Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

noto

#765
Dragsug fra trafikken foran betyr også endel i høye hastigheter på flerfelts motorvei med tett trafikk.

sondell

Sitat fra: dosmont på mandag 17. august 2015, klokken 14:31
Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 14:12
Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. august 2015, klokken 13:28
Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 12:14
I sommer kjørte jeg mellom Udevalla og Frydenberg SC'ene i rundt 120-130 km/t under veldig gode forhold og fikk et snitt på utrolige 155! Var det bare sommeren eller har Tesla kalibrert ned forbruket generelt på min modell?
Høres nesten ut som det er noe galt med kalibreringen av bilen din.  Kjørte samme strekk med samme hastighet i sommer, og lå på over 220 Wh/km.

Jeg tror ikke det er noe med kalibreringen på min bil spesielt. Slike ekstreme utslag som akkurat denne turen på dette strekket har mange opplevd. Tørt og fint, null støy fra asfalten og Jeg kan ha hatt god medvind hele veien. Men hele denne langturen mellom Oslo og København kjørte jeg med et snitt på så vidt under 200 tiltross for motorveikjøring i høy hastighet.  Det imponerte meg. Og det stemmer med langtidsbildet jeg har fått. Jeg har kjørt over 20 000 km fra påsken til nå. I begynnelsen lå snittet på rundt 230, nå ligger det rett under 200. Jeg pendler og kjører mye motorvei. Spørsmålet er om det er sommerklimaet som er hele forklaringen eller om de har kalibrert ned forbruket på D modellen. Svaret får jeg til vinteren.
dere må huske at temperatur har enormt mye å si for forbruket.
Merker at når tempraturen er over ca 20c så blir forbruket mye lavere :)

Temperatur ja. Har vel vist til mine teoretiske beregninger för. Sier ikke de viser nöyaktig riktig absoluttverdi, men de er ganske bra. Forskjellene mellom kurvene er mer nöyaktig.
Temperaturforskjell effekt:
http://tesla.sondell.biz/wp-content/uploads/2015/05/Different-temperatures1.png
Rolling resistence effekt:
http://tesla.sondell.biz/wp-content/uploads/2015/05/Different-rrc1.png
Temperaturforskjell som range:
http://tesla.sondell.biz/wp-content/uploads/2015/05/Different-temperatures-range1.png
[ http://tesla.sondell.biz/?p=2060 ]

Vinter har jo ofte både lavere temperatur og ökt rullemotstånd. Våt veibane gjör nok at en hopper opp et par kurver i Rolling resistece plottet.

Man kommer ikke unna fysikkens lover. Hva jeg brukt som drive unit tap er det samme som jeg sett blitt brukt i tidligere Tesla grafer. Kan sees her:
http://tesla.sondell.biz/wp-content/uploads/2015/05/Contributors.png

Alle plot er med konstant hastighet. Ikke noen F=ma (akslerasjon/brems ).

sondell

Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. august 2015, klokken 13:28
Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 12:14
I sommer kjørte jeg mellom Udevalla og Frydenberg SC'ene i rundt 120-130 km/t under veldig gode forhold og fikk et snitt på utrolige 155! Var det bare sommeren eller har Tesla kalibrert ned forbruket generelt på min modell?
Høres nesten ut som det er noe galt med kalibreringen av bilen din.  Kjørte samme strekk med samme hastighet i sommer, og lå på over 220 Wh/km.
For eksempel 10 m/s i medvind er jo som å kjöre 86-96 km/h (i stedet for 120-130). Det avgjör det meste. Sen om det for övrig er veldig bra forhold, tört, bra veibaner og passe temperatur ute så er det nok mulig å få ned forbruket slik.


Øyvind.h

Sitat fra: sondell på mandag 17. august 2015, klokken 19:19
Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. august 2015, klokken 13:28
Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 12:14
I sommer kjørte jeg mellom Udevalla og Frydenberg SC'ene i rundt 120-130 km/t under veldig gode forhold og fikk et snitt på utrolige 155! Var det bare sommeren eller har Tesla kalibrert ned forbruket generelt på min modell?
Høres nesten ut som det er noe galt med kalibreringen av bilen din.  Kjørte samme strekk med samme hastighet i sommer, og lå på over 220 Wh/km.
For eksempel 10 m/s i medvind er jo som å kjöre 86-96 km/h (i stedet for 120-130). Det avgjör det meste. Sen om det for övrig er veldig bra forhold, tört, bra veibaner og passe temperatur ute så er det nok mulig å få ned forbruket slik.
155Wh/km i 130km/t er ikke fysisk mulig uten ekstrem medvind.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tuxedo

#769
Sitat fra: sondell på mandag 17. august 2015, klokken 19:19
Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. august 2015, klokken 13:28
Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 12:14
I sommer kjørte jeg mellom Udevalla og Frydenberg SC'ene i rundt 120-130 km/t under veldig gode forhold og fikk et snitt på utrolige 155! Var det bare sommeren eller har Tesla kalibrert ned forbruket generelt på min modell?
Høres nesten ut som det er noe galt med kalibreringen av bilen din.  Kjørte samme strekk med samme hastighet i sommer, og lå på over 220 Wh/km.
For eksempel 10 m/s i medvind er jo som å kjöre 86-96 km/h (i stedet for 120-130). Det avgjör det meste. Sen om det for övrig er veldig bra forhold, tört, bra veibaner og passe temperatur ute så er det nok mulig å få ned forbruket slik.
Over 10 m/s er liten kuling, så det vil man vel legge merke til når man tar seg en tur utenfor bilen (og relativt sjeldent med slik vind i sør-Sverige om sommeren).  Det var vindstille, tørt og 25 grader når jeg kjørte turen.  Ca 220 Wh/km er vel et helt normalt snitt for den turen.  155 er, som GeirHM skriver, utrolig.

sondell

Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. august 2015, klokken 19:29
Sitat fra: sondell på mandag 17. august 2015, klokken 19:19
Sitat fra: Tuxedo på mandag 17. august 2015, klokken 13:28
Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 12:14
I sommer kjørte jeg mellom Udevalla og Frydenberg SC'ene i rundt 120-130 km/t under veldig gode forhold og fikk et snitt på utrolige 155! Var det bare sommeren eller har Tesla kalibrert ned forbruket generelt på min modell?
Høres nesten ut som det er noe galt med kalibreringen av bilen din.  Kjørte samme strekk med samme hastighet i sommer, og lå på over 220 Wh/km.
For eksempel 10 m/s i medvind er jo som å kjöre 86-96 km/h (i stedet for 120-130). Det avgjör det meste. Sen om det for övrig er veldig bra forhold, tört, bra veibaner og passe temperatur ute så er det nok mulig å få ned forbruket slik.
Over 10 m/s er liten kuling, så det vil man vel legge merke til når man tar seg en tur utenfor bilen (og relativt sjeldent med slik vind i sør-Sverige om sommeren).  Det var vindstille, tørt og 25 grader når jeg kjørte turen.  Ca 220 Wh/km er vel et helt normalt snitt for den turen.  155 er, som GeirHM skriver, utrolig.
Utrolig ja, men ikke umulig :). Omtrent halvparten av energiforbruket i den hastigheten er luftmotstand i den temperaturen. Hadde jo värt fint å få vite om det faktisk var mye vind fra nord/nordvest. Det er ikke uvanlig med 10 m/s på sommeren langs vestlige delen av Sör-Sverige. Har värt mange slike tilfeller i sommer, kanskje spesiellt i år :). Men det må jo väre riktig vindretning også og den komboen er vel mer uvanlig. For eksempel omkring 9-10 juli og 26 juli var det perioder med nordvestlig vind og 10 m/s i middelvind. Er jo svensk meteorolog så ikke vanskelig å sjekke :).

GeirHM

Jeg tok et bilde som dokumentasjon, strekningen var fra Uddevalla SC til Falkenberg SC, turen ble gjennomført 27 juli i år. Som det fremkommer var snittforbruket enda lavere enn jeg husket. Altså 151 wh/km.

Jejl

Vi har kjørt bortimot 10.000km rundt om i Europa i sommer , og her er noen erfaringer om forbruk vi gjorde oss:

Varmt vær:

Den ene kjøreturen vår var i rundt 33 grader og vi hadde 406km kjøring til nærmeste SC. Startet med å ligge bak en semitrailer som lå konstant i 89km/t. Selv om ac var innstillt på 24 grader så var forbruket etter 8-9 mil på latterlige 130wh/km. Vi satt etterhvert cc på 105 km/t, og kom frem til sc med "Charge now" varsel 2-300 meter før laderen.

Høy fart:

Vi klarte å tømme batteriet på ca 1t og 10 minutt på autobanen. Etter en liten høneblund en times tid på natten ved en sc i Tyskland våknet vi til 100% på batteriet. 208 km til neste sc der ca 170 km av dem hadde fri fart. Lå konstant i 200-213km/t bortsett fra i "svingene" der jeg slakket ned til ca 170-180. Tror forbruket ble 354wh/km hvis jeg husker rett.

Høyest snitthastighet inkl lading:

Fikk ikke tatt tiden helt nøyaktig på sekundet, men ved å ha cc på 177km/t mellom to sc med 85 km avstand ble forbruket på 304wh/km og farten ble ca 102km/t inkl lading.
På et annet strekke kjørte vi i tett trafikk i 130-160km/t og fikk et forbruk på 209wh/km. Uheldigvis tok jeg ikke tiden mellom disse to superladerne, men vil annta at farten inkl lading da ble i nærheten av 110km/t.

Forøvrig så kjørte vi fra Girona i Spania til Rødekro i Danmark på 24 timer (inkl pauser og lading). Ikke så værst  med 2 små unger i bilen. (De storkoste seg på hele turen, og var ikke missfornøyd med noe.)

sondell

Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 22:34
Jeg tok et bilde som dokumentasjon, strekningen var fra Uddevalla SC til Falkenberg SC, turen ble gjennomført 27 juli i år. Som det fremkommer var snittforbruket enda lavere enn jeg husket. Altså 151 wh/km.
Hmm. 27 juli. Da virker det veldig mye mindre sannsynlig at tallet er riktig. Skulle värt 26. juli :). Den 27 juli er det sörvestvind om morgenen dreiende til söröst ut på dagen. 6-8 m/s på kysten og 2-4 m/s litt innenfor, der jeg sjekket. Ladet du fullt for förste gang på lenge i Uddevalla slik at noe rekalibrerte seg? Med den vinden er det rett og slett ikke mulig i den hastigheten. Og regner med du ikke lå bak lastebil siden de ikke kan kjöre så fort :).

GeirHM

Sitat fra: sondell på tirsdag 18. august 2015, klokken 14:57
Sitat fra: GeirHM på mandag 17. august 2015, klokken 22:34
Jeg tok et bilde som dokumentasjon, strekningen var fra Uddevalla SC til Falkenberg SC, turen ble gjennomført 27 juli i år. Som det fremkommer var snittforbruket enda lavere enn jeg husket. Altså 151 wh/km.
Hmm. 27 juli. Da virker det veldig mye mindre sannsynlig at tallet er riktig. Skulle värt 26. juli :). Den 27 juli er det sörvestvind om morgenen dreiende til söröst ut på dagen. 6-8 m/s på kysten og 2-4 m/s litt innenfor, der jeg sjekket. Ladet du fullt for förste gang på lenge i Uddevalla slik at noe rekalibrerte seg? Med den vinden er det rett og slett ikke mulig i den hastigheten. Og regner med du ikke lå bak lastebil siden de ikke kan kjöre så fort :).

Jeg ladet ikke til 100, kanskje et sted rundt 80? Men jeg ladet til 100 på morgenen i Oslo før jeg dro. Og nei ingen lastebil. Men hele turen foregikk med fint forbruk, selvom det aldri var så lavt som dette.

GOS

Hei

Skal kjøre Stavanger-Stranda-Stavanger helgen om nesten 2 uker. Tunellen ved Lærdal er vel stengt for tiden så da blir det vel via Bergen.

Noen som har kjørt distansen sommerstid og kan si noen om forbruk etc. Ser Evtripplanner og andre opererer med vel 11 t kjøretid, er det erfaringene deres?
Får vel ta ett ladestopp på Åsane.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ilunde

ÅÅoo LMÅÅÅHHOåæåæåyujhv yui



,

Sent fra min SGP311 via Tapatalk



ilunde


Chris Neumann Ruud

Hadde 1100 kilometer opp og ned i fjellene i Telemark-Hordaland-Sogn&Fjordane-Buskerud i sommer, med et snitt på 168 Wh/km etter regenerering , 250-300 oppover, og så lite som 43 i nedoverbakker snitt over 50 km.
Burde tilsvare en reell rekkevidde på ca 450 km på min S 85 som har gått 105K, men det er jo bare et gjennomsnitt og hjelper lite om du går tom midt i en stigning opp til en fjellovergang :)
Tesla S 2014 AP1 "med alt" - SOLGT
Tesla 3 2021 LR AWD MF824xxx

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA