Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Citroen ë-C3

Startet av Kires, tirsdag 17. oktober 2023, klokken 15:28

« forrige - neste »

Electric cars in Norway

#60
Veldig fin bil. Men jeg ser på YouTube at høye personer vil nok slite litt i baksetet når det er stilt inn fortsetet etter der de selv sitter. Men hva kan man kan man regne med - dette er en billig bil.

Bjarne

Det blir spennende å se og prøve bilen, ja (ser det er to registrerte nå). Men jeg tror kanskje ë-C3 Aircross kan bli mer populær, da den vil ha betydelig bedre plass, men ikke veldig mye høyere pris. Og når det gjelder manglende parksensorer fram på ë-C3, så er det i alle fall sensorer framme på Aircross ifølge bilder og videoer på nettet. Manglende ACC kan derimot bli avgjørende for en del kunder, men det er vel også et kostnadsspørsmål.

Ser ellers at ë-C3 sammenlignes med Hyundai Inster, men i min bok er dette ganske ulike biler, særlig siden Inster er 4-seter. For min del er bil med fire seter uaktuelt, og jeg vil tro mange andre også heller velger en bil med 5 seter om ikke prisforskjellen er for stor.

Svein_H

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 24. november 2024, klokken 07:02Veldig fin bil. Men jeg ser på YouTube at høye personer vil nok slite litt i baksetet når det er stilt inn fortsetet etter der de selv sitter. Men hva kan man kan man regne med - dette er en billig bil.

Akkurat det har vel mer med størrelsen enn prisen å gjøre, jeg vet om atskillig dyrere biler med mindre plass i baksetet enn denne. Jeg er som sagt ca 182 og drøyt 0,1 tonn, og jeg får fint plass "bak meg selv".

Ser det er test på Nettavisen (dessverre bak betalingsmur), med fokus på pris, komfort, utstyr og innvendig plass. Uten å gjengi hele artikkelen kan den vel kort oppsummeres med at det er en billig og enkel bil, men med god komfort og imponerende plass i forhold til størrelsen. Enig i at sitteputene kan virke litt korte, men jeg følte ikke det som noe stort problem da jeg prøvesatt bilen for litt siden:
https://www.nettavisen.no/citro-n-c3/biltest/test/test-av-citro-n-c3-rabillig/r/5-95-2139593
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Electric cars in Norway


Sitat fra: Svein_H på mandag 25. november 2024, klokken 12:39Akkurat det har vel mer med størrelsen enn prisen å gjøre, jeg vet om atskillig dyrere biler med mindre plass i baksetet enn denne. Jeg er
Ja det har med størrelsen å gjøre, det er jo klart. Men det er vel også biler som trekker baksetet enda lengre bak for å gi bedre plass men da blir det nesten ikke noe bagasje rom igjen

Det blir en smakssak det der

Svein_H

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 25. november 2024, klokken 23:56
Sitat fra: Svein_H på mandag 25. november 2024, klokken 12:39Akkurat det har vel mer med størrelsen enn prisen å gjøre, jeg vet om atskillig dyrere biler med mindre plass i baksetet enn denne. Jeg er
Ja det har med størrelsen å gjøre, det er jo klart. Men det er vel også biler som trekker baksetet enda lengre bak for å gi bedre plass men da blir det nesten ikke noe bagasje rom igjen

Det blir en smakssak det der

Helt klart. Hadde baksetet på ë-C3 vært justerbart i likhet med Inster hadde den nok straks blitt mye mer attraktiv for mange, Inster har et utrolig fleksibelt interiør som på mange måter veier opp for den ekstremt kompakte størrelsen.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Daruu

2020 VW Eup range

RJK

Sitat fra: Daruu på lørdag 07. desember 2024, klokken 14:29https://www.globalncap.org/news/stellantis-zeroes-out-on-safety-with-citron-c3

Ikke oppløftende.....
Men er det representativt for versjonen vi får?
Fullstendig usannsynlig at slikt hadde blitt lagt frem for testing for EuroNCAP. Her har de nok "skimpa ut" for å få bilen billig nok for det indiske/asiatiske markedet.

Er dessverre helt vanlig at biler ment for de "fattige" områdene av Asia og Afrika, og kanskje og for endel Sør-Amerikanske land, er sørgelig fri for endel av de sikkerhetssystemene som er påkrevd for å få bilene godkjent i det vest-Europeiske markedet.

Noen modeller fra visse merker, kommer derfor aldri til våre breddegrader, fordi bilene ikke er laget for å ha disse systemene, og heller ikke karosseriet er laget for å kunne oppnå de verdiene som de må tilfredsstille for å få godkjent!
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daruu

Sitat fra: RJK på lørdag 07. desember 2024, klokken 15:03
Sitat fra: Daruu på lørdag 07. desember 2024, klokken 14:29https://www.globalncap.org/news/stellantis-zeroes-out-on-safety-with-citron-c3

Ikke oppløftende.....
Men er det representativt for versjonen vi får?
Fullstendig usannsynlig at slikt hadde blitt lagt frem for testing for EuroNCAP. Her har de nok "skimpa ut" for å få bilen billig nok for det indiske/asiatiske markedet.

Er dessverre helt vanlig at biler ment for de "fattige" områdene av Asia og Afrika, og kanskje og for endel Sør-Amerikanske land, er sørgelig fri for endel av de sikkerhetssystemene som er påkrevd for å få bilene godkjent i det vest-Europeiske markedet.

Noen modeller fra visse merker, kommer derfor aldri til våre breddegrader, fordi bilene ikke er laget for å ha disse systemene, og heller ikke karosseriet er laget for å kunne oppnå de verdiene som de må tilfredsstille for å få godkjent!

Sikker?
https://www.elbil24.no/nyheter/vi-er-ikke-veldig-opptatt-av-euro-ncap/80364408
2020 VW Eup range


RJK

Sitat fra: Daruu på lørdag 07. desember 2024, klokken 17:03
Sitat fra: RJK på lørdag 07. desember 2024, klokken 15:03
Sitat fra: Daruu på lørdag 07. desember 2024, klokken 14:29https://www.globalncap.org/news/stellantis-zeroes-out-on-safety-with-citron-c3

Ikke oppløftende.....
Men er det representativt for versjonen vi får?
Fullstendig usannsynlig at slikt hadde blitt lagt frem for testing for EuroNCAP. Her har de nok "skimpa ut" for å få bilen billig nok for det indiske/asiatiske markedet.

Er dessverre helt vanlig at biler ment for de "fattige" områdene av Asia og Afrika, og kanskje og for endel Sør-Amerikanske land, er sørgelig fri for endel av de sikkerhetssystemene som er påkrevd for å få bilene godkjent i det vest-Europeiske markedet.

Noen modeller fra visse merker, kommer derfor aldri til våre breddegrader, fordi bilene ikke er laget for å ha disse systemene, og heller ikke karosseriet er laget for å kunne oppnå de verdiene som de må tilfredsstille for å få godkjent!

Sikker?
https://www.elbil24.no/nyheter/vi-er-ikke-veldig-opptatt-av-euro-ncap/80364408
Hun kan sikkert virke tøff i trynet, og komme med slike uttalelser. Men om bilen faller gjennom i EuroNCAP, så er bilen bortimot uselgelig i Vest-Europa. Da er det bedre å ikke gå videre med lanseringen!

Det er klart, det er blitt litt mere diskusjon rundt poengkravene til EuroNCAP. Og noen velger da å likevel utstyre bilene slik at de mister poeng, fordi utstyr ikke er tilgjengelig på basis-modellen.

Var litt av det på noen biler som i Europa manglet noe utstyr i helt basis-utgave som førte til tap av den 5te stjerna, men den norske importøren kunne forsikre oss om at ingen biler som ble tatt inn i Norge, manglet dette utstyret. Mener å huske det var noe om sensorer på sikkerhetsbeltet i baksetet.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Daruu

Vi får se når den blir testet.

For min egen del er det mye viktigere med den faktiske kollisjonssikkerheten enn diverse "hjelpesystemer".
2020 VW Eup range

Daniel_0007

Renault 5 fikk nylig 4 stjerner i Euro ncap, tipper denne får 3 eller 4 og.
Men virker som stellantis prøver å unngå Euro ncap, Peugeot 3008/5008 enda ikke blitt testet.
Model 3 2019 LR Rwd

Electric cars in Norway

Sitat fra: Daniel_0007 på lørdag 07. desember 2024, klokken 20:59Men virker som stellantis prøver å unngå Euro ncap, Peugeot 3008/5008 enda ikke blitt testet.
Ja jeg tror også de vil  unngå EuroNCAP

Flaut.. ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA