Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

GOS

#810
D
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 16. juli 2018, klokken 23:47
Sitat fra: Pondus1 på tirsdag 03. juli 2018, klokken 08:07
Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på tirsdag 03. juli 2018, klokken 00:17
Min erfaring er også den at Model S er veldig økonomisk på langkjøring. Har kjørt strekningen Saggrenda (Kongsberg) - Landfalløya (Drammen), cirka 5 mil strekning i påsken med forbruk på 120 Wh/km. Med vinterhjul, helt normal kjøring, men gjennomvarm bil. Da snakker vi nesten Ioniq-tall!

Det er jo en betydelig høydeforskjell her da...

Høydeforskjellen er ca 170 meter på 50 km. Det er ikke veldig betydelig.

Jo, det er veldig betydelig. Og det er med på å senke snittet ditt ca 20 wh/km, så justert for dette så hadde du egentlig ett forbruk på ca 140 wh/km....som også er veldig bra.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Joachim@sancon.no

Her er resultatet fra vår Europa turne i år. Totalt 6002 km. Model S 75d med full bil og 4 stk.

Startet fra Trondheim og hadde vel rundt 165wh/km helt til vi møtte 110 sonen ved Kolomoen. Deretter lå det jevnt på 190-200 nedover svenskekysten. Autobahn i Tyskland dro en del opp og samme med motorvei i Slovenia, Kroatia og Italia. På Autobahn lå hastighetene på ca 120-140, men med mye kø/veiarbeid. På hjemturen hadde vi under 100km/t snitt hastighet på de fleste etapper i Tyskland.

Siste etappe fra Berkåk til Trondheim ble på 133wh/km pga stor høyde forskjell.

I fjor kjørte vi ca samme rute med en 85D og jeg mener å huske vi hadde et snitt forbruk på ca 220wh/km på hele turen. Så 75d bruker en del mindre strøm.

ellholt

#812
Vi kom akkurat hjem etter langtur med bla Moseldalen, Berchtesgaden, Grossglockner, 4 dager i Beograd og 13 på Istra halvøya. Totalt 6654 km med et snittforbruk på 189 wh/km. Farten på autobahn lå mellom 120-150 . Bilene r en Model S 75D. Dette er 5 gangen vi har så og si samme ruten, og andre gangen med denne bilen. Den forrige var en S85, og snittforbuket lå på 201-203 3 år på rad. Så 75D bruker endel mindre, ihvertfall om sommeren :-)
Grønn S85 med alt untatt luftfjæring og Alarm.
Finalized 15/9-2013, in production 9/1-2014, in transit 15/1-2014. Utlevert 27/2-2014 MED elektriske foldbare. speil :-). gamle S`en er solgt, ny S75D perlemorshvit med det meste av utstyr. utlevert 14 juni 2017. Tesla solgt mai 2022. Kia EV6 AWD Exclusive, Forrest Green , bestilt

Simen1

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på mandag 16. juli 2018, klokken 23:47Høydeforskjellen er ca 170 meter på 50 km. Det er ikke veldig betydelig.
170m er ca 1 kWh i stillingsenergi (litt avhengig av modell og dermed vekt). Fordelt på 50 km burde det utgjøre ca 20 Wh/km.

Jeg kjørte Tromsø-Oslo på et par dager nå nylig og brukte i snitt ca 160 Wh/km. Strekningen med høyest forbruk var Eidsvoll-Oslo med 205 Wh/km og den med lavest var Berkåk-Lillehammer med 137 Wh/km selv om navigasjonen lurte meg og fikk meg til å kjøre feil vei to ganger.

Stusset forresten på at både tids-estimatet og SoC-estimatet bommet konsekvent ganske grovt. Estimat 8% ved ankomst ble til 36% på strekningen Mosjøen-Grong selv om jeg kjørte inn 26 minutter på estimatet. Totalt for hele Tromsø-Oslo tror jeg at jeg sparte inn ca 1,5-2 timer og ca 15-20% SoC. Jeg håper det er jeg som er flink til å hypermile og ikke bare Tesla som er dårlig til å estimere tid og SoC.

Model S P85 med splitter nye Nokia Hakka black 2 21" og nylig gjennomført fierhjulskontroll.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

duffus

Kjørte Oslo - Sandnessjøen i sommer tur/retur, ca 2100km totalt med 171 i forbruk. CC 90% av turen og AP kanskje 30%. Godt fornøyd med forbruket :)

90D med 21 PH turbin, falken azenis.

Tuxedo

#815
Kjørte fra Askim til Oslo i dag, 60 km, 25 grader og tørr vei. Er en god del motorvei på den strekningen.  Første sesong med kinadekk.  Resultat: 151 Wh/km.  Trodde ikke mine egne øyne.  Dette ville vært utenkelig med de gamle Goodyear-dekkene. Riktignok 60 m høydeforskjell fra start til stopp som bidrar litt, men likevel.

Muffinman

Hvilke kinadekk? Jeg kjørte vår P85 m/19" Landsail 588UHP ganske konsekvent på 150Wh/km så lenge det var tørt. Nå er framdekkene byttet ut med Michelin PS3 (som jeg egentlig tenkte å kaste pga støy men som ble satt på likevel). Da ser jeg lett 5-8wh/km økning i tillegg til mer sporing og støy.

Jejl

#817
Litt lenge siden noen har skrevet noe her, så jeg får bidra litt med en tur vi hadde for noen dager siden med vår P85 2013 mod. 
326 km skulle kjøres t/r (=652km) på danske motorveier på en dag. Google estimerte 7t og 2 min totalt. Vi startet med 92% (og nedkjølt batteri, ca 14 timer siden sist lading), og siden jeg alltid er en optimist tenkte jeg at vi på første etappe kunne kjøre like langt som vi gjorde i sommer i ca 155 km/t dersom vi reduserte faren til 136 km/t på cc siden vi hadde endel medvind. Vi fant nokså raskt ut at det ikke ville gå så da ble etappen forkortet og kjørefarten økt til 152 km/t. Hedensted ble erstattet av Randers istedet, og vi ladet 9 min der for å ha nok til å komme til Hedensted.
Så kom vi frem der vi skulle, og satt bilen på lading i huset. Fikk faktisk fylt på 33% på 2t og 50 min på et dansk "kraftstik". Så kjørte vi hjemover igjen og måtte lade i Hedensted igjen, nok til å komme til Haverslev, og så opp til Hirtshals. Totalt brukte vi ca 6 t og 45 min på turen, dersom vi trekker ifra tiden vi var i huset.

Forbruket var på ca 280 wh/km totalt. Ikke så verst siden det var over 450 kg ekstra i bilen på returen, og medianfarten var på 152 km/t.

Har kjørt akkurat samme tur for 2 år siden. Og det gikk betydelig tregere den gangen grunnet at det da ikke var noen superladere hverken i Hedensted eller Haverslev.
Så det er viktig at Superladerne står tett nok, særlig om vinteren for at en skal kunne kjøre raskt totalt sett på motorveier med høy fart. Er det særlig lengre enn 120 km mellom dem taper en betydelig med tid totalt sett med en P85 på vinteren.

Lynet

Dette er ikke jeg imponert over. Overlastet bil og i den farten!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Motorwatt

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Roy Aasen

#820
Mye 130..så 150 er innafor.  Er også delvis 110-soner.
Selv holder jeg, hvis det går  trafikkmessig..hhv 130 til 150. Mer blir fort kostbart.

Det kan jo selvsagt bli meget dyrt også i Danmark..men det regner jeg med alle er klar over.

Har kan du jo sjekke selv... kanskje blir noen litt forsiktigere.

https://www.fartboeder.dk/fartboede-beregner

tornaldo

Kanskje  det var sammenhengen mellom overlast og fart han siktet til. Model S har drøye 400kg i nyttelast. Han var vel godt over det, spesielt hvis det var passasjerer i bilen. Da er overlasten 100kg+. Men tipper bilen tåler det ganske bra i de hastighetene.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Jejl

Sitat fra: Lynet på lørdag 09. februar 2019, klokken 09:09
Dette er ikke jeg imponert over. Overlastet bil og i den farten!
Ikke noe forsøk på imponere noen heller, men noen har kanskje nytte av å vite forbruk på en slik kjøretur på vinteren. I gps fart blir det ca 14% over fartsgrensen.  34,2 km/t i 30 sone er tilsvarende.

Og den tyngste Model S kan ha 2720 kg totaltvekt. Ikke er det takluke på 69 kg og dobbellader på xx kg i bilen og totalvekten er også inkludert full spylervesketank, noe den ikke var. Ser ikke helt den store forskjellen på å ha noen få kg i bagasjen ekstra når samme bil kan ha høyere totalvekt pga en større batteripakke.

Øyvind.h

150km/t er ikke spesielt fort på motorvei i Danmark. Sommeren 2016 var jeg en tur nedover med Model S´en. Når jeg lå i 150 ble jeg ofte forbikjørt. For ikke å snakke om E6 gjennom Sverige :)
Men med takboks holder 140-150km/t lenge. Rekkevidden faller til under 30 mil så det blir relativt korte etapper.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sandvika

Hvorfor diskutere vekt? Eneste gangen dette har noe å si er delta effekt av regenering vs akselerasjon. På motorvei med jevn fart så er dette fullstendig neglisjerbart. Luftmotstanden er derimot eksponensiell og har alt å si.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA