Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mystisk ladeproblem

Startet av OleBjornS, tirsdag 26. desember 2023, klokken 13:38

« forrige - neste »

OleBjornS

To whom it may concern...

Har en -16 modell Zoe R240 som nylig har begynt å oppføre seg litt snodig under lading.

Bilen ble kjøpt demobrukt fra forhandler, med portabel 10A Zaptec-lader da det ikke var (og fremdeles ikke er) ladestasjoner innenfor vinterrekkevidde ved besøk til flere nære slektninger. Denne løsningen har funket greit fram til for et par uker siden - da begynte følgende å skje:

Bilen slutter i mange tilfeller å lade før den er full. Dette kan skje etter fem minutter eller flere timer - Zaptec'en går da "i rødt" (feil på lader), bilen gir ingen feilmelding  som jeg kan se. Om jeg slår ut/inn sikring på ladekursen, eller tar ut og setter i igjen schuko'en til laderen, begynner den å lade på nytt etter noen sekunder. Dette kan måtte gjentas flere ganger før bilen er full, men kan også gå helt feilfritt på første forsøk...

Antok dette var en feil på Zaptec'en i og med det er den som gir feilmelding - snakket derfor med Motorforum om problemet, og muligheter for reparasjon samt lånelader nå i jula ...men de vil ikke ha noe med slike ladere å gjøre lenger.
De anbefalte meg istedet å kjøpe en hyttelader/folkelader.

Med jula nært forestående - med planlagte besøk til nær/fjern slekt - fant jeg en brukt slik lader som jeg fikk kjøpt og hentet et par dager før freden skulle senke seg.
Plugget i nyanskaffelsen, og bilen ladet fullt opp på første forsøk!
O glede!

...men hvor lenge var Adam i paradis? Da jeg etter en kjøretur skulle lade neste gang ville ikke bilen ha noe som helst med den nye laderen å gjøre - nå er det bilen som gir feilmeldingen "check charging post", mens dioden på ladebøtta lyser grønt og fint...
Prøvde mange greier litt tilfeldig - rekkefølge på hva som blir plugget i først og sist, dører opp og igjen, låsing opp og igjen - fikk ved et tilfelle til å lade med den nye laderen, men den prosedyren som funket da, virket i alle fall ikke neste dag...
Prøvde så - etter å ha stått en stund med rød nese både på meg selv og bilen - den gamle Zaptec'en. Og den ladet nå til 100% uten feil! Vær så god: Bli gal...

Spekulerer nå på om det faktisk er bilen som har problemer - er det noen som har erfart lignende issues med sin Zoe?

Det eneste mønsteret jeg har klart å finne, er at Zaptec'en ofte går i rødt flere ganger før batteriet har nådd 65-70% kapasitet, men kan så lade til 100% etter det.

Plugget av nysgjerrighet et multimeter i veggen under lading - det gav på det tidspunktet 218V mellom fasene på ladekursen og 135/138V mellom fasene og jord. Litt lavt, kanskje, men innafor "normalen", og ser ikke ut som jordfeil i nabolaget heller.

Lader i all hovedsak hjemme eller hos de nevnte slektingene jeg besøker, men skal en litt lengre tur i natt der jeg passerer et par ladepunkt - må nesten forsøke der om hurtiglading fungerer fremdeles...
Renault Zoe R240 2016

TB

Har selv sett lignende oppførsel på en Zoe.

Den blir ladet med "hyttelader" via Zaptec Pro.

Testet å koble min Kona 2019 til hyttelader, ladet uten problemer.

Det ble også testet å koble hyttelader til stikkontakten, samme resultat Zoe lader bare litt med gangen.

Konklusjonen fra dette var feil på bilen. Ladeutstyr var ok.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

OleBjornS

Sitat fra: TB på tirsdag 26. desember 2023, klokken 13:50Konklusjonen fra dette var feil på bilen. Ladeutstyr var ok.

Takker,

Får håpe vi klarer å lure innpå nok ompf underveis her til å klare oss over nyttår...
Renault Zoe R240 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA