Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Pris på velutstyrt id.4 GTX

Startet av lars667, søndag 19. november 2023, klokken 11:13

« forrige - neste »

lars667

Jeg har solgt Y-en og vurderer nå andre muligheter for bil. Med Tesla er det SUPERENKELT å vite hva bilen faktisk koster, for det ser du på bestillingssiden. Med de fleste andre merkene er en overlatt til mer eller mindre sleipe selgere for å få rabatter, kampanjerente og gud vet hva.

Men hva kan en realistisk få en godt utstyrt id.4 for? Med godt utstyrt mener jeg i alle fall at den bør ha matrix-lys og greie komfort-funksjoner. Skulle gjerne hatt de gode setene, men de er vel del av en svindyr pakke. Jeg kommer fra Y, så har blitt godt vant hva utstyr gjelder.

Regner med at de ikke har like gode kampanjerenter som Tesla uten egenkapital?

Mener da GTX/AWD-utgave.
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

ENTO

Hvorfor vurderer du en annen bil ? Du roser hvor enkelt det er å kjøpe tmy ? Var du ikke fornøyd med tmy ?

MinID

Sitat fra: lars667 på søndag 19. november 2023, klokken 11:13Jeg har solgt Y-en og vurderer nå andre muligheter for bil. Med Tesla er det SUPERENKELT å vite hva bilen faktisk koster, for det ser du på bestillingssiden. Med de fleste andre merkene er en overlatt til mer eller mindre sleipe selgere for å få rabatter, kampanjerente og gud vet hva.

Men hva kan en realistisk få en godt utstyrt id.4 for? Med godt utstyrt mener jeg i alle fall at den bør ha matrix-lys og greie komfort-funksjoner. Skulle gjerne hatt de gode setene, men de er vel del av en svindyr pakke. Jeg kommer fra Y, så har blitt godt vant hva utstyr gjelder.

Regner med at de ikke har like gode kampanjerenter som Tesla uten egenkapital?

Mener da GTX/AWD-utgave.

Matrix lys er standard på GTX. Om ikke elektriske seter, anbefales info+ og assistent pakke+. Får da blant annet HUD, 360 kamera, el, bakluke, parkeringass +, Travel ass (selvkjøring)m.m.
BMW IX1 2023
Bestilt ID4 GTX 2024, oppgradert.
Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Møller annonserer aktuelle kampanjer her. https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen

Og så har forhandleren fleksibilitet til å legge på noe rabatt og kanskje service-avtale før du får endelig pris.

Selgerene vil vanligvis være snare med å gi deg et tilbud om du fyrer av ett spørsmål om pris på bil med det og det utstyret, etter min erfaring.

Kan hende selgeren kan sjekke etter lagerbil eller ferdig konfigurert bil på vei fra fabrikk til redusert pris også? Det har jeg ikke erfaring med.

Når kontrakt er signert så er bestilling opp mot fabrikken låst så man har dessverre ikke samme fleksibilitet til å forlate en kontrakt slik som hos Tesla.

Tesla har stor fordel med at alle bilene har samme utstyr men jeg tror mange kunder ønsker tilpasset utstyrsliste hos Volkswagen. Utstyrsutgaven jeg har er en «limited» der det bare gikk an å velge hengerfeste, motorisering, felger og lakk, til litt lavere pris. Det har Møller gått bort fra.

Lykke til.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

TJV

Du kommer fra Y og er godt vant til utstyr?
Vel, vi ser forskjellig på det.
Jeg har seter el seter med forlengbar sittepute med minne (og massasje) på begge seter foran. Matrix, HUD, solgardin på panoramatak, varmefolie i frontrute, spyling av ryggekamera. Er en enkel og ikke klønete måte å få hengerfeste på plass (jeg bruker det ofte). Oppvarmet spylerdyse på frontrute, men det har vel du hatt. Ambientbelysning. Er vanvittig god svingradius med bakhjulstrekk, selv om det ikke er relevant for deg. Har også adaptive dempere og belyste dørhåndtak samt sparkesensor på bakluke (blir mye brukt av meg).
360 grader kamera var vi vant med fra Leaf, så det var selvfølge når vi skulle ha en større og dyrere bil. 

Det Y scorer bedre på (i mine øyne) er høyere hengervekt og man kan låse bilen fra app (selv om jeg sjelden låser bilen). Samt at Y er sprekere bil og den har plass til noe bagasje under panser. Bagasjeplass er naturlig nok mer på Y siden den er 17cm lenger bil. Er bedre ryggekamera på Tesla.

Er jo alltids noen småting som at VW har "glemt" bakgrunnsbelysning på knapper under skjerm, men ingen biler er perfekt.

Lykke til med kjøp av ny bil, hva enn det måtte bli. 
VW ID.4 Pro Perf Max
Nissan Leif 40kW

Electric cars in Norway

Sitat fra: TJV på mandag 20. november 2023, klokken 07:12Du kommer fra Y og er godt vant til utstyr?
Vel, vi ser forskjellig på det.
Jeg har seter el seter med forlengbar sittepute med minne (og massasje) på begge seter foran. Matrix, HUD, solgardin på panoramatak, varmefolie i frontrute, spyling av ryggekamera. Er en enkel og ikke klønete måte å få hengerfeste på plass (jeg bruker det ofte). Oppvarmet spylerdyse på frontrute, men det har vel du hatt. Ambientbelysning. Er vanvittig god svingradius med bakhjulstrekk, selv om det ikke er relevant for deg. Har også adaptive dempere og belyste dørhåndtak samt sparkesensor på bakluke (blir mye brukt av meg).
360 grader kamera var vi vant med fra Leaf, så det var selvfølge når vi skulle ha en større og dyrere bil. 

Det Y scorer bedre på (i mine øyne) er høyere hengervekt og man kan låse bilen fra app (selv om jeg sjelden låser bilen). Samt at Y er sprekere bil og den har plass til noe bagasje under panser. Bagasjeplass er naturlig nok mer på Y siden den er 17cm lenger bil. Er bedre ryggekamera på Tesla.

Er jo alltids noen småting som at VW har "glemt" bakgrunnsbelysning på knapper under skjerm, men ingen biler er perfekt.

Lykke til med kjøp av ny bil, hva enn det måtte bli.
Jeg mener dere har begge rett. Y=pc på hjul (på høyeste nivå i bilbransjen) men mangler noe utstyr ref seter mm. ID....gtx er også en god bil. Kjørte begge bilene samme strekning over 1200 km pr bil. Jeg likte Y hårfint best men smaken er som baken.... Delt i 2.... He he

Uansett så ville jeg vært veldig fornøyd med å eie en av de to bilene :+1:

Øyvind.h

Jeg ville kontaktet 2-3 forskjellige forhandlere for å høre om de har noen gode tilbud på ID4 GTX. Om du bor i Oslo/omegn har jeg en selger å anbefale, men det virker som om kampanjene er gode rundt omkring nå uansett.
Send mail til salgsleder og spør om et godt tilbud på en bil som har minimum utstyr XXX osv.

Utstyrsmessig ville jeg prioritert i følgende rekkefølge:
- Hengerfeste
- Førerassistent+ (da får du 360 kamera, el bakluke, keyless, travel assist etc)
- Infotainmentpakke+ (head up, bedre anlegg, større skjerm)
- Top sport pakken - alcantara, massasje, el seter med profiler, uttrekkbar lårstøtte)
- Design og lyspakke+ (panoramatak og støyisolerte sideruter foran)

Det jeg bevisst droppet var sportspakke + da det i hvert fall tidligere var oppgitt at bilen da var senket litt. Har lest at det adaptive understellet i sport+ pakken kan gjøre bilen enda mer komfortabel, men kommer du fra Y blir det uansett et solid løft på komfort.
Komfortpakke + droppet jeg fordi ekstra gulv i bagasjen stjeler en del bagasjeplass. En mister gitteret mellom bagasje/kupe og egen klimasone bak, men ungene justerer klimaanlegget i alle retninger (stort sett enten full varme eller full kjøling) så det ville jeg ikke ha i nåværende bil da jeg ofte uansett bare måtte låse av panelet bak fra infotainment foran for å unngå et klimaanlegg på bærtur :D

Prismessig - ikke godt å si med dagens kampanjer. Tenker du bør få en godt utstyrt bil til 550, og en greit utstyrt en til 500? Inkludert vinterhjul. Men jeg har ikke sett så nøye på kampanjene. Gode rabatter for tiden, men samtidig er det akkurat lansert en forbedret modell som gjør at de kanskje holder litt igjen?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MinID

Sitat fra: vinterdekk på mandag 20. november 2023, klokken 07:04Møller annonserer aktuelle kampanjer her. https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen

Og så har forhandleren fleksibilitet til å legge på noe rabatt og kanskje service-avtale før du får endelig pris.

Service- og vedlikeholdsavtale 3 år/45.000 km er inkludert i kampanjen du viser til. Det samme er vinthjul, alternativ er en ikke så veldig god rentekampanje.

Spørsmålet er også hvor lange Møller kan kalle dette en kampanje og ikke faste priser, da kampanjen har vart i snart et halvt år?
BMW IX1 2023
Bestilt ID4 GTX 2024, oppgradert.
Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

Rosstopher

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2023, klokken 08:42Jeg ville kontaktet 2-3 forskjellige forhandlere for å høre om de har noen gode tilbud på ID4 GTX.

Det virker som målet med denne tråden var å slippe å ringe/maile rundt til en masse forskjellige mennesker for å finne ut hva bilen koster.  :D
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

daktari

Jeg tipper rundt 600 for GTX med alle pakker.
Ny modell på vei inn, kan hende de har mye lager.
Prøv å forhandle inn 4 års serviceavtale. Det er 2 servicer, mens 3 år er antagelig bare 1.

Sport+ med adaptive dempere er ikke senket (pga de adaptive demperne). Disse kan justeres slik at bilen blir enda softere over fartsdumper, eller enda stivere enn standard, pinne-stiv. Får også progressiv servo.

Sportspakken er derimot senket litt.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvind.h

Sitat fra: Rosstopher på mandag 20. november 2023, klokken 09:26
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 20. november 2023, klokken 08:42Jeg ville kontaktet 2-3 forskjellige forhandlere for å høre om de har noen gode tilbud på ID4 GTX.

Det virker som målet med denne tråden var å slippe å ringe/maile rundt til en masse forskjellige mennesker for å finne ut hva bilen koster.  :D
Og derfor ga jeg et også estimat :) Selv om 2-3 eposter vil gi et mer presist svar. Men - pris er jo avhengig av hva en vil ha av utstyr også. Vil en ha head-up, 360 kamera, travel-assist, massasjeseter +++ blir prisen høyere enn om en dropper dette.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

vinterdekk

Sitat fra: MinID på mandag 20. november 2023, klokken 08:52
Sitat fra: vinterdekk på mandag 20. november 2023, klokken 07:04Møller annonserer aktuelle kampanjer her. https://mollerbil.no/kjope-bil/nybil/volkswagen

Service- og vedlikeholdsavtale 3 år/45.000 km er inkludert i kampanjen du viser til. Det samme er vinthjul, alternativ er en ikke så veldig god rentekampanje.

Spørsmålet er også hvor lange Møller kan kalle dette en kampanje og ikke faste priser, da kampanjen har vart i snart et halvt år?

Jeg har på følelsen av at kampanjer hos Møller/forhandler brukes for å slippe å sette ned prisen på allerede inngåtte kontrakter. Selger kunne ikke sette ned prisen på min kontrakt men la på ekstrautstyr som plaster på såret.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

lars667

Sitat fra: ENTO på søndag 19. november 2023, klokken 23:49Hvorfor vurderer du en annen bil ? Du roser hvor enkelt det er å kjøpe tmy ? Var du ikke fornøyd med tmy ?

Litt hard fjæring i alle fall på 21-mod, vurderer alternativer. Baserer ikke bilen bare ut fra kjøpsopplevelsen.

lars667

Selgerene vil vanligvis være snare med å gi deg et tilbud om du fyrer av ett spørsmål om pris på bil med det og det utstyret, etter min erfaring.

Kan hende selgeren kan sjekke etter lagerbil eller ferdig konfigurert bil på vei fra fabrikk til redusert pris også? Det har jeg ikke erfaring med.

Når kontrakt er signert så er bestilling opp mot fabrikken låst så man har dessverre ikke samme fleksibilitet til å forlate en kontrakt slik som hos Tesla.

Tesla har stor fordel med at alle bilene har samme utstyr men jeg tror mange kunder ønsker tilpasset utstyrsliste hos Volkswagen. Utstyrsutgaven jeg har er en «limited» der det bare gikk an å velge hengerfeste, motorisering, felger og lakk, til litt lavere pris. Det har Møller gått bort fra.

Lykke til.

Takk, var bare usikker på hva jeg kan forvente. Jeg synes det er litt vanskelig å forholde seg til pågående selgere osv. M

Electric cars in Norway

Sitat fra: lars667 på mandag 20. november 2023, klokken 19:20

Lykke til.

Takk, var bare usikker på hva jeg kan forvente. Jeg synes det er litt vanskelig å forholde seg til pågående selgere osv. M
Ser den. Pågående selgere er en uting. Men spør om utstyr inkludert og dekk osv. de har mye å gå på... vær konkret på det og da bare hvis du vil ha bilen.

Si for eksempel: «får jeg med xxxx (utstyr) inkl i prisen hvis jeg skriver kontrakt med deg her og nå? Da har vi en avtale»

Da får nok det du ber om.. for selger må få solgt biler.... Det er bad times i bransjen nå med oppsigelser.... Jeg hører ledelsen hos de store gjerne lar jr selgerne på gulvet gå ut først i oppsigelse og deretter de på verkstedet ut....

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA