Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

4 seter kontra 2 seter

Startet av Lakris, mandag 26. november 2012, klokken 17:02

« forrige - neste »

Lakris

Hei er ny her. Gratulerer med vellykket forum, mye bra stoff her.
Hvordan tror dere markedet for 2-seter biler vil holde seg i fremtiden (ny Smart og lignende - altså M1 registrert, IKKE moped a'la Buddy osv)?

Vil 2-seter biler fortsatt ha sitt segment eller vil de fleste velge trillingene el.l. fordi man har mulighet til 4 seter.

Jeg ser at mange bruker bilen kun til bybruk og er alene 90% av turene.

Hva er deres erfaringer/kommentar?

håper det vil hjelpe på vei til valg av ny elbil.

gbzdoc

Har hatt Buddy, Trilling og nå Leaf selv. Gå for 4 seter (eller 5) med en gang. Det vil gi større nytteverdi for deg/dere i det lange løp, og har nok helt klart størst marked når den skal selges. :-)

Lakris

takk takk.
betyr det at ny Smart, Reva osv ikke vil ha noe fremtid? Tesla er også 2 seter men der er design og ytelse noe for seg selv, men så var det prisen...
Jeg kommer vel til å beholde bilen nr1, derfor tenkte jeg på en "urbant" 2 seter elbil med alle sikkerhets detaljer rundt en ca. 150-180'

foxy

smart er jo en kul bil. jeg bestillt en slik,  som jeg skal kose meg med neste sommer..
I-miev 2011
Asker

elektrolux

Har du små unger er det det fordel med 2 seter. Da slipper du å dra med deg halve fotballaget i bilen, og kan holde den mer for deg selv. ;D

Og så er 2 setere stort sett mer miljøvennlige grunnet lavere vekt, og dermed mindre energiforbruk.

F.eks bruker min Think Classic Li halvparten så mye strøm som min 4 seter Berlingo, og er minst 5 ganger kjekkere å kjøre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

gbzdoc

#5
Problemet er at du TROR du beholder fossilbilen som bil NR 1, men det snur seg fort... Tro meg, elbilen blir fort din bil nr.1. Fossilbilen kommer til å bli stående mye mer enn du tror.

Derfor anbefaler jeg deg å kjøpe en bil med ferrest mulig begrensninger. Til ditt budsjett er jo trillingene kjempe fine. I tillegg er de også små og veldig manuvrerbare i urbant miljø. :)

Reva og Buddy har ikke livets rett, med mindre bilen får en pris under 100k. ;)

Smart er selvsagt en bil mange liker, men du får den ikke i norske butikker enn så lenge. Men markedet vil nok være vesentlig mindre når den skal selges siden mange ønsker å kunne ha med mer enn en pasasjer fra tid til annen. (Med mindre det bare blir noen få av de på veien i Norge da)

Forøvrig er i-Miev kåret til verdens mest energieffektive serieproduserte bil. ;)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

En annen "fordel" med 2-seter er at den egentlig er for liten, så du må ha flere biler.
Jeg misstenker dette er hovedgrunnen til at Elektrolux liker 2-setere ;)


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

cra

To-setere har absolutt en fremtid, nettopp fordi folk har ulike behov. :)  Som elektrolux sier så slipper du å ha med ungene på handletur. Det oppdaget jeg virkelig med Think'en; ungene protesterte ikke engang når de ikke fikk være med; logikken med at det ikke var plass skjønte de. At vi ikke ville ha dem med i caravellen fordi de maser i butikken godtok de ikke som argument.  :)

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

El rayo

Det er vanskelig å spå, særlig om framtiden. Jeg tror det vil være behov for både 2, 3 4, 5, 6, 7 og 9 seters biler i framtiden også. Misforsto jeg spørsmålet?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lakris

takk for morsomme og nyttige innlegg. Jeg vurderer en design bombe Tazzari...ikke "mopeden" som er i salg nå...men det nye M1 som kommer på markedet i januar...med nye batterier som man kan kjøre opp til 200km, vinterpakke inkl i prisen, airbag osv osv

elektrolux

Bare husk å prøvekjøre den først. Og sammenlign gjerne med Nye Think og Smart som stiller i samme kategori: Nemlig små kule og kjappe.

Det er overraskende forskjeller i kjøreopplevelsen på disse bilene.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Lakris

Takk. Klart de skal prøvekjøres først.
...men ikke Think...har dessverre ingen tillit til navnet lenger samt at jeg tenker på alle støttepengene de har slukt gjennom årene.....
Andre 2-seter som kan anbefales/vurderes  i samme klasse??

Lakris

Selger ikke Think kun i USA? Hvem fører det i Norge?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA