Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ladeproblemer med Citroen

Startet av Pourran, onsdag 28. november 2012, klokken 17:48

« forrige - neste »

Pourran

Lurer på om det er flere enn meg som har opplevd følgende problem:
jeg plugger kontakten i veggen og putter pistolen i bilen, det grønne lyset og ladelampa lyser når jeg drar fra bilen. Ca. 30-35% av gangene  har jeg kommet tilbake til en bil som ikke har ladet. Den grønne lampa på laderen har lyst grønt alle gangene.
Dette har medført at jeg har blant annet blitt sittende fast på Rygge og trengt tauing inn til Oslo.

Problemet forekommer på forskjellige ladestasjoner, privat og offentlig. Både nye og gamle offentlig ladestasjoner (firekantet og tubeladestasjon.)

Jeg har levert bilen inn til Auto Elite for andre gang nå, men de klarer ikke å finne en feil. Citroen mener også at det heller ikke er en feil. Oppfatningen til både er at siden laderen er tung, så "faller" den ut av ladekontakten. Konklusjonen har de kommet til etter å ha lest følgende artikkel http://elbil.no/ladestasjoner/846-sett-en-kurv-pa-ladestolpen.
Jeg tror ikke at feilen ligger her fordi:
a) Den grønne "ready" lampa har lyst når jeg har kommet tilbake til bilen
b) På de nye ladestasjonene, tubene, så er lokket såpass tett at tyngden ikke vil dra ut kontakten.
c) Jeg har sett etter om kontakten har sklidd ut flere ganger etter at jeg har kommet tilbake til bilen, uten å se noe rart eller annerledes.

Er det flere som har opplevd dette ? Hva har dere gjort ?

gbzdoc

Høres virkelig ut som feilen er i bil eller EVSE (kladden).

Men uansett, sett på en liten taustump på "kladden" så du kan henge den opp. Da får du avlastet kontakten.

cs erlend

Blinker ladelyset i dashbordet (skal lyse hele tiden når ladekabel er riktig koblet til) ?
Jeg hadde problemer med dette i begynnelsen på min iOn. Satte i kabelen, så at det lyste på "klædden" og ble overrasket når jeg kom tilbake til bil som ikke hadde ladet. De gangene bilen ikke ladet lyste ladelampa på klædden 30 sek - nok til at jeg hadde gått - men slokket når bilen ikke godkjente tilkoblingen. Alle gangene blinket ladelampa i dashbordet.
Tilbøyelig til å tilskrive dette til brukerfeil - jeg hadde oversett at det var en bryterfunksjon på knappen på "pistolen" og var ikke nøye med å holde denne inne til pistolen var på plass. Etter at jeg begynte å holde knappen inne til pistolen var helt inne og så slapp knappen har ikke opplevd at bilen ikke har ladet.
BMW i3
Fiat 500
Porsche Cayenne
BMW 2800 CS
Model 3 bestilling kansellert

Mr.Zero

Etter å ha opplevd det samme - at bilen ikke har tatt lading, har jeg nå blitt meget påpasselig med at:
- ladepistolen sitter som den skal
- at jeg hører vifta starter opp og går i noen sek.
- kikker på kladden og ser den lyser på 'charge'

Etter dette har det ikke vært noen 'happeninger'... ;D
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Elmo

#4
Som PSA-classic eier har ikke jeg ladekladd med de feilkilder som kan ligge der. Men symptomer som at det lader litt og så stopper, eller ikke kommer igang i det heletatt kan tyde på antydning til brudd i ledningen. Dette har skjedd meg 3 ganger til sammen på mine to ledninger/biler på de 7 årene jeg har kjørt elbil.
Sist nå for 2 uker siden. Jeg hadde merket noen dager at ledningen ble varm på ca 10cm nærmest bilen så jeg mistenkte at noe lå på lur. Og så en dag stoppet ladingene etter bare noen minutter.
Og ganske riktig, brudd i den ene ledningen - se bildet.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Pourran

Takk for at dere har tatt dere tid til å svare. Jeg har fått bilen tilbake nå, med en ny lader. Det er den tredje laderen jeg får. Forhåpentligvis så vil det ikke være flere problemer. Til tross for at jeg har fulgt alle anvisninger tidligere, skal jeg atter en gang være veldig nøye når jeg lader bilen neste gang.

Elmo

Sitat fra: Pourran på torsdag 06. desember 2012, klokken 19:13
Jeg har fått bilen tilbake nå, med en ny lader. Det er den tredje laderen jeg får.

Mener du ny LADER (inni bilen), eller mener du ladeLEDNING (med "kladd") ???
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA