Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Leif1

Det vil sikkert hjelpe litt. La range mode være påslått mens du forvarmer. Da trekker den ca 3kW i verste fall. 16A er bra.
Hvor langt skal du kjøre?
Konvertitt fra S til X

OleJA

Med bare 10A tilgjengelig, og marginal rekkevidde til SC, så hadde jeg forvarmet i flere runder med lading imellom for å etterfylle det som forvarmingen tapper
F.eks begynn 2 timer før avreise, forvarm, lad til fullt igjen, forvarm igjen, osv. Da bør det være mulig å starte med både varm bil og maks rekkevidde.

1ar

Da prøver jeg på det! Skal kjøre 300 km, hadde snitt på 246 wh/km opp hit. Det er ganske kupert og smale veier så blir mye stopp og akselerasjon igjen, beste vestlandsstandard :)

Jejl

Når du forvarmer bilen kan du stille annlegget manuelt slik at du gjenbruker luften og ikke henter den utenfra. Det vil da gå god del mindre energi på oppvarmingen. Bare husk å still den tilbake til auto når du skal kjøre, slik at det ikke dugger i bilen.

Øyvind.h

Sitter på Quality Norefjell nå. 800 høydemeter og ca 13 mil. Tenkte å kjøre tur-retur uten å lade, men så var det blitt 22kW lader ved kiwi på Noresund.

Har derfor fortsatt 274tkm igjen :)
261Wh/km, men tallet stemmer ikke helt med hele reisen (glemte å resette trip). Reelt rundt 250Wh/km.

Det er forresten 4 ladeplasser i parkeringshuset, men gidder ikke plugge i.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1ar

Sitat fra: Jejl på fredag 02. januar 2015, klokken 17:25
Når du forvarmer bilen kan du stille annlegget manuelt slik at du gjenbruker luften og ikke henter den utenfra. Det vil da gå god del mindre energi på oppvarmingen. Bare husk å still den tilbake til auto når du skal kjøre, slik at det ikke dugger i bilen.

Takk for godt tips :)

Philippo10

Burde forvarme siden da får du batteriet varmt og du begynt å kjøre med regen.
Tesla Model S Performance 85 Brun - Alt utenom barneseter og Nappaskin.
16/06-2014 - Bestilt - 01/12 Levert
VIN: 465XX - Trondheim

Sense

Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke forvarming tas fra ekstern strømkilde, istedenfor batteriet. Hvis jeg skal på lengre tur, lader jeg gjerne 90% til ca. 335 tkm. Når jeg har ferdig forvarmet, står det igjen 328 tkm.
Så må jeg lade opp igjen til 335 om reisen krever denne rekkevidden.
Skal prøve å endre ventilasjonen neste gang.

Men finnes det noen måte å få bilen til å trekke strøm fra kabelen, istedenfor batteriet når man forvarmer?

turfsurf


Sitat fra: Sense på fredag 02. januar 2015, klokken 20:59
Det jeg ikke forstår er hvorfor ikke forvarming tas fra ekstern strømkilde, istedenfor batteriet. Hvis jeg skal på lengre tur, lader jeg gjerne 90% til ca. 335 tkm. Når jeg har ferdig forvarmet, står det igjen 328 tkm.
Så må jeg lade opp igjen til 335 om reisen krever denne rekkevidden.
Skal prøve å endre ventilasjonen neste gang.

Men finnes det noen måte å få bilen til å trekke strøm fra kabelen, istedenfor batteriet når man forvarmer?

Den trekker det som er mulig fra veggen, men med full varme så er det opp til 22kW.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Muffinman



Muffinman

6kw til kupe, 6kw til batterivarmeren. Bilen bruker med andre ord maks 12kw ved forvarming. Er den tilkoblet 22kw kan man varme for full pupp og samtidig lade batteriet med 10kw.

ihlhaug

Hei. Jeg tenker meg en tur fra Bergen til sørlandet snart. Er det noen her som har kjørt  Bergen til Vinje (SC) på vinterstid, går det greit? Mtp mye stigning..
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Bucephalas

Og da var vi hjemme igjen fra Beitostølen.

Temperatur, høydemeter og føreforhold gir store utslag. Dro fra Beito med 380 tkm (95ish %), ankom Råde (etter en kjapp stopp på Rygge storsenter for litt vel fortjent dim sum) med 110 tkm igjen. Minus 7-10 på vei opp, pluss 1-5 på vei ned. Våte veier på vei opp, tørt hele veien hjem. Også så mye grønt på vei ned da...måleren sto dønn på 371 tkm de siste 3 milene inn til Fagernes. Og med såpass å gå på skal det vel innrømmes at det ble et lite momspåslag på hastigheten fra Oslo og hjem, mens jeg kjørte som en prest opp til Beito...

En lærerik første langtur for en TMS nybegynner. Takk for gode råd :)

Sense

Akkurat den strekningen Råde - Beitostølen er merkelig nok helt fritatt for superladere. Håper det kommer på Fagernes. I melllomtiden får vi benytte den nye 22 kw der som redning.

Ellers kunne man kjørt Rv7 mot superladeren på Gol, men det gir minst en halv time ekstra reisevei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA