Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Punkteringssett

Startet av hanche, fredag 14. juli 2023, klokken 16:37

« forrige - neste »

hanche

Jeg punkterte et dekk for noen dager siden. Lite lystig opplevelse å prøve å finne ut hvordan punkteringssettet virket mens jeg ble levende spist av en uhorvelig mengde med mygg! Men jeg fant ut av det, fikk pumpet opp dekket og kjørte videre. Fikk ordnet meg en permanent dekkreparasjon neste dag.

Men så har jeg jo brukt opp denne lille flasken med tettemiddel som er en del av punkteringssettet. Sjekket med BOS hva en ny slik en koster, og fikk svaret (hold på hatten, nå): 2168,49,- ink mva.

Jeg gikk for en flaske dekkfiks fra Biltema i stedet. Den koster kr 159 for varianten med ikke-brennbar drivgass, halvparten om du er komfortabel med en drivgass de kaller «extremely flammable».

(Redigert for skirveleif.)
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

geear

Høres ut som prisen på hele KIA tire mobility kittet... inkludert kompressor.

hanche

Sitat fra: geear på fredag 14. juli 2023, klokken 21:32Høres ut som prisen på hele KIA tire mobility kittet... inkludert kompressor.
Hmm, tja, det høres ikke usannsynlig ut. Jeg skal spørre om de er heeelt sikre.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på lørdag 15. juli 2023, klokken 11:16
Sitat fra: geear på fredag 14. juli 2023, klokken 21:32Høres ut som prisen på hele KIA tire mobility kittet... inkludert kompressor.
Hmm, tja, det høres ikke usannsynlig ut. Jeg skal spørre om de er heeelt sikre.
Burde bli mye billigere å bare kjøpe ny boks med "medium" som skal inn i dekket for å tette ved forsøk på reparasjon, som @Geear antyder. Dette kan du kjøpe på f.eks. Biltema:

https://www.biltema.no/sokeside/?query=dekkreparasjon
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Men er ikke dekkfiksen til Biltema i form av skum? Som er et helvete å få bort? Kittet til Kia er vel slik tettemasse, og brukes sammen med kompressor?

Uansett finner du slike bokser også rundt forbi på eBay og lignende til noen hundrelapper.

RJK

Er de ikke alle et skum som først skal tette nok til at luften holder seg i dekket, og så gjennom kjøring, legge seg på innsiden av dekket så godt fordelt som mulig frem til det stivner? Foruten pluggsett som dekker typisk hull som kommer fra skruer og/eller spiker, der skum ikke fungerer eller er beste alternativet.

Det er jo kun snakk om midlertidig reparasjon så man slipper å bli stående. Og så har man hastighetsbegrensning langt lavere enn ellers, men fremdeles brukbart i norske hastigheter (de lovlige), frem til man har fått byttet dekket/dekkparet om de er slitt nok til at man ikke bør kjøre med ett nytt og ett gammelt.

Skal innrømme at her har jeg ikke mere anelse, enn at jeg i mitt stille sinn trodde de alle virket på samme måte, men at skummet kunne ha litt forskjellig kjemi. Men her er det bare å komme med bedre viten (gjerne linker), så skal jeg sluke til meg kunnskapen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Trodde disse sealant-kittene var mer som latex-massen man bruker til slangeløst oppsett på sykler. Det blir kun en tynn hinne inni dekket, resten ligger og flyter inni dekket og pipler ut gjennom evt hull og størkner. Har brukt slangeløs sykkelguffe på både tilhengere med rustne felger (som slipper ut luft langs dekkanten), snøfres, ATV og sikkert mer til. Men vet ikke. Selv har jeg pluggesett i bilen fordi jeg ikke ser poenget med å gjøre dårlige midlertidige reparasjoner som dessuten kan gjør at man MÅ ha nytt dekk, når man kan plugge skikkelig på tre minutter, og kjøre helt normalt etterpå. Billigere er det også.

hanche

Sitat fra: geear på lørdag 15. juli 2023, klokken 19:17Trodde disse sealant-kittene var mer som latex-massen man bruker til slangeløst oppsett på sykler. Det blir kun en tynn hinne inni dekket, resten ligger og flyter inni dekket og pipler ut gjennom evt hull og størkner.

Det stemmer nok, det. Se her, for eksempel. Det finnes mange varianter, med forskjellig evne til å tette hull. Se for eksempel denne siden, fra amerikanske Consumer Reports. Jeg vil ikke bli overrasket om kitet som følger bilen holder bedre kvalitet enn den Biltema-greia.

Da jeg fikk dekket mitt reparert, fikk jeg lov å følge med inne på verkstedet. (Det får man jo aldri lov til i byen, men det er en annen sak.) Det lå igjen en del hvit væske inni dekket, som mekanikeren bare fjernet med tørkepapir. Ikke noe guffe å se ellers.

(Bonus: Siden jeg fikk komme inn i garasjen, benyttet jeg anledningen til å kikke under bilen. Jeg hadde vært bekymret fordi jeg klarte å skrape batterikassa nedi bakken en gang, og tenkte her må det rustbehandling til. Men dekslet er av hard plast. Puh!J
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA