Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Montere kupevarmer E-up

Startet av HTA, tirsdag 19. september 2023, klokken 09:19

« forrige - neste »

HTA

Skal installere en Defa kupevarmer i vår 2015mod E-up.
For å kunne ha varm bil om vinteren og også spare batteriet litt for strøm til oppvarming.

Noen som har gjort dette før og har tipps til hvor jeg kan ta strømledingen inn i kupeen?
Har kjøpt et monteringskitt fra Defa.

elbikefun

Hadde tidligere Citroen C-Zero (Mitsubishi-trilling). Blir omtrent likt som din E-up.

I den ble det montert defa-coupe-varmer i bagasjerommet. Vifta ble festet på sideveggen bak der -og strøm-kontakten i bakstøtfangeren 40 cm unna.

Fungerte veldig bra. Vifta var ikke i veien i det daglige -og det var kort vei fra vifteovn til støpsel-kontakt. Lett å få godt montering/ vanntett inn i bilen.

Om du vil ha vifta ved føttene/passasjersiden foran; går jo det an; men innvolverer mere "styr". Også godt å slippe vifta inn i en allerede trang plass fremme i bilen.
-Elsykkel
-Sykkel-varehenger med motor og batteripakke

Eladdin - Elbilfareren

Trenger du det da? e-UP! har såppas godt varmeapparat fra før, og er Defa tilkoblet strøm så kan du vel heller ha e-øppen tilkoblet strøm slik at strøm ikke hentes fra batteriet?
På trillingene fra Mitsubishi var varmeanlegget en spøk/en vits/mildt sagt elendig, så i disse ga det mening å montere annet varmeanlegg, men på e-øpp? Nope.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Elmo

Sitat fra: Exit elbil på torsdag 02. november 2023, klokken 10:13e-UP! har såppas godt varmeapparat fra før, og er Defa tilkoblet strøm så kan du vel heller ha e-øppen tilkoblet strøm slik at strøm ikke hentes fra batteriet?
Godt poeng  :+1:
Hvis du har eUp tilkoblet lader på 16A eller mer så tas strømmen til forvarming av kupeen fra nettet.

Når eUp IKKE er tilkoblet lader så stopper forvaring etter 10 min (irriterende om du spør meg),
men når den er tilkoblet så varmer den nye lenger (ikke sett at den stopper).
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.32.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

TB

Jeg monterte også kupevarmer i Citroen C-Zero, der var det ikke mulig å starte varmeapparatet uten at bilen var koblet ifra strøm.

VW e-UP er mer moderne, der kan varmeapparatet startes via tidspunkt en planlegger i bilen, eller via mobilen om en har gyldig avtale for å benytte app. Behovet for kupevarmer vil dermed være mindre.

Om en ønsker å montere, på Citroen C-Zero, fant jeg det var best egnet å igjennom ved hjulbrønnen, dette er beskyttet bak innerskjermen på samme side som ladeporten. Selve kontakten monterte jeg i plastfanger, da unngår en risiko for rust.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Marzo

Sitat fra: Elmo på torsdag 02. november 2023, klokken 16:01Når eUp IKKE er tilkoblet lader så stopper forvaring etter 10 min (irriterende om du spør meg),
men når den er tilkoblet så varmer den nye lenger (ikke sett at den stopper).

Det er likt på e-golf. Når den er koblet til lader så varmer den i 30min.

Det vi gjør på vinteren om det blir litt lite med 10min oppvarming for å smelte snø etc, er å sette opp to faste oppvarminger med 20min mellomrom. Da vil den gå 2x10 som pleier å holde i massevis.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA