Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

UNDERSØKELSE: APP for elbiler

Startet av Martinsen, torsdag 29. november 2012, klokken 15:04

« forrige - neste »

gbzdoc

Egentlig ikke så rart da man får Android telefoner i alle prisklasser fra 1,- og oppover.

iPhone er i de fleste tilfeller hakket dyrere, og de som kjøper er dermed noe mer bevisst på om produktet er verdt å putte penga i.

Men Windows Phone 8 kommer vel snart fossense etter så det blir spennende å se hvor vi er om 3-5 år. :)

Uansett kan vi alle takke Apple for at de endret mobilbransjen med iPhone og sitt brukervennlige økosystem. (Er jo bare å ta en nostalgi trip ved å ta i bruk en HTC e.l. med Windows Mobile på... Eller en av de feteste Nokia eller SE telefonene fra den tiden...)

Martinsen

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 29. november 2012, klokken 23:26
Egentlig ikke så rart da man får Android telefoner i alle prisklasser fra 1,- og oppover.

iPhone er i de fleste tilfeller hakket dyrere, og de som kjøper er dermed noe mer bevisst på om produktet er verdt å putte penga i.

Men Windows Phone 8 kommer vel snart fossense etter så det blir spennende å se hvor vi er om 3-5 år. :)

Uansett kan vi alle takke Apple for at de endret mobilbransjen med iPhone og sitt brukervennlige økosystem. (Er jo bare å ta en nostalgi trip ved å ta i bruk en HTC e.l. med Windows Mobile på... Eller en av de feteste Nokia eller SE telefonene fra den tiden...)
Så sant så sant!
Windows kan bli bra om 1-3 år, før der er der iOS som ruler tror jeg
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

foxy

#17
Sitat fra: Martinsen på torsdag 29. november 2012, klokken 23:13
Sitat fra: foxy på torsdag 29. november 2012, klokken 22:56
- siden det er flest android telefoner og iphone er "på vei ut" burde vel de prioriteres
- søke på ladestasjoner/hurtigladere i "nærheten" basert på adresse hadde vært bra
iPhone på vei ut? Neppe...
Her er noen interessante nøkkeltall:
* Android står for 75 prosent av det totale smartmobil-markedet (iPhone: 15 prosent).
* I USA har Android 53 prosent, mens iPhone må ta til takke med 34 prosent.
Dette er altså markedsandelene, som ikke er særlig overraskende. Mer overraskende er dette:
* 60 prosent av alle nettside-besøk kom fra iOS-produkter.
* 20 prosent kom fra Android.
Så det er flest Android telefoner, men de bare ringer med dem.
Hva skal du med en smarttelefon da ;-)
Her er link til saken:
http://www.itavisen.no/906859/her-er-android-tallene-som-skremmer-google

a) det var dette med pærer og epler - ditt tallmaterial vedr nettbruk sier bare noe om ios og ikke iphone isolert sett (husk det er fortsatt langt flere ipads enn Android tablets- dog ikke alt for lenge til) - og det er rimlig å anta at web-bruken er signifikant mye mer utbredt på brett enn mobil!

b) ser ikke hvilket tallmaterial ligger til grunn for denne artikkelen. .. ;) samt at undersøkelsen er bare i us hvor andelen ios er mye større enn i resten av verden - igjen dette med epler og pærer :P

c) mange browser på android idenfiserer seg som "unknown platform"


så du tar med veldig stor sannsynlighet feil i din konklusjon at web-klikk fra android telefoner totalt er mindre enn fra iphone. Jeg går faktisk sålangt at jeg sier dette er 100% feil!

Videre har de fleste noenlunde teknikk interesserte som jeg kjenner ikke valgt iphone i det siste. Og det ser mer og mer ut som iphone blir mest brukt på gamelhjem enn på Vgs....;D

PS: har vært iphone bruker siden august 2007 frem til Oktober 2012. RIP  :D
I-miev 2011
Asker

Martinsen

Sitat fra: foxy på torsdag 29. november 2012, klokken 23:53
Sitat fra: Martinsen på torsdag 29. november 2012, klokken 23:13
Sitat fra: foxy på torsdag 29. november 2012, klokken 22:56
- siden det er flest android telefoner og iphone er "på vei ut" burde vel de prioriteres
- søke på ladestasjoner/hurtigladere i "nærheten" basert på adresse hadde vært bra
iPhone på vei ut? Neppe...
Her er noen interessante nøkkeltall:
* Android står for 75 prosent av det totale smartmobil-markedet (iPhone: 15 prosent).
* I USA har Android 53 prosent, mens iPhone må ta til takke med 34 prosent.
Dette er altså markedsandelene, som ikke er særlig overraskende. Mer overraskende er dette:
* 60 prosent av alle nettside-besøk kom fra iOS-produkter.
* 20 prosent kom fra Android.
Så det er flest Android telefoner, men de bare ringer med dem.
Hva skal du med en smarttelefon da ;-)
Her er link til saken:
http://www.itavisen.no/906859/her-er-android-tallene-som-skremmer-google

a) det var dette med pærer og epler - ditt tallmaterial vedr nettbruk sier bare noe om ios og ikke iphone isolert sett (husk det er fortsatt langt flere ipads enn Android tablets- dog ikke alt for lenge til) - og det er rimlig å anta at web-bruken er signifikant mye mer utbredt på brett enn mobil!

b) ser ikke hvilket tallmaterial ligger til grunn for denne artikkelen. .. ;)


så du tar med veldig stor sannsynlighet feil i din konklusjon at web-klikk fra android telefoner totalt er mindre enn fra
iphone. Samt at de fleste noenlunde teknikk interesserte som jeg kjenner ikke har valgt iphone i det siste. Og det ser mer og mer ut som iphone blir mest brukt på gamelhjem enn på Vgs....
Vi får se hva som skjer ;-)
Du skal uansett ha takk for dine svar og din entusiasme!
For oss er det det samme hva folk bruker, vi kommer til å levere app'n til iOS, Android og Windows. Kanskje også inn på panelet i Tesla'n din? ;-)
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

cra

Sitat fra: Martinsen på torsdag 29. november 2012, klokken 23:07
Sitat fra: cra på torsdag 29. november 2012, klokken 21:02
Ikke dum den åpneren, men det jeg liker med min er at jeg kan sjekke status på portene samt åpne/lukke dem fra hvor som helst i verden, ikke bare på eget LAN (pga routeren min var det faktisk litt ekstra arbeid å få det til når jeg var på eget LAN  ;D). Ikke rekker jeg egen wifi fra garasjen heller. :/ Og så var det jo gøy (og mye billigere!) å bygge den selv. Men jeg tror absolutt der er et marked for slike dubbeditter. :)
Har du bygd den du sendte link til? Den må vel kables fra hus til garasje?

Ja, jeg har bygd den. Og ja, jeg har ethernet til garasjen; har et kontor der. Men jeg tenker det går an å bruke et wifi-sieldt like greit som et ethernetshield på arduino'en. Da slipper man kabel. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

Sitat fra: Martinsen på fredag 30. november 2012, klokken 00:08

For oss er det det samme hva folk bruker, vi kommer til å levere app'n til iOS, Android og Windows. Kanskje også inn på panelet i Tesla'n din? ;-)

kult! - hvis man får lov til å bruke den da, mens man kjører.....
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: foxy på fredag 30. november 2012, klokken 00:14
Sitat fra: Martinsen på fredag 30. november 2012, klokken 00:08
For oss er det det samme hva folk bruker, vi kommer til å levere app'n til iOS, Android og Windows. Kanskje også inn på panelet i Tesla'n din? ;-)
kult! - hvis man får lov til å bruke den da, mens man kjører.....

Ja, bra bredde, det får en si!  :D

Det går desverre mot at man ikke får bruke noe som helst mens man kjører lenger. Det neste er vel radioforbud....  :P  Ikke at jeg har noe stort behov for bruk av app'er mens jeg kjører; det er stort sett når jeg ikke er i bilen det foregår "planlegging" og fjernstyring. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

#22
Sitat fra: Martinsen på torsdag 29. november 2012, klokken 23:13
Så det er flest Android telefoner, men de bare ringer med dem.
Hva skal du med en smarttelefon da ;-)
Tja, det blir kanskje av samme grunn som jeg har et elendig digitalkamera på telefonen? Telefoner uten kamera er ikke å få kjøpt lenger. Kanskje selgerne er flinke til å gi gode tilbud på Android til folk som bare ringer?

Grunnen til at jeg ikke har svart er at jeg ikke har satt meg inn i app-er og sånt. Har montert en GSM-switch i elbilen slik at jeg kan skru på varmeapparatet med telefonen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Think_Pelle

Det finnes jo en grei løsning på at man ikke får trykke på mobilen mens man kjører; Siri  :)
Ny Think eier i Bergen fra nov 2012
Leaf eier fra nov 2013

Martinsen

Sitat fra: Think_Pelle på onsdag 05. desember 2012, klokken 09:06
Det finnes jo en grei løsning på at man ikke får trykke på mobilen mens man kjører; Siri  :)
Det å "prate" med Siri fungerer vel heller ikke helt i en kjøresituasjon i dag ;-)
Lengre.no krever ingen tasting eller prating under kjøring. Den forteller deg automatisk hva du skal gjøre, hvor du skal gjøre det og hvor lenge.
Alt dette basert på hva du tidligere har fortalt via pc (eller smarttelefon vår du IKKE kjører) hva du tidligere/vanligvis har gjort/gjør spiller også en stor rolle.
Takk for ditt svar!
Snart kommer jeg lengre...
Peugeot iON, siden 20 august 2012

erik e

Dette er en "ny verden" for en voksen bil-mann. Finnes det kurs i telefon-bruk,og det må inn med teskje. ;)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Aspiranten

Sitat fra: Martinsen på torsdag 29. november 2012, klokken 23:33
Så sant så sant!
Windows kan bli bra om 1-3 år, før der er der iOS som ruler tror jeg

Windows er allerede knallbra.

Android på min Asus Transformer er ihvertfall gjesp sammenlignet med WP7.5 i min Nokia.

Hovedårsaken er at apps er noe drit - i den forstand at hver webside krever egen app, dette er slitsomt å bevege seg rundt i. Hvorfor ikke gjøre det enkelt og integrere Twitter, Facebook og SMS/MMS sammen? Det er det som gjør WP genialt.

Såre enkelt... Og vesentlig raskere enn den dårlige Facebook appen :-)
Nissan Leaf

Aspiranten

#27
Sitat fra: Martinsen=topic=6601.msg69759#msg69759 date=1354226197
* 60 prosent av alle nettside-besøk kom fra iOS-produkter.
* 20 prosent kom fra Android.
Så det er flest Android telefoner, men de bare ringer med dem.
Hva skal du med en smarttelefon da ;-)
Her er link til saken:
http://www.itavisen.no/906859/her-er-android-tallene-som-skremmer-google

Forsøkte å finne ut hva slags websider det var blitt målt på, men fant ikke noe svar i linkene bakover. Det eneste som stod var noen rettelser i artiklene om at tallene gjelder spesifikt shopping under julehysteriet Black Friday.

Men, det er ingen overraskelse at iOS folk shopper mer enn Android folket. Apple er selve forbrukerikonet. Du er glad i å shoppe, og har en dyr smak - forteller Apple ikonet i lommen din.

Det beste eksempelet på dette er vel unge jenter med Canada Goose eksepdisjonsdunjakke til 6500,- og iPhone, samt tights og høye hæler. Det skal være merkevare, være dyrt og av høy kvalitet. Det skal også være sexy, og andre jenter skal misunne deg eller se opp til deg basert på produktene du kjøper.

Android folket gir litt mer beng i dette kjøpehysteriet, og har stort sett viktigere verdier i livet.

(Jeg har Windows Phone og bruker Windows på datamaskiner fordi jeg bygger selv og får 300% mer bang for buck.)
Nissan Leaf

cra

Sitat fra: erik e på lørdag 22. desember 2012, klokken 09:48
Dette er en "ny verden" for en voksen bil-mann. Finnes det kurs i telefon-bruk,og det må inn med teskje. ;)

På generelt grunnlag har jeg sansen for "for dummies" bøkene. De forklarer ting på en enkel og lite teknisk måte, ofte med litt glimt i øyet. Ellers anbefaler jeg også "trykk og prøv" metoden, ispedd litt "spør kidza". :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nordvik

Har det skjedd noe framskritt med den appen her eller?
Stolt eier av ELektra; Sort Nissan Leaf 2012.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA