Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reel rekkevidde på vinter

Startet av Goku, tirsdag 12. januar 2021, klokken 19:34

« forrige - neste »

Goku

Hei
Jeg har prøvdekjørt en Honda E noen timer nå og ble overrasket over hvor lav rekkevidde bilen viste ved fulladet batteri. Med klimaanlegget på var det ca 110km ved 0-2 grader C. Er dette normal rekkevidde eller kalkulerer bilen rekkevidde basert på tidligere kjørehistorikk, slik at rekkevidden ikke stemmer.

Jeg likte bilen svært godt men er litt bekymret for rekkevidden siden jeg ofte kjører 120-130km til dagen.

For øvrig er det enkelte ord som er forferdelig (maskin?)oversatt. Rekkevidde kalles for "område".   
Hvit model 3 SR+ 2021
(Grå s85d 2016 -solgt 2021)


dundun

Jeg synes det høres relativt realistisk ut.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2, 2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Tesla Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

AndersT2

Sitat fra: chrjh på tirsdag 12. januar 2021, klokken 23:37
Sjekk disse: https://www.youtube.com/channel/UCdHkV8RW_scN45T28FtgHHw

https://www.youtube.com/watch?v=QlFQryR0e5o&t=380s

Ikke noe vits å se vinter tester fra England. De har ikke vinter. De stenger jo skoler når det kommer 2 cm snø osv. Sjekket en vintertest i første linken, og da var det 5+ grader, ikke det jeg vil kalle vinter.

Bilen må være veldig inneffektiv når den med nesten 36kWh batteri får nesten samme rekkevidde på vinteren som min forrige eGolf med 24kWh batteri, hvsi 110km som Goku nevner er nokså riktig rekkevidde på den temperaturen han nevnte. (Golfen var etter 5 års bruk, og +100.000km kjørt)

Diravi

Forhandler oppga 13-14 mil realistisk vinterrekkevidde til oss, og det stemmer ganske bra. Mye kjøring på motorvei kan nok spise enda litt. Merk at det er stor forskjell om du skrur av varmeapparatet.

Som også sommertesten til NAF viser, så er det en del strøm igjen under 0% og 0 km. På sommerføre ganske mye; det har jeg selv erfart. Japanerne (Jfr Toyota sin BZ4X) har tydeligvis sin egen måte å «trygge» nye elbil-kjøpere på rekkevidde ved å gjemme unna litt ekstra.

Gjettometeret er veldig følsomt for forbruk de siste par km,  og etter f.eks. en lang oppoverbakke har du plutselig 7-8 km igjen, mot 30 km før den bakken. Så blir det å kjøre på noen fattige elektroner de neste 15  km, og droppe varmeapparat, og så kommer du i mål likevel - det var strøm nok. Men det er ikke for alle.

På vinterføre ville jeg vært forsiktig med å stole på at det er en buffer under 0, da varmeapparatet slurper grådig med strøm, og jeg mistenker at batteristyringen gjør det samme - den bruker sannsynligvis energi på å temperere batteriet. Så plutselig er den reserven spist opp. Men i hvert fall dør den ikke rett under 0, og det gjør at jeg tar sjansen på å bruke all rekkevidden bilen viser, dersom det trengs. Så jeg er i utgangspunktet ikke redd for å legge avgårde på en 13 mils tur uten lading på vinterføre.

Rekkeviddeangivelsen faller typisk det  øyeblikket temperaturen går noe særlig under 13-14 grader. En høstrekkevidde på 16 mil, tilsvarende det NAF fikk ut av bilen i vintertest, er realistisk på landevei. Britene pleier vel å regne at 1 % = 1 mile (1,6 km), og det er ikke noe dårlig utgangspunkt. Men som sagt enda litt mindre på vinter.

Hvis du ikke enten kjører bare småturer stort sett under 10 mil eller er bekvem med å utnytte alt, og har is i magen til det, ville jeg brukt de samme pengene til f.eks en pent brukt Peugeot e-208, selv om Hondaen er mye kulere. Selv har jeg kjørt Hondaen en langtur fra Kristiansund i Møre og Romsdal  til Terråk (Bindal i Nordland), en tur på 49 mil hver vei, i mildt høstvær på 15 grader og litt regn. Med ladestopp ca hver 13-15 mil gikk det helt fint. Sjelden noe behov for å lade mer enn en halvtime om gangen.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA