Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvem skal belastes Nettleien i sameiets rekkegarasje?

Startet av mojoergensen, onsdag 15. november 2023, klokken 14:41

« forrige - neste »

mojoergensen

Hei
Ny på forumet, og har et spørsmål.
Har nettopp flyttet inn i et sameie med i alt 12 seksjoner. Hver seksjon har hver sin garasje i en rekkegarasje.
Infrastruktur og kurs/linje for el-billadning er på plass i hver garasje (utvidet strømnett etc), og utgiften for dette er fordelt på-, og betalt av alle 12 seksjonseiere. Selve laderen i min garasje er bekostet av tidligere eier, og jeg er for tiden den eneste i sameiet som har el-bil, og er derfor den eneste som lader på anlegget.
Styret har satt bort Administrasjonen til "PlugPay", som "kjøper strømmen" av strømleverandør,
og fakturerer den enkelte elbileier.
Har nå fått månedsfaktura, hvor jeg belastes hele nettleien (kr700,-), administrasjonskostnad (kr 120,-), Felleskostnad (kr 79,-) og spotpris på strøm (kr 31,-). Jeg har denne måneden ladet 129KW, hvilket er snittbehovet pr/mnd. Dette gir en pris på kr 7,20/kw. Adminkostnad, felleskostnad og spotpris er i og for seg greit, men hvorfor belastes jeg hele nettleien??
Med så lavt behov for lading (ca 130kw/mnd), lønner det seg for meg å lade på hurtiglader i byen.
Er ikke nettleien å anse som en felleskostnad som skal fordeles på alle seksjonseierene?
Hva bør jeg gjøre?
Eier av Kia E-niro 2020,

Wisd0m

Høres ut som du lader med svært høy effekt basert på kostnaden. Sett ned ladeeffekten i bilen eller på laderne så får du mindre nettleie.

Vidar_S

Det fremgår ikke helt klart hva som inngår i "felleskostnad" og "administrasjonskostnad", men jeg ville sett det som naturlig at disse to ble fakturert til sameiet. Tilsvarende med "minstetaksten" for nettleien (0-2 kW?). Om ingen bruker anlegget en måned vil man antakelig uansett bli fakturert for disse tre.

Jeg vil også tro det står noe om lading og fakturering i sameiets vedtekter så det kan nok være et greit oppslagsverk før du eventuelt foretar deg noe.

turfsurf

Sitat fra: mojoergensen på onsdag 15. november 2023, klokken 14:41Hei
Ny på forumet, og har et spørsmål.
Har nettopp flyttet inn i et sameie med i alt 12 seksjoner. Hver seksjon har hver sin garasje i en rekkegarasje.
Infrastruktur og kurs/linje for el-billadning er på plass i hver garasje (utvidet strømnett etc), og utgiften for dette er fordelt på-, og betalt av alle 12 seksjonseiere. Selve laderen i min garasje er bekostet av tidligere eier, og jeg er for tiden den eneste i sameiet som har el-bil, og er derfor den eneste som lader på anlegget.
Styret har satt bort Administrasjonen til "PlugPay", som "kjøper strømmen" av strømleverandør,
og fakturerer den enkelte elbileier.
Har nå fått månedsfaktura, hvor jeg belastes hele nettleien (kr700,-), administrasjonskostnad (kr 120,-), Felleskostnad (kr 79,-) og spotpris på strøm (kr 31,-). Jeg har denne måneden ladet 129KW, hvilket er snittbehovet pr/mnd. Dette gir en pris på kr 7,20/kw. Adminkostnad, felleskostnad og spotpris er i og for seg greit, men hvorfor belastes jeg hele nettleien??
Med så lavt behov for lading (ca 130kw/mnd), lønner det seg for meg å lade på hurtiglader i byen.
Er ikke nettleien å anse som en felleskostnad som skal fordeles på alle seksjonseierene?
Hva bør jeg gjøre?
Greit at det som går på drift av ladeanlegget fordeles på de som har ladere, men effektleddet av nettleien skal fordeles på alle som har strøm i garasjen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

arthur

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. november 2023, klokken 17:16
Sitat fra: mojoergensen på onsdag 15. november 2023, klokken 14:41Hei
Ny på forumet, og har et spørsmål.
Har nettopp flyttet inn i et sameie med i alt 12 seksjoner. Hver seksjon har hver sin garasje i en rekkegarasje.
Infrastruktur og kurs/linje for el-billadning er på plass i hver garasje (utvidet strømnett etc), og utgiften for dette er fordelt på-, og betalt av alle 12 seksjonseiere. Selve laderen i min garasje er bekostet av tidligere eier, og jeg er for tiden den eneste i sameiet som har el-bil, og er derfor den eneste som lader på anlegget.
Styret har satt bort Administrasjonen til "PlugPay", som "kjøper strømmen" av strømleverandør,
og fakturerer den enkelte elbileier.
Har nå fått månedsfaktura, hvor jeg belastes hele nettleien (kr700,-), administrasjonskostnad (kr 120,-), Felleskostnad (kr 79,-) og spotpris på strøm (kr 31,-). Jeg har denne måneden ladet 129KW, hvilket er snittbehovet pr/mnd. Dette gir en pris på kr 7,20/kw. Adminkostnad, felleskostnad og spotpris er i og for seg greit, men hvorfor belastes jeg hele nettleien??
Med så lavt behov for lading (ca 130kw/mnd), lønner det seg for meg å lade på hurtiglader i byen.
Er ikke nettleien å anse som en felleskostnad som skal fordeles på alle seksjonseierene?
Hva bør jeg gjøre?
Greit at det som går på drift av ladeanlegget fordeles på de som har ladere, men effektleddet av nettleien skal fordeles på alle som har strøm i garasjen.

Som har strøm, eller ladeboks (effektladdet)? Har selv garasje i et sameie hvor alle garasjene (separate garasjer i rekke) hvor alle har strøm, en del har ladeboks og noen lader. Her blir regningen fordelt etter den enkeltes forbruk som betyr at hvis man ikke benytter lading en måned så får man ingen regning. En slik ordning betyr også for min del at ladingen blir nokså dyr, og det kan være et spørsmål om jeg er bedre tjent med enkelte måneder å IKKE benytte meg av egen ladeboks i egen garasje, men heller svippe innom en Tesla lader eller en Cirklek stasjon som annonserte med en pris på 2,50 krone.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

TB

Trådstarters utfordring er at ladeanlegget er lite, og har bare en aktiv ladeboks, der kostnadene med anlegget da legges på denne ene.

Noen tanker:

Med bare en aktiv lader, og potensiale for 12 stk, trenger en ekstern administrasjon?

Ang. nettleien på 700 kr.
Her varierer fastledd og nettleie mellom netteiere. Jeg har benyttet Elvia sine tall da jeg kjenner best til disse. Hos Elvia tilsvarer summen en effekt på 20-25 kW. Fastbeløp for måler er 600 kr pr år.

Et viktig spørsmål er om denne måler, benyttes den utelukkende til ladeanlegget, eller benyttes samme måler også til lys og annet forbruk i garasjene som drar opp effektbehovet?

Videre - hvor høyt er faktisk maks effekt?
Trådstarter har Kia e-Niro som lader med maks effekt 7,2 kW.

For å benytte Elvia sine tall, kommer en under 5 kW blir fastleddet 190 kr pr mnd.

Bolig med garasje er nylig kjøpt. Ville undersøkt med tidligere eier om denne også betalte hele nettleien?
Kan det være så enkelt at det bli inngått en avtale her, men denne har falt ut i forbindelse med eierskiftet?

Har selv erfaring med å avregne ladeanlegget her jeg bor. Vi har nå 48 ladebokser, og gjør fortsatt jobben selv.
Med bare 1 boks, og maksimalt 12 stk ville jeg absolutt tenke på at en enklere kan håndtere det selv?

En ting å undersøke - er årsaken at bare 1 av 12 har ladbar bil idag at lading er kostbart? I så tilfelle kan det stilles spørsmål til hvorfor det er installert et ladeanlegg ingen har "råd" til å benytte?
Da vil det ikke bli flere som benytter anlegget, og det blir ikke rimelige - catch 22.

Som referanse fastledd Elvia:
Trinn 1 0-2     120
Trinn 2 2-5     190
Trinn 3 5-10    305
Trinn 4 10-15   420
Trinn 5 15-20   535
Trinn 6 20-25   650
Trinn 7 25-50  1225

Til sammenligning, her er pris pr kWh i borettslaget jeg bor:
Pris er inkludert alle kostnader, fastledd, fastbeløp, avgifter osv som gjelder strøm.

   Pris pr kWh
Januar   1,53
Februar   1,70
Mars   1,64
April   1,69
Mai   1,61
Juni   1,59
Juli   1,10
August   0,92
September 0,77
Oktober   1,17

Vi har i tillegg et administrasjons / tilkoblingsavgift kr 420 pr år som betales uavhengig forbruk.
Med snitt forbruk på 129 kWh pr mnd vil det gjøre kW prisen blir 0,27 kr høyere enn tabellen over.
Fortsatt langt fra 7 kr pr kWhh.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mojoergensen

Her var det mye god i formasjon, og gode refleksjoner. Takk!
Elbil-laderne i garasjeanlegget er på egen kurs og er IKKE en del av øvrige strømkrevende utstyr i garasjen. Tidligere eier betalte også hele nettleien. Har fått beskjed om at dersom alle har el-bil, og benytter laderen, fordeles nettleien på alle 12. er det 5 som lader, fordeles den på de 5. Siden det er selve nettleien, og den lave andelen av de 12 som benytter laderne som bidrar til at pris pr kW blir så høy, er mitt prinsipielle spørsmål  hvorvidt nettleie/fastledd ihht nytt lovverk kan tolkes inn under «felleskostnader» i et sameie, som derfor skal fordeles på alle 12, uavhengig av hvor mange som lader?! Eller er det bare utgifter til etableringen av selve infrastrukturen, herunder kabelføringer og nødvendige arbeider som fordeles likt.
Eier av Kia E-niro 2020,

TB

#7
Fastbeløp - dvs. de kostnader som påløper måler uansett om det benyttes strøm eller ikke kan nok tolkes som felleskostnader. Men, normalt utgjør dette svært lite.

Fastledd / effektledd bestemmes av hvor mange kW som benyttes samtidig. Dette er en forholdsvis ny måte å avregne private abonnementer på. Flere nettselskap innførte dette i 2022.

Det er gjerne flere trinn, der en blir straffet for å bruke mye strøm på kort tid - og kan få en "rabatt" ved å fordele forbruket utover døgnet uten store topper.

Det står i første innlegg nettleien utgjør kr 700,- for en måned - som høres høyt ut.
En ting er å undersøke hvorfor det faktureres så høyt beløp for nettleie?
- Er det pga. høy effektavgift kan en bruke mindre effekt.
- Er det pga. høyt overlastvern - kan overlastvern justeres ned og en betaler mindre pr mnd?
- Eller, er det fakturert for flere måneder, 350 kr for to måneder?

Med tanke på hvordan ordningen er utformet, der alle kostnader skal fordeles på antall som disponerer lader:
Om det er 0 som har lader - hvordan fordeles kostnadene da?   :angel:

I teorien kan abonnementet sies opp om ingen har aktiv lader. Men, da vil sameiet ikke kunne oppfylle loven der beboer har rett til få satt opp lader for elbil eller ladbar hybridbil...

Det bruker å være en avgift for å få etablert abonnementet på ny etter det har vært stengt. Neppe en god løsning å si opp rett som det er..?

(Her jeg bor var det strøm i alle garasjer fra før til lys og motorvarmerkontakter. Her har kostnaden til strøm blitt vesentlig redusert pga. beboere nå avregnes for strøm til ladbar bil. Før var strøm til motorvarmerbruk dekket av felleskostnader. Står motorvarmer koblet til 24x7 blir det en del strøm totalt sett..)

Oppsummert:
Ved at tidligere eier betalte hele nettleien har du overtatt en "dårlig" avtale fra tidligere eier.

Det vil være mulig å gjøre dette om, men vil tro en trenger de andre sameierne sin velvilje.
Å kreve driftskostnader dekket er ikke uvanlig, det slår bare uheldig ut når det deles på en person.

Ved at alle har betalt for selve installasjonen, hvordan friste de andre til å være med å dele driftskostnaden når de ikke benytter ladeboks pr. idag?

En måte å friste de andre er å se hvordan en kan redusere driftskostnaden, som vil komme alle til gode når de tar løsningen i bruk.
- Undersøke hvorfor det faktureres så høyt beløp for nettleie,
- Avregne selv i stedet for å benytte ekstern løsning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA