Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

sondell

Sitat fra: Muffinman på fredag 03. juli 2015, klokken 22:55
Sitat fra: sondell på fredag 03. juli 2015, klokken 14:20
Bilen er 19 måneder gammel og har gått 30000 km.
Det snodige med min bil, og kanskje din @muffinman (har du sjekket?), er at jeg får kun 380 km typical range. D
Jeg får nå 366tkm fulladet, ikke rangemode. De øverste 3kwh teller heller ikke ned km hos meg. Bilen viser 9,2kWh brukt fra 100-90. 7,4 fra 90-80, 6,3 fra 80-70 og 6,9 fra 70-60. Fulgte ikke med videre nedover.

Min bil er 20mnd og har rullet 78.000km. Den viste 394tkm fulladet helt fram til 2.september i fjor da den fikk en ny software. Etter det stoppet den på 374, og jeg er ganske overbevist om at 4-5kwh ble utilgjengelig da. Visningen har minket ytterligere til 366 siden da. Er stabilt der nå.
Hvis vi snakker ikke range mode så er mine tall 396/374 km som skal sammenlignes med dine 394/374 km. Jeg er fremdeles på 375 km, eller muligens 374 km. Men har kjört langt mindre. Jeg var også overbevist tidligere om at jeg hade fått mindre range etter software oppdatering. Men hvis en legger sammen degradering og de 3 kWh en har over 100% (i hvert fall vi da, virker ikke som alle har det, enda merkeligere) så kommer en nesten opp i det som forsvant. Virker som jeg har 71 kWh tilgengelig, men inkludert de 3 kWh over 100% får jeg da bortimot 74 kWh. 90% SOC for meg er alltså kun 0.9*71 ~= 64 kWh.

Virker som de fleste med nytt batteri kommer opp i ca 75 kWh. Så, i runde tall, hvis jeg da har tapt 1 kWh på batteriet og du har tapt litt over 2 kWh så er det jo inkludert med de 3 kWh over 100% de 4-5 kWh vi leter etter :). Slik blir det hvis vi antar samme tkm :) :
* 366 + 5.3 / 0.189 = 394 km
* 375 + 4 / 0.189 = 396 km

Hvis en ser til hele batteriets kapasitet så er tapet i prosent:
* 1/85 = 1.2% på 29000 km
* 2.3/85 = 2.7% på 78000 km


ihlhaug

Kanskje denne rekka har blitt skrevet her før, men her kommer iaf forbruket mitt fra Bergen til Harstad, og Tromsø til Bergen. Det hadde jo vært fint å ha noen "fasiter" her tenker jeg.

Turene ble kjørt med S85, 19" dekk (Landsail), TH2 turbin felger, 50 PSI, 20 grader i bilen, setevarmer på 1, konstant i fartsgrensen og opp til 5 km/t over grensen da dette ikke gir bot.

Bergen --> Harstad
Bergen sentrum - Aurland. Regn, 8-14 grader, tørt på Aurland. 2t49m. 180,8 km. 34 kWh. 188 Wh/km.
Ladetid: 38 minutter (litt skeptisk til Sognefjellet, Tindevegen etc, så ladet lengre enn nødvendig)
Aurland - Dombås. Tørt, 0-14 grader, snø over fjellet. 3t50m. 259,8 km. 48,2 kWh. 186 Wh/km.
Ladetid: 22 minutter.
Dombås - Klett. Tørt, 10-14 grader. 2t22m. 186,3 km. 28,1 kWh. 151 Wh/km.
Ladetid: 20 minutter.
Klett - Grong. Vått, 5-12 grader. 2t39m. 203,1 km. 42,6 kWh. 210 Wh/km.
Ladetid: 23 minutter.
Grong - Mosjøen. Regn, 9-12 grader. 2t22m. 194,4 km. 35,5 kWh. 183 Wh/km.
Ladetid: 28 minutter.
Mosjøen - Storjord. Regn/tørt 7-11 grader. 2t32m. 204,4 km. 39,2 kWh. 192 Wh/km.
Ladetid: 26 minutter.
Storjord - Innhavet. Tørt, 11-15 grader. 2t10m. 182 km. 32,5 kWh. 179 Wh/km.
Ladetid: 29 minutter.
Innhavet - Gressholmen (Ferge. Rett utenfor Harstad). Usikker tid. Tørt, 15-21 grader. 47,3 km. 8,1kWh. 171 Wh/km.

Tromsø --> Bergen
Tromsø - Setermoen. Regn, 5-7 grader. 2t10m. 159,2 km. Glemt å skrive forbruk :(
Ladetid: 25 minutter.
Setermoen - Innhavet (ferge). Regn, 6-9 grader. 3t40m. 220,7 km. 45,2 kWh. 205 Wh/km.
Ladetid: 23 minutter.
Innhavet - Storjord. Tørt, 6-9 grader. 2t11m. 182,3 km. 39,3 kWh. 216 Wh/km.
Ladetid: 33 min.
Storjord - Mosjøen. Tørt/snø, 0-8 grader. 2t46m. 209 km. 43,6 kWh. 208 Wh/km.
Ladetid: 30 minutter.
Mosjøen - Grong. Vått/tørt, 0-5 grader. 2t22m. 194,6 km. 38,8 kWh. 199 Wh/km.
Ladetid. 45 minutter, sovnet vel litt, hadde kjørt x ant timer i strekk.
Grong - Klett. Vått, 5-8 grader. 2t34m. 203,1 km. 42,6 kWh. 210 Wh/km.
Ladetid: 22 minutter.
Klett - Dombås. Regn/tørt, 8-13 grader. 2t23m. 186,1 km. 36,6 kWh. 197 Wh/km.
Ladetid: 47 minutter, spiste middag samt skeptisk til Sognefjellet igjen.
Dombås - Aurland (via Tindevegen, gikk litt fortere nedover). 3t28m. Regn/tørt/snø, 0-13 grader. 259,8 km. 44,9 kWh. 173 Wh/km.
Ladetid: 20 minutter.
Aurland - Bergen. Tørt, 13-16 grader. 2t40m. 180,8 km. 34 kWh. 188 Wh/km.

Det var det folkens, håper det hjelper til dere skal på langtur, evt bare turer mellom noen av disse SuperChargerne! :)
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Beachboy

Er det anbefalt å lade med schuko til 80% eller 90%?

Tenker på hjemmelading
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

dosmont

Sitat fra: Beachboy på tirsdag 07. juli 2015, klokken 01:14
Er det anbefalt å lade med schuko til 80% eller 90%?

Tenker på hjemmelading
Det spørs på bruksmønstret ditt.
Men jeg for min del lader bilen et par ganger i uka til 75%, men i vinter blir det til 90% nesten hver dag, pga forvarming.
Tror ikke at batteriet slites nevneverdig mere på 90% vs 80% i Norge, med klimaet vi har her :)
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Asarin

I starten hadde jeg 90% som standard, det var vinter og jeg var helt ny med elbil - ville ikke bli sittende fast eller føle på rekkeviddeangst.

På våren gikk jeg til 80%, da jeg tenkte det sikkert er litt bedre for batteriet - og jeg ladet uansett bare ca 2 ganger i uka.

Nå lader jeg bare til 70%, plugger heller i 3 ganger i uka. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

turfsurf

Sitat fra: Asarin på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:32
I starten hadde jeg 90% som standard, det var vinter og jeg var helt ny med elbil - ville ikke bli sittende fast eller føle på rekkeviddeangst.

På våren gikk jeg til 80%, da jeg tenkte det sikkert er litt bedre for batteriet - og jeg ladet uansett bare ca 2 ganger i uka.

Nå lader jeg bare til 70%, plugger heller i 3 ganger i uka. :)

Jeg lar bilen alltid stå plugget i, men skrur ned ladegrensen helt til jeg vil den skal lade igjen. På det viset får bilen strøm til elektronikk og hvac uten å belaste batteriet.

Skulle gjerne hatt en start/stopp ladegrense, dvs "start og lad hvis det er under 50% og lad opp til 70%".
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

GOS

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:49
Sitat fra: Asarin på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:32
I starten hadde jeg 90% som standard, det var vinter og jeg var helt ny med elbil - ville ikke bli sittende fast eller føle på rekkeviddeangst.

På våren gikk jeg til 80%, da jeg tenkte det sikkert er litt bedre for batteriet - og jeg ladet uansett bare ca 2 ganger i uka.

Nå lader jeg bare til 70%, plugger heller i 3 ganger i uka. :)

Jeg lar bilen alltid stå plugget i, men skrur ned ladegrensen helt til jeg vil den skal lade igjen. På det viset får bilen strøm til elektronikk og hvac uten å belaste batteriet.

Skulle gjerne hatt en start/stopp ladegrense, dvs "start og lad hvis det er under 50% og lad opp til 70%".

Den funksjonen har du vel i Visible Tesla om jeg ikke husker feil.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

ksandal

ser jeg bruker i snitt rundt 190watt/pr km nå.. i begynnelsen brukte jeg 230w :-)
kjører på 19" dekk.

Har hatt mange turer på over 350km uten behov for lading, selv med frisk kjøring.
lader hver dag til 90% og har kanskje 20% igjen når jeg er hjemme. men noen ganger har jeg ikke tilgang på lader på 2  dager... og må da kjøre litt roligere eller stikke innom et handlesenter og shoppe en hel time :-)

Rekord turen min er tur retur skei i Jølster fra Bergen uten lading 430km :-)  frisk kjøring noen steder.

fantastisk bil. skal aldri ha noe fosil kjærre igjen.
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

turfsurf

Sitat fra: GOS på tirsdag 07. juli 2015, klokken 11:40
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:49
Sitat fra: Asarin på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:32
I starten hadde jeg 90% som standard, det var vinter og jeg var helt ny med elbil - ville ikke bli sittende fast eller føle på rekkeviddeangst.

På våren gikk jeg til 80%, da jeg tenkte det sikkert er litt bedre for batteriet - og jeg ladet uansett bare ca 2 ganger i uka.

Nå lader jeg bare til 70%, plugger heller i 3 ganger i uka. :)

Jeg lar bilen alltid stå plugget i, men skrur ned ladegrensen helt til jeg vil den skal lade igjen. På det viset får bilen strøm til elektronikk og hvac uten å belaste batteriet.

Skulle gjerne hatt en start/stopp ladegrense, dvs "start og lad hvis det er under 50% og lad opp til 70%".

Den funksjonen har du vel i Visible Tesla om jeg ikke husker feil.

Man kan få varsel på max/min, men start av lading kan man kun gjøre på tidspunkt eller manuelt, så vidt jeg kan skjønne.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Beachboy

Sitat fra: dosmont på tirsdag 07. juli 2015, klokken 01:36
Sitat fra: Beachboy på tirsdag 07. juli 2015, klokken 01:14
Er det anbefalt å lade med schuko til 80% eller 90%?

Tenker på hjemmelading
Det spørs på bruksmønstret ditt.
Men jeg for min del lader bilen et par ganger i uka til 75%, men i vinter blir det til 90% nesten hver dag, pga forvarming.
Tror ikke at batteriet slites nevneverdig mere på 90% vs 80% i Norge, med klimaet vi har her :)

Men vil det være skadelig å lade til 90% ca 3-4 ganger i uka? Jeg er ofte litt redd for å gå tom for strøm. Kjører i snittet 80-150 km daglig.
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:49
Sitat fra: Asarin på tirsdag 07. juli 2015, klokken 10:32
I starten hadde jeg 90% som standard, det var vinter og jeg var helt ny med elbil - ville ikke bli sittende fast eller føle på rekkeviddeangst.

På våren gikk jeg til 80%, da jeg tenkte det sikkert er litt bedre for batteriet - og jeg ladet uansett bare ca 2 ganger i uka.

Nå lader jeg bare til 70%, plugger heller i 3 ganger i uka. :)

Jeg lar bilen alltid stå plugget i, men skrur ned ladegrensen helt til jeg vil den skal lade igjen. På det viset får bilen strøm til elektronikk og hvac uten å belaste batteriet.

Skulle gjerne hatt en start/stopp ladegrense, dvs "start og lad hvis det er under 50% og lad opp til 70%".
Du mener strøm til forvarming/avkjøling? For resten av tiden hentes strøm uansett fra batteriet frem til SOC har falt et visst antall prosent, deretter lades batteriet opp til ladegrensen igjen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Beachboy på tirsdag 07. juli 2015, klokken 14:16
Men vil det være skadelig å lade til 90% ca 3-4 ganger i uka? Jeg er ofte litt redd for å gå tom for strøm. Kjører i snittet 80-150 km daglig.

Det er neppe skadelig; det er jo innenfor Teslas egne innstillinger/anbefalinger for daglig lading. Du kan jo eventuelt justere ned til under 90% etterhvert som du blir mer komfortabel med eget kjøremønster og forbruk. Med 80-150 i snitt kan du leve med 50%, men det er "toppene" som avgjør hvor mye du trenger å ha i reserve, sammen med hvor stor sjanse det er for at du plutselig trenger mer enn de vanlige 150km rekkevidde. Om du bare har minutters varsel trenger du jo reserven hele tida, men om du f.eks. vet om det dagen før rekker du sansynligvis å lade til 90% i løpet av natta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

N00b

SC Lillehammer - Grimstad.
44 mil i sommertrafikk og holdt fartsgrenser hele veien og det er ikke normalen min.
Regnish og våt veg fra Porsgrunn til Arendal.

85D med få km på klokka, ladet til 100% på Lillehammer, stoppet den når den ladet med 12kwh (404V & 28A) . Kunne skvist på litt mer men gadd ikke vente, vi var klar for abfahrt.

Rest i Grimstad, 15 tkm. Forbrukt i tilnærmet nonstop kjøring 72,1 kwh, forbruk 164 Wh/km
Helt normal batteripakke med andre ord, 75kwh fra full til charge now.

Øyvind.h

#688
Oslo-Lundamo-Trondheim-småkjøring-Lundamo-Oslo unnagjort. Full bil og lite trafikk, men på vei tilbake til Oslo var det øsende regnvær i totalt 2 timer. Laveste temp 9 grader.

På vei hjem anslo energiberegneren at jeg skulle ha 17% igjen ved ankomst Elverum (droppet å lade på Alvdal). Bilen var ladet til 98%.  Estimatet falt til 8% når jeg kjørte inn i øsende regnvær kombinert med økning i hastighet, men resultatet jobbet seg opp til 20% når regnet forsvant. Kom altså til Elverum med 20% rest. Ville vært 22% om jeg hadde startet med fullt batteri.

Ladebehovet var ca 7 minutter for hele strekningen Lundamo (ved Trondheim) til Oslo. Det er overlevbart for en elbil :) Hadde jeg fulgt fartsgrensen og med litt bedre vær kunne jeg garantert kjørt uten å lade. Men med små barn ble det tre stopp på veien hvorav ett med lading.

Forbruk på strekningen var ca 86kWh.

Og bilen er en fantastisk kjøremaskin! Krefter i overflod, lynrask respons og rekkevidde til å droppe ladere på veien om ladestopp ikke passer :) Bilen imponerte stort på turen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

VL

Ladet til 80% på SC I Aurland i dag. 320 km på typical rekkevidde..... Neste mål var SC på Gol, ca 140 km. Når jeg kom fram til Gol hadde den 100 km igjen på telleren. Den skulle egentlig hatt 180 km igjen. Men det er jo en del stigning og jeg lå autopiloten på 95kmt når jeg var kommet opp på fjellet. Vil si det var litt skuffende at den brukte 80km mer på typical range tross stigningen.... Hva gjør den på vinterstid da?
Tesla model 3 reservert
Tesla X60 i bestilling, levering mars 17
2013 Leaf hvit
2016 Tesla S90D Midnight Silver - Solgt
2015 Tesla S85 Svart - Solgt
2013 Leaf blå - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA