Mulig å slå av filassistenten permanent?

Startet av Hafting, lørdag 12. august 2023, klokken 20:48

« forrige - neste »

Hafting

Filassistenten er generelt ubehagelig på smale veier, og direkte farlig om vinteren. Jeg har tross alt kjørt bil 20 år uten slike assistenter. (På glatt føre: hvis filassistent svinger anderledes enn jeg gjør, føles det på samme måte som når hjulene treffer en iskant. Og så regner jeg med å måtte ta inn en sladd i løpet av ⅒sek. Men så var det bare denne assistenten. Enda verre hvis assistenten griper inn og svinger samme vei som jeg gjør. Da føles det som om veien plutselig ble mye glattere – fordi all motstand i rattet forsvant.)

Nå kan jeg selvfølgelig skru av assistenten, men den er på igjen etter enhver liten stopp. Det er ikke bra nok. Forhandler var ikke til hjelp her, jeg fikk bare et surt svar om at VAG og andre produsenter «hadde bestemt sammen at bilene skulle være sånn!».

Så jeg foreslo å nappe ut en sikring, eller teipe over kameraet som ser etter veikanter. Da ville de ikke snakke med meg mer.

Noen som vet om dette er realistisk, eller vil jeg miste mange andre mer interessante funksjoner også? Det er f.eks. praktisk med kamera som ser fartsgrenseskilt, og det er kanskje samme kamera som ser etter veikanter?

Eller er det mulig å få til noe med utstyr koblet til ODBC-kontakten? Vet ikke helt hva som er mulig der.

daktari

Sikkerhetskrav på alle nye biler.
Kan kodes om.
Start med å justere følsomheten til "sen" eller hva det heter.
Kan også skrus av før hver tur på smale veier.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

i3/RSiV

Jeg har lagt filassistenten som en av snarveiene nederst i displayet under favoritter, da er det raskt å komme til for å slå den av, og du ser den er grønn der hvis den er aktiv.

VoltWay

Skal du deaktivere den må du kode om bilen.

Alternativet er som vist over å bruke favorittmenyen.

VoltWay

Sitat fra: i3/RSiV på lørdag 12. august 2023, klokken 21:41Jeg har lagt filassistenten som en av snarveiene nederst i displayet under favoritter, da er det raskt å komme til for å slå den av, og du ser den er grønn der hvis den er aktiv.
Hvordan fikk du kjørefeltassistenten direkte inn på favorittmenyen? Er det noe som kommer med en versjon over 3.0? På min kan jeg kun velge hovedmenyen for assistansesystemer.

EriTom

Jeg har V3.0 og finner kun hovedmeny for assistenter...
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

Egil S

Den funksjonen kom på 3.1.
Jeg har lagt den på samme sted, men slår den sjelden av da den ikke er plagsom på de veiene jeg normalt kjører.
Tror jeg kan telle på èn hånd de gangene jeg har slått den av siden jeg fikk bilen i desember (10.000km).
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Como

Sitat fra: Egil S på mandag 14. august 2023, klokken 18:58Den funksjonen kom på 3.1.
Enda en ting å glede seg til, hvis vi i det hele tatt noen gang får SW oppdatering...
Har 3.0 siden juni 2022.
2022 Skoda Enyaq 80x
2017 Ampera-e

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA