Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

GOS

Erfaringer med forbruk på fjellovergangene fra vest-øst-vest

Skal kjøre Stavanger- Hafjell i påsken med skiene inni bilen og ikke på taket. Jeg har da valget om å kjøre via 1) Hardangervidda (som jeg har pleid å kjøre med Audien), 2) via Haukeli eller 3) rundt Sørlandet. Forbruk og ladehastighet blir det som bestemmer hva som er beste veivalg. Herr Google sier at rundt Sørlandet er raskest i ren kjøretid, og jeg sliter litt med å tro på Herr Google.

Er det noe som har kjørt deler av disse fjellovergang-strekkene vinterstid og kan si noe om hvordan forbruket typisk er i forhold til føre og det du ellers bruker på langkjøring? (Og hvordan du typisk kjører i forhold til fartsgrensa)
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

aness

@gos: har ikke forsøkt fjellovergangene, men har kjørt både stavanger-oslo og oslo-lillehammer de siste par ukene. Det har kommet veldig mange nye motorveier på disse strekningene de siste årene med 100 og 110-soner, så det vil faktisk ikke overraske meg om Herr Google har rett i at denne veien er raskest i ren kjøretid.

hgs

1881.no og visveg.no har Hardangervidda som raskeste alternativ.

Ikke alltid så lett å vite hvem man skal stole på av ruteplanleggerne, men Google regner jo inn trafikkbelastning også. Som aness sier har det blitt mye motorvei på E18/E6. Men det er nesten 20 mil lengre, og deler av strekningen er veldig utsatt for kø som antakelig ikke er der når du starter.

Jeg hadde sett været an og kjørt vidda om det ser bra ut, ellers hadde jeg kjørt kysten.

Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

trygvelo

Sitat fra: Sense på tirsdag 06. januar 2015, klokken 18:25
Sitat fra: trygvelo på tirsdag 06. januar 2015, klokken 11:30
Jeg har mye erfaring med takstativ + skiboks etter 1,5 vinter med bilen. I hastigheter opp til 80 km/t er ikke økningen i forbruk spesielt stor, mellom 3-5%. Fikk snitt på 210-215 wh/km på langt flatt strekke i 80-90 km/t i jula, da var temperaturen -20 og varmeapparatet på 22 grader (etter flere timers kjøring og batteri fullt oppvarmet).

På motorveien i 120 må man regne med 260-280 wh/km i vintervær der jeg ved ellers like forhold ligger på 220-240 wh/km. Altså ca. 15% økt forbruk.

Det kan jeg understøtte.
Jeg trenger kun takstativ til jule-, vinter- og påskeferiene. Og siden jeg kjører en del på motorveier ellers, og forbruket øker såpass mye, så plukker jeg av både boks og stativ etter hver skiferie.

Jeg tok nok ikke hardt nok i ang. forbruk. Fikk all-time-high idag morges. Dro fra Halden litt før 05:30, fulladet til 366 tkm (ja, det er lavt, men ladingen holdt fremdeles på selv om den stod på 100%. Dessuten er tkm i min bil basert på 200wh/km forbruk). Tok 3-4 km før den begynte å telle nedover dog.

Uansett, la meg i 120 på cc, -1, saltet vei og fuktig, litt sørpe her og der. Takboks på. 19,5 på varmeapparat, range mode. 320 Wh/km i snitt!!!. Ved Vestby begynte det å bli mye trafikk så ble liggende i 90-115 inn til Tusenfryd, det strekket var jeg nede i 250 Wh/km, deretter fra Tusenfryd til Kolbotn i 80-90 210 Wh/km og siste stykket inn til Oslo i 50 sona 180 Wh/km. Totalt kjørt 116 km, 34kWh brukt og batterimåleren en tøddel over 50% igjen, 190tkm igjen.

Med andre ord: Kjør ikke over 100km/t med takboks hvis du skal langt.

Øyvind.h

Sitat fra: Sense på tirsdag 06. januar 2015, klokken 18:25
Jeg trenger kun takstativ til jule-, vinter- og påskeferiene. Og siden jeg kjører en del på motorveier ellers, og forbruket øker såpass mye, så plukker jeg av både boks og stativ etter hver skiferie.
Samme her. Pga merker fra gummiføtter og forbruk/støy er aldri hverken takboks eller takstativ på mer enn nødvendig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

GOS


Noen som har kjørt direkte fra Stavanger til SC ved Brokelandsheia? Det er ca 340 km og om en fullader til ca 390 så burde det vel gå om det ikke snø/våt vei eller mye motvind?

Videre, er det noen som har kjørt direkte fra Sandefjord til Lillehammer uten ladestopp? Dette er vel en distanse på 308 km som burde gå greit? Alternativt om en tar via Jevnaker så går distansen ned til 274 km og hastigheten går ned så da bør det vel gå greit?

Turen blir i påsken så temperaturen vil vel kunne ligge rundt 0 grader.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

satheesh.net

Sitat fra: GOS på lørdag 07. februar 2015, klokken 16:58

Noen som har kjørt direkte fra Stavanger til SC ved Brokelandsheia? Det er ca 340 km og om en fullader til ca 390 så burde det vel gå om det ikke snø/våt vei eller mye motvind?

Videre, er det noen som har kjørt direkte fra Sandefjord til Lillehammer uten ladestopp? Dette er vel en distanse på 308 km som burde gå greit? Alternativt om en tar via Jevnaker så går distansen ned til 274 km og hastigheten går ned så da bør det vel gå greit?

Turen blir i påsken så temperaturen vil vel kunne ligge rundt 0 grader.

Jeg har kjørt disse strekningene et par ganger og fraråder det. Det kan gå på sommertid og hvis man kjører "fornuftig" på vinteren. Men min erfaring er at et kort ladestopp sparer deg for mye hodebry. :)

GOS

saaltesh: Takk skal du ha. Gjelder bekymringen opp til Lillehammer også?
Kjørte fra Sollihøgda til Lyndal på en "tank" ved 0-2 grader. Hadde litt lyst å være nær 0 for så å lade helt opp slik at jeg fikk eventuelt fikk 'balansert' litt.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

jkirkebo

Sitat fra: satheesh.net på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:01
Sitat fra: GOS på lørdag 07. februar 2015, klokken 16:58

Noen som har kjørt direkte fra Stavanger til SC ved Brokelandsheia? Det er ca 340 km og om en fullader til ca 390 så burde det vel gå om det ikke snø/våt vei eller mye motvind?

Videre, er det noen som har kjørt direkte fra Sandefjord til Lillehammer uten ladestopp? Dette er vel en distanse på 308 km som burde gå greit? Alternativt om en tar via Jevnaker så går distansen ned til 274 km og hastigheten går ned så da bør det vel gå greit?

Turen blir i påsken så temperaturen vil vel kunne ligge rundt 0 grader.

Jeg har kjørt disse strekningene et par ganger og fraråder det. Det kan gå på sommertid og hvis man kjører "fornuftig" på vinteren. Men min erfaring er at et kort ladestopp sparer deg for mye hodebry. :)

Sandefjord-Lillehammer via Jevnaker går nok greit nesten uansett føre.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

satheesh.net

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:23
Sitat fra: satheesh.net på lørdag 07. februar 2015, klokken 17:01
Sitat fra: GOS på lørdag 07. februar 2015, klokken 16:58

Noen som har kjørt direkte fra Stavanger til SC ved Brokelandsheia? Det er ca 340 km og om en fullader til ca 390 så burde det vel gå om det ikke snø/våt vei eller mye motvind?

Videre, er det noen som har kjørt direkte fra Sandefjord til Lillehammer uten ladestopp? Dette er vel en distanse på 308 km som burde gå greit? Alternativt om en tar via Jevnaker så går distansen ned til 274 km og hastigheten går ned så da bør det vel gå greit?

Turen blir i påsken så temperaturen vil vel kunne ligge rundt 0 grader.

Jeg har kjørt disse strekningene et par ganger og fraråder det. Det kan gå på sommertid og hvis man kjører "fornuftig" på vinteren. Men min erfaring er at et kort ladestopp sparer deg for mye hodebry. :)

Sandefjord-Lillehammer via Jevnaker går nok greit nesten uansett føre.

Enig med Jens. Da du allikevel så og si passerer SC-laderne ved Lier, ville jeg strukket bena litt og fylt på i samme slengen. Men det går helt fint uten også!  ;)

Jejl

Sitat fra: GOS på lørdag 07. februar 2015, klokken 16:58

Noen som har kjørt direkte fra Stavanger til SC ved Brokelandsheia? Det er ca 340 km og om en fullader til ca 390 så burde det vel gå om det ikke snø/våt vei eller mye motvind?

Videre, er det noen som har kjørt direkte fra Sandefjord til Lillehammer uten ladestopp? Dette er vel en distanse på 308 km som burde gå greit? Alternativt om en tar via Jevnaker så går distansen ned til 274 km og hastigheten går ned så da bør det vel gå greit?

Turen blir i påsken så temperaturen vil vel kunne ligge rundt 0 grader.
Vi kjørte Stavanger-Brokelandsheia uten stopp i begynnelsen av mai. Mener vi hadde ca 110 km rated igjen når vi kom til Brokelandsheia.

ebbrey

Har kjørt begge strekningene uten problem. Med 85 kw.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

#582
Litt OT kanskje, men fikk en relativt stor overraskelse. Kjørte turer idag i jobb. Småkjøring og langkjøring for utlevering av varer. Pent vær, 8 grader tørre veier og tenkte å prøve uten varmeapparat. Må si jeg ble overasket hvor MYE apparatet sluker.
normalt ligger jeg på 207Wh/km på tørre veier og grei temperatur.  Idag 153!!! Altså over 54Wh/km forskjell på samme strekning og tørre veier. Wow.
Hakka 8 255/35-20 dekk.

Dennis

Ser ut som man kan spare en del på å skru kraftig ned på temp og sette på varme i setet og rattet når man er på langtur på vinteren, hvis det skulle være dårlig med rekkevidde igjen.

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Cookie Monster på mandag 16. februar 2015, klokken 15:15
Ser ut som man kan spare en del på å skru kraftig ned på temp og sette på varme i setet og rattet når man er på langtur på vinteren, hvis det skulle være dårlig med rekkevidde igjen.
Nøyaktig samme erfaring og spareteknikk jeg har på Leafen og hovedgrunnen til at jeg ville ha vinterpakken

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA