Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

mecanica vergara

Sitat fra: VL på fredag 24. juli 2015, klokken 11:07
Det kan være ja. Må se senere når jeg er i bilen. Men har mistenkt den for å bruke mer enn "nornalt" før også. Mulig jeg må snakke med Tesla om dette. Tenker meg jo nedover til Tyskland / nederland om 2-3 måneder. Hadde vært greit å stole på antatt rekkevidde da.
Jeg tror ikke det er mulig. Du starter med 320km ved 80%. Trekker du fra 80% og ganger med 100% så ender du på 400km. Dette er ca. rated ved 100% på en 85D eller P85D.
Sølv 75D hentet desember 2107
Sort 3SR+

VL

Sitat fra: mecanica vergara på fredag 24. juli 2015, klokken 22:11
Sitat fra: VL på fredag 24. juli 2015, klokken 11:07
Det kan være ja. Må se senere når jeg er i bilen. Men har mistenkt den for å bruke mer enn "nornalt" før også. Mulig jeg må snakke med Tesla om dette. Tenker meg jo nedover til Tyskland / nederland om 2-3 måneder. Hadde vært greit å stole på antatt rekkevidde da.
Jeg tror ikke det er mulig. Du starter med 320km ved 80%. Trekker du fra 80% og ganger med 100% så ender du på 400km. Dette er ca. rated ved 100% på en 85D eller P85D.

Det var nok tilfelle for meg. Typical viste som sagt 320 km når jeg forlot Aurland. Den sto på ca 100 km når jeg ankom SC på Gol.
Jeg ble selv overrasket og skrev innlegget på denne tråden.

Skal kjøre samme veien igjen om et par måneder når jeg skal på rundtur i Europa. Da skal jeg lade til lik typical range og kjøre tilnærmet likt som nå. Men da blir der nok en del avvik siden jeg blir alene/kun en til med i bilen.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Tuxedo

Sitat fra: VL på fredag 24. juli 2015, klokken 20:12
Har kjørt en del siden jeg skrev innlegget, er det mulig å finne historikken på forbruket noe sted utover de 50 km? Husker hvert fall at peaken på forbruket forsvant opp i "skyene" på tabellen i bilen opp holsfjellet  ;D
Mener du Golsfjellet?  Kjørte du via Leira og Fv. 51 over Golsfjellet?  Det vil i så fall forklare alt angående forbrukt Typical.

VL

Sitat fra: Tuxedo på fredag 24. juli 2015, klokken 22:45
Sitat fra: VL på fredag 24. juli 2015, klokken 20:12
Har kjørt en del siden jeg skrev innlegget, er det mulig å finne historikken på forbruket noe sted utover de 50 km? Husker hvert fall at peaken på forbruket forsvant opp i "skyene" på tabellen i bilen opp holsfjellet  ;D
Mener du Golsfjellet?  Kjørte du via Leira og Fv. 51 over Golsfjellet?  Det vil i så fall forklare alt angående forbrukt Typical.

Litt usikker på FV navn. Men tok av til høyre i rundkjøringen før lærdalstunnelen mot Hol. Der kjører man jo over en fjellovergang, masse dårlige smale tunneler. Ganske bratt svingete stigning i starten.

Det som overrasker er jo det drastiske fallet i typical range. Men @Øyvindh påpeker jo hvor mer nøyaktig rekkevidde vises. Så blir å forholde seg til den fremover.

Har hatt Leaf før, så er jo vant til at rekkevidden kan  falle brutalt. Men alt etter kjøring og forhold så klart :-)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Tuxedo

Sitat fra: VL på fredag 24. juli 2015, klokken 22:57
Sitat fra: Tuxedo på fredag 24. juli 2015, klokken 22:45
Sitat fra: VL på fredag 24. juli 2015, klokken 20:12
Har kjørt en del siden jeg skrev innlegget, er det mulig å finne historikken på forbruket noe sted utover de 50 km? Husker hvert fall at peaken på forbruket forsvant opp i "skyene" på tabellen i bilen opp holsfjellet  ;D
Mener du Golsfjellet?  Kjørte du via Leira og Fv. 51 over Golsfjellet?  Det vil i så fall forklare alt angående forbrukt Typical.

Litt usikker på FV navn. Men tok av til høyre i rundkjøringen før lærdalstunnelen mot Hol. Der kjører man jo over en fjellovergang, masse dårlige smale tunneler. Ganske bratt svingete stigning i starten.
Ah, da kjørte du Fv 50 over Geiteryggen til Hol.  Har kjørt den et par ganger, men ikke opplevd noe i nærheten av ditt forbruk på strekningen. Foretrekker å kjøre gjennom Lærdalstunnellen og ta av til Gol via Hemsedal.  Like langt, men 40 min kortere kjøretid (minst) pga bedre veier.

VL

Fv50 stemmer ja! :-) ... kjørt den med fullastet bil og holdt 95-100 da?

Er det 40 min kortere over Hemsedalen altså? Det hadde jeg ikke trodd...
Kjører FV50 av gammal vane, fordi det veldig sjeldent er kontroll der, da kan man unne seg litt ekstra gasspådrag!! :D

Men om man kjører normalt, litt forbikjøringer og morro, kommer man seg fra Gol til Bergen på 90% batteri da? Tenker å kjøre Hardangervidden hjem igjen å skippe lading i Aurland.
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Tuxedo

Sitat fra: VL på fredag 24. juli 2015, klokken 23:33
Fv50 stemmer ja! :-) ... kjørt den med fullastet bil og holdt 95-100 da?

Er det 40 min kortere over Hemsedalen altså? Det hadde jeg ikke trodd...
Kjører FV50 av gammal vane, fordi det veldig sjeldent er kontroll der, da kan man unne seg litt ekstra gasspådrag!! :D

Men om man kjører normalt, litt forbikjøringer og morro, kommer man seg fra Gol til Bergen på 90% batteri da? Tenker å kjøre Hardangervidden hjem igjen å skippe lading i Aurland.
Null problem.  Kjørte fra Gol (fulladet der) over Hardangervidda til Austevoll via Bergen i fjor sommer, og hadde 100 km igjen på batteriet når jeg parkerte i Austevoll.

VL

Høres flott ut! Motsatt vei er det vel anbefalt å kjøre via Aurland å lade før Gol? Tenker da på drøy stigning over Hardangervidden f.eks. og tror for min egen del at jeg kjører Aurland - Hol - Gol en gang til i nærmeste framtid for å sjekke ut forbruket en gang til! Ble litt bekymret :-P
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

Undertegnede

#713
Da har jeg tatt første "test" som jeg var litt spent på utfallet av. Tur-retur familiehytta Froland-Evardalen (Arendal isj - 900 moh Valle isj setesdalen)

Cirka 17 mil hver vei. 900 høydemeter på siste 7,6 km. Fartsgrense 70-90kmt. Rangemode og kjørte som normalt (5-10kmt over fartsgrense etter veistandard). Rangemode. Klima/ac 19 grader auto.

Reiste med 100% (411 tkm). Mye regn på vei opp og ca 10-15 grader. Nedover pent vær og 15 isj grader. Mistet 8 tkm etter 2 overnattinger uten bruk av bilen.

Kom hjem med 80 tkm og et forbruk på 175wh/km. Flott tur :)

cirys1

Mange som har veldig lavt forbruk her ja, selv brukte jeg 45% på 15 mil, 95% på motorvei 110 der jeg lå i 130 på cc, har ikke kjørt på kontinentet ennå men ser for meg et vilt forbruk i 150+..

P85 19 tom GY, tørt føre, motvind og andre kriterier "hakke peiling"..

Tuxedo

Sitat fra: cirys1 på lørdag 01. august 2015, klokken 18:38
Mange som har veldig lavt forbruk her ja, selv brukte jeg 45% på 15 mil, 95% på motorvei 110 der jeg lå i 130 på cc, har ikke kjørt på kontinentet ennå men ser for meg et vilt forbruk i 150+..

P85 19 tom GY, tørt føre, motvind og andre kriterier "hakke peiling"..
Vanskelig å kjøre i veldig lange strekk i 150+ på Autobahn (pga trafikk, strekk med fartsgrense og veiarbeid).  Erfarte i sommer at det knapt går an å komme over 250 Wh/km uansett.  230 Wh/km er mer realiteten, og da kjører man friskt.

VL

@Tuxedo:

Jeg mener å ha lest her inne at man får ca 75 KwH ut av et fulladet batteri? Kan det stemme? Så har jeg hørt at SCene i Tyskland står med 200-250 km imellom?  :) Da virker jo en Europatur senere i år, lovende :)
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

rr2000

Jeg har funnet ut hvordan man får opp forbruket; motorveihastigheter på 120-130 med seilbrett og to sykler på taket, da ryker jeg opp i 340 wh/km ved pen rolig kjøring. I hastigheter ned mot 70-80 er gir det 230 wh/km (p85d, 21" ps2)
P85D

cirys1

Sitat fra: Tuxedo på lørdag 01. august 2015, klokken 18:46
Sitat fra: cirys1 på lørdag 01. august 2015, klokken 18:38
Mange som har veldig lavt forbruk her ja, selv brukte jeg 45% på 15 mil, 95% på motorvei 110 der jeg lå i 130 på cc, har ikke kjørt på kontinentet ennå men ser for meg et vilt forbruk i 150+..

P85 19 tom GY, tørt føre, motvind og andre kriterier "hakke peiling"..
Vanskelig å kjøre i veldig lange strekk i 150+ på Autobahn (pga trafikk, strekk med fartsgrense og veiarbeid).  Erfarte i sommer at det knapt går an å komme over 250 Wh/km uansett.  230 Wh/km er mer realiteten, og da kjører man friskt.

Har kjørt på autobahn med fosil, jeg lå i ca snitt på 160 absolutt ingen problemer, det var fordi jeg kjørte kjip fosil kunne holdt mye høyere hastighet,biler passerte meg som prosjektiler. Som sagt jeg holdt 130 i snitt på norske veier uten stress, og her gjelder bot opp mot straff som gjelder, i Sverige kan man fint legge på 10 km i timen. I Danmark som har 130, følgte jeg trafikken i venstre felt i 160, så at trafikken går så sakte har jeg aldri vært borti. Som sagt 45% forsvant på litt over 15 mil..

Tuxedo

Sitat fra: VL på lørdag 01. august 2015, klokken 19:21
@Tuxedo:

Jeg mener å ha lest her inne at man får ca 75 KwH ut av et fulladet batteri? Kan det stemme? Så har jeg hørt at SCene i Tyskland står med 200-250 km imellom?  :) Da virker jo en Europatur senere i år, lovende :)
Ja, 75 kWh med et 85-battteri er realistisk.
I Tyskland står superladerne tett som haggel.  No problem, var 20 dager i Tyskland og Sveits i sommmer, og ladet bare på superladere. Trentgte aldri å lade på hotellene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA