Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMY 2022 vs ID4 GTX 2022

Startet av simensays, søndag 12. november 2023, klokken 23:55

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: førategangtesla på mandag 20. november 2023, klokken 17:32
Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 08:37Gratulerer!

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 16:39Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.
"Bare ta over" i en Tesla betyr å enten disengage på spak eller vri såpass hardt på rattet at den går "forbi" "jeg er våken"-feedbacken, og at alle som sitter i bilen kjenner et lite nykk når du da drar den ut av AP.

Ikke hvis du bruker blinklys, altså blinker deg over i venstre felt. Da er det såpass lite motstand som skal til når man vrir rattet når bilen går over på tacc at du absolutt ikke merker det i bilen. Men du får jo et lite pling når den går over på tacc og deretter pling når man aktiverer autopilot igjen :laugh: det er jo ikke særlig til volum når man bruker "joe mode" og jeg foretrekker definitivt at bilen sier ifra når den aktiverer/deaktiverer tacc/autopilot. Det hender jo at jeg må ta et lite blikk på skjermen uansett for å se om sidelinjene på skjermen/veien i bilen er blå.

Har ikke Tesla lenger, men den var like irriterende med blink for min del? Men jeg bruker alltid kun 3-blink ved filskifte, kanskje det er forskjell? Eller at du har EAP? Da aktiverer du jo auto filskifte.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 18:06
Sitat fra: førategangtesla på mandag 20. november 2023, klokken 17:32
Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 08:37Gratulerer!

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 16:39Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.
"Bare ta over" i en Tesla betyr å enten disengage på spak eller vri såpass hardt på rattet at den går "forbi" "jeg er våken"-feedbacken, og at alle som sitter i bilen kjenner et lite nykk når du da drar den ut av AP.

Ikke hvis du bruker blinklys, altså blinker deg over i venstre felt. Da er det såpass lite motstand som skal til når man vrir rattet når bilen går over på tacc at du absolutt ikke merker det i bilen. Men du får jo et lite pling når den går over på tacc og deretter pling når man aktiverer autopilot igjen :laugh: det er jo ikke særlig til volum når man bruker "joe mode" og jeg foretrekker definitivt at bilen sier ifra når den aktiverer/deaktiverer tacc/autopilot. Det hender jo at jeg må ta et lite blikk på skjermen uansett for å se om sidelinjene på skjermen/veien i bilen er blå.

Har ikke Tesla lenger, men den var like irriterende med blink for min del? Men jeg bruker alltid kun 3-blink ved filskifte, kanskje det er forskjell? Eller at du har EAP? Da aktiverer du jo auto filskifte.

Hvilken bil har du gått over til?
Tesla Model Y                         2021-

førategangtesla

Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 18:06
Sitat fra: førategangtesla på mandag 20. november 2023, klokken 17:32
Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 08:37Gratulerer!

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 16:39Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.
"Bare ta over" i en Tesla betyr å enten disengage på spak eller vri såpass hardt på rattet at den går "forbi" "jeg er våken"-feedbacken, og at alle som sitter i bilen kjenner et lite nykk når du da drar den ut av AP.

Ikke hvis du bruker blinklys, altså blinker deg over i venstre felt. Da er det såpass lite motstand som skal til når man vrir rattet når bilen går over på tacc at du absolutt ikke merker det i bilen. Men du får jo et lite pling når den går over på tacc og deretter pling når man aktiverer autopilot igjen :laugh: det er jo ikke særlig til volum når man bruker "joe mode" og jeg foretrekker definitivt at bilen sier ifra når den aktiverer/deaktiverer tacc/autopilot. Det hender jo at jeg må ta et lite blikk på skjermen uansett for å se om sidelinjene på skjermen/veien i bilen er blå.

Har ikke Tesla lenger, men den var like irriterende med blink for min del? Men jeg bruker alltid kun 3-blink ved filskifte, kanskje det er forskjell? Eller at du har EAP? Da aktiverer du jo auto filskifte.

Jeg har ikke EAP da jeg ikke synes det er verd pengene, men jeg bruker alltid vanlig blink ved filskifte, da er det veldig lite bevegelse på rattet som skal til for å gå over på TACC. Jeg har ikke prøvd med kun 3 blink, godt mulig at årsaken ligger der.

vinterdekk

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. november 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Moas på mandag 20. november 2023, klokken 12:40Ryggekamera hjelper lite når den er skitten og/eller mørkt. Teslaer har ikke engang bakviskere. Skikkelige ryggesensorer er gull da.

Forøvrig er det rart at Møller folke ikke nevner at Tesla mangler DAB..
Enten må du da kjøpe abonnement fra Tesla eller kjøpe ekstra GB på mobilen og fikle med innstillingene før hver kjøretur.

Noen vil gjerne hevde at du ikke bør rygge inn plasser med masse 1-åringer kravlende på bakker og 3-åringer med 3-hjulssykler når bakruten er to meter oppe i lufta, og stor som en kaffekopp. Da er det best å tørke av ryggekamera-linsen FØR du rygger, og ikke stole på noen sensorer...
Jeg vil anbefale Rain X for ryggekamera-linsen, så er det nesten alltid se-bart... Ryggelyset er som regel tilstrekkelig for å se i ryggekameraet. Er det ikke det, så kan en trykke inn bremsen - da lyser det opp godt.

https://www.garasjetid.no/rain-x/88199500/rain-x-2in1-glass-cleaner-plus-repellent-rain-x-glassrens?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiApOyqBhDlARIsAGfnyMqCAsRH_skrbHMCuIiMifxpSgb3eF_gIBWEgD7tHqb2kI0JO_aCxY0aAv6oEALw_wcB

https://www.youtube.com/watch?v=-Lt0aVrvD10

Skal ikke påstå at det ene er bedre enn det andre, men er positivt overrasket hvor rent kameraet har holdt seg på min ID.4 uten noe tilleggsprodukt. Og så er det spyledyse på den i fall det blir møkkete. Jeg har ikke gått ut å rengjort det annet enn for å fjerne snø. Så får det være at bildet har en snodig fish eye vinkel. Jeg er ikke forundret om Tesla MY har bedre bildekvalitet.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

ToWalkOrDrive

Sitat fra: vinterdekk på mandag 20. november 2023, klokken 19:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. november 2023, klokken 15:32
Sitat fra: Moas på mandag 20. november 2023, klokken 12:40Ryggekamera hjelper lite når den er skitten og/eller mørkt. Teslaer har ikke engang bakviskere. Skikkelige ryggesensorer er gull da.

Forøvrig er det rart at Møller folke ikke nevner at Tesla mangler DAB..
Enten må du da kjøpe abonnement fra Tesla eller kjøpe ekstra GB på mobilen og fikle med innstillingene før hver kjøretur.

Noen vil gjerne hevde at du ikke bør rygge inn plasser med masse 1-åringer kravlende på bakker og 3-åringer med 3-hjulssykler når bakruten er to meter oppe i lufta, og stor som en kaffekopp. Da er det best å tørke av ryggekamera-linsen FØR du rygger, og ikke stole på noen sensorer...
Jeg vil anbefale Rain X for ryggekamera-linsen, så er det nesten alltid se-bart... Ryggelyset er som regel tilstrekkelig for å se i ryggekameraet. Er det ikke det, så kan en trykke inn bremsen - da lyser det opp godt.

https://www.garasjetid.no/rain-x/88199500/rain-x-2in1-glass-cleaner-plus-repellent-rain-x-glassrens?gad_source=1&gclid=Cj0KCQiApOyqBhDlARIsAGfnyMqCAsRH_skrbHMCuIiMifxpSgb3eF_gIBWEgD7tHqb2kI0JO_aCxY0aAv6oEALw_wcB

https://www.youtube.com/watch?v=-Lt0aVrvD10

Skal ikke påstå at det ene er bedre enn det andre, men er positivt overrasket hvor rent kameraet har holdt seg på min ID.4 uten noe tilleggsprodukt. Og så er det spyledyse på den i fall det blir møkkete. Jeg har ikke gått ut å rengjort det annet enn for å fjerne snø. Så får det være at bildet har en snodig fish eye vinkel. Jeg er ikke forundret om Tesla MY har bedre bildekvalitet.

Ja, husker i gamledager, da jeg hadde Model S. Da ble kameraet skittent hele tiden, mens med Model Y så blir det nesten aldri skittent. Er en evighet siden jeg hadde på Rain X, så usikker på om det er det eller den forbedrede aerodynamikken som teller mest. Tror det er noe med hvordan bilen slipper luften bak seg, samt optimalt gulv i bilen som gjør at turbulensen bak bilen / drag er veldig liten, samt lite som treffer linsen.
Tesla Model Y                         2021-

Moas

Sitat fra: RBK på mandag 20. november 2023, klokken 13:20Er DAB både i Model 3 og Y uten å kjøpe abb.
Jeg ser av en haug meldinger i innboksen at dere nevner det. Påstanden min er fra når bilen min var ny. Da var det ingen dab radio som fungerte etter at 1 mnd gratis abonnement forsvant. Senere, etter noen software update, så ser det endelig at radioen funger 90% av tiden.

I mellomtiden har vi vært så vant til å være uten radio i bilen at vi har sluttet å bruke den. Takk tesla!
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

geear

Hva mener du med at det ikke fungerte? Kunne du velge DAB, men det kom ingen lyd?

Du kan velge tilgjengelige kilder inne på lydinnstillinger, og der kan du velge bort radio, sånn at ikke DAB er tilgjengelig. Det er nok også profilstyrt, og kan da være tilgjengelig på en profil, men ikke andre.

Hvis ikke bør du nok reklamere.

Rosstopher

Sitat fra: Moas på onsdag 22. november 2023, klokken 08:57Jeg ser av en haug meldinger i innboksen at dere nevner det. Påstanden min er fra når bilen min var ny. Da var det ingen dab radio som fungerte etter at 1 mnd gratis abonnement forsvant. Senere, etter noen software update, så ser det endelig at radioen funger 90% av tiden.

I mellomtiden har vi vært så vant til å være uten radio i bilen at vi har sluttet å bruke den. Takk tesla!

Litt rart å komme med generelle påstander om utstyr basert på feilene på din bil...  ???
Og hvis det kun fungerer 90% av tiden er det fortsatt noe feil på bilen din. Den skal være mye mer stabil enn som så.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Moas

#83
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 22. november 2023, klokken 09:07Litt rart å komme med generelle påstander om utstyr basert på feilene på din bil...  ???
Og hvis det kun fungerer 90% av tiden er det fortsatt noe feil på bilen din. Den skal være mye mer stabil enn som så.
Jeg prøvde mye rart for å få DAB til å fungere i begynnelsen. Det gikk bare ikke. Senere når wifi sluttet å fungere også så hadde tesla bilen inne på verksted. De gjorde noen endringer, men de påstå fremdeles at det slike feil oppstår fordi man bruker feil mobil/at mobilen er dårlig. Med slike påstander så tar jeg ikke tesla så seriøst lenger når wifi heller ikke fungerte på hjemmenettverket. Ikke alle bruker iphone og jeg mener at tesla bør fungere med androidtelefoner fra kina også.
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Rosstopher

Sitat fra: Moas på onsdag 22. november 2023, klokken 10:34
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 22. november 2023, klokken 09:07Litt rart å komme med generelle påstander om utstyr basert på feilene på din bil...  ???
Og hvis det kun fungerer 90% av tiden er det fortsatt noe feil på bilen din. Den skal være mye mer stabil enn som så.
Jeg prøvde mye rart for å få DAB til å fungere i begynnelsen. Det gikk bare ikke. Senere når wifi sluttet å fungere også så hadde tesla bilen inne på verksted. De gjorde noen endringer, men de påstå fremdeles at det slike feil oppstår fordi man bruker feil mobil/at mobilen er dårlig. Med slike påstander så tar jeg ikke tesla så seriøst lenger når wifi heller ikke fungerte på hjemmenettverket. Ikke alle bruker iphone og jeg mener at tesla bør fungere med androidtelefoner fra kina også.

Jeg syns ikke det blir en mindre underlig påstand av at du prøvde å fikse problemet, heller tvert imot. Da visste du jo faktisk før du la ut innlegget at det du skrev var feil.

Forøvrig har jeg gode erfaringer med Tesla og kinesiske Android-telefoner. Samboeren og jeg har hatt til sammen 5 kina-telefoner og alle har fungert fint med Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

ToWalkOrDrive

Dersom radioen ikke virker, gå inn på Appen på Tesla, og bestill reparasjon av radio.
Dersom oppkobling med telefon ikke virker, prøv på flere forskjellige telefoner, og noter hvilke du har testet. Legg ut testresultatet i service-bestillingen.
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 20. november 2023, klokken 18:30
Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 18:06
Sitat fra: førategangtesla på mandag 20. november 2023, klokken 17:32
Sitat fra: geear på mandag 20. november 2023, klokken 08:37Gratulerer!

Sitat fra: førategangtesla på torsdag 16. november 2023, klokken 16:39Du trenger bare å blinke ut og ta over rattet så går bilen automatisk over på tacc, når du deretter er i venstre felt så er det bare to trykk på girhendelen så er du på autopilot igjen.
"Bare ta over" i en Tesla betyr å enten disengage på spak eller vri såpass hardt på rattet at den går "forbi" "jeg er våken"-feedbacken, og at alle som sitter i bilen kjenner et lite nykk når du da drar den ut av AP.

Ikke hvis du bruker blinklys, altså blinker deg over i venstre felt. Da er det såpass lite motstand som skal til når man vrir rattet når bilen går over på tacc at du absolutt ikke merker det i bilen. Men du får jo et lite pling når den går over på tacc og deretter pling når man aktiverer autopilot igjen :laugh: det er jo ikke særlig til volum når man bruker "joe mode" og jeg foretrekker definitivt at bilen sier ifra når den aktiverer/deaktiverer tacc/autopilot. Det hender jo at jeg må ta et lite blikk på skjermen uansett for å se om sidelinjene på skjermen/veien i bilen er blå.

Har ikke Tesla lenger, men den var like irriterende med blink for min del? Men jeg bruker alltid kun 3-blink ved filskifte, kanskje det er forskjell? Eller at du har EAP? Da aktiverer du jo auto filskifte.

Hvilken bil har du gått over til?
Så ikke denne. Fossilbil. 🤭

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA