Jeg monterte en blåtann dongel på batteriet for å forstå hvordan batteriet i ID4 (samt Enyaq etc) lades, og har begynt å få litt oversikt nå.

Ved gult varsel om svakt 12V vil bilen lade 12V batteriet med høy spenning, også når bilen er parkert, låst og ikke tilkoblet lader. Spenningen er da 15,4-15,5V, noe som virker ganske høyt. Men kanskje det er riktig i denne kulden, og for efb+ batteri som VAG bruker nå.

Så lenge du ikke har varsel har jeg logget følgende lading av 12V:
- Ved lading av hovedbatteri får 12V batteriet 13,45V. Det er lite, og ikke i nærheten av å lade opp 12V batteriet. Men det avlaster i hvert fall selv om det ikke lades helt opp.
Manualen er med andre ord misvisende, for det stemmer at 12V får tilført noe energi, men det er lite.

- Ved forvarming får 12V batteriet 14,4V (husker ikke om det var 14,4 eller oppimot 14,8V). Da lades batteriet.

- Ved kjøring virker det å variere litt, for jeg har sett alt fra 14,4 til 15,2. Mye sistnevnte nå i vinter. For meg virker det som for høy spenning, men regner med VAG har kontroll.

Grunnen til at jeg monterte 12V overvåkning var ikke fordi jeg hadde problemer med bilen, men fordi jeg har montert dobbelt dashcam med cutoff ved lav spenning, og jeg opplever at dashcam er aktivt mye kortere ved parkering enn forventet. Har satt cutoff nå til 12,2V da jeg opplevde at bilen ved lavere cutoff i blant endte med å varsle om for svakt 12V batteri til å fjernstyre med appen.

Jeg mistenker at mitt 12V batteri har betydelig svekket kapasitet, men eneste praktiske konsekvens er at dashcam fungerer kortere når bilen er parkert enn det skal.

Dette er for øvrig ved sw3.5. På Sw2.X ble 12V batteriet ladet med 14,4-14,8V ved lading av hovedbatteri (verserer en youtube-video av en kar som sjekket dette),  men 12V batteriet lades ikke med den spenningen på min bil med sw3.5. Antakelig endret fra 3/3.2 og oppover.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

daktari

Nyttig. Lades altså hele tiden nesten.
Men lading under forvarming, skjer det kun når ladekabel er koblet til?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA