Kjøring på glatte vinterveier

Startet av TerjeFjern, fredag 15. desember 2023, klokken 12:44

« forrige - neste »

Radial

Siste testen feiler nok fordi Tesla ikke har simulert den situasjonen før, og da har ikke software noen løsninger.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Sitat fra: Stig-Arne på tirsdag 19. desember 2023, klokken 19:27Det som skjer i testen 3:40 ut i videoen, er akkurat hva jeg ønsker Tesla burde klart å ungått om bilen kunne startet med AWD og heller kuttet om behovet ikke var tilstede.
Forbrukstallene ville bli dårligere dersom begge motorene alltid skulle starte. Bortkastet energi dersom ikke frontmotoren trengs. Om man ikke tenkte på forbruk så kunne begge motorene vært i bruk hele tiden.
Når skulle den kuttet frontmotoren for å finne ut om den var nødvendig? midt i akselerasjonen, eller når man slipper opp? En stor fordel med at den slipper på bak ved igansetting er at sjåføren får meget god og viktig info om at det er glatt allerede ved start, og ikke i første sving, eller første gang man skal bremse.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

Auto 4WD slår jo inn ved slipp på bakhjulene men ikke fra start eller før et treshold på hastighet er passert. Jeg har erfart at det slår inn ved lav hastighet kombinert ved sideveis eller bakover (ikke testet forover) bevegelse på glatt is under 4 hjul ved helling på underlag ved oppstart, så Tesla har nok fler parametre som kan slå inn i mer krevende situasjoner enn ved slipp på tre hjul på flat mark. Vi vet jo heller ikke noe om temperatur utendørs i siste test selv om det var snø i området. En sjåfør kunne lett ha slått på Terrengmodus og kommet seg videre om det var et reelt behov .
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

geear

Hvis du så testen med kun ett forhjul med grep, så fikk du se at det ikke hjalp å slå på TA. Bilen klarte altså ikke trekke seg løs med kun ett forhjul på tørr asfalt. Uavhengig av modus. Resten var bra.

kaistian

Sitat fra: geear på onsdag 20. desember 2023, klokken 10:45Hvis du så testen med kun ett forhjul med grep, så fikk du se at det ikke hjalp å slå på TA. Bilen klarte altså ikke trekke seg løs med kun ett forhjul på tørr asfalt. Uavhengig av modus. Resten var bra.
Finnes flere slike rulletester, er bare å gi litt mer gass med TA på så kommer man seg av rulla

https://www.youtube.com/watch?v=w7e-0bZ9AV4&t=207s

Kim-

Sitat fra: turfsurf på mandag 18. desember 2023, klokken 21:10
Sitat fra: geear på mandag 18. desember 2023, klokken 20:32Snakker du da om nye S/X? Jeg tenkte egentlig på de eldre modellene, som gjelder de aller fleste i Norge, de var vel motsatt?

For vår 2015 S85D og 2017 X100D så mener jeg de var FWD frem til temperaturen nærmet seg 0, så AWD. I range mode var de kun FWD. RWD var de aldri.

ScanMyTesla sa annerledes når man tok av/på range mode. Helt tydelig at den koblet til bakhjulsdrift med range mode off. Med Range mode på (normal FWD) og du dro litt på koblet AWD inn. Husker jeg hadde en kjøretur kun for å teste disse forskjellige modusene. Var en april produsert 2018 X75D hvis det har noe å si.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

turfsurf

Sitat fra: Kim- på fredag 22. desember 2023, klokken 09:51ScanMyTesla sa annerledes når man tok av/på range mode. Helt tydelig at den koblet til bakhjulsdrift med range mode off. Med Range mode på (normal FWD) og du dro litt på koblet AWD inn. Husker jeg hadde en kjøretur kun for å teste disse forskjellige modusene. Var en april produsert 2018 X75D hvis det har noe å si.
Ja, ved behov (pådrag f.eks) ble jo bilene AWD uansett. Her er det jo snakk om vanlig kjøring. Det er jo det samme med TMY, den er jo kun RWD frem til den trenger AWD.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Jaja, at bakmotoren kobles inn ved litt pådrag eller slipp er åpenbart, men det er først og fremst fremre motor som opprettholder fart ved cruising   i plussgrader. På X og S før refreshen. Mens motsatt på Y og 3.

Autowinder

Sitat fra: geear på onsdag 20. desember 2023, klokken 10:45Hvis du så testen med kun ett forhjul med grep, så fikk du se at det ikke hjalp å slå på TA. Bilen klarte altså ikke trekke seg løs med kun ett forhjul på tørr asfalt. Uavhengig av modus. Resten var bra.
Mulig det, hadde ikke lyd på, men som andre sier er det bare å tråkke litt mer på wattpedalen. Ikke som tidlige versjoner av Haldex som ikke fikk 4WD i revers heller 😉
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Ulle

Sitat fra: geear på fredag 22. desember 2023, klokken 19:25Jaja, at bakmotoren kobles inn ved litt pådrag eller slipp er åpenbart, men det er først og fremst fremre motor som opprettholder fart ved cruising   i plussgrader. På X og S før refreshen. Mens motsatt på Y og 3.

Stemmer at X hele tiden drar foran og kobler inn bak ved behov. Det merkes på min X (2017) feks ved innkjøring i garasjen (oppoverbakke) fra stillestående; da kan forhjulene noen ganger spinne litt på epoxygulvet i garasjen før bakhjulene kobles inn. Tilsvarende understyrer den som en klassisk forhjulstrekker i sving på glatt vintervei og kan også dytte litt over forhjulene (understyre) ved regen på glatt vei. Merkes en del når vinterdekkene (Hakka R2) begynner å bli gamle og harde, men i praksis ikke merkbart før det.

Y har jeg ikke erfaring med selv, men observerer at flere av dem slenger litt med rumpa både ved akselerasjon fra stillestående med rattutslag (ut fra kryss på vintervei) og tilsynelatende noen ganger ved regen, omtrent tilsvarende som det jeg opplever på Bmw i3.

Man skulle tro at det var en smal sak for Tesla å legge inn hhv. automatisk firehjulstrekk under 30 km/t dersom temperatur var under si 5 grader og tilsvarende at regen alltid slo inn på alle fire hjul og helst med fwd bias da understyring i sving er lettere å kontrollere. Jeg kan heller ikke skjønne at det ville slått nevneverdig ut på forbruket.
2017 X75d AP2.5 MCU1
2017 BMW i3 94ah

geear

Det er forsåvidt det de har gjort med det som på folkemunne kalles "winter mode", men de har såvidt jeg forstår latt antispinn være trigger - og satt tidsbegrensning, etter så og så mye slipp er begge motorer aktiv i x antall minutter etterpå. Smart eller ei, funket fint for meg, men jeg stresser absolutt null av at bilen logrer, liker tvert imot at det slipper og syns det er herlig å styre biler på gassen, så winter mode er nok stort sett aktivt med meg som sjåfør 😝. Med forhold som det er i sør-norge nå så kjører jeg akkurat likt med fossilbilen (BMW med XDrive). Med antispinn av har den veldig lik karakteristikk som Y (ett trykk, altså første trinn, stabilitetskontroll osv fortsatt aktivt).

Radial

Denne winter-mode saken syns jeg egentlig jeg merker lite til på LR'n vår.

Den slipper lett under regenerering, logrer litt og stabiliserer seg merkbart når front-motor legger inn etter esp har gjort sitt.

Etter 5-20sek, oppleves akkurat det samme igjen i neste regenerering.
Hadde den holdt 4x4 aktiv i 10minutter ihvertfall kunne det vært noe fornuftig i det, men sekunder blir jo bare tull.

Men med TA aktiv, så er det som å kjøre tog...makan til stabil bil har jeg ikke opplevd.
Skjønner godt at fruen setter pris på T-A, for model Y uten T-A på glattisen krever litt "baller" og ekstra tillit til disse stabiliserende systemene.
Man læres jo i stor grad opp til å ikke utfordre disse systemene, da de skal redde deg når du er i "krise"...og slår de inn, så grisekjører du.

Model Y regenerering blir det litt som å dra i brekket på gamle biler, noe man normalt sett ikke gjør men som Y gjør av seg selv hver gang du går av pedalen.

Jeg syns Tesla bør få frem valget om nivå av regenerering, Kineserne har tvunget fram valget i sitt marked.. så alt er mulig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

geear

Performance har det allerede, men kun i track mode, som ikke er hensiktsmessig å kjøre i til vanlig.

Handyman

Sitat fra: Radial på fredag 19. januar 2024, klokken 18:19Model Y regenerering blir det litt som å dra i brekket på gamle biler, noe man normalt sett ikke gjør men som Y gjør av seg selv hver gang du går av pedalen.
Da kjører man jo bilen feil. Folk må lære seg å ikke "gå av" pedalen. Pedalen skal ikke brukes som en bryter, men reguleres presist. Dersom man synes dette er uvant så har man lagt seg til en teknisk dårlig, og ukomfortabel kjørestil, uansett bilmodell.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Nimrad

Sitat fra: Handyman på lørdag 20. januar 2024, klokken 12:47Da kjører man jo bilen feil. Folk må lære seg å ikke "gå av" pedalen. Pedalen skal ikke brukes som en bryter, men reguleres presist. Dersom man synes dette er uvant så har man lagt seg til en teknisk dårlig, og ukomfortabel kjørestil, uansett bilmodell.
You're using it wrong-argumentet ja. Ikke så fan av det.

Er det mulig å se når 4wd eller winter mode slår inn?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA