Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Levetiden på en elbil

Startet av hELgenen, søndag 22. oktober 2023, klokken 10:45

« forrige - neste »

hELgenen

Det har vært skrevet mye negativt om elbiler i media i det siste og spesielt Tesla har fått gjennomgå.

Ett eksempel som fikk meg til å tenke litt er denne :

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-eier-advarer-mot-bilen-matte-ut-med-180-000-kroner-for-batteri/s/5-95-1404905

Alle, vel det fleste her inne vil jeg anta, vet jo at elbiler er relativt rimelig å drifte vs fossiler.
Men dersom du IKKE kjører langt på kort tid og bruker opp bilens antatte levetid i km, men kjører lite og vil ha bilen i mange år - blir da regnestykket annerledes?

Det skrives i denne saken at :

Sitatbiler med forbrenningsmotor i snitt lever ca 17 år.

En elbil har jo sjeldent mer garanti enn 8 år på batteriet. Så etter 8 år risikerer man en gedigen utgift på batteriet som de fleste aldri vil ta - man skroter da bilen selv om den kanskje ikke har kjørt mange km.
Motorhavari på fossiler skjer jo også - men selv med et motorhavari så blir kostnaden ikke så høy som for batteribytte. Og et motorhavari på fossiler skjer vel som regel også etter ganske mange km? En elbil som knapt kjøres på 8 år vil jo oppleve at batteriet degraderes pga. elde i mye større grad enn en fossil motor som står lagret i 8 år - eller hva tenker dere?  Basert på det jeg leser sitter jeg igjen med et inntrykk av at elbiler vil skrotes raskere enn fossiler fordi elbiler vil eldes i større omfang basert på år, enn av km kjørt.
Så elbiler vil i mye større grad være bruk og kast objekter enn en fossiler? Litt det samme som vi ser på f.eks mobiler der vi bytter mobiler etter 2-3 år pga. at batteriene ikke lenger holder på en tilfredsstillende måte.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-biler-raser-i-verdi-betydelig-mer-enn-normalt/s/5-95-1395114

Jeg leste en artikkel, husker ikke nøyaktig hvor, men det handlet om bruktbilmarkedet i Kina på elbiler og essensen var den at kunder helst ikke vil kjøpe brukte elbiler. Dermed var verdifallet på elbiler enormt. Gjerne ned mot 50% etter ett år. Gjennom "teardowns" av Munro and associates har vi også fått se at Tesla sine biler er ekstremt vanskelig å reparere - ja i det hele tatt å demontere. Megacastings og batterier som inngår som en del av konstruksjonen har gitt enorme besparelser i selve produksjonsleddet, men samtidig gjort det mye vanskeligere å reparere. Og de siste dagers skriverier i avisen om misfornøyde Tesla kunder som sliter med å få reparert feil på sine biler viser vel at Tesla selv sliter med få rettet feil på sine egne biler?

https://www.nrk.no/nordland/tesla-drommen-ble-et-mareritt-for-ruben-jonassen-fra-bodo-1.16599324

https://www.nrk.no/nordland/el-bil_-ny-tesla-fungerte-aldri-_-pa-verksted-syv-ganger-pa-tre-uker-1.16589471

Stadig flere bil produsenter kikker  Tesla i kortene og prøver å kopiere dem for å effektivisere sin egen produksjon og på den måten få ned kostnader - men hva betyr dette for levetiden til elbilen? Er det slik at vi vil gå mot et marked der restverdien på elbilen defineres som null når garantitiden går ut? Går vi mot et marked der kundene ikke lenger vil kjøpe en elbil - men kun leie pga. disse utfordringene?



vinterdekk

Veldig godt tema. Jeg har ikke noe svar egentlig, Norge er fortsatt ett elbil laboratorie og teknologien og infrastrukturen vil modnes betraktelig. Men jeg tror det er håp i:

1. De tradisjonelle bilmerkene vil nok forsøke å tjene penger på ettermarket og reparasjoner på sine elbiler. Kan hende Tesla ikke er så fokusert på den delen og Munro er veldig begeistret for kostbesparelser, men når 80% av nybilsalget er elbiler i 22-23, bør det  bli mange uavhengige og merkeverksteder som kan reparere alle potensielle feil på elbiler i 32-33.

2. EU/EØS reguleringer som stiller krav til produsenter og livssyklus til bilene.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

turfsurf

Det er ikke noe som sier at ett batteri ikke tåler alder. Finnes batterier som er over hundre år og fremdeles virker. Det kommer veldig an på teknologi utnyttelsesgrad.

En bil som brukes lite vil belaste batteriet mye mindre og ha potensiale til å leve veldig lenge. Etter hvert som energitettheten økes kan man ha større buffer og dermed batterier som varer lengre.

Til syvende og sist kommer det an på betalingsvilje og profittjag. Uten føringer fra myndighetene går vi nok mere og mere mot bruk og kast av biler på samme vis som med husholdningsartikler.

Men det er ikke noe med teknologien som sier at det må være slik, tvert om. Jeg vil påstå at på sikt vil det være lettere å lage elbiler som holder lengre og krever mindre vedlikehold enn fossilbiler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Men batterier som står tilkoblet i elbiler taper seg vel i praksis litt hele tiden selv om bilen ikke kjøres?

Mobiler som har ligget avskrudd i lang tid opplever jeg har fått litt redusert batteri..så noe utlading skjer jo selv om det går sakte?

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. oktober 2023, klokken 10:45Det har vært skrevet mye negativt om elbiler i media i det siste og spesielt Tesla har fått gjennomgå.

Ett eksempel som fikk meg til å tenke litt er denne :

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-eier-advarer-mot-bilen-matte-ut-med-180-000-kroner-for-batteri/s/5-95-1404905

Alle, vel det fleste her inne vil jeg anta, vet jo at elbiler er relativt rimelig å drifte vs fossiler.
Men dersom du IKKE kjører langt på kort tid og bruker opp bilens antatte levetid i km, men kjører lite og vil ha bilen i mange år - blir da regnestykket annerledes?

Det skrives i denne saken at :

Sitatbiler med forbrenningsmotor i snitt lever ca 17 år.

En elbil har jo sjeldent mer garanti enn 8 år på batteriet. Så etter 8 år risikerer man en gedigen utgift på batteriet som de fleste aldri vil ta - man skroter da bilen selv om den kanskje ikke har kjørt mange km.
Motorhavari på fossiler skjer jo også - men selv med et motorhavari så blir kostnaden ikke så høy som for batteribytte. Og et motorhavari på fossiler skjer vel som regel også etter ganske mange km? En elbil som knapt kjøres på 8 år vil jo oppleve at batteriet degraderes pga. elde i mye større grad enn en fossil motor som står lagret i 8 år - eller hva tenker dere?  Basert på det jeg leser sitter jeg igjen med et inntrykk av at elbiler vil skrotes raskere enn fossiler fordi elbiler vil eldes i større omfang basert på år, enn av km kjørt.
Så elbiler vil i mye større grad være bruk og kast objekter enn en fossiler? Litt det samme som vi ser på f.eks mobiler der vi bytter mobiler etter 2-3 år pga. at batteriene ikke lenger holder på en tilfredsstillende måte.

https://www.nettavisen.no/okonomi/tesla-biler-raser-i-verdi-betydelig-mer-enn-normalt/s/5-95-1395114

Jeg leste en artikkel, husker ikke nøyaktig hvor, men det handlet om bruktbilmarkedet i Kina på elbiler og essensen var den at kunder helst ikke vil kjøpe brukte elbiler. Dermed var verdifallet på elbiler enormt. Gjerne ned mot 50% etter ett år. Gjennom "teardowns" av Munro and associates har vi også fått se at Tesla sine biler er ekstremt vanskelig å reparere - ja i det hele tatt å demontere. Megacastings og batterier som inngår som en del av konstruksjonen har gitt enorme besparelser i selve produksjonsleddet, men samtidig gjort det mye vanskeligere å reparere. Og de siste dagers skriverier i avisen om misfornøyde Tesla kunder som sliter med å få reparert feil på sine biler viser vel at Tesla selv sliter med få rettet feil på sine egne biler?

https://www.nrk.no/nordland/tesla-drommen-ble-et-mareritt-for-ruben-jonassen-fra-bodo-1.16599324

https://www.nrk.no/nordland/el-bil_-ny-tesla-fungerte-aldri-_-pa-verksted-syv-ganger-pa-tre-uker-1.16589471

Stadig flere bil produsenter kikker  Tesla i kortene og prøver å kopiere dem for å effektivisere sin egen produksjon og på den måten få ned kostnader - men hva betyr dette for levetiden til elbilen? Er det slik at vi vil gå mot et marked der restverdien på elbilen defineres som null når garantitiden går ut? Går vi mot et marked der kundene ikke lenger vil kjøpe en elbil - men kun leie pga. disse utfordringene?



For absolutt ALLE biler gjelder det faktum at idet garantitiden og reklamasjonstiden er ute, så "gambler" man med tiden og elden. Nye biler, uansett drivlinje, har mye mer dyrt utstyr som kan gå i stykker.

Og, et motorbytte eller girkassebytte koster fort en god del penger det og. Og med rette bilmotoren eller girkassen, så er du fort opp mot og gjerne over 100 K der og. Og fremdeles vet du ikke helt sikkert at resten av bilen er OK. Kanskje røyk motoren først, men så følger kanskje turboen om bilen har det, eller girkassa om ikke så veldig mye lengre tid. "En ulykke kommer sjelden alene" heter det på folkemunne.

OG styrken i gamle ice-biler ligger jo helst i at biler det er produsert og solgt mye av, der er bruktdel-tilgangen og ettermarkedsdel-tilgangen stor, slik at man ofte kan få reparert ting billigere enn med nye deler på merkeverkstedet.

Dette med dyre deler og kanskje mangelfull tilgang til deler og den økte saltingen gjør at jeg forventer at levetiden på alle bilene vil falle, ikke fordi det er elbiler, men fordi det ofte blir dyrere og vanskeligere å få reparert, uansett drivlinje. Spesielt nå som elbil i verdenssammenheng gjerne har vært "småskalaproduksjon" med mye deler som ikke engang er kompatibel med en 2 år nyere bil av msamme merke og modell, vil det riktignok slå noe hardere ut for elbiler.

Dog må man og se på det faktum at gamle elbilbatterier som regel er langt mer verdt enn en tilsvarende gammel fossilbil, og at disse kan resirkuleres i stor grad. JA, det har kanskje ikke vært mye av resirkulering ennå, men i mellomtiden blir både defekte og ikke-defekte batterier gått over, og man gjenbruker gode batterier til lagring av solcelle-produsert elektrisk energi. De "dør" derfor ikke bare slik en skjært motorkasse gjør, eller sendes til omsmelting og spikerproduksjon.

Angående bruktmarkedet, i land der biler er billige, blir gjerne bruktbiler til spiker før man vet ordet av det. For elbiler vil det dog være et tillegg på dette ved at batteriene og derved rekkevidden blir langt mindre enn en bare litt nyere bil. Så hvorfor betale for en brukt, når du har råd til en nyere med bedre rekkevidde? Noen av de første elbilene ble dessuten produsert med standard blybatterier, og ikke Li-ion-batterier.

Uansett, jeg ser for meg at etterhvert som storskala-produksjonen gjør at batteriene blir billigere, så vil folk i større grad begynne å bytte ut gamle, slitne batterier med nyere med mer rekkevidde, og kanskje lettere batterier også.

Må riktignok noen lov og regel-endringer her til lands, da vi stort sett nekter både ombygging til elbil og bytte til nyere og bedre batterikjemi. Da ender man fort opp med en bedre bruktbil enn den bilen man hadde. Ja, selv Teslaer med strukturelt batteri, vil fremdeles være grei å løfte ut gammelt batteri fra, selv om man vil måtte plukke ut litt interiørdeler først.

Ja, med mindre myndighetene ønsker at vi skal resirkulere bilene og heller kjøpe nyere og bedre biler. Eller som man og antar, at etterhvert vil AI og Autonomi føre til at vi heller leier transport som tjeneste, og dermed verken eier eller kjører bilene selv.

Dersom man bygger veier med sensorer under asfalten eller i veiskulder/rekkverk langs veiene som via et felles system kan snakke med bilene, så ser jeg ikke for meg at snø som dekker veimerking blir et problem, selv om glatte partier og fremmedlegemer i veibanen (blokkerte eller utraste veibiter) fremdeles vil være en utfordring.

Men det vil og fordre mer separering av trafikanter, kan ikke ha syklister, rulleskientusiaster, joggende eller gående ute i veibanen der bilene kjører. Og så må fremdeles kollektivtransport bygges ut i enda større grad, med t-bane, buss og trikk for lokaltransport og elektriske (hurtig)tog for transport mellom byene.

PS! Vi snakker fort 30-50 år minst, før vi er der at privatbilisme og menneskelige sjåfører utelukkes fra veinettet. Og så sakte som vi bygger ut robuste kollektiv-løsninger, kan vi sikkert gange de estimatene med en faktor av x. ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

RJK

Skulle og ta med at i enkelte land, men først og fremst Kina, så er det ikke hvermansen som får innvilget lisens til å kjøpe og registrere en bil, så da sier det seg nesten selv at man satser på ny bil om man først skal kjøpe.

De som ville kjøpt brukt, hadde ikke fått lisens til å ha registrert bil og rett til å kjøre bil inne i byene, hvor det er mest bruk for bilene. Da blir bruktmarkedet sterkt lidende.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. oktober 2023, klokken 12:04Men batterier som står tilkoblet i elbiler taper seg vel i praksis litt hele tiden selv om bilen ikke kjøres?

Mobiler som har ligget avskrudd i lang tid opplever jeg har fått litt redusert batteri..så noe utlading skjer jo selv om det går sakte?
Mener du utlading (forbruk) eller tapt kapasitet (slitasje)? Selvutlading er veldig lite, og oppbevares batteriet rundt 40-50% er slitasjen veldig marginal.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Ikke billig med byttemotor heller:
Nesten 20 år gammelt eksempel, 2006 rehabilitert:
https://www.finn.no/149621916

En X5 2005 ligger til 90k på finn. Nyere modellen 2006 har utropspris 129k.

Poenget er at disse bilene krasjer i pris. Hvis mekanikken svikter etter 15 år så er det dyrt å reparere.

Så er det et poeng i diskusjonen at 2014 Model S ser ut til å ha  for kort holdbarhet på første generasjoner batterier. De ryker både før og etter 8 år. Vi får håpe bilindustrien gjør dette bedre med tiden.

Men det er også et poeng at det er foreløpig for liten industri på å reparere gamle batterier, og det er for dyrt. Her trenger vi egentlig press for å få til billig rep av batteriene.

PS å sammenligne en 1,6 turbodiesel med elbil er ikke rett.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

hELgenen

Sitat fra: daktari på søndag 22. oktober 2023, klokken 14:11Ikke billig med byttemotor heller:
Nesten 20 år gammelt eksempel, 2006 rehabilitert:
https://www.finn.no/149621916

En X5 2005 ligger til 90k på finn. Nyere modellen 2006 har utropspris 129k.

Poenget er at disse bilene krasjer i pris. Hvis mekanikken svikter etter 15 år så er det dyrt å reparere.

Så er det et poeng i diskusjonen at 2014 Model S ser ut til å ha  for kort holdbarhet på første generasjoner batterier. De ryker både før og etter 8 år. Vi får håpe bilindustrien gjør dette bedre med tiden.

Men det er også et poeng at det er foreløpig for liten industri på å reparere gamle batterier, og det er for dyrt. Her trenger vi egentlig press for å få til billig rep av batteriene.

PS å sammenligne en 1,6 turbodiesel med elbil er ikke rett.


Elbil batterier demonteres jo ikke lenger for å gjenbrukes - de går gjennom en kvern og råstoffet brukes opp på nytt.

https://www.youtube.com/watch?v=s2xrarUWVRQ

Produsenter forsøker jo også å gjøre batteriene med innpakningen som en del av den bærende konstruksjonen også. Teardown utført fra Munro viser også at det i en del tilfeller vil være klin umulig å bytte ut batterimoduler på enkelte elbiler - f.eks nyere Tesla - de må ofte bytte ut hele pakken som en helhet - ikke bare en liten modul. Ved megacasting så blir det også mye vanskeligere å bytte ut deler av et karosseri - alt er jo støpt som en helhet slik at dersom man skal få en reparasjon godkjent etter en mindre kollisjon så kreves det trolig mye,mye mer enn før. Mao. flere elbiler vil bli kassert for mindre feil enn tilsvarende feil på fossiler. Det er i alle fall slik jeg tolker utviklingen og det synes jeg egentlig er skremmende. Det er skremmende i den forstand at elbiler kan oppleve et enormt stort verditap når garantitiden nærmer seg fordi folk er jo ikke dumme - de ser jo hva slags risiko man tar når man leser i aviser om monster regninger. Og det er skremmende i den forstand at elbiler skal være mer miljøvennlige enn fossiler hvilket mange vil stille spørsmålstegn ved dersom elbiler sin levetid blir f.eks 50-60% av fossiler sin levetid. Og denne utviklingen tror jeg vil gjøre at folk i større grad kanskje ikke vil eie en elbil, men kanskje alternativt leie/lease en elbil. Og det igjen vil gjøre at flere biler går raskere gjennom sin livssyklus - mao. de blir mer og mer bruk og kast elektronikk. EU og andre overnasjonale organer vil trolig måtte ta grep slik at færre elbiler skrotes og flere repareres. Den kinesiske produsenten NIO har jo egen strategi der de leier ut batteriet, men bilen kjøpes. Mao må de også konstruere bilen slik at batteriet kan byttes ut enkelt. Jeg er og var sterk motstander av konseptet da det strider litt mot ryggmargsfølelsen av å eie å ta vare på ting - samtidig som prisene som det opereres med samlet sett, leie batteri + kjøpe bil, egentlig er veldig høye fordi verditapet er ganske stort på selve bilen også. Men dette å konstruere en bil slik Nio gjør der man lett kan bytte batterier kanskje er en god ide på sikt? Om 4-5 år kanskje flere modeller kan bruke samme innpakningen? Slik situasjonen er i dag så burde bruktprisene på elbilene også si noe om hvor dyrt det er å holde bilen på veien etter garantitiden - og der er forskjellene mellom de ulike produsentene egentlig svært store fordi de har ulike løsninger og kostnader relatert til f.eks batteribytter.

daktari

Det er viktig poeng.

Litt forenklet kan man si at Tesla sparer penger, men forsikring vil bli dyrere, så kundene taper; Musk vinner.

Da får folk stemme med lommeboka - kjøp biler som kan repareres og ikke må vrakes fordi én liten battericelle svikter.

Sånn er det også allerede blitt med lykter, infotainment, seter m.v.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. oktober 2023, klokken 15:25
Sitat fra: daktari på søndag 22. oktober 2023, klokken 14:11Ikke billig med byttemotor heller:
Nesten 20 år gammelt eksempel, 2006 rehabilitert:
https://www.finn.no/149621916

En X5 2005 ligger til 90k på finn. Nyere modellen 2006 har utropspris 129k.

Poenget er at disse bilene krasjer i pris. Hvis mekanikken svikter etter 15 år så er det dyrt å reparere.

Så er det et poeng i diskusjonen at 2014 Model S ser ut til å ha  for kort holdbarhet på første generasjoner batterier. De ryker både før og etter 8 år. Vi får håpe bilindustrien gjør dette bedre med tiden.

Men det er også et poeng at det er foreløpig for liten industri på å reparere gamle batterier, og det er for dyrt. Her trenger vi egentlig press for å få til billig rep av batteriene.

PS å sammenligne en 1,6 turbodiesel med elbil er ikke rett.


Elbil batterier demonteres jo ikke lenger for å gjenbrukes - de går gjennom en kvern og råstoffet brukes opp på nytt.

Produsenter forsøker jo også å gjøre batteriene med innpakningen som en del av den bærende konstruksjonen også. Teardown utført fra Munro viser også at det i en del tilfeller vil være klin umulig å bytte ut batterimoduler på enkelte elbiler - f.eks nyere Tesla - de må ofte bytte ut hele pakken som en helhet - ikke bare en liten modul. Ved megacasting så blir det også mye vanskeligere å bytte ut deler av et karosseri - alt er jo støpt som en helhet slik at dersom man skal få en reparasjon godkjent etter en mindre kollisjon så kreves det trolig mye,mye mer enn før. Mao. flere elbiler vil bli kassert for mindre feil enn tilsvarende feil på fossiler. Det er i alle fall slik jeg tolker utviklingen og det synes jeg egentlig er skremmende. Det er skremmende i den forstand at elbiler kan oppleve et enormt stort verditap når garantitiden nærmer seg fordi folk er jo ikke dumme - de ser jo hva slags risiko man tar når man leser i aviser om monster regninger. Og det er skremmende i den forstand at elbiler skal være mer miljøvennlige enn fossiler hvilket mange vil stille spørsmålstegn ved dersom elbiler sin levetid blir f.eks 50-60% av fossiler sin levetid. Og denne utviklingen tror jeg vil gjøre at folk i større grad kanskje ikke vil eie en elbil, men kanskje alternativt leie/lease en elbil. Og det igjen vil gjøre at flere biler går raskere gjennom sin livssyklus - mao. de blir mer og mer bruk og kast elektronikk. EU og andre overnasjonale organer vil trolig måtte ta grep slik at færre elbiler skrotes og flere repareres. Den kinesiske produsenten NIO har jo egen strategi der de leier ut batteriet, men bilen kjøpes. Mao må de også konstruere bilen slik at batteriet kan byttes ut enkelt. Jeg er og var sterk motstander av konseptet da det strider litt mot ryggmargsfølelsen av å eie å ta vare på ting - samtidig som prisene som det opereres med samlet sett, leie batteri + kjøpe bil, egentlig er veldig høye fordi verditapet er ganske stort på selve bilen også. Men dette å konstruere en bil slik Nio gjør der man lett kan bytte batterier kanskje er en god ide på sikt? Om 4-5 år kanskje flere modeller kan bruke samme innpakningen? Slik situasjonen er i dag så burde bruktprisene på elbilene også si noe om hvor dyrt det er å holde bilen på veien etter garantitiden - og der er forskjellene mellom de ulike produsentene egentlig svært store fordi de har ulike løsninger og kostnader relatert til f.eks batteribytter.
Stor forskjell på brukes opp og brukes på nytt. ;-)

Nå skal det vel relativt stor kollisjon før megacastingen rammes, sammenlign det gjerne med en kollisjon der ramma slås skeiv, som mange kanskje ikke er i stand til å oppdage selv.

Altså, små kollisjoner vil nok i svært liten grad påvirke det indre skjellettet som mega og gigacastingene er.

Og for batteriet, ja når det gjøres strukturelt, så må hele batteriet byttes ut, fremfor å åpne kassen og bytte celler eller moduler. Men hvor ofte tror du de regner med å bytte batterier pga dette? Ser jo ut som batteriene nå begynner å bli så gode at det nesten blir en fordel å bytte hele batteriet fremfor å bytte noen moduler nå, og noen litt senere.

Så vil jo og både den reduserte materialbruken i et strukturelt batteri vs et modulbasert batteri som og skal bygges og installeres slik at det er lett å komme til. Når Tesla i dette tilfelelt velger å gjøre det strukturelt, så er det nok og i annerkjennelsen av at batteriene er så gode at de nok overlever bilens resterende levetid.

Ja, de har visstnok hatt noen problemer med de tidligste batteriene, og kanskje og 85-batteriene, men de ser vel ikke i nærheten de samme problemene med nyere batterier, som de selvsagt har forbedret etterhvert som de har bygget erfaringer.

Jeg tror derfor at problemene er langt mindre enn det problematiseres med innlegg som dette. Betyr ikke at jeg mener man ikke skal diskutere det, men å slå det fast som et problem allerede, det synes jeg er overilt.

Tesla har allerede gjort masse som var ansett umulig eller i beste tilfelle usannsynlig. Likevel har de fått det til. SÅ tro man skal være forsiktig med slakt før "grisen er fødd opp".

Så er de samtidig et ungt selskap med endel voksesmerter, som og statuerer seg i en god del klager, og mer enn uheldig kundebehandling. Unnskylder ikke Tesla her, men det er som sagt forskjell på å ta de for feil de faktisk gjør/har gjort og å forfekte idéen uten å vite helt hvilke tall de selv sitter med.

F.eks. hvor mange av de tidlige batteriene ble byttet "just in case", frem til de ble åpnet og sjekket, er det som det faktisk var feil på, vs de som bare kunne forsegles og brukes på nytt? De byttet jo mange DUer før også, frem til de oppdaget at det var pga utilstrekkelig smørning, som de da fikset opp i relativt raskt. Er ikke mange saker om defekte DUer nå, virker det som.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ingeniøren

Det finnes bilforsikringer som dekker det meste av dyre havari i elbil, så med mindre du bare har ansvar så går det sikre seg mot de største smellene. Værre dog om bilen er bygget for å ikke repareres av type Tesla slik jeg forstår..
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

torerik

Vedr. artikkelen om reparasjonskostnad på 8 år gammel Tesla, så er det vel ikke helt ukjent at eldre premiumbiler med 200.000+ på klokka er svært risikable rent økonomisk? Jeg eier ikke Tesla, og kommer ikke til å eie Tesla med det første - men dette kunne da skjedd med flere bilmerker. Både Audi, BMW og Mercedes har jo hatt høye delepriser i lang tid. Motor/girkasse på mange av disse ville sikkert blitt 150.000+ også, inkl. arbeidstimer...

Oppsummert: Ingen sensasjon?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

hELgenen

Sitat fra: torerik på søndag 22. oktober 2023, klokken 17:25Vedr. artikkelen om reparasjonskostnad på 8 år gammel Tesla, så er det vel ikke helt ukjent at eldre premiumbiler med 200.000+ på klokka er svært risikable rent økonomisk? Jeg eier ikke Tesla, og kommer ikke til å eie Tesla med det første - men dette kunne da skjedd med flere bilmerker. Både Audi, BMW og Mercedes har jo hatt høye delepriser i lang tid. Motor/girkasse på mange av disse ville sikkert blitt 150.000+ også, inkl. arbeidstimer...

Oppsummert: Ingen sensasjon?

Sensasjon er vel et ord som ikke passer seg her. Spørsmålet er om elbiler vil ha en helt annen livssyklus enn fossile biler og hvordan dette bør prises inn i bruktmarkedet? Og videre om det er store interne forskjeller mellom merkene og modellene mhp hva det vil koste å eie de over tid?

Når man snakker om batteribytte så kommer gjerne slike horrible eksempler opp i media der kunden blir servert en fullstendig vill pris på å bytte hele batteripakken. Men mange elbiler har jo små moduler de kan bytte ut også.
BMW i3 hadde slike noe jeg fant veldig betryggende i sin tid med tanke på kostnad ved å bytte batteri. Jeg så for meg at kanskje kunne man slippe unna med en modul skulle det skje noe - og da til brøkdelen av prisen på en hel komplett batteripakke. Og slik er det også med VW/AUDI - men for Tesla ser jeg at kundene serveres et overslag som innebærer å bytte hele pakken. Jeg tror ikke det er nødvendig på alle elbiler og trolig heller ikke på disse gamle Teslaene - men på nye elbiler der batteripakken blir en integrert del av selve konstruksjonen - ja der må man kanskje bare svelge en diger kamel den dagen batteriet sier stopp? Men er det en heldig utvikling? Er dette en problemstilling som er ulik fra merke til merke og fra modell til modell? Og vet kundene hva slags utgift de kan bli servert gitt den og den modellen i bruktmarkedet utenfor garanti?

Jeg tror mye av dette er ekstremt underkommunisert slik at kundene i stor grad ikke aner hva de risikerer.
Og noen tror kanskje at de risikerer det samme uansett hva slags elbil de velger?

Mulig det også må en politisk styring til for å unngå at vi ender med biler som har levetid=garantitid pga. delepriser som ikke gir mening mhp å reparere istedenfor å resirkulere.
En må huske på at produsentene egentlig vil at levetiden ikke skal være for lang - er den det så går det jo ut over nybilsalget.

Men jeg savner virkelig informasjon om forventede vedlikeholdskostnader på ulike modeller utenfor garanti.
Jeg tror uvitenhet og usikkerhet rundt dette vil kunne ha enorme potensielle effekter for bruktbil prisene og således også ny bil prisene. Jeg frykter jo at vi vil se masse flotte elbiler som kjøres rett til resirkulering ene og alene fordi reparasjonskostnadene blir for høye - og at dette igjen kan spores tilbake til hvordan elbilen konstrueres.


sjokomelk

Sitat fra: hELgenen på søndag 22. oktober 2023, klokken 15:25Ved megacasting så blir det også mye vanskeligere å bytte ut deler av et karosseri - alt er jo støpt som en helhet slik at dersom man skal få en reparasjon godkjent etter en mindre kollisjon så kreves det trolig mye,mye mer enn før.
Tror ikke du vet hvordan Megacast til Tesla fungerer. For at du skal skade denne må du ha hatt en så kraftig kollisjon at den første 1,5 meteren av bilen er blitt most og bortevekk. For å klare noe sånt må du kjøre i 120-130 rett i en betongvegg. Og da har du helt andre problemer enn om bilen kan rettes opp. Alle biler blir kondemnert av en ulykke som er så kraftig at skaden går inn i kupéen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA