Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tilbakekalling av batteri - 93U9/93V2

Startet av Orbit, onsdag 03. januar 2024, klokken 09:32

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

Sitat fra: Orbit på onsdag 10. juli 2024, klokken 08:20Siste fra NHTSA (dvs USA-markedet) er at det nå finnes en SW-oppdatering som eliminerer behovet for verkstedsjekk av batteriet hver fjerde måned for biler som er offline.

Den komplette oppdateringen er også dyttet ut til "tidlig 2025".

https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCRIT-23V867-8079.pdf
https://static.nhtsa.gov/odi/rcl/2023/RCLRPT-23V867-3430.PDF
Hmm jja fint med SW oppdatering men jeg tror jeg hadde gått for verksted sjekk anyway...da finner de jo ut om det er noe mer...feks ulyd bak... som er typisk motorbytte.. og jeg hadde gått for NAF garantiutløpstest inkl diagnose avlesning (Hella Gutmann Solution Gmbh) i god tid - hvertfall 3 mnd før garantiutløp for da har man ryggen klar dersom det er noe galt med bilen som burde vært reparert gratis på tidligere service, men som verksted ikke meldte fra om. Og rekker ikke butikken å ta inn bilen før garanti utløper pga lang ventetid så skal man ha skriftlig avtale om forlenget garanti helt frem til etter verksted oppholdet. Mye å spare på en slik strategi...just saying

Orbit

De startet utrulling av endelig SW-oppdatering i USA før nyttår, og denne uken også i Tyskland. Er det ingen som har fått denne i Norge så langt?
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Knusse

Jeg har fått beskjed om å bestille time for oppgradering. Fikk 1000kr til hurtiglading, ikke lade mer enn 80%, leiebil så lenge den er på verksted osv

Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vartli

Sitat fra: Radial på fredag 07. februar 2025, klokken 06:46Kan denne være relevant tro?

https://www.dagbladet.no/nyheter/brann-i-elbil-forte-til-store-koer/82643460

Tviler på at det er hovedbatteriet som brenner her. Ser ut til å være en vanlig bilbrann. Brannvesenet slukket brannen, det klarer de vel ikke når hovedbatteriet tar fyr. Da må det vel bare få brenne ut.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Electric cars in Norway

Sitat fra: vartli på fredag 07. februar 2025, klokken 08:05
Sitat fra: Radial på fredag 07. februar 2025, klokken 06:46Kan denne være relevant tro?

https://www.dagbladet.no/nyheter/brann-i-elbil-forte-til-store-koer/82643460

Tviler på at det er hovedbatteriet som brenner her. Ser ut til å være en vanlig bilbrann. Brannvesenet slukket brannen, det klarer de vel ikke når hovedbatteriet tar fyr. Da må det vel bare få brenne ut.
Maybe, Maybe Not. Jeg tror det kan være begge deler dette her. Tenker at hvis det er vind i rett vinkel så tror jeg det kommer flammer opp der når det er hovedbatt.

villho

Her i Finland har de begynt å installere den nye programvaren i noen e-troner. De har startet med bilene som tilhører 93U9-kampanjen (med 80 % ladegrense-klistremerke), men det forventes at de andre bilene også får det.

Det interessante er at de som har fått oppdateringen, har sett at ladekurven på ingen måte er den samme som den pleide å være (i utgangspunktet flat til 80ish %). Jeg lurer på hvordan kommer Audi unna med dette? De gjør bilen dårligere med den nye programvaren – slik at de slipper å betale for batteriproblemer.
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

Orbit

Jeg har også sett rapporter fra Tyskland om redusert ladehastighet. Årstiden nå er ikke en god tid for å validere dette, siden en sjelden har +20 grader på batteriet ved oppstart av lading. Jeg kommer selv til å ta ut ladeprofilen over OBD (med forvarmet batteri) før oppdatering, og sammenligne med hva jeg får etterpå.

I Norge har vi den fordelen at det allerede foreligger en dom fra Høyesterett på at bilprodusent må kompensere for verditap dersom de gjør endringer som reduserer ladehastigheten. Det spørs riktignok om dette vil skille på om bilen er innenfor 5-års reklamasjonsrett, med de fleste e-tron er enn så lenge det.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

@Orbit og @Villho:

Vi som har litt nyere biler, slik som min 22-modell, er vel i utgangspunktet ikke berørt av dette. Og våre biler har jo ikke like flat ladekurve som «Ur e-tron». Min begynner typisk å trottle gradvis fra ca 70% i stedet for «de gamle» som typisk reduserer fra 80%.

Tyder det på at det er «vår» ladekurve de legger inn i bilene deres..?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Det er forskjellige batterileverandører (som er grunnen til at ikke alle får tilbakekalling), så det blir ikke nødvendigvis eksakt samme ladekurve.

Det som er sagt offisielt, er at oppdateringen skal gjøre at BMS kan detektere dårlige celler før det får større konsekvenser, og gi varsel i bilen om dette. I dag er det også mulig å se slike feil via fjernmonitorering fra Audi sin side, men de får ikke gitt direkte varsel i bilen til fører dersom de oppdager noe (men eier vil bli varslet). Så spørs det om de også har lagt inn begrensninger på lading i oppdateringen for å redusere muligheten for at feil i det hele tatt oppstår.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Knusse

Fikk bilen tilbake fra Audi etter sw-oppdatering. Etter første lading opplevde jeg at det var ca 25-30km mer enn tidligere ladinger ved 80%. Har bare ladet en gang så langt. Ikke kjent med at dette skulle komme som en bonus. Noen andre som har erfart lignende eller annet?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA