Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe pendlerbil

Startet av Xablo, søndag 12. november 2023, klokken 10:39

« forrige - neste »

Xablo

Hei,

Vurderer ny jobb som krever pendlerbil, typ 16 mil totalt t/r (8+8) med lademulighet på jobben

Ettersom den skal kjøpes kun pga jobben så ønsker jeg selvsagt billigst mulig. Jeg har sett endel på Ioniq 28 KW, gjerne Teknikk utgaven. Er det annet å vurdere? Det kan være ganske kaldt (gjerne -20) og vinterføre innover, og har forstått det ikke er den beste bilen på vinteren, men en må kanskje doble budsjettet for å få noe brukende da eller?

Har jeg forstått det riktig at på denne modellen gjelder batterigaranti 8 år, og det spiller ingen rolle om man har utført servicer underveis eller ikke? Og manglende utførte servicer betyr noe bare hvor den tekniske feilen er direkte relatert til dette/forårsaket av det?

RJK

Selvsagt betyr utførte servicer langt mer enn du ser ut til å ha plukket opp. Ville aldri rørt en bil hvor servicer ikke er tatt.

Men riktignok, for selve batterigarantien må Hyundai i dette tilfelle kunne vise til at manglende service var medvirkende årsak til feil. Men uansett, her bør du inn og lese på garantivilkårene, for med manglende servicer, så kan det hende at de ikke gir 8 år, men kutter den på 5, som er tilsvarende reklamasjonsretten.

Tross alt, en garanti er noe produsenten/importøren gir, under vilkår, som går utenom reklamasjonsretten. Så krever den 8-års garantien at du utfører servicer som foreskrevet, så ville jeg aldri gamblet mot dette.

Kanskje ender det opp med at du havner i en juridisk "disputt" med forhandler/importør, noe som koster både tid og penger, samt pågangsmot.

Og helt totalt unødvendig, da servicen så vidt jeg erfarer med min egen Kona fra samme konsern, ikke er den store utgiften som den er med andre, selv om den kommer årlig og ikke hvert andre år, som enkelte krever, om ikke km kommer inn og korter tiden.

Jeg har til nå betalt 2500 ca for 1. og 3. service, mens 2. og nå 4. er litt dyrere med ca 1000-1500,- pga bremseservice man ikke må ta hvert år, og filterbytte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

automat

16 mil er helt i grenseland for en 28kWh Ioniq om vinteren. Det er avstanden vi har til hytta (halvparten motorvei), og det blir ofte et ladestopp når denne bilen brukes i vinterhalvåret. Man ønsker jo ikke å skrape batteriet helt tom heller. (Og motorveihastighet suger rekkevidde.)

Bilen har også serviceintervall på bare 15000km. Så med din kjørelengde får du ganske mange servicer i året.

En annen ting du bør tenke på er hvilken ladehastighet du har på jobb (og hjemme). En 16A ladestasjon gir deg ca 25kWh (ink ladetap)  på en vanlig arbedisdag. Hvis bilen bruker mer enn 1,5-1,6 kwh/mil (som flere biler fort kan gjøre vinterstid), så vil du ikke få ladet batteriet fullt opp igjen mens du er på jobb. Som igjen krever en bil med rekkeviddemarginer nok til å dekke inn dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Jeg leste det som at hen kan lade både hjemme og på jobb. I så fall trenger jo ikke bilen 16 mil rekkevidde fra full, men 16 mil fra full pluss det man får ladet i løpet av arbeidsdagen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

edyrli

Om kriteriet kun er billigst mulig pendler bil med minst 160km rekkevidde så foreslår jeg 2020 Seat Mii. Da klarer du tur/retur hele vinteren. 130-150.000 for biler med 20-30000 km. Da har du gode garantier på både bil og batteri. Bilen trenger kun service annethvert år eller 30.000 km.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
1996 Suzuki LS-650 Savage

automat

Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. november 2023, klokken 11:57Jeg leste det som at hen kan lade både hjemme og på jobb. I så fall trenger jo ikke bilen 16 mil rekkevidde fra full, men 16 mil fra full pluss det man får ladet i løpet av arbeidsdagen.
Jeg var kanskje uklar. Hvis avstand er 16 mil og hen får ladet 15 mil på jobb, så må hen ha en bil med minst 17 mil rekkevidde. Og siden rekkevidde er vanskelig å finbergne, bør man ha en god margin utover dette.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rosstopher

Sitat fra: automat på søndag 12. november 2023, klokken 12:55
Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. november 2023, klokken 11:57Jeg leste det som at hen kan lade både hjemme og på jobb. I så fall trenger jo ikke bilen 16 mil rekkevidde fra full, men 16 mil fra full pluss det man får ladet i løpet av arbeidsdagen.
Jeg var kanskje uklar. Hvis avstand er 16 mil og hen får ladet 15 mil på jobb, så må hen ha en bil med minst 17 mil rekkevidde. Og siden rekkevidde er vanskelig å finbergne, bør man ha en god margin utover dette.

Nei, det er 8 mil hver vei og 16 mil tur/retur. Hvis hen får ladet 15 mils rekkevidde på jobb må bilen ha minst 8 mil rekkevidde.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Xablo

#7
Jeg har også fått opp øyet for Opel Corsa og e2008. Den er noe dyrere, men om man ser på årstall så har man kanskje mer igjen for det ifht garanti.... Samt lengre mellom service intervaller. Er en av disse gode biler til formålet?

Mazda MX-30 er muligens gambling ifht rekkevidde vinter...?

automat

Sitat fra: Rosstopher på søndag 12. november 2023, klokken 12:57Nei, det er 8 mil hver vei og 16 mil tur/retur. Hvis hen får ladet 15 mils rekkevidde på jobb må bilen ha minst 8 mil rekkevidde.

Ahh, skjønner ikke hvordan jeg klarte å lese dette som 16 mil hver vei.

8 mil hver vei med lademulighet i begge ender vil være uproblematisk for 28kWh Ioniq. Å ikke få ladet nok mens man er på jobb vil heller ikke være noen problemstilling. (Et par-tre timer på laderen vil være nok på vinterstid).

Det ble spurt om vinteregenskapene til Ioniq. De er middelmådige, men det går helt greit på vanlige vinterveier. Så med mindre man skal kjøre på en ekstremt krevende strekning vil det ikke vær noe problem. Men man bør sørge for å ha gode vinterdekk.

Korte serviceintervall vil fortsatt være noe man må forholde seg til.


Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA