Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En vinter uten full effekt og full re-gen

Startet av bjodnes, søndag 20. oktober 2013, klokken 18:17

« forrige - neste »

valvolainen

Sitat fra: Muffinman på mandag 21. oktober 2013, klokken 19:28
Det er første gangen jeg leser at den hadde _kraftigere_ batterivarmer. At man måtte ha vinterpakken for i det hele tatt å få batterivarmer derimot...

Helt i begynnelsen stod det faktisk 'forbedret batterivarmefunksjon' eller lignende i vinterpakken.

D.O

Sitat fra: valvolainen på mandag 21. oktober 2013, klokken 19:32
Sitat fra: Muffinman på mandag 21. oktober 2013, klokken 19:28
Det er første gangen jeg leser at den hadde _kraftigere_ batterivarmer. At man måtte ha vinterpakken for i det hele tatt å få batterivarmer derimot...

Helt i begynnelsen stod det faktisk 'forbedret batterivarmefunksjon' eller lignende i vinterpakken.
Batterivarmeren før vinterpakken var at motoren til bilen ble tilført spenning og satt opp med moment uten at den beveget seg. Da utvikkles varme i motoren og frekvensomformer, samt batteri. Disse er vannkjølt (via sepparate kretser) og varmet dermed batteriet. Dette er lite effektivt da mye varme forsvinner til lufta. Vinterpakken inneholdt en ekstra varmekolbe. Usikker på om det er kun i Nordisk klima bilen kommer med varmekolbe selv om du ikke har vinterpakken. Laumb hadde vel kontakt med Elon i denne forbindelse. Og det er da mulig at enkelte biler ikke har denne, selv om det altså skal være på alle?
Jeg fikk forklart at kompressoren til bilen kunne både kjøle og varme, men her er mange uenige.
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

eledille

#32
Jeg mener alle bilene nå har batterivarmer i form av en 6 kW varmekolbe.

Jeg har ikke vinterpakke, hadde nesten ikke regen her i morges. Det bedret seg kraftig på ca 10 min, da hadde begrensningen steget fra 10 til 30 kW.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Øyvind.h

Sitat fra: eledille på mandag 21. oktober 2013, klokken 21:46
Jeg mener alle bilene nå har batterivarmer i form av en 6 kW varmekolbe.

Jeg har ikke vinterpakke, hadde nesten ikke regen her i morges. Det bedret seg kraftig på ca 10 min, da hadde begrensningen steget fra 10 til 30 kW.
Alle Model s i Norge har batterivarmer. Håper ikke noen tror noe annet nå? Det var bare en veldig kort periode det stod på nettsiden at vinterpakken inneholdt batterivarmer. Når folk kontaktet Tesla for å få bedre info, samt presiserte at batterivarmer nok burde være standard, tok det ikke mange dager før vinterpakken ble oppdatert til å inneholde det den nå gjør.

Vinterpakken inneholder kun varme i baksetet, varme spylerdyser og varme under vindusviskerne. Intet mer, intet mindre.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

D.O

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 21:57
Sitat fra: eledille på mandag 21. oktober 2013, klokken 21:46
Jeg mener alle bilene nå har batterivarmer i form av en 6 kW varmekolbe.

Jeg har ikke vinterpakke, hadde nesten ikke regen her i morges. Det bedret seg kraftig på ca 10 min, da hadde begrensningen steget fra 10 til 30 kW.
Alle Model s i Norge har batterivarmer. Håper ikke noen tror noe annet nå? Det var bare en veldig kort periode det stod på nettsiden at vinterpakken inneholdt batterivarmer. Når folk kontaktet Tesla for å få bedre info, samt presiserte at batterivarmer nok burde være standard, tok det ikke mange dager før vinterpakken ble oppdatert til å inneholde det den nå gjør.

Vinterpakken inneholder kun varme i baksetet, varme spylerdyser og varme under vindusviskerne. Intet mer, intet mindre.
stemmer, men gjelder dette kun land med nordisk klima?
Nå:Mazda mx30, Proace electric,  Rav-4 , BMW M5, Fox Mustang og Haibike el sykkel
Bestilt/reservert:
Cybertruck
Før:
Hyundai Kona
Model 3 (kansellert for Kona'n)
Model S P85 -13
Model X-reservert (Ble dessverre kansellert til fordel for P85D)
Model P85D(solgt, ble ikke fornøyd)


Sitering av D.O sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

Oreo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 07:34
Sitat fra: TK Askøy på mandag 21. oktober 2013, klokken 07:30
Sitat fra: jkirkebo på søndag 20. oktober 2013, klokken 18:50
Forvarm bilen så er problemet mer eller mindre borte.
Hvordan gjør du dette i praksis?
Bare å starte fra appen til iPhone/Android, eller med MAC/PC programmet VisibleTesla. (merk at du må endre til US appstore på iPhone for å laste ned. Ikke åpnet for nedlasting i europeisk appstore foreløpig).
Med å forvarme bilen, mener du da å sette på klimaanlegget?
Hva med å sette ned ampere'n den lader med slik at ladetiden tar lengre tid og dermed akkurat klar til en skal ha den neste morgen?
Trøndelag, x-Hvit Nissan LEAF, 19.01.12-13.05.13
x-Tesla Model X, 100D 17.12.2017-12.04.2021
Tesla Model S, P85+ #P12xx/VIN 14 4xx 11.09.13->

Havebigfun

Det er den beste måten å ha batteriet forvarmet samtidig som SOC er som planlagt.
Frem til SW oppgradering er det den beste måten å komme til varm batteri på om morgenen.

Cronos

Sitat fra: Cirion på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:12
Sitat fra: Cirion på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:04
Sitat fra: Cronos på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:25
Tilbake til topic.

Samme skjedde med meg i går. Bilen hadde stått uten lading natten over (hadde plugget i kabel, men noe hadde skjedd så bilen ikke tok imot lading). Våknet til -2 og helt kald bil.

Kjørte en tur på ca 25 minutter. Hverken full effekt på motoren eller full regen.
Kom hjem, ladet i ca 4-5 timer.
Kjørte så 55 km (35 minutter) og gul strek på regen under hele turen. Altså - hverken lading eller kjøring fjernet regen-grensen.

Som OP tenker jeg : Hvordan skal dette gå til vinteren...?
Har du vinterpakken?
Tror ikke batteriets evne til å levere/ta til seg energi påvirkes nevneverdig av varme i baksetet og varme spylerdyser/viskere :)
Nei, men forskjellig størrelse på batterivarmeren påvirker nok i større grad. En ting er hva de har sagt skal leveres, en annen ting er hva som faktisk er levert...

Så om en kjøretur på 25min ikke gir hverken full effekt eller full regen, kan det være batterivarmer problemer eller batterivarmeren er mindre enn annonsert. Selv har jeg ikke opplevd å være begrenset i mer i noen minutter. 5min maks. Derfor er det greit å spørre om den det gjelder har vinterpakke. Kan også være at det bare er kaldere der bilen kjøres enn der jeg kjører, og at jeg parkerer i varm garasje, og derfor ikke rekker å kjøle ned bilen lenge nok.
Jeg har ikke vinterpakken.










P85Sept 13
P85DMars 15Solgt
P85DMai 15Solgt
Model 331.03.16Reservert



Øyvind.h

Sitat fra: Cirion på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:23
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 21. oktober 2013, klokken 15:12
Sitat fra: Cirion på mandag 21. oktober 2013, klokken 14:04
Sitat fra: Cronos på mandag 21. oktober 2013, klokken 13:25
Tilbake til topic.

Samme skjedde med meg i går. Bilen hadde stått uten lading natten over (hadde plugget i kabel, men noe hadde skjedd så bilen ikke tok imot lading). Våknet til -2 og helt kald bil.

Kjørte en tur på ca 25 minutter. Hverken full effekt på motoren eller full regen.
Kom hjem, ladet i ca 4-5 timer.
Kjørte så 55 km (35 minutter) og gul strek på regen under hele turen. Altså - hverken lading eller kjøring fjernet regen-grensen.

Som OP tenker jeg : Hvordan skal dette gå til vinteren...?
Har du vinterpakken?
Tror ikke batteriets evne til å levere/ta til seg energi påvirkes nevneverdig av varme i baksetet og varme spylerdyser/viskere :)
Nei, men forskjellig størrelse på batterivarmeren påvirker nok i større grad. En ting er hva de har sagt skal leveres, en annen ting er hva som faktisk er levert..
OK, da forstår jeg. Feil-levering har jeg ikke tenkt på. Mitt inntrykk er at det varierer hvor lenge de stiplede linjene blir værende. Forsvinner stort sett i løpet av få minutter, men har også kjørt med dem i 10-15 minutter (om ikke jeg husker feil). Kommer an på hvor hardt jeg kjører, om jeg nylig har ladet etc. Effektbegrensning har jeg kun sett en gang. Parkerer i hovedsak utendørs, og har ikke vinterpakken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA