Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Forskjell importbil / forhandlerbil

Startet av Miljøbilist, lørdag 24. november 2012, klokken 09:46

« forrige - neste »

Miljøbilist

Hei!

Jeg har akkurat reservert en 2012 demo-Leaf med vinterpakke fra Belgia, via en importør. Det jeg har plukket opp av mulige forskjeller mellom norske forhandlerbiler og importbiler er:
- Vinterpakken inneholder ikke varmeteppe
- Understellet ikke rustbehandlet
- ikke lyktespylere
- Flere forskjeller???

Jeg er ikke så bekymret om lyktespylerne, og i Bergen er ikke varmeteppet så kritisk. Men jeg kunne tenke meg å ha varmeteppet likevel pga. salgsverdi. Og understellsbehandlingen tenker jeg er viktig. Importøren viser seg å være litt ubrukelig mht. å finne info om bilen. Så: Er det noen her som vet om vinterpakke alltid inneholder varmeteppe, eller om vinterpakke med varmeteppe "heter" noe annet hos Nissan? Vet noen om hvilke biler som har understellsbehandling, eller evt. hvordan en kan finne ut om det har rustbehanlingen?
Euroimportert Leaf. 2012-modell.

Rav4_EV

Det er ingen leaf som har varmeteppe rundt noen batterier.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

leafster

Vet ikke svar på ditt spørsmål, men alle "norske" Leaf har batterivarmer. Den slår ikke inn før det er under ca -18c mener jeg. jkirkebo vet alt om dette :)

el nino

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 24. november 2012, klokken 20:47
Det er ingen leaf som har varmeteppe rundt noen batterier.
Har jeg fått feil opplysninger? Selger på BNH sa at de hadde vært med å utvikle et varmeteppe for Norske forhold----------- :o

Rasmus.B

Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 24. november 2012, klokken 20:47
Det er ingen leaf som har varmeteppe rundt noen batterier.
Da kan du sikkert forklare oss andre hvordan batterivarmeren fungerer?
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

foxy

Sitat fra: el nino på søndag 25. november 2012, klokken 11:43
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 24. november 2012, klokken 20:47
Det er ingen leaf som har varmeteppe rundt noen batterier.
Har jeg fått feil opplysninger? Selger på BNH sa at de hadde vært med å utvikle et varmeteppe for Norske forhold----------- :o

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/helse/OBH4090/obh-nordica-varmeteppe-4090

Er det pga snittalder til leafkjøpere nissan legger ved et slik?
I-miev 2011
Asker

Rasmus.B

Mulig at det ikke er ett teppe i ordets rette forstand, men alle Leafer produsert i 2012 har en batterivarmer. Dette gjelder også US modeller.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

el nino

Sitat fra: foxy på søndag 25. november 2012, klokken 11:56
Sitat fra: el nino på søndag 25. november 2012, klokken 11:43
Sitat fra: Rav4_EV på lørdag 24. november 2012, klokken 20:47
Det er ingen leaf som har varmeteppe rundt noen batterier.
Har jeg fått feil opplysninger? Selger på BNH sa at de hadde vært med å utvikle et varmeteppe for Norske forhold----------- :o

http://www.elkjop.no/product/hjem-og-pleie/helse/OBH4090/obh-nordica-varmeteppe-4090

Er det pga snittalder til leafkjøpere nissan legger ved et slik?
;D ;D ;DHadde det bare vært for 12V----------- ;)

Miljøbilist

Alle som har omtalt beskyttelse av batteriene tidligere i diskusjoner på elbilforum.no, har brukt ordet "varmeteppe". Men vi kan godt kalle det for batterivarmer!

Rasmus.B: Er det alle 2012 modeller i Norge og USA som har batterivarmeren, eller har absolutt alle 2012-modeller denne batterivarmeren? KS-Bruktbilhjelp i Stavanger hadde hørt at det fantes 2012-modeller med vinterpakke i Europa som ikke har batterivarmeren... Er det noen her som vet dette med sikkerhet? Har Nissan laget egen vinterpakke for nordiske forhold?
Euroimportert Leaf. 2012-modell.

Rasmus.B

Det tør jeg ikke svare på. Jeg har bare lest meg fram til konklusjonen min på diverse forum og wikipedia, og ut ifra det jeg leser så har alle Leafer produsert i 2012 batterivarmer. Varmeren er kun for å hindre forfrysning av batteripakken, og ikke for å holde batteritempen på ett optimalt nivå mtp. ladehastighet og energi tetthet.
At det er produsert 2012modeller med vinterpakke, men uten batterivarmer syns jeg høres merkelig ut, men hvis en forhandler påstår at det er gjort, så er det vel kanskje slik. Kanskje Nissan kan svare på det hvis du har VIN nummeret på bilen det er snakk om.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

Jærbuen

Sitat fra: Miljøbilist på lørdag 24. november 2012, klokken 09:46
Hei!

Jeg har akkurat reservert en 2012 demo-Leaf med vinterpakke fra Belgia, via en importør. Det jeg har plukket opp av mulige forskjeller mellom norske forhandlerbiler og importbiler er:
- Vinterpakken inneholder ikke varmeteppe
- Understellet ikke rustbehandlet
- ikke lyktespylere
- Flere forskjeller???

Jeg er ikke så bekymret om lyktespylerne, og i Bergen er ikke varmeteppet så kritisk. Men jeg kunne tenke meg å ha varmeteppet likevel pga. salgsverdi. Og understellsbehandlingen tenker jeg er viktig. Importøren viser seg å være litt ubrukelig mht. å finne info om bilen. Så: Er det noen her som vet om vinterpakke alltid inneholder varmeteppe, eller om vinterpakke med varmeteppe "heter" noe annet hos Nissan? Vet noen om hvilke biler som har understellsbehandling, eller evt. hvordan en kan finne ut om det har rustbehanlingen?

Hei,

Jeg kjøpte ny Leaf i Nederland, denne har vinterpakken, antar da at den også har denne batterivarmeren. Har ikke fått erfart dette, da det er svært sjelden det er -15 her sør. Derfor er jeg ikke veldig opptatt av det, ei heller den dagen jeg skal selge.
Nissan sin understellsbehandling her i Norge er jeg heller ikke begeistret over, så jeg tar min importerte bil til en "seriøs" understellbehandler.
Dette er hva Nissan gjør:
Sprøyte penetrerende tynnstoff nederst i dører, front på panser, nederst i
bakdør, fjærtårn og kanaler under bilen. Tykt slitestoff på hele bunnen.
Ingen demontering innerskjermer/deksler.
Hvit 2012 Leaf  solgt
2014 TMS 85, sort med pano, 22" , techpakke, lydpakke, sort skinn ,twin-lader, lyspakke og luftfjæring. Solgt med 130' km :)
2015 Zoe 210 solgt
X75D solgt
Hvit 2019 TM3 Long Range AWD Solgt
2017 Opel Ampera-E Solgt
Nå 2013 Model S, P85 Signatur

Rav4_EV

#11
Batterivarmen i Leaf er et varmeelement som er montert mellom cellene. Dersom celletemperaturen er under -18 vil batteriet forsyne disse elementene under kjøring, og således vil celletemperaturen øke litt. Dette slik at bilen kan beholde samme akselerasjon selv i ekstreme temperaturer.
Det er heller ikke noen isolering som holder varmen i batterikassa.
Skulle det være ekstremt kaldt kan også elementene kobles inn ved lading, men da kun over 30%

Bilen får neppe lenger rekkevidde eller andre fordeler, men selgere i Norge bruker dette for det det er verdt for å rakke ned på parallelimport.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Thomas Parsli

http://www.nissan-techinfo.com/refgh0v/og/Leaf/2012-Nissan-LEAF.pdf
EV5 - EV6

"The Li-ion battery heater helps to prevent the Li- ion battery from freezing and helps to prevent significant reductions in the Li-ion battery output when the temperature is cold. The Li-ion battery heater automatically turns on when the Li-ion battery temperature is approximately -48F (-20C) or colder. The Li-ion battery heater automatically turns off when the Li-ion battery temperture is approximately 148F (-10C) or higher.
The Li-ion battery heater uses electrical power from an external source when a charger is connected to the vehicle. The Li-ion battery heater uses electrical power from the Li-ion battery when the charger is not connected to the vehicle."

Til info har Nissan omtalt dette som "battery heating blanket" på presentasjoner....

De har også gjenntatte ganger poengtert at batterivarmen er for å unngå skader på batteriet, ikke øke rekkevidde/aksellerasjon. Jeg tror de som har skrevet manulene har tatt seg friheter, eventuellt ved oversettelsen fra Japansk.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Trond Arve

Vanskelig å vite hva som er riktig. Her er to artikler som hevder at batterivarmeren kobler inn under -10 grader dersom bilen ikke er tilkoblet.
o 2012 Nissan Leaf Battery Warmer: More Details
o Brrr. Cold details emerge on 2012 Nissan Leaf's standard battery heater

Sitat fra: Mark Perry, director of product planning for Nissan North America, told Kicking Tires that:We weren't scared that someone couldn't merge on the freeway. We were protecting against the no-start condition, if somebody happens to leave their car outside in subzero, a remote lot at the airport, not plugged in, not driven.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

Thomas Parsli

Jeg synes "2012 Nissan Leaf Owner's Manual" virker meget troverdig, for å si det slik...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA