Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Overspenningsvern

Startet av Lars C. Krogenæs, onsdag 15. november 2023, klokken 11:53

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Svigermor har et overspenningsvern på hytta, der den ene modulen har slått ut og er rød. Skjedde nok for minst 1,5 år siden, uten at vi har merket noe.

Dette er et 3-fas IT-anlegg.

Modulen som er slått ut, har betegnelsen Moeller x-pole spc-s-20/280. Når jeg finner tilsvarende hos dagens Eaton, ser jeg at disse er beregnet for TN-nett.

Hva er forskjellen? Kan jeg bare bytte til tilsvarende, selv om det er beregnet for TN? Bør jeg bytte denne ene moduelen til en som er beregnet for IT (20/385), eller bør alle byttes, og kan alle modulene byttes, men beholde rammen? 
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Orbit

#1
(Amatørbetrakninger følger)

Dersom (du mistenker at) vernet er slått ut av lyn, er det lurt å bytte alle.

20/280 beskytter litt bedre (max 1,4 kV slipper forbi) enn 20/385 (1,7 kV). Kanskje å anbefale å beholde 20/280, spesielt om det ikke er et finvern i tillegg. SPC-S-20/280 ser ut til å være på vei ut av produksjon, og blir erstattet av SPCT2-280 - som forhåpentligvis passer i samme ramme.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sjokomelk

Flere amatørbetraktninger fra meg:
Jeg troooor det er som du sier at du skulle hatt 385V-versjonen for IT/TT-nett. Men tryggest og best er nok å snakke med elektriker som kan svare korrekt på dette, og som sikkert må ta seg av selve utskiftingen også mtp. samsvarserklæring.

Fant litt info om hvilke av Eaton sine modeller som passer til hva i en PDF hos de her: https://www.eaton.com/content/dam/eaton/products/electrical-circuit-protection/circuit-breakers/spd-surge-protection/overspenningsvern_utvalgsguide_2019_no-no.pdf
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA