Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TPM failure

Startet av mariusse, onsdag 06. desember 2023, klokken 15:06

« forrige - neste »

mariusse

Fikk skiftet dekk her om dagen. Rett etterpå så viste ingen av dekkene trykk i displayet, men et dekk var oransjfarget. Stoppet på en bensinstasjon og sjekket trykk i alle dekk og alt var ok. Da jeg kjørte avsted var det nå et annet dekk som var oransj. Prøvde så en reset og kjørte og kjørte og kjørte mens den stod på 49%. Til slutt feilet det med "Tyre Pressure Monitor (RDC) failure". Alle påfølgende forsøk feiler også på 49% etter en stund.

Er det noen tips å få her? Hvor sannsynlig er det at de som skiftet dekk ødela noe? Slutter alle sensorer å funke om bare en går i stykker?

Bilen er fra feb '19, skal jeg reklamere på dette, kanskje?

Orbit

Jeg har hatt tilsvarende problem en høst da det var en del gammelt løv og annet rask i hjulbuene. Det kan være det ligger for mye snø/slaps hos deg til at den får registrert inn sensoren. Så om det er anlendning til å få spylt rent der, ville jeg prøvd det først og kjørt en ny reset.

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. oktober 2019, klokken 00:25Ved bytte av hjul må TPMS initialiseres, men min ble hengende på 99% ferdig i 10+ minutter (etter å ha brukt ca 5 minutter på 0-99%). Prøvde to ganger, samme problem. Jeg så det var veldig mye løv som hadde lagt seg i hjulhusene, og spekulativt spylte jeg rent i tilfelle dette blokkerer signalet fra ventilen.

Initialisering gikk da på noen få minutter. Uten at jeg er 100% sikker på sammenheng, er det er forsøk verd å regjøre hjulbuene dersom TPMS ikke klarer initialiseringen.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

mariusse

Sitat fra: Orbit på onsdag 06. desember 2023, klokken 15:41Jeg har hatt tilsvarende problem en høst da det var en del gammelt løv og annet rask i hjulbuene. Det kan være det ligger for mye snø/slaps hos deg til at den får registrert inn sensoren. Så om det er anlendning til å få spylt rent der, ville jeg prøvd det først og kjørt en ny reset.

Sitat fra: Orbit på onsdag 30. oktober 2019, klokken 00:25Ved bytte av hjul må TPMS initialiseres, men min ble hengende på 99% ferdig i 10+ minutter (etter å ha brukt ca 5 minutter på 0-99%). Prøvde to ganger, samme problem. Jeg så det var veldig mye løv som hadde lagt seg i hjulhusene, og spekulativt spylte jeg rent i tilfelle dette blokkerer signalet fra ventilen.

Initialisering gikk da på noen få minutter. Uten at jeg er 100% sikker på sammenheng, er det er forsøk verd å regjøre hjulbuene dersom TPMS ikke klarer initialiseringen.
hm hm tviler litt. Jeg tok innvendig og utvendig vask samtidig. Da spyler de hjulbuene. Men, det ser ut til at det skal bli plussgrader til helga så jeg kan jo vente på det i det minste. Kanskje ligger det noe is et prekært sted oppunder el. Krysser fingra!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA